Gå til innhold

Office 2013 låses til én PC


Anbefalte innlegg

Syns vinklinga til tek.no er fryktelig rar. Har nettopp kjøpt Office 365, og jeg har ALDRI fått mer for pengene. 5 lisenser for 800 kroner? Det er latterlig billig.

 

At Microsoft har samme lisens-system som før på kjøp-versjonen av Office er vel knapt noen nyhet? VIL journalist og tek.no at Microsoft skal forsvinne eller? Det virker slik, ettersom enhver MS-nyhet får en negativ vinkling.

 

Microsoft slipper fornyet Windows 8 - negativ vinkling

Microsoft slipper Windows 8 mobile - negativ vinkling

Microsoft slipper Surface Pro - negativ vinkling

Microsoft slipper Office 2013 - negativ vinkling

 

Jeg vet at Office 365 er nevnt her, og jada Microsoft må gjerne dø for min del, men jeg KREVER at Tek.no forholder seg objektiv, og viser en pragmatisk vei for meg gjennom forbruker-jungelen. Denne artikkelen er en anti-MS-kampanje som lukter sur følelsesmessig innblanding.

 

Nå er ikke dette unikt for Tek - den største delen av datapressen har hatt negativ vinkling på disse produktene, sannsynligvis FORDI de ikke holder mål. Dette synes jeg er flott, fordi jeg føler at jeg får mer nyttig informasjon gjennom negative omtaler enn positive. Apple får f.eks. altfor mye skryt av datapressen, mens jeg personlig har hatt en del negative opplevelser som aldri får noe oppmerksomhet i articler på nett. Hvis jeg derimot begynner å utføre websøk og leser på diverse forumer dukker det opp ting her og der.

 

Jeg vil faktisk ha en mer kritisk datapresse om mulig. Da får man ikke stygge overraskelser (og det at lisensen er låst til én maskin vil jeg absolutt kalle en stygg overraskelse), og det er enklere å holde seg godt informert. Produktene over (bortsett fra Office) er det jeg vil kalle verdens største åpne betatest - jeg synes de virker spennende, men de bærer preg av å trenge en versjon eller to til før de er klare for fulltidsbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man diskuterer alternativer til MS office så snakkes det om libre office som en av dem.

 

Ingen av alternativene kan fult ut erstatte MS ofice. Ofte er det en eller flere bugs eller litt begrensede mulighteter som gjør at man aller helst vil bruke Microsoft , men så betyr jo prisen en del også

 

jeg opplever at Libre office( siste versjon) er veldig treg fra jeg trykker enter i en celle i regnearket til jeg kan skrive i neste celle

 

Oepn office som er et annet alternativ mangler penen og viskelæret hvis man vil pynte litt på skillelinjene i tabeller

 

Lenke til kommentar

Fortell med eksakt hvilke funksjoner du ofte bruker i MS office som du ikke finner i feks Libre?

Kompatible med hva? Om en bedrift gjør kort prosess og sier til sine partnere, kunder og klienter at heretter vil ikke dokumenter lagret i proprietære formater åpnes så er det stort sett null problem. Vet mange bedrifter som har gått vekk fra MS de site årene. Ingen problem. Noen har likevel valgt å beholde et mindre antall lisenser på MS for spesielle situasjoner eller for de få tunge brukerne av feks excel. Slik som lønningskontor, og de som daglig jobber med store excel ark. Statusen er likevel at de klarer seg svært godt uten MS lisenser, fordi brorparten av de ansatte ikke behøver ms office.

 

Libre/open office er ikke en gang kompatibel med formateringa på timelistene mine. Vi snakker altså ikke så veldig avansert Excel-ark her. Får dog ingen feilmelding, men arket blir helt feil når det åpnes etter at jeg har lagret det.

 

Reiseregningsarket jeg bruker er ganske avansert, og der får jeg feilmelding bare jeg åpner det.

 

Jeg lager ikke ark fra scratch, jeg bare fyller dem inn, og min erfaring er at Open/Libre rett og slett ikke fungerer til det jeg skal bruke det til.

 

Så lenge Open/Libre ikke er 100% kompatibelt med det jeg skal bruke det til, er det ubrukelig for meg.

 

Fungerer sikkert fint hvis man kun holder seg til det, da.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Jeg driter i at open office er gratis så lenge det ikke er i nærheten av å levere en vare jeg kan leve med. Er student og må daglig åpne kompliserte powerpoint-presentasjoner og disse ser ofte helt grusome ut på open office.
Be foreleser publisere PowerPointene i PDF-format. Det gjør alt mye lettere for alle, og er til og med anbefalt/påkrevd standard.

http://standard.difi.no/forvaltningsstandarder/anvendelsesomraade/dokumentstandarder-paa-offentlige-nettsider

http://standard.difi.no/forvaltningsstandarder/anvendelsesomraade/utveksling-av-dokumenter-som-vedlegg-til-epost-mellom-offentlige-virksomheter-og-innbygger-naeringsliv

http://standard.difi.no/forvaltningsstandarder/anvendelsesomraade/publisering-av-multimediainnhold-paa-offentlige-nettsider

 

Seriøse presentasjoner burde forøvrig ikke skrives i PowerPoint eller andre WYSIWYG-verktøy, men heller med beamer-pakken i LaTeX.

Og makro-infiserte regneark burde i aller høyeste grad vært flyttet over på en seriøs database med et numerisk språk på toppen. For regneark som ikke inneholder sånt er LibreOffice Calc veldig tilstrekkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortell med eksakt hvilke funksjoner du ofte bruker i MS office som du ikke finner i feks Libre?

Kompatible med hva? Om en bedrift gjør kort prosess og sier til sine partnere, kunder og klienter at heretter vil ikke dokumenter lagret i proprietære formater åpnes så er det stort sett null problem.

 

Var ikke helt sikker på om det var noe poeng i å mate trollet, men jeg bestemte meg for at det var vel kanskje på sin plass, i tilfelle dette faktisk var seriøst ment :).

 

Det er mange bedrifter som har egenutviklede eller tredjepartsløsninger som ikke fungerer med Libre/Open. Dette kan være makroer, maler eller tilleggsprogrammer. Dokumentfilformatene er i tilegg ikke 100 % kompatible, og dette kan medføre problemer. F.eks. hjelper det lite hvis man skal holde kurs/foredrag og videosnutter ikke spilles av. Det hender man får filer som inneholder grafikk eller spesiell layout som blir ødelagt, og da kan du ikke skylde på at kunden bruker MS - du mister kunden i stedet. En Office-lisens are såpass billig at du sparer den inn nesten med én gang du har kjøpt den, i forhold til alle de problemene du unngår. For en programpakke som i grunn har blitt en de facto-standard er det en liten pris å betale. Jeg vil gå så som langt som å si at Office er faktisk utrolig billig sammenlignet med annen programvare rettet mot bedrifter - sjekk for eksempel prisen på fullversjonen av Adobe Acrobat.

 

http://www.adobe.com/no/products/acrobat.html

 

For øvrig skal jeg nevne at i jobben min som oversetter er jeg helt avhengig av å bruke Office - uten det, er det mange jobber jeg rett og slett ikke kan ta. Jeg må tilpasse meg mine kunders behov, ikke omvendt. Hadde de krevd Open/Libre i stedet, hadde jeg brukt det.

Lenke til kommentar

Seriøse presentasjoner burde forøvrig ikke skrives i PowerPoint eller andre WYSIWYG-verktøy, men heller med beamer-pakken i LaTeX.

Og makro-infiserte regneark burde i aller høyeste grad vært flyttet over på en seriøs database med et numerisk språk på toppen. For regneark som ikke inneholder sånt er LibreOffice Calc veldig tilstrekkelig.

 

..og grafer burde genereres i gnuplot? :p

Lenke til kommentar

Be foreleser publisere PowerPointene i PDF-format. Det gjør alt mye lettere for alle, og er til og med anbefalt/påkrevd standard.

 

PDF fungerer dårlig med multimedia som video og lydfiler. Det er mulig å legge det inn, men det kan kreve at man konverterer videoene/lydfilene osv. Ikke alle PDF-programmer støtter det heller.

Lenke til kommentar
PDF fungerer dårlig med multimedia som video og lydfiler. Det er mulig å legge det inn, men det kan kreve at man konverterer videoene/lydfilene osv. Ikke alle PDF-programmer støtter det heller.
Jeg trodde ikke at noen brukte multimedia i PowerPoint lenger. Blant annet fordi PowerPoint tradisjonelt sett har spilt russisk rulett med slike presentasjoner, spesielt når det fraktes mellom forskjellige Office-versjoner. Og selv om du klarer å legge multimedia inn i PowerPoint på én maskin, så er du vel fremdeles avhengig av at spesifikk formatstøtte er installert på en annen maskin (i tillegg til Office). Blir ikke det litt det samme som å måtte konvertere for å få det inn i PDF? Og det er faktisk lenge siden jeg har sett en presentasjon som inkluderer sånt, og jeg er borti en del firmaer som ønsker å vise seg frem for teknologistudenter.

Det går forøvrig fint an å legge inn en klikkbar link i presentasjonen som peker til disk. Så kan presentasjon og media distribueres i et arkivformat (f.eks zip).

 

Kommentaren min var hovedsaklig rettet mot utdanningsinstitusjoner, studenter og liknende offentlige virksomheter hvor formatet lett kan tilpasses brukerene. De positive ringvirkningene er mange. Det blir mulig å bruke materiellet på mye annet enn bare PCer, f.eks nettbrett, lesebrett, mobiltelefoner og liknende. Maskinene jobber generelt lettere, og du er garantert at materiellet ser likt ut i alle ledd (ISO-standard PDF).

Å sette liknende krav til kunder i en kommersiell sammenheng er vanskeligere. De betaler deg for at du skal gjøre en jobb for dem.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg syns det er kjekt når en reminder for et møte popper opp i Outlook, og så trykker man bare på Join online, så er man rett inne i Lync-konferansen :) Sikkert ikke uunnværlig, men syns det er en fin liten sak.

 

Nå er det jo mange alternativer til både outlook og Lync så jeg ser ikke at det er et vektig argument for å beholde Office pakka til MS.

Lenke til kommentar

Når man diskuterer alternativer til MS office så snakkes det om libre office som en av dem.

 

Ingen av alternativene kan fult ut erstatte MS ofice. Ofte er det en eller flere bugs eller litt begrensede mulighteter som gjør at man aller helst vil bruke Microsoft , men så betyr jo prisen en del også

 

jeg opplever at Libre office( siste versjon) er veldig treg fra jeg trykker enter i en celle i regnearket til jeg kan skrive i neste celle

 

 

 

Jeg tror du bommer fullstendig på skiva her elgen.

Ofte bugs i Libre? Går tregt? Nei Libre er ikke kjent for å rescource hog. Da tror jeg mer på at du selv kløner det til.

 

Hvem er det som ikke kan erstatte MS Office? Bedrifter? Studenter? Private? Jeg ser svært få, ja nærmest ingen som ikke kan få en fullverdig løsning med open source alternativene. Noen få superbrukere trenger kanskje en eller flere MS lisenser, men i ærlighetens navn gjelder det virkelig ikke de fleste av oss.

Lenke til kommentar

Libre/open office er ikke en gang kompatibel med formateringa på timelistene mine. Vi snakker altså ikke så veldig avansert Excel-ark her. Får dog ingen feilmelding, men arket blir helt feil når det åpnes etter at jeg har lagret det.

 

Reiseregningsarket jeg bruker er ganske avansert, og der får jeg feilmelding bare jeg åpner det.

 

Jeg lager ikke ark fra scratch, jeg bare fyller dem inn, og min erfaring er at Open/Libre rett og slett ikke fungerer til det jeg skal bruke det til.

 

Så lenge Open/Libre ikke er 100% kompatibelt med det jeg skal bruke det til, er det ubrukelig for meg.

 

Fungerer sikkert fint hvis man kun holder seg til det, da.

 

Du torpederer jo dine egne argumenter så her det jo bare for meg å påpeke det.

Du sier det ikke er kompatibelt. Hvems feil er det? Jo det er MS sin feil.

 

Hvordan unngår dere dette på jobben? Jo veldig enkelt ved å slutte å bruke MS Office.

Lag en ny mal til reiseregning i en open source løsning eller betale noen til å konvertere malene dere bruker idag. Er ikke vanskeligere. Det at "alle bedrifter" behøver MS Office er en dogme som bør avlives snarest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du torpederer jo dine egne argumenter så her det jo bare for meg å påpeke det.

Du sier det ikke er kompatibelt. Hvems feil er det? Jo det er MS sin feil.

 

Hvordan unngår dere dette på jobben? Jo veldig enkelt ved å slutte å bruke MS Office.

Lag en ny mal til reiseregning i en open source løsning eller betale noen til å konvertere malene dere bruker idag. Er ikke vanskeligere. Det at "alle bedrifter" behøver MS Office er en dogme som bør avlives snarest.

 

Dette er nærmest utopisk så lenge alle man har kontakt med utenfor firmaet/institusjonen bruker Microsoft Office. Man kan hate at en aktør har fått så mye markedsmakt, men slik er realitetene.

Endret av KAS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morsomt å se alle fjottene som refererer til Libre\Open Office. De burde komme seg ut av gutterommet, og se hva som faktisk fungerer når man er student eller ute i arbeidslivet.Det er IKKE disse dårlige gratiskopiene.

 

Fjott er du nok mer selv, men hvis du tok deg tid til å lære å bruke programmene så ville du kanskje forandre mening. Du visste kanskje ikke at blant veldig mange offentlige administrasjoner har Berlin by (såvidt jeg husker) brukt Open Office i flere år. Sjekk denne listen for eksempel som viser mange av fjottene dine. http://wiki.openoffi...org_Deployments

Endret av -alias-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det jo mange alternativer til både outlook og Lync så jeg ser ikke at det er et vektig argument for å beholde Office pakka til MS.

At det finnes mange alternativer har du rett i, men hvor god er integrasjonen dem imellom? Kombinasjonen OO.o, Pidgin og Thunderbird ga meg aldri den samme enhetlige opplevelsen da jeg brukte det.

Anyway, folk får nå bruke det de vil, to each his own og de greierne der...

Lenke til kommentar

mrs. robinson - Libre/Open Office er som sagt ikke fullverdige alternativer før de er 100% kompatible når det gjelder filformater, maler, innbygging av medier fra andre programmer, tredjepartsprogramvare og makroer/VB osv. Det er ikke mulig å gå over helt til å bruke dem før dette er løst. MS Office for Mac har forøvrig også problemer når det gjelder dette. Det er mulig til en viss grad å gå over til å bruke gratisprogrammer og lage nye maler og annet, men dette kan koste mye mer å gjennomføre enn du sparer på lisenskostnaden, og du sliter fortsatt med problemer overfor andre bedrifter som bruker MS. I noen tilfeller kan det være verdt det (f.eks. bytte fra Outlook m/IMAP til Thunderbird+Lightning) hvis Microsoft-produktet har feil eller mangler som er til hinder for produktiviteten, men det er som regel unntaket.

Lenke til kommentar

Jeg tror du bommer fullstendig på skiva her elgen.

Ofte bugs i Libre? Går tregt? Nei Libre er ikke kjent for å rescource hog. Da tror jeg mer på at du selv kløner det til.

 

Hvem er det som ikke kan erstatte MS Office? Bedrifter? Studenter? Private? Jeg ser svært få, ja nærmest ingen som ikke kan få en fullverdig løsning med open source alternativene. Noen få superbrukere trenger kanskje en eller flere MS lisenser, men i ærlighetens navn gjelder det virkelig ikke de fleste av oss.

 

man kløner det ikke til når man installerer programmet på en helt normal måte og så tar det i bruk rett ut av boksen.

hvi du har fulgt lit bedre med i andre tråder så vil du set hvilke utfordringer man møter med oen office ller libre office , so fungere greit med ms office

 

Selv om jeg bare har brukt Word så merket jeg at enkelte ting var mye mere tungvint å gjøre når jeg gikk over til å bukle write

Da er det ikke bare venene som er problemet her

 

Altså når jeg sterte et hel nytt regneark i Lbre ,

Når jeg skriver inn tegnet "-" i en av cellen og trykker enter så går det 2-3 sekunder før markøren flytter seg

I forrige versjon og i calc ( libe office) gikk det kjappere

 

andre problemer som er nevnt er ordlisten eller kopatibiliten.

Her får Microsoft ofte skylden or at deres programmer ikke er kompatible med libre og openoffice

 

enda et problem med tekstbehandlingen er hvis man lager en tabell at det ikke er mulig å automatisk justere kolonnen hvis teksten er juster loddrett i enkelte av feltene (celler hvis det var et regneark) .

justeringen tar altså ikke hensyn til at tekst retningen er snudd

 

alt dette er noe man ikke kan ordne selv ( ihvertfall ikke på en enkel måte )

Lenke til kommentar

Jaja her ser man jo hvorfor aktører som ms får så enorm markedsmakt.

Det er en generell uvilje mot å løfte blikket å se på løsninger fremfor å fokusere på det negative. Slik er det stort sett alltid når MS office diskuteres på dette forumet. Og jeg regner med at deltakerne her er litt over gjennomsnittlig opptatt av IT.

 

Når selv ikke entusiaster klarer å være løsnings orientert i slike saker hvordan kan man forventer at bedrifter og beslutningstakere uten spesialkompetanse på feltet skal klare å ta veloverveide valg?

 

Det er mange dogmer når det kommer til IT men en av de seigeste gjelder MS office. Selv store konsern klarer seg uten Office. Hvorfor en liten bedrift på hjørnet med 12 ansatte på død og liv må kjøre MS office klarer jeg virkelig ikke se.

 

Ja endel bedrifter har feks kompliserte makroer i Excel som de ikke kan løse tilfredstillende i Calc.

Men selv der er det muligheter om man ønsker å komme løs fra MS klamme hånd. Og selv blant bedrifter med tunge brukere av Excel så er det vel ikke slik at alle alle ansatte trenger makroer og formler så kompliserte at en blir svimmel av bare gløtte i formelfeltet?

 

Det eksisterer utrolig mye informasjon om hvordan bedrifter kan velge alternative løsninger. Ja det er sågar en egen nisje i markedet å hjelpe bedrifter over på open source. Så kompetansen finnes. Men det er forsvinnende få som orker å engasjere seg. Og det er jo ærlig sak å ikke bry seg. Men da må de samme personene virkelig ikke klage verken på lisenser, lock-in eller at de aldri kommer seg ut av grepet til MS. For de mangler jo både viljen og lysten til å tenke nytt.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

man kløner det ikke til når man installerer programmet på en helt normal måte og så tar det i bruk rett ut av boksen.

 

Vel elgen, jeg bare registrer at nok en gang så nevner du problemer som andre stort sett aldri er utsatt for. Og det er jo ikke unikt akkurat for denne tråden. Hva som gjør at du opplever så mye IT trøbbel vet jeg ikke, men jeg gjetter på at det er bruker relatert.

Lenke til kommentar

Jaja her ser man jo hvorfor aktører som ms får så enorm markedsmakt.

Det er en generell uvilje mot å løfte blikket å se på løsninger fremfor å fokusere på det negative. Slik er det stort sett alltid når MS office diskuteres på dette forumet. Og jeg regner med at deltakerne her er litt over gjennomsnittlig opptatt av IT.

 

Når selv ikke entusiaster klarer å være løsnings orientert i slike saker hvordan kan man forventer at bedrifter og beslutningstakere uten spesialkompetanse på feltet skal klare å ta veloverveide valg?

Har jeg skjønt det rett ved å lese mellom linjene at det eneste veloverveide valget er å ikke bruke MS Office uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...