Gå til innhold

Office 2013 låses til én PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en IT-bedrift er 2500 det det koster å betale en ansatt for å jobbe én dag, evt. to dager hvis du har ekstremt lave lønnskostnader. Så hvis du i løpet 3 år (vanlig avskrivingstid for innkjøpt utstyr) klarer å spare inn 1-2 dager i form av tid som du slipper å bruke på problemer, brukeropplæring og annet, tjener du inn kostnaden. Det skal ikke mye til. Dette tar heller ikke med i beregningen eventuelle tap på grunn av tapte kunder osv.

 

Jeg har erfart at det nytter rett og slett ikke å spare på skillingen når det gjelder verktøy som du bruker til daglig i jobben. Det er klart man skal vurdere verktøy før innkjøpt før man bestemmer seg hva man skal bruke, og det kan godt hende at gratisverktøy passer for jobben, men Office er absolutt ikke dyrt.

Enterprise-kunder er noe helt annet. Jeg refererte til prisen for SMB og sluttbrukere. Ville din mor betalt 2500,- for å bruke Word til å skrive årets julebrev?

Lenke til kommentar

 

 

Har du noen som helst kilder på noe av dette her?

 

Nei jeg ikke noen tall eller kilder å dra opp. Men jeg vet om mange mindre bedrifter som har løst seg fra grepet til MS, spesielt de siste 2-3 årene. Av de jeg vet om som har endret seg så er det ingen virkelig store bedrifter. Men det er klart at det kan være litt lengre vei får slike beslutninger i større bedrifter. Jeg har også snakket med flere ledere av bedrifter som har søkt alternative løsninger og de som har gjennomført har klart seg "forbausende bra" som en sa.

 

Etter hvert som det kommer flere suksesshistorier så tror jeg nok vi ser ennå flere bedrifter som endrer seg.

Lenke til kommentar

Enterprise-kunder er noe helt annet. Jeg refererte til prisen for SMB og sluttbrukere. Ville din mor betalt 2500,- for å bruke Word til å skrive årets julebrev?

 

Nei, fordi hun ville betalt 1099,- i stedet for Home and Student. Alternativt 800,- i året for en 5-brukerlisens for hele familien med Office 365. (MS Office har forøvrig en veldig bra samling med maler for å skrive julebrev :p)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lykke til med å markedsføre et sånt produkt MS.

 

De trenger ikke markedsføre mye, det er et produkt som selger seg selv.

 

Heilt forferdelige løysing når vi på bedreifta må selge 2013 versjonen, og det er blant anna eg som må installere office 2013 til kunden. Eg må no ringe kunden å "plage" dei litt for å få det installert.

 

At dere har en dårlig måte å håndtere dette på er deres problem, Microsoft har gitt dere det som trenges i Office 2013 Resource kittet.

 

(...)

 

Etter hvert som det kommer flere suksesshistorier så tror jeg nok vi ser ennå flere bedrifter som endrer seg.

 

Kan du gi oss en suksesshistorie?

Lenke til kommentar

Robinson har litt rett her, store Microsoft kunder vil ikke ha Windows 8 og oppgraderer til Win 7 i disse dager, fortsetter MS med sin nåværende politikk på server siden så forsvinner både de store og de små.

Da tenker jeg på GUIet Metro (De slipper ikke unna navnet) som innenfor helsesektoren regnes som en katastrofe og totalt uønskelig og kommer ikke MS med noe mer klassisk så sitter de nok og ruger på Win 7 til dette ikke er mulig før de vurderer alternativer.

 

I small buisness segmentet, hvor du har små firmaer som kanskje ikke er skikkelig IT anrettet, går nå en hard framtid imøte, MS har allerede sagt at i Server 2012 vil default installen være core som er en begredelig løsning, spesielt for de som ikke er IT kompetente innad i bedriften, du kan outsource, men i lengden kan dette bli problematisk og dyrt om man ikke har en forståelse for systemet.

Selv om GUI er tilgjengelig i 2012, hva om MS i neste versjon plukker det bort? Det vet vi ikke, og ser vi hvordan Win 8 har blitt buset fram og rettningen MS har nå, så er ikke dette urealistisk.

 

Kursen som MS nå har staket ut blir problematisk, ikke i år eller neste år, men året deretter vil vi nok begynne å se problemene komme, dette er årsaken til at Gabe Newell nå vil pushe Steam over på Linux, han begynner tidlig og takler problemene nå istedet for om 2 år når resten står foran samme valget.

MS har ikke så mye valg heller, en god del av deres satsninger har gått ad undas i det siste også, deres satsing på HPC markedet har gått rett nedenom og hjem og er nå overlatt til Linux for disse, og Linux spiser fortsatt drastisk av server markedet verden over, og da andre servere enn bare webservere slik som hele Google's interne serverpark er jo Linux basert (Egen distro)

 

Uansett, Linux blir ikke det mest spennende i år eller neste år, men de kommer sigende sakte men sikkert, og med Linux kommer de nye tankemåter også.

For eksempel i helsesektoren her til lands anses levetiden på en PC til å være 3 år, og da skrotes den, mens i Linux verdenen er 6 år intet problem, eller lengere, og hvordan det går med Munchen skal bli spennende å se, deres svar på MS rapporten var i allefall nedslående for MS.

Lenke til kommentar

Robinson har litt rett her, store Microsoft kunder vil ikke ha Windows 8 og oppgraderer til Win 7 i disse ...

...

en katastrofe og totalt uønskelig og kommer ikke MS med noe mer klassisk så sitter de nok og ruger på Win 7 til dette ikke er mulig før de vurderer alternativer.

 

Det er jo ikke noe nytt, de fleste store kundene har så vidt kommet i gang med oppgraderingen fra Xp til W7, og de kjører vanligvis en syklus på 5 år eller med pr platform.

I small buisness segmentet, hvor du har små firmaer som kanskje ikke er skikkelig IT anrettet, går nå en hard framtid imøte, MS har allerede sagt at i Server 2012 vil default installen være core som er en begredelig løsning, spesielt for de som ikke er IT kompetente innad i bedriften, du kan outsource, men i

 

Jeg husker ikke om du faktisk må krysse av på om du ønsker GUI i 2012 eller ikke, men den er iallefall ikke noe vanskeligere å installere enn 2008, og GUI er der som i 2008.

 

Det er jo iogforseg bare positivt at man nå har muligheten til å installere som "core".

Lenke til kommentar

I server 2012 om du nexter deg igjennom installasjonen så får du server core, mens i 2008 R2 får du en versjon med GUI.

Men saken er hva de neste server versjonene vil bringe, og at politikken til MS er ikke vennlig for disse småbedriftene lenger, de vil prøve å ta markedsandeler fra Linux servere, noe som kan vise seg å være ganske vanskelig.

Lenke til kommentar

I server 2012 om du nexter deg igjennom installasjonen så får du server core, mens i 2008 R2 får du en versjon med GUI.

 

Den lar deg iallefall klart velge, - det er ikke vanskelig å skjønne hva du gjør - og har du trykket next-next-next så raskt at du ikke så hva som sto der én gang så passer du nok på neste gang ;)

(Og GUI er enkelt å legge til når du har kommet inn i core - regner med at noen som skal installere en server er kompetente nok til å kjøre etpar google-søk ;))

Lenke til kommentar

Men jeg snakker ikke om hva som er NÅ!

Du har ingen garantier for at de ikke plukker bort GUI saken i versjonen som kommer etter 2012, MS legger press for å forsøke å få forandringer og håper å kunne presse brukerne dit de vil ha dem, ala det Apple gjør med utviklere idag.

Så hva gjør du i en liten buisness avdeling når server 2014 ikke har GUI?

Lenke til kommentar

Jeg vet av flere, både her og i utlandet som trenger en simpel AD eller lignende, og GUIet i Windows og for å sette opp AD er enkelt om du har litt generell datakunnskap.

Må du derimot ned på kommandolinjen så blir det straks verre og Microsoft sine kommandoer kan jeg med en gang si er ulogiske og rotete.

Lenke til kommentar

Jeg vet av flere, både her og i utlandet som trenger en simpel AD eller lignende, og GUIet i Windows og for å sette opp AD er enkelt om du har litt generell datakunnskap.

Må du derimot ned på kommandolinjen så blir det straks verre og Microsoft sine kommandoer kan jeg med en gang si er ulogiske og rotete.

 

Nå er jeg ingen ms blodfan, men kommandolinje er nå helt greit. Det er en liten terskel å komme i gang i starten men så er det enklere og mer intuitivt enn GUI for svært mange oppgaver. Webbrowsing og photoshopping er vel det eneste jeg kommer på som er bedre i GUI enn fra terminalen :D

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Når du sier terminalen så antar jeg at du tenker Linux, og ja, disse KAN kommandolinje og kommandoene gir faktisk mening, og taster du feil så vil den for eksempel spørre deg "Var det dette du mente?" mange fantastiske små fikser her og der.

På Windows siden derimot er det noe herk, ett stjerneksempel er om du skal skifte maskinnavn for eksempel, og dette er bare en av mange eksempler.

Lenke til kommentar

På Windows siden derimot er det noe herk, ett stjerneksempel er om du skal skifte maskinnavn for eksempel, og dette er bare en av mange eksempler.

 

2 linjer i PowerShell:

$computer = Get-WmiObject win32_computersystem
$computer.rename("nyttnavn")

 

eller 1 om man har PowerShell 3:

Rename-Computer -NewName NyttNavn -Restart

Endret av Paull
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Utdyp gjerne hvilke egenskaper med Microsofts lisensregler for bruk av Officeprogramvare som har paralleller til et "naziregime". Alternativt, slutt å bruk slike meningsløse og fordummende utsagn.

 

Under er et utdrag fra Office Standard lisensen. Se min uthevede del for det som tangerer elementer i "naziregime". I tidligere utgaver av Frontpage sto det svart på hvit at en ikke hadde lov til å lage nettsider med Frontpage der MS ble omtalt i negative ordelag. Så, "naziregime" er ikke så meningsløst og fordummende som du vil ha det til. Les alle MS sine EULA'er og still deg spørsmålet, er dette akseptabelt?

 

 

3. Medieelementer. Micr osoft gir deg lisens til å kopiere, distribuere, fremføre og vise medieelementer

(bilder, utklipp, animasjoner, lyder, musikk, videoklipp, maler og andre former for innhold) som er

inkludert i programvaren, i prosjekter og dokumenter, bor tsett fra at du ikke kan: (i) selge, lisensiere eller

distribuere kopier av medieelementer separat eller som et produkt hvis den primære verdien av produktet

er medieelementene; (ii) gi kundene dine rettigheter til å viderelisensiere eller videredistribuere

medieelementene; (iii) lisensiere eller distribuere medieelementer for kommersielle formål når de viser til

identifiserbare fysiske personer, myndigheter, logoer, varemer ker eller symboler, eller bruke slike t yper

bilder på en måte som gir inntr ykk av en anbefaling av eller en tilknytning til ditt produkt, din j uridiske

person eller din aktivitet; eller (iv) lage obskøne eller skandaløse ver k ved hjelp av medieelementene.

Andre medieelementer som er tilgjengelige på Office.com eller andre webområder via funksjoner i

programvaren, reguleres av vilkårene på disse webområdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...