Gå til innhold

Guide: Ekstremkjøling for folk flest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle likt å sett regningen for de som gjør dette og i tillegg har vannmåler :)

 

Man snakker raskt ganske mange tusen i vannregning på et år da :)

HW tester med 3 ulike volumstrømer 25, 230 og 750 l/t. Hvis vi tar utgangspunkt i de to ytterpunktene og 15 kr/m3 (kommuneavhengig) så vil følgende forbruksmønster koste:

 

Et 4 timers forsøk: fra 1,5 kr til 45 kr

4 timer/dag i 1 år: fra 550 til 16 500 kr

24 timer/dag i 1 år: fra 3300 til 100 000 kr

 

I sistnevnte tilfelle har man brukt 6600 m3 vann, nok til å fylle 13 svømmebaseng på 25*10*2 meter.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsom test som Simen sier, men, ikke gjør som morra (Simen) di sier. Tulletester som denne er god underholdning men jeg ville mye heller se tidsbruken lagt ned i flere sammenlignende produkttester. Det er et mylder av datakomponenter på markedet og jeg savner ofte håndfast omtale om produkter i forbindelse med kjøp av nytt. Det er uante muligheter til å gjøre gode sammenlignede tester av utstyr :)for eksempel - nevner i fleng:Lydkort; integrert av forskjellige typer kontra dedikerte,Webkamera; innebygde i bærbare kontra billige og dyreForskjell i ytelse mellom hovedkort av forskjellige brikkesett(generasjoner) - hvor mye henter man på å kjøpe nytt hk når CPU er den samme?<fyll ut flere>

 

Vart skal de komponenterna komma i från menar du? Tror du verkligen Amd och Intel sänder de 3 processorer var för en test? Skall de testa webkamera och routers hela dagarna? Eller skall de testa 4 likadana skärmkort med olika klistermärken?

 

Härligt med dessa "homebrew" artiklar igen!

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor ikke?

 

CD/DVD-rom vil nok bli knirkete og skjør, oljen i viftelagre kan bli så seig at viften stopper, men utenom dette skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem. Streiker viften i -20 grader så er det langt i fra like kritisk som hvis den streiker inne i +30 en sommerdag.

 

Jeg forsøkte for 10 år siden å ha pc'en stående ved en rimelig åpen ventil (som jeg modifiserte) og hadde en typisk baderomsvifte stående å dra kald luft inn utenfra (ca -14 grader den dagen jeg testet). Jeg fikk kortslutning. Antar at det er en dårlig ide pga kondens?

Lenke til kommentar

Vet at flytende nitrogen er ~200'C, men tenker jo på at det blir varmet opp av prosessoren, så prosessoren vil jo ikke holde så lave temperaturer, mener og ha sett de ligge på 40-50'C under load.

 

så på verdens rekord videoen til amd, tror de sa 7,8Ghz der med temp på 185- tror neppe en oc får nitrogen ned til 50-. 7,8 er nokså bra da dette er jo "grensen" til nitrogen i dag så selv på en overkill overclock så tviler jeg på 50- har ikke orket å lete no mer da :p

Lenke til kommentar

Putte Radiator inne i ett kjøleskap, eller blir det kondens da?

Er skapet stort nok skal ikke varmen være mye til problem

Fryser går sikkert også an

 

"eller blir det kondens da?" tror nokk det ja. beste du kan gjøre er vel (tipper dette altså, har ingen anelse selv) blir vel å sette selve pc'n i fryser/kjøleskap med "no frost" selvsakt da siden hvis det ikke er noen frost som kortslutter, så isolerer du der kablene går ut skal ikke fryser/kjøleskap slite heller.

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor ikke?

 

CD/DVD-rom vil nok bli knirkete og skjør, oljen i viftelagre kan bli så seig at viften stopper, men utenom dette skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem. Streiker viften i -20 grader så er det langt i fra like kritisk som hvis den streiker inne i +30 en sommerdag.

 

Det er vel mest kritisk for HDD. Viftelager vil klare seg fint er jeg sikker på. Tenk på vifta på radiatoren på bilen din, den virker i all slags vær.

 

Tror det må være helt kurant å plassere pc på altanen for så å klokke maksimalt på kalde vinterdager.

 

Putte Radiator inne i ett kjøleskap, eller blir det kondens da?

Er skapet stort nok skal ikke varmen være mye til problem

Fryser går sikkert også an

 

Eller kanskje senke radiator i væske også plassere hele driten i kjøleskap. Bør funk bra det.

 

Hva med kalk forekomster da over lenger tid?

 

Du får koble av å kjøre litt do-vask gjennom systemet nå og da :D

Lenke til kommentar

Putte Radiator inne i ett kjøleskap, eller blir det kondens da?Er skapet stort nok skal ikke varmen være mye til problemFryser går sikkert også an

 

Kjøleskap og frysere baserer seg mer på isolasjon enn kjøleevne. Det tar gjerne et døgn eller mer før en fryser når optimal temperatur. Og det er uten en varmekilde inni :)

Lenke til kommentar
Kanskje litt dumt dersom du har vannmåler og betaler for forbruket av vann...
Vannsløsing uansett med eller uten vannmåler.

 

Ja, håper folk flest ikke begynner med dette. Mye energi som sløses i filtrering og pumping, og avløpsvannet må også filtreres. Hvis man derimot kobler en dusj på utgangen, da snakker vi ;)

 

* Jeg vet egentlig ikke hvor mye energi det er snakk om. Kan være at det ikke er så ille.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar
Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor ikke?CD/DVD-rom vil nok bli knirkete og skjør, oljen i viftelagre kan bli så seig at viften stopper, men utenom dette skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være noe problem. Streiker viften i -20 grader så er det langt i fra like kritisk som hvis den streiker inne i +30 en sommerdag.
Jeg forsøkte for 10 år siden å ha pc'en stående ved en rimelig åpen ventil (som jeg modifiserte) og hadde en typisk baderomsvifte stående å dra kald luft inn utenfra (ca -14 grader den dagen jeg testet). Jeg fikk kortslutning. Antar at det er en dårlig ide pga kondens?

 

Kondens kan neppe være et problem med å sette elektronikk ute i kulda. De varme komponenten ØKER luftens evne til å ta opp fuktighet. Altså KALD luft på VARME komponenter. Omvendt blir det fort et problem: VARM luft på KALDE komponenter. Da senkes luftens evne til å ta opp fuktighet og den legger seg på de kalde komponentene.

Kulelagre og slikt kan selvsagt bli en utfordring ved ekstrem kulde. Så langt har hd'ne klart å holde seg selv varm nok til å ikke være noe problem på kaldloftet mitt. Viftene kan det kanskje bli verre med etter hvert, men om lagrene slites og begynner å bråke, så spiller det ingen rolle. Hører dem ikke likevel. =D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...