Gå til innhold

Bør Norge legalisere prostitusjon?


  

82 stemmer

  1. 1. Bør prostitusjon være lovlig?

    • Ja
      67
    • Nei
      9
    • Vet Ikke
      6


Anbefalte innlegg

En av mange ting jeg ikke skjønner hvorfor er ulovlig i Norge er prostitusjon.

 

Det vil alltidg være og har alltid vært etterspørsel etter å kjøpe sex. Det går ikke bort uansett hvor mye man forbyr det. Hvorfor ikke gjøre det lovlig slik at (man)

  • Får kontroll over hvem som selger
  • Får kontroll over at de som selger det ikke har kjønnsykdommer
  • Sikrer seg at det brukes beskyttelse
  • Får kontroll over at de som selger ikke er mindreårige
  • Gjør at det foregår i kontrollerte omgivelser så risikoen får at de prostituerte blir mishandlet reduseres
  • Gjør at gatebildet forhåpentligvis blir bedre ved å få de prostituerte inn på lukkede bordeller istedenfor at de står ute i gatene. Tenker ikke på at det skal opprettes "red light districts" som i noen Nederlanske byer akkurat, men heller følge den Australske og New Zeelandske modellen med bordeller.
  • Staten kan skattelegge det og tjene mer penger.
  • Fjerner en innektskilde for kriminelle organisasjoner

Eneste sakelige motargumentet jeg har hørt er at det finnes en mulighet for at menneskehandel inn mot Norge kan øke, men dette er veldig usikkert. Snakkes om det i reddit tråden under.

 

Får å få et perspektiv fra de som jobber som lovlige prostituerte, så er det her en nylig AMA (q&a) med en prosituert, fra reddit: http://www.reddit.co...gal_brothel_in/

Finnes mange flere AMAs fra prostituerte hvis man søker: http://www.reddit.co...&restrict_sr=on

 

Prostitusjon i andre deler av verden:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Prostitution_laws_of_the_world.PNG

 

Mange flotte land som har like regler som Norge /s

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argumenter ja :

 

-Et forbud er tåplig (med mindre man snakker om traficking, åpenbart) for teknisk sett kan man kjøpe sex hvis man betaler i 10 drinker på byen til en kvinne.

 

-Voksne mennesker skal få bestemme over egen kropp (er det ikke slike argumenter røde feminister bruker i spørsmål om abort?) De er voksne og med mindre staten eier kroppene våre har de ingen rett til å nekte.

 

-Å tro man kan forby noe når all erfaring viser at det ikke fungerer er galskap. Galskap per definasjon.

-Skateinntekter

-Det fines menn som ikke får seg på egenhånd av diverse grunner.

-Prostitusjon var en gang et vanlig yrke på linje med alt anet, før kristen puritisme fikk inntog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt, legaliserer man og åpner opp for bordeller vil prostituerte i mye større grad søke seg til seriøse bordeller for å få kunder i stedet for kriminelle halliker, samtidig så vil politiet ha mye bedre innsyn med tanke på arbeidsforhold og mulig menneskehandel. Videre så vil også mange av de gateprostituerte forsvinne fra gatene, som jo er positivt med tanke på bymiljø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer usikker enn jeg var før. Tidligere tenkte jeg som mange andre om sunn regulering av markedet, friheten, etc. etc., men så begynte jeg å sammenligne rettigheter - som må ligge til grunn for alle reguleringer staten gjør. Og retten til ikke å være prostituert er viktigere enn retten til å være det. Helt klart. Hvis prostitusjon blir et legitimt yrke, vil mennesker tvinges inn i det. Noe som også skjer i dag, men ikke med maktens velsignelse. Og det er her problemet ligger. Jeg er ikke av typen som mener at staten ved å tillate noe også går god for det - vi kan ikke forby alt vi ikke liker - men et sted må likevel grensen gå. Det å selge sex er noe helt annet enn å selge arbeidsinnsats, selv om mange kverulanter elsker å påstå det motsatte.

Lenke til kommentar

Jeg er mer usikker enn jeg var før. Tidligere tenkte jeg som mange andre om sunn regulering av markedet, friheten, etc. etc., men så begynte jeg å sammenligne rettigheter - som må ligge til grunn for alle reguleringer staten gjør. Og retten til ikke å være prostituert er viktigere enn retten til å være det. Helt klart.

 

For det første så vil det forekomme mindre tvang i det prostituerte kan søke seg til seriøse aktører som tar helsen og sikkerheten til arbeidstaker seriøst, for det andre så vil legalisering frigjøre politiressurser ettersom at man slipper å spane på sexkjøpere som ikke skader noen, og heller kan prioritere de som faktisk bedriver tvang.

 

Hvis prostitusjon blir et legitimt yrke, vil mennesker tvinges inn i det. Noe som også skjer i dag, men ikke med maktens velsignelse.

 

Hæ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer usikker enn jeg var før. Tidligere tenkte jeg som mange andre om sunn regulering av markedet, friheten, etc. etc., men så begynte jeg å sammenligne rettigheter - som må ligge til grunn for alle reguleringer staten gjør. Og retten til ikke å være prostituert er viktigere enn retten til å være det. Helt klart. Hvis prostitusjon blir et legitimt yrke, vil mennesker tvinges inn i det. Noe som også skjer i dag, men ikke med maktens velsignelse. Og det er her problemet ligger. Jeg er ikke av typen som mener at staten ved å tillate noe også går god for det - vi kan ikke forby alt vi ikke liker - men et sted må likevel grensen gå. Det å selge sex er noe helt annet enn å selge arbeidsinnsats, selv om mange kverulanter elsker å påstå det motsatte.

 

Hvordan tvinges de inn i det? Av NAV?

Endret av Rudde93
Lenke til kommentar

I dag har vi mange som jobber som prostituerte fordi de ikke har noe valg. Hvis prostitusjon ble legalisert, ville det fortsatt vært slik, men altså med godkjentstempel fra myndighetene. Dette er jeg ikke sikker på om jeg synes ville vært greit, i hvert fall ikke i utgangspunktet.

Jeg er ikke skråsikker her, så da blir det vanskelig å svare på argumenter om at det helt sikkert kommer til å gå sånn og sånn uten å være like ille selv.

Lenke til kommentar

I dag har vi mange som jobber som prostituerte fordi de ikke har noe valg. Hvis prostitusjon ble legalisert, ville det fortsatt vært slik, men altså med godkjentstempel fra myndighetene.

 

Jeg ser ikke akkurat hvordan det ville vært et "godkjenningsstempel" med tanke på at menneskehandel fortsatt er strengt forbudt, dette blir som å si at det å tillate jobb innen vasking er å godkjenne menneskehandel innen vaskeribransjen.

Endret av tnh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt, legaliserer man og åpner opp for bordeller vil prostituerte i mye større grad søke seg til seriøse bordeller for å få kunder i stedet for kriminelle halliker, samtidig så vil politiet ha mye bedre innsyn med tanke på arbeidsforhold og mulig menneskehandel. Videre så vil også mange av de gateprostituerte forsvinne fra gatene, som jo er positivt med tanke på bymiljø.

 

Og enda viktigere, forbrukerne vil søke til seriøse aktører, slik at kriminelle ikke vil ha noe grunnlag i markedet til å konkurrere med dem.

 

I dag har vi mange som jobber som prostituerte fordi de ikke har noe valg. Hvis prostitusjon ble legalisert, ville det fortsatt vært slik, men altså med godkjentstempel fra myndighetene. Dette er jeg ikke sikker på om jeg synes ville vært greit, i hvert fall ikke i utgangspunktet.

Jeg er ikke skråsikker her, så da blir det vanskelig å svare på argumenter om at det helt sikkert kommer til å gå sånn og sånn uten å være like ille selv.

 

Hvorfor er prostitusjonsyrket spesielt? Blir folk tvunget inn i andre yrker i dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på et eksempel med renholdsbransjen, som vi vel kan være enig i er et lavstatusyrke, til ingen forkleinelse for utøverne (se for deg en annen "møkkajobb" om dette provoserer). I dag er det gjerne sånn at samfunnet sier "beklager, det blir nok vaskejobb på deg" til de som ikke kommer så langt med skole og karriere. Dette er noe helt annet enn "beklager, du må nok selge kjønnet ditt". Prostitusjon er en desperat siste utvei for mange av de det gjelder, og en legalisering vil ikke endre på dette.

 

Prostitusjon har vært mer legitimt enn det er i dag, og vil sikkert bli det igjen i fremtiden, men i dagens kultur er dette kjempeproblematisk. Jeg tror at hvis det en dag blir legalisert, vil det være fordi det faller seg helt naturlig, ikke fordi vi tvinger det gjennom.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på et eksempel med renholdsbransjen, som vi vel kan være enig i er et lavstatusyrke, til ingen forkleinelse for utøverne (se for deg en annen "møkkajobb" om dette provoserer). I dag er det gjerne sånn at samfunnet sier "beklager, det blir nok vaskejobb på deg" til de som ikke kommer så langt med skole og karriere. Dette er noe helt annet enn "beklager, du må nok selge kjønnet ditt". Prostitusjon er en desperat siste utvei for mange av de det gjelder, og en legalisering vil ikke endre på dette.

 

Skjer ikke det allerede? Men som ofte er ment spøkende og vi kjenner jo alle "I want fried with that" eller "Flipping burgers"

 

Og vil ikke si det er ett gyldig argument, tror heller ikke folk vil bli bli presset i stor grad til prostitusjon, du kan ikke pressene en vegetarianer til å bli slakter f.eks.

Endret av Rudde93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å snu burgere er noe helt annet enn å slippe noen inn på kjønnet sitt.

Selvfølgelig kan man presse en vegetarianer til å bli slakter, hvis alternativet er å sulte. Det er kanskje vanskelig å forestille seg fra vår komfortable tilværelse. I alle fall er det bedre at vegetarianere tvinges til å slakte enn at folk tvinges inn i en situasjon hvor de ikke fritt kan velge (bort) seksualpartnere. Seksualitet er en så grunnleggende del av mennesket at det fortjener særbehandling (med silkehansker).

 

Forøvrig er argumentet gyldig i massevis, men du kan fortsatt være uenig.

http://snl.no/argume...ogikk,_filosofi

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...