Gå til innhold

Guide: Ekstremkjøling for folk flest


Anbefalte innlegg

Vannmåler ja...

Man må bare huske at mange av dem som har vannmåler, som meg, registrerer kun varmt vann forbruk.

 

Slik det er hos meg så bor jeg i sameie hvor varmt vann skal betales til sameiet og det kalde vannet blir "dekket" av de kommunale avgiftene. Så jeg står fritt frem til å bruke så mye kaldt vann jeg bare vil. i mitt tilfelle ville jeg ha plassert kabinett på badet inni dusjkabinett i tilfelle lekkasje og strukket ledningene til soverommet hvis mulig....kun ha skjerm, tastatur, mus og ekstern dvd-rom evt USB porter. men hadde vært slit med ledningene som lå på gulvet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du betaler samme sum i kommunale avgifter hvert år? Spesielt, siden forbruk av vann er en del av det...

 

Sånn fungerer studenthyblene. Jeg betalte en fast sum i leie pr måned, og kunne bruke så mye strøm jeg klarte uten at jeg måtte betale mer. Dermed var det lett å kjøre servere osv og trekke 1500+w døgnet rundt :p Hadde jeg ikke delt bad med naboen hadde ejg fort gjort noe fancy på badet, også.

Lenke til kommentar

Bruker man peltier-element rett på prosessoren, så MÅ man isolere, og ha vannkjøling på toppen uansett. Sånn sett blir det enklere å putte en radiator i en kjøleboks, om enn ikke like effektivt.

 

Hvis man skal bruke vann fra en bekk må man nok bruke varmeveksler, da slipper man problemet med flyt og urenheter. Det kunne man i prinsippet prøvd på krana også, og hatt tidsreléer på krana og sluken for å bytte vann i vasken.

 

Du bruker ikke nok fantasi. Det går utmerket godt an å koble peltier-elementet på prosessoren, og benytte en temperatursensor som modulerer strøm eller spenning slik at det aldri blir kondens. Da kan man låse CPUen på en temperatur uavhengig av load om man vil. Dette har vært gjort. Dersom man bare vil ha kaldest mulig, så ja, da må man isolere.

 

Hvis bekken har skittent vann må man ha et filter. Så lenge bekken ikke inneholder salt eller andre korroderende stoffer, eller man ikke kan bruke veldig kaldt vann pga kondens, er det ingen grunn til å bruke en varmeveksler. Hvis du snakker om f.eks en platevarmeveksler så tetter den seg like lett som kjøleblokka på cpu, så man må ha en tilpasset varmeveksler også, noe som ikke nødvendigvis blir enkelt. En mulighet er å legge kobberrør i bekken, men det vil bli tilgrodd og gi dårligere ytelse etterhvert.

 

Hva med å legge en "vannkjølings" radiator uten vifter ned i ei stor bøtte med vann som man bare fyller på?

 

Vann har en varmekapasitet på 4.2kJ/K. Dvs at om du tilfører 210W, så vil 1 liter vann stige med en grad hvert ( 4200/210 ) 20. sekund. Har du 100 liter vil det ta 2000 sekund per grad. Det er altså en mulighet å løpe med bøtter med kaldt vann, og pumpe vann fra et stort reservoar. Frekvensen på nytt vann avgjøres av hvor mye varme du opptar såklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...