Gå til innhold

Koble Mac til nettet gjennom satelittelefon – hvordan strupe databruken?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Iridium Extreme-satelittelefon jeg skal bruke for å koble laptopen til nettet. Selve tilkoblingen er en triviell oppgave, og gjøres enten gjennom USB-kabel der Macen oppfatter telefonen som et modem eller med et trådløst aksesspunkt koblet rett på telefonen. Med denne løsningen er jeg online fra pol til pol.

 

Utfordringen ligger i at datahastigheten er ekstremt lav (rundt 2.4kbps) og kostnaden per minutt tullete høy. Jeg er utelukkende ute etter å kunne sende og motta mail, gjerne kun plaintekst. Noen ideer om hvordan jeg går frem for å strupe all annen nettbruk og komprimere plassen mailene tar?

 

Ser for meg et tredelt angrep:

(i) En form for firewall for å hindre alle mulige oppdateringer og lignende. Noen ideer om hvilke programmer som kan egne seg?

(ii) Tror jeg kommer til å opprette en egen mailkonto for dette, og heller oppretter et par regler i den vanlige mailen min for å videresende mail fra enkelte mottagere o.l.

(iii) Komprimering av mailer + unngå å laste ned vedlegg. Her er jeg helt blank.

 

Setter pris på alle innspill, håper noen er litt støere på dette området enn meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...