Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt totalt ubrukelig for spill?


Anbefalte innlegg

Jaja, var gøy så lenge det varte. Ubuntu installerte noen oppdateringer, og etter det sluttet skjermkortet å fungere. Satte til generisk driver, men da fikk jeg bare ikoner på desktop, ingen meny, ingenting. Gir opp linux. Når det ikke en gang går ann å installere oppdateringer uten at hele systemet går til helvete, ja da er vi tilbake til min første post og tittelen på denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedet endrer seg. Er kun i de senere årene hvor Apple har vært av betydning i spill sammenheng, og da med ipad og iphone. På desktop så er det fremdeles Windows som gjelder. Så får vi vente å se om Valve sin linux satsing vil endre noe, eller om det forblir ett nisje marked.

 

Markedssituasjonen endrer seg når det kommer åpninger for nye fortjenestemuligheter.

Lenke til kommentar

Markedssituasjonen endrer seg når det kommer åpninger for nye fortjenestemuligheter.

Da blir spørsmålet, vil Valve sin satsning på linux åpne nye fortjenestemuligheter?

 

 

Jaja, var gøy så lenge det varte. Ubuntu installerte noen oppdateringer, og etter det sluttet skjermkortet å fungere. Satte til generisk driver, men da fikk jeg bare ikoner på desktop, ingen meny, ingenting. Gir opp linux. Når det ikke en gang går ann å installere oppdateringer uten at hele systemet går til helvete, ja da er vi tilbake til min første post og tittelen på denne tråden.

Hovedproblemet er fremdeles at du prøver/ønsker å kjøre ett program/spill som ikke er ment å kjøre på linux. Forvent problemer. Det er ikke slik at ett pc program er ett pc program, det må være tilpasset arkitektur, OS og sikkert en del andre faktorer.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Dette er et vekjent problem med 12.10 desverre. Men husk alltid og få inn riktig kernel headers først. da funker det som bare rakkern;)

 

So the problem was solved by installing the kernel headers and then reinstalling the driver:

sudo apt-get install linux-headers-$(uname -r)

sudo apt-get remove nvidia-current

sudo apt-get install nvidia-current

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det begynner å bli behov for det nå som windows innskrenker markedet og ser ut til å gå mot en lukket plattform.

 

Og; man må starte en plass.

Jeg har ingen problemer med den tankegangen, men for en spillutvikler er det ren ekstrakostnad virker det som ...

 

Det kan fungere ok på mindre spill selvsagt, men hvis du utvikler med 3d motor osv så vil det fort balle på seg i timer.

Lenke til kommentar

Har selv installert Ubuntu 12.10, og prøvd meg litt rundt. Problemet "Linux" har er at det ikkje blir prioritert, enten finnes det ikkje drivere eller så fungerer dei dårlige. For min del blei det mye tukling, da eg har et AMD HD6850 kort. Fikk endelig installert driveren, men ytelsen er fremdeles horribel. Det hjelper heller ikkje at det er et stort ønske om å skifte til Wayland, ifølge det eg har lest må AMD & NVIDIA lage driverene sine fra scratch dersom det skjer.

 

Edit: Dette kan forandre seg tho. AMD har gjort det åpent for at hvem som helst kan forbedre driverene deres på kommande HD8000 serien.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Takk for tips, da gir jeg det enda et forsøk :)

 

Crowly: Denne gangen oppdaterte systemet seg og ville ikke fungere etter reboot. Hadde ikke now med WoW å gjøre :)

 

Når det er sagt så hadde det vært flott om oppdaterings-programmet kunne oppdatert de gjeldene filene samtidig. Jeg trodde det gikk under dependencies, men der tok jeg feil :/

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har nå prøvd å installere Linux (Ubuntu, 64-bit) igjen, for å prøve ut Steam. Etter lassevis av timer med prøving og feiling er jeg drittlei! Her er en liten oppsummering:

- ønsket å installere ved siden av Windows 8, uten å få opp boot-loaderen til Linux hver gang jeg starter maskinen. Forsøkte da å innstallere boot-loaderen på en minnepinne, men det var ikke så lett. Etter noen forsøk fant jeg ut at problemet var at minnepinnen sto i en USB3-port (det gikk greit å lese derfra, men tydeligvis ikke å skrive).

- driveren til skjermkortet (AMD Radeon HD 7850) fucka opp Ubuntu 13.04, så jeg måtte bite i gresset å gå tilbake til 12.10...

- det viste seg at nettverks-"kortet" mitt ikke var støttet (Asus USB-N66), så jeg måtte laste ned driver og kompilere den selv. Etter en restart så dette ut til å fungere (fant trådløst nett osv.), men plutselig henger imidlertid hele systemet, så jeg måtte bare koble fra USB-N66 og finne fram nettverkskabelen.

- driveren til skjermkortet fungerte greit i 12.10, bortsett fra at scaling-innstillingen ikke huskes fra oppstart til oppstart (eller den huskes, men ignoreres, så jeg må manuelt gå inn i Catalyst-senteret og minne driveren på innstillingen jeg har satt...)

- lydkortet mitt fungerer visst ikke i Linux (Creative Sound Blaster Z), så jeg måtte ta til takke med det innebygde Realtek-opplegget på hovedkortet

- endelig fikk jeg installert Steam, men fikk beskjed om at "direct rendering" ikke var aktivert (selv om glxinfo sier det motsatte). Virker som dette har noe med 32-bit/64-bit å gjøre, men nå orket jeg ikke mer, jeg bare installerte Team Fortress 2, prøvde å starte det, og fikk beskjed om at det ikke fungerte (antagelig pga. dette 32/64-bits-problemet?)

 

Konklusjon:

Det er _alt_ for mye som må gjøres manuelt (som ingen normal bruker finner ut av selv uten å lese mer eller mindre uforståelige guider på nettet som man bare følger og ber til gudene om at virker), _alt_ for mye som ikke virker, dette gir meg sterke assosiasjoner til mine første erfaringer med Linux for sikkert 15 år siden. Når det er sagt, jeg har mange gode erfaringer også, med bærbare maskiner som bare fungerer nærmest plettfritt med en ny installasjon av Ubuntu, men dette er typisk ikke med den mest moderne maskinvaren. Og til daglig kjører jeg Ubuntu server på en annen stasjonær maskin, med en bunch harddisker og ZFS, og er svært fornøyd med det oppsettet. Men Linux har etter min mening en lang vei å gå før det kan sees på som et godt alternativ til Windows... hardware-støtte er fortsatt et viktig ankepunkt. Av naturlige grunner (les: brukermasse) prioriterer hardware-produsentene Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

#1: Hvorfor vil du dette? Uansett er dette en svakhet fra Windows sin side (bootloaderen til Windows er latterlig jævlig)

#2: Vet jeg ikke noe om, men fglrx er et kapittel for seg selv.

#3: Så du klarer å kjøre et stykke hardware som ikke er støttet? Vil si det er ganske kurant.

#4: Catalyst, antagelig, men skal ikke si dette for sikkert.

#5: Creative er grusomme.

#6: Har jeg ikke opplevd, men det kan henge sammen med skjermkortet ditt.

 

Alle disse (unntatt #1, som jeg ikke skjønner hvorfor du vil uansett) er hardwareproblemer. :----)

 

For å komme med et moteksempel. Da jeg skulle installere Steam skjedde det sånn her:

apt-get install steam-launcher

kjøre steam

????

profit.

Lenke til kommentar

#1: Fordi jeg ønsker at Windows skal startes automatisk og umiddelbart når PCen starter, uten at jeg må velge det i en meny. Helt sikkert mulig å konfigurere GRUB slik at Windows er standard-valget, men dette var ikke noe valg under installasjonen av Ubuntu. Tror heller ikke det følger med noe verktøy der du kan konfigurere dette i etterkant (begge disse 2 tingene ser jeg som forslag til ting som hadde vært fint å ha med i Ubuntu). Og ja, jeg er enig i at Windows' bootloader suger i forhold.

#2: I release notes til denne driverversjonen står kun Ubuntu 12.10 nevnt, så jeg kunne vel spart litt tid og frustrasjon på å lese det først og ikke etterpå :-)

#3: Driveren er lastet ned fra Ralink's nettsider, fant at andre har samme problem, virker som driveren fungerte med tidligere kernel-versjoner, og burde vært oppdatert.

#4: Antagelig, ikke så viktig, bare litt irriterende.

#5: Ja, noen hardware-produsenter utmerker seg som lite Linux-vennlige. Det finnes imidlertid et par Creative-enheter ("HDA Creative") i listen over lydenheter, men de gir ingen lyd fra seg om jeg prøver å bruke dem.

#6: Problemet løste seg ved å avinstallere skjermkortdriveren og deretter installere den igjen. Installasjonen av Steam medførte at en del andre ting også ble installert, kanskje den siste installasjonen av skjermkortdriveren fant disse tingene og dermed gjorde mer konfigurasjon enn under den første installasjonen? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar

#1: Hvordan skal du da få bootet Ubuntu? ;--) Du kan forøvrig sette et lavt timeout og sette Windows øverst. Boot vil ta 1s lenger tid (for eksempel). Om Windows står øverst vil du også time ut etter nokså kort tid; jeg tror default er 5-6 sekunder.

 

#2: 7850 er nokså nytt, så om det er driver til 12.10 er det egentlig ingen grunn til at det ikke skal være driver i 13.04. Hadde kanskje skjønt det om det var motsatt.

 

#3: Haha, jeg har faktisk sporet opp drivere på Ralink sine sider før (det er ikke lett, det skal de ha). Helt krise med det der.

 

#4: Ser den, men det er sikkert noe Canonical eller de andre guttene kan gjøre noe med. Vær sur på AMD; det er du ikke alene om.

 

#5: De er heldigvis færre nå, men det er noen navn jeg unngår.

 

#6: Merkelig. Det kan ha vært noen dependencies og moduler som ble herjet med. Reboot én gang for å være sikker. Bra det løste seg, hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...