Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt totalt ubrukelig for spill?


Anbefalte innlegg

For å svare litt her:

 

Arni: Konklusjonen din er tilbakestående.

 

Linux i seg selv er ganske egnet for gaming. Det kan også begrunnet teknisk, blant annet gjennom et langt kvassere tilgjengelig filsystem enn hva Windows har. Det som hindrer det er forøvrig ingen teknisk grunn.

 

Mesteparten av brukermassen er på Windows. Utviklere gidder ikke (eller kan ikke) skrive til linux, dermed blir det ikke støttet. De få som gjør det, derimot, har like god støtte i linux som i windows. Trine comes to mind. En annen sak er at en del velger å bruke Direct3D eller andre Microsoft-spesifikke ting, og det fungerer selvfølgelig ikke godt på linux. Det gjør også porte-jobben utrolig vanskelig.

 

Allikevel fungerer en del på grunn av massive efforts som Wine. Jeg har forøvrig installert WoW i Wine, og det var tre klikk i GUI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg mener er å kunne gjøre noe uten å måtte taste inn 15 linjer i terminal. Windows 8 er milevis forran Linux på brukervennlighet. Jeg har brukt hele dagen på å installere linux på en laptop, installere steam og prøve å installere WoW. Med Windows 8 bruker jeg ca 50 minutter på dette. Med Linux har jeg prøvd i over 12 timer uten å få WoW til å komme videre enn "installing updates".

 

Eneste fordelen med Linux må jo være at folk blir tvunget til å lese manualer for å installere selv det minste programmet, og at dette vil føre til at folk får bedre lese- og skriveferdigheter ;)

 

Kjenner meg ikke igjen i det du sier. For meg, og min ellers så lite datakyndige far er installasjonsprosessen en drøm, samt brukeropplevelsen til Ubuntu er så lettfattelig. Alt fra åpne og redigere dokumenter, nettleser, installere nødvendige plugins etc.

 

Så sier meg totalt uenig i det du sier med at man blir tvunget til å lese manualer for å installere eksempelvis Skype. Du åpner opp Ubuntu software center, huk av Skype og trykk installer. Ingen nettside eller exe fil er nødvendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere er på bærtur. Det er PENGENE det kommer an på. Spillutviklerne ville tapt penger på å utvikle til Linux, derfor gjør de det ikke. Enkelt og greit. Det har ingenting med latskap eller vrangvilje å gjøre. Det ville kostet mer å utvikle for Linux enn den mikroskopiske brukerbasen ville gitt dem igjen for investeringen.

 

Ville du tatt en jobb der du måtte betale arbeidsgiveren din for å få lov til å jobbe der? Ikke det? Da er du på vei til å skjønne hvorfor det er så få spill til Linux. Dette kan selvfølgelig forandre seg i fremtiden, f.eks. hvis Steam på Linux blir en suksess og noen utviklere tar risikoen på å gi støtte i spillene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unity3D 4 støtter Linux, så det er en mulighet at det ihvertfall kommer noen flere spill til Linux etterhvert. En av de større brukermassene til Linux er serveradministratorer og webutviklere. Men så lenge brukermassen med spillere (gamere) til Linux ikke er større, så er det ikke lønnsomt å utvikle til Linux. Det koster nok for utviklerne allerede å utvikle til PC og konsollene. Nå er det endel spill til Android (som er basert på Linux), Android bruker OpenGL til rendering, og det er ikke en stor sak å porte til Linux, så fremt grafikk/spillmotoren er programmert i C++ og kompilert med JNI til Android. Men nå er brukermassen på Android ganske massiv i forhold til desktop Linux.

Lenke til kommentar

Dere er på bærtur. Det er PENGENE det kommer an på. Spillutviklerne ville tapt penger på å utvikle til Linux, derfor gjør de det ikke. Enkelt og greit. Det har ingenting med latskap eller vrangvilje å gjøre. Det ville kostet mer å utvikle for Linux enn den mikroskopiske brukerbasen ville gitt dem igjen for investeringen.

 

Ville du tatt en jobb der du måtte betale arbeidsgiveren din for å få lov til å jobbe der? Ikke det? Da er du på vei til å skjønne hvorfor det er så få spill til Linux. Dette kan selvfølgelig forandre seg i fremtiden, f.eks. hvis Steam på Linux blir en suksess og noen utviklere tar risikoen på å gi støtte i spillene sine.

 

Mulig du har rett, jeg følger ikke alle spill selskaper i verden og hvordan de lager spill. Jeg følger ett selskap, Paradox og de sier følgende:

 

- At det koster bare en brøkdel å lage en linuxversjon av ett spill kontra å lage en steam og en ikke steam versjon. De vil lansere sine spill samtidig på Windows, Mac og Linux, men kun på Steam. De sier også at Steam gir dem noen verktøy som gjør det enda enklere å få linuxspill til å fungere.

- Når et lite selskap som Paradox klarer det og mener at det er lønnsomt, så burde store selskap også kunne klare det.

Lenke til kommentar

Vi er i ferd med å se at spill begynner å komme til Linux. Spesielt indie-utviklere har mange spill som kjører på Linux. Hvis Microsoft fortsetter å gjøre ting som ikke faller helt i smak hos PC-gamere og fortsetter å fokusere på konsoll som en gaming-plattform kan Linux ta over ganske så kjapt.

 

Det er interessant å tenke på hva som kan skje hvis Linux ender opp med majoriteten av PC-gamere. Hvis flere gamere bruker Linux, vil man fort kunne se at plattformen vil bedre tilpasse seg gamere.

Lenke til kommentar

Mulig du har rett, jeg følger ikke alle spill selskaper i verden og hvordan de lager spill. Jeg følger ett selskap, Paradox og de sier følgende:

 

- At det koster bare en brøkdel å lage en linuxversjon av ett spill kontra å lage en steam og en ikke steam versjon. De vil lansere sine spill samtidig på Windows, Mac og Linux, men kun på Steam. De sier også at Steam gir dem noen verktøy som gjør det enda enklere å få linuxspill til å fungere.

- Når et lite selskap som Paradox klarer det og mener at det er lønnsomt, så burde store selskap også kunne klare det.

Sant og The Humble Indie Bundle spillene har også Linux versjoner. Men det er kanskje kompetansen det går på hos de store spillselskapene? De fleste programmerene i de store selskapene er sikkert mest kompetent på Windows og/eller konsoll. Og spillmoteren(e) er vel også mest sannsynlig kun skrevet for konsoll og eventuelt Windows. Og det er endel utgifter å ansette nye programmerere for å få portet motoren/spilllet over til Linux.

Endel EA spill er både til Mac og Windows (The Sims 3 og SimCity (som kommer i Mars)), hvorfor de ikke har portet spillet til Linux i tillegg (burde være en smal sak), er sikkert på grunn av kompetanse og eventuelle utgifter.

Lenke til kommentar

Vi er i ferd med å se at spill begynner å komme til Linux. Spesielt indie-utviklere har mange spill som kjører på Linux. Hvis Microsoft fortsetter å gjøre ting som ikke faller helt i smak hos PC-gamere og fortsetter å fokusere på konsoll som en gaming-plattform kan Linux ta over ganske så kjapt.

 

Det er interessant å tenke på hva som kan skje hvis Linux ender opp med majoriteten av PC-gamere. Hvis flere gamere bruker Linux, vil man fort kunne se at plattformen vil bedre tilpasse seg gamere.

Microsoft har vært en sentral rolle i å utvikle linux kjernen (kernel), for å få bedre støtte med å kjøre Windows virtuelt på Linux.

Det som er interessant med Linux (Ubuntu Desktop) er at den er helt gratis og fritt. Som du har nevnt så er det spesielt indie-utviklere som utvikler til Linux, noen med skikkelig suksess andre ikke helt. Men de må også ha utviklet en Windows (og/Mac) versjon i tillegg, for å tjene nok penger. Utfra det jeg har sett på blir Linux mer og mer attraktivt, og er ikke lenger kun for "nerdene". Fedora, Ubuntu, Mint er de jeg syns er mest brukervennlige av de distroene jeg har prøvd. Har prøvd meg på Gentoo, men da var det bare å gi opp, ikke akkurat brukervennlig installasjon. ;)

Lenke til kommentar

En av de større brukermassene til Linux er serveradministratorer og webutviklere. Men så lenge brukermassen med spillere (gamere) til Linux ikke er større, så er det ikke lønnsomt å utvikle til Linux.

Det kan være at administratorer og web utviklere også liker å spille. Liker man å spille har man (hatt) primært to alternativer, konsoll eller pc med windows. Skal man spille på linux så har man enten vært begrenset til mindre/indie spill eller man må fikle litt for å få det til å fungere via wine (o.l.) med evt. ytelses tap og andre ulumskheter. Vil tro mange ikke gidder å bruke for mye tid på slikt, og har windows i tillegg. Dermed er man inne i en ond sirkel fra en spillers ståsted.

Nå som noen begynner å satse mer på linux, så kan det være at disse administratorene, web utviklerne og andre som foretrekker linux vil bruke det som sitt primær OS for spilling også. Da vil man forhåpentligvis komme seg ut av denne onde sirkelen.

 

Er også interessant å se at mange kickstarter spill kommer med linux og mac støtte i tillegg, eller har det som en ekstra målsetting hvis de får inn nok penger.

--

 

TS sitt spørsmål kan skrives om til "Hvorfor er ett spillet laget/designet for Windows så vanskelig å få til å fungere på linux?". Det viser manglende forståelse for hvordan ett OS og tilhørende programmer fungerer.

Endret av Crowly
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Likevel ser vi at de aller fleste spill som har blitt solgt gjennom Humblebundle har vært Linux-kompatible. Steam har kommet ut i en versjon for Linux, og det er en god del spill i Ubuntu sin pakkehåndtering.

 

Jeg synes forøvrig Linux bør ha skryt for å ha vært ute med pakkehåndteringssystemer fra starten av. Det er omtrent ingen grunn til å bruke en nettleser til å laste ned instalasjonsfiler når det aller meste er tilgjenelig igjennom pakkehåndteringssystemet.

Linux skal ha enormt med skryt for veldig mye. Problemet ligger etter mitt syn ikke i brukervennlighet, men rett og slett støtte. Ikke kun i ett hvert øyeblikk, men historisk sett.

 

Personlig har jeg aldri sett poenget med Linux for egen del - ikke fordi det er dårlig, og ikke dekker mange av behovene mine, men fordi det er enkelte behov kun windows støtter, og jeg er for lat til å lære meg flere ting når jeg ikke trenger noe i Linux som er eksklusivt der.

 

Pga jobb må jeg, og har måttet i mange år, ha office pakken, og adobe pakker (photoshop dreamweaver primært). I tillegg spiller jeg. Det meste annet trenger jeg ikke på noen måte (torrrent, filmer, musikk, bilder, animering, comic book readers, osv osv osv ... men det er kjekt å ha, selv om jeg klarer meg uten).

 

Men da er problemet mitt at jeg må ha windows ... og derfor ikke ser noen grunn til å ha Linux i tillegg.

 

Forøvrig ser jeg ingen ekstremt store fordeler med Linux som webutvikler (det er jobben min). Med mindre du jobber med drift selvsagt. Men personlig er uansett alt utviklet og kjørt direkte mot servere koblet mot anonymiserte kopier av kundedatabaser, og ikke akkurat sånn at jeg kan teste det uten jobbens miljø uansett. Mange år siden jeg lagde noe annet enn rene designfiler lokalt (og da spiller OS svært liten rolle).

 

Men kan hende jeg har gått glipp av noe stort der selvsagt.

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Syns mange bruker feil begreper her. Det er ikke Linux som har dårlig støtte for spill, det er spill som har dårlig støtte for Linux. Du fyller ikke bensin på en dieselmotor, derfor kan dere heller ikke forvente at spill for Windows skal fungere på Linux. Bare det at man kan spille noen Windows spill på Linux gjennom Wine, vitner om hvor fleksibelt Linux er og kompetansenivået bak de som bidrar til utviklinga. Å få flere Linux-kompatible spill er noe som hviler på spillutviklerne, og har ingenting med Linux å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada! Fikk det til! Jeg er utrolig fornøyd med meg selv nå :D

 

Etter mye lesing av diverse logger og guider, kom jeg fram til at Ubuntu ikke installerer nyeste versjon av Wine via software-systemet sitt. Måtte legge til egen kilde for det i apt-get, for så å installere nyeste versjon (ubuntu installerer 1.4 via software-systemet sitt, nyeste tilgjengelige versjon er 1.5), deretter var det bare å høyreklikke på installer.exe og velge installere via Wine - trodde jeg. Neida, nå hang det seg igjen, men denne gangen var det lettere å fikse problemet. Vet ikke om det er et Ubuntu- eller Linuxproblem, men launcheren nektet å bruke min router som DNS. Satte inn 8.8.4.4, startet installer på nytt og PRESTO!

 

Er en veldig god følelse å få det til, men var mye frustrasjon i de sene nattestimer, hehe ;)

Lenke til kommentar

Prøvde det også, men var til syvende og sist enklere og raskere for meg å gjøre det direkte i Wine :)

 

Har planer om å overføre det til PlayOnLinux, da jeg liker oversikten veldig godt. Så vidt jeg forstår er POL et skall som ligger oppå Wine for å gjøre installasjon og konfigurering enklere og raskere?

Lenke til kommentar

Prøvde det også, men var til syvende og sist enklere og raskere for meg å gjøre det direkte i Wine :)

 

Har planer om å overføre det til PlayOnLinux, da jeg liker oversikten veldig godt. Så vidt jeg forstår er POL et skall som ligger oppå Wine for å gjøre installasjon og konfigurering enklere og raskere?

Jepp. Og den installerer den anbefalte WIne versjonen for spillet, separert i en egen mappe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...