Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt totalt ubrukelig for spill?


Anbefalte innlegg

Da jeg prøvde Ubuntu for to år hadde jeg problemer med å få java til å virke. Prøvde først å gå inn på nettsidene Java, og laste ned Java til Linux. Dobbelklikket på fila jeg lastet ned, og tenkte wtf. Fant til slutt noe i ett eller annet forum, som jeg kontrollC kontrollVet inn i terminalen.

Flash fikk jeg aldri til å fungere skikkelig.

 

Steambox kommer til å floppe hardt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Og den installerer den anbefalte WIne versjonen for spillet, separert i en egen mappe.

Ah, er det slik den fungerer! Da forstår jeg en del mer :)

 

Jeg valgte å holde meg til Wine siden jeg ikke fikk det til i POL heller. Tenkte at det var lettere å komme i gang med færre applikasjons-lag :)

 

PS! Steam går som en DRØM! Tilgang til ca 10 av tittlene jeg har (av totalt ca 90 på steam). Etter å ha fått installert nyeste drivere fra AMD til skjermkortet så får jeg også ganske så god ytelse.

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Flash er på vei til å dø ut, når html standarder som gjør like mye nytte får mer fotfeste.

 

Linux burde etter min mening ikke målsette seg til å bli et mainstream produkt for forbrukermassen. Den dagen det skjer er ikke Linux det samme imo.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Du fremstiller det som om linux er homogent. Det er det ikke.

 

Det er helt riktig at Linux økosystem ikke er homogent på operativsystem nivå er Linux dog ufravikelig likt.

Lenke til kommentar

Hvilket spørsmål? Åh, OPs.

 

Nei, det er ikke tilfellet. Til det er plattformen mer enn samlet nok. Dessuten er det en massiv vilje til community effort, så man trenger bare å støtte én eller to distroer (tips: Fedora og Ubuntu). Steam var klart for Arch linux bare et par timer etter at .deb-pakken ble sluppet for Ubuntu.

 

Men når det er snakk om hvilken -retning- programmer og distribusjoner velger å ta er ikke linux homogent.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Til det er plattformen mer enn samlet nok. Dessuten er det en massiv vilje til community effort, så man trenger bare å støtte én eller to distroer (tips: Fedora og Ubuntu).

 

Tja, at du bringer opp ubuntu synligjør jo litt hva jeg sier. Ubuntu er ikke Linux, ubuntu er en Linux distribusjon. Canonical (selskapet bak ubuntu) har ikke bidratt med noe til selve operativsystemet, kun sin egen distribusjon. Til og med Microsoft har bidratt med mer ressurser til selve OS'et en det ubuntu har gjort. De er altså ikke Linux utviklere, men Linux brukere.

 

Å blande inn ordene "linux community effort" og "ubuntu" gir meg en litt bittersøt smak for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg Linux har vært morsomt å pusle med. Holdt på med det før GUI var en stor ting der (da det føltes og VAR en mye mer avansert utgave av DOS). Er jo en del frustrasjon for sånne som meg som ikke husker så mye, men det blir som et puslespill med 1000000 biter :D

 

Det eneste jeg synes er kjipt er at det ikke blir satt standarder. Er litt som før android-telefoner kom på markedet; omtrent hver eneste telefon hadde sin egen lader :/

Lenke til kommentar

Tja, at du bringer opp ubuntu synligjør jo litt hva jeg sier. Ubuntu er ikke Linux, ubuntu er en Linux distribusjon. Canonical (selskapet bak ubuntu) har ikke bidratt med noe til selve operativsystemet, kun sin egen distribusjon. Til og med Microsoft har bidratt med mer ressurser til selve OS'et en det ubuntu har gjort. De er altså ikke Linux utviklere, men Linux brukere.

 

Å blande inn ordene "linux community effort" og "ubuntu" gir meg en litt bittersøt smak for å være ærlig.

Den diskusjonen igjen, ja.

 

GNU/Linux er tedious. Selv om linux bare er navnet på kernelen er ingenting jeg har sagt spesielt tvetydig. Canonical, om dog kanskje den kjipeste av alle de store, HAR derimot bidratt litt upstream de og. Either way tar du feil, men dette er en fjasete diskusjon. Det har aldri vært kernelen det har stått på når det kommer til spill.

Lenke til kommentar

Nå når steam kom til Ubuntu så bruker jeg ikke annet. Driverne til nvidia begynner og bli ok. Noe tull og få de inn i 12.10. Men nå bootes det stort sett i kun Ubuntu;) Har brukt linux i mange år! Men har såklart savnet muligheten med og spille nativ! Og nå når ubuntu kommer til nettbrett så er detta bærre stas for meg;)

Lenke til kommentar

Tekniske grunner til at spillutviklerere foretrekker Windows:

OpenGL er på mange måter herk. Det er Direct3D også, men på langt nær like ille.

Det var ganske interessant lesing :) Men det stopper rundt OpenGL 3.0, noen som vet om OpenGL 4.x har endret noe på dette?

 

De komersielle interessene styrer. Hvorfor skal spillprodusenter bruke tid på å tilpasse seg Linux når markedet ligger hos Microsoft og Apple?

Markedet endrer seg. Er kun i de senere årene hvor Apple har vært av betydning i spill sammenheng, og da med ipad og iphone. På desktop så er det fremdeles Windows som gjelder. Så får vi vente å se om Valve sin linux satsing vil endre noe, eller om det forblir ett nisje marked.

Lenke til kommentar

Linux suger til spill kun av en årsak: det er ikke behov for det. "Alle" gamere har pc med windows, de har ikke mac, og de har ikke linux, så hvorfor nedlegge ressurser i å være tilgjengelig på flere plattformer?

 

Vi ser jo at det er mer og mer støtte for Mac, men når selv den plattformen ikke får støtte, er det jo utrolig enkelt å forstå at ikke Linux får støtte ...

 

Det begynner å bli behov for det nå som windows innskrenker markedet og ser ut til å gå mot en lukket plattform.

 

Og; man må starte en plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...