Gå til innhold

Surface Pro er et mareritt å reparere


Anbefalte innlegg

Den dritten der ville jeg uansett ikke brukt penger på!Går heller for Asus Transformer Pad TF700 64GBBedre OS, og mange ganger batteritid og MYE penere!
Ja, hvis du tror Android er et bedre OS enn fullversjonen av Windows (surface Pro bruker samme Windows som på en vanlig PC), så må jeg bare le :)

Helt enig. Jeg er stor fan av Android på mobil og nettbrett, men alt til sin bruk.

Dagen mobil-OS kan ikke sammenlignes med et skikkelig desktop-OS.

Selv kan jeg tenke meg både en tablet med Win 8 pro og et med Android ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis valget er mellom en tynnere og lettere maskin kontra å ha en maskin som er lettere å åpne, så er det for meg veldig tydelig hva som er det riktige valget.

For meg også. En laptop (PC) hvor en ikke som minimum kan bytte HDD/SSD, RAM og batteri er helt utelukket. Dette er uavhengig om den har tablet layout eller ei. Kan en i tillegg bytte tastatur, skjerm, GPU og/eller CPU er det glimrende.

 

Har nå en Vaio hvor jeg har byttet tastatur, HDD til SSD samt RAM. Alle laptop'er jeg har hatt har blitt oppgradert i løpet av de første 18 månedene. En kan da kjøpe en litt billigere utgave laptop og utvide i takt med synkende priser på hw.

 

Det er også mye lettere å hjelpe andre når ting kan byttes, omtrent alle opplever at det som var bra spec's ved kjøp er rimelig treigt etter ett par års bruk. Folk installerer all mulig drit de tror de trenger samt at Windows i seg selv har en tendens til og vokse seg treigt over tid. Bytte av ram + hdd gjør da ofte underverker.

 

Dersom folk finner det tilfredstillende å sitte med en etterhvert treig touch sak med stadig dårligere batteritid så greit for meg. De kan klare seg selv (dvs. må vel antagelig kjøpe nytt oftere).

 

Reine tablets plages ikke fullt så mye fordi det installeres mindre og enklere saker på dem. Her kan jeg godt leve med en flisetynn "ingenting-kan-byttes" boks. Disse er dessuten rimeligere så det er økonomisk mer forsvarlig å bytte oftere.

Lenke til kommentar

Andelen brukere som noen gang åpner en laptop og enda mindre en tablet-liknende laptop er antaglig forsvinnende liten. Hvis valget er mellom en tynnere og lettere maskin kontra å ha en maskin som er lettere å åpne, så er det for meg veldig tydelig hva som er det riktige valget.

 

Jeg tror faktisk ikke det reelt er valget. Jeg har en 14'' Lenovo T420s som veier 1,8 kg (dvs mindre enn MacBook Retina), og den er utrolig lett å åpne. Jeg tror faktisk man fint kunne laget en tynn og lett maskin som faktisk lot seg åpne, og hvor man f.eks kunne skifte enkelte deler. Jeg tror faktisk 2ball_ har rett - man velger disse løsningene fordi penger styre showet. Microsoft (som Apple og andre) kan når "maskina" ikke kan oppgraderes ta overpris for ekstra minne osv.

 

Selvsagt er denne trenden negativ, ingen vil ha det slik at de må bytte ut hele Pc'n når det eneste den kunne trengt var en ny harddisk for eksempel, men denne modellen ser ut til og bli normen innenfor visse områder som det vi da ser med Surface Pro og de nye "Retrina" MacBookene fra Apple.

 

Trenden er helt feil i mange sine øyne, men på en annen side så har jeg til gode og se den vanlige mannen i gata bytte RAM/ hard disk selv feilfritt, de fleste jeg vet om som ønsket dette gjort ga den enheten til meg eller til et It verksted og ba de gjøre det. Folk flest har null peiling på det aller meste de har inne i Pc'n sin, de bruker den til den blir for gammel eller dør av alder før de kjøper seg ei ny maskin.

Den bør snus rundt, men at det skjer er lite sannsynlig da hvermansen ikke har de samme kravene som tyngre brukere.

 

For meg har dette ikke noe med hvermansen sine krav å gjøre - men faktisk at det skal være mulig på en akseptabel måte å reparere/fikse ting. Når vi nærmer oss bruk og kast (resirkuler) - ja da synes jeg det går for langt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til support og garanti ordninger på hardwaren til Microsoft, men kanskje det finnes ett eller annet menneske her som har benyttet support på f.eks XBOX ? som kan fortelle litt om dette ?

 

Det jeg imidlertid kjenner til er hvordan det fungerer hos Apple. Nøkkelordet her er: ............................ SWAP !!!!

 

Man reparerer ikke sånne ting som det her !!! Det er jo fullstendig bak mål og meningsløst. Om en iPhone smeller/går i stykker (eller iPad) så betaler man en pris, f.eks 2000,- kr for en 4s også blir unit'en swappet med en "ny" en.

 

Om Microsoft laget dette produktet og hadde i tankene "Ohh, vi må huske på at folk kommer til å ville reparere dette nettbrettet selv, så vi må sette på vingemuttere og henge fast skjermen med borrelås", ja så hadde de vel gjort akkurat det da ?

Men om de tenker "la oss nå lage noe skikkelig, som henger godt sammen, og som ikke knirker, knaker og ramler fra hverandre", ja hva gjør de da ? Jo bruker 90 skruer og masse lim !!!!

 

Ikke meningen å være grumpy, men vil jeg ha en data-thingy der jeg kan bytte deler akkurat som det passer meg så bygger jeg en pc i ett full-tower :p

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke det reelt er valget. Jeg har en 14'' Lenovo T420s som veier 1,8 kg (dvs mindre enn MacBook Retina), og den er utrolig lett å åpne. Jeg tror faktisk man fint kunne laget en tynn og lett maskin som faktisk lot seg åpne, og hvor man f.eks kunne skifte enkelte deler. Jeg tror faktisk 2ball_ har rett - man velger disse løsningene fordi penger styre showet. Microsoft (som Apple og andre) kan når "maskina" ikke kan oppgraderes ta overpris for ekstra minne osv.

 

 

 

For meg har dette ikke noe med hvermansen sine krav å gjøre - men faktisk at det skal være mulig på en akseptabel måte å reparere/fikse ting. Når vi nærmer oss bruk og kast (resirkuler) - ja da synes jeg det går for langt.

Alle luker, paneler og mekanismer som må til for å kunne bytte maskinvare tar plass, øker vekten, øke prisen og redusere rigiditeten til produktet. Ta f.eks. HTC Titan, som har utskiftbart batteri. Det koster telefonen 1-1.5 mm (som utgjør mange prosent) i tykkelse fordi de må ha et plastlag mellom batteriet og resten. I tillegg kan ikke bakdekselet gjøre så mye jobb som strukturholder, som gjør at resten av telefonen må stå for mye av rigiditeten.

 

Og hvor mange skifter noen gang batteri på mobilen? 2%? 1%? 0.1%?

 

Jeg tror den triste sannhet for oss entusiaster er at omtrent alle elektroniske duppeditter er bruk og kast for den store majoriteten. Markedet for oppgraderinger er nok forsvinnende lite. Det er også et spørsmål hvor lenge konseptet oppdaterbare deler vil eksistere i denne kategorien. Minnespor tar plass. SSD tilkoblinger tar plass. Ved å lodde alt på en brikke kan man angealig spare en ganske signifikant mengde plass. Denne kan f.eks. brukes til større batteri. Hva tror du folk vil ha? Muligheten for å kanskje en gang i fremtiden putte inn mer minne eller 1 time ekstra batteri nå?

 

Edit: Når det er sagt så er jeg ikke i mot at det eksisterer produkter som har utskiftbare deler. Jeg bare sier at Surface og tilsvarende produkter fokuserer på helt andre ting og at det antaglig er fornuftig utifra det markedet de prøver å nå.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke hatt en mobil jeg ikke har byttet batteri på. :)

 

Og som Bolson skriver i innlegget dusiterer, men likevel lar være å svare på, så er det fullt mulig å få til enkelte utskiftbare deler uten å kompromisse på hverken vekt, kvalitet, tykkelse eller noe annet. Stort sett holder det ganske enkelt å unngå lim. Man må faktisk nesten gå inn for det for å gjøre det vanskelig. :)

 

Se for eksempel på Galaxy Tab 2. Bruker man aluminium eller andre solide materialer er det overhodet ingen grunn til å ikke nøye seg med skruer. Den eneste godkjente unnskyldningen for å lime noe som helst igjen er at dingsen er laget av billig , mykt plastmateriale med dårlig holdbarhet, og koster under 500kr totalt.

 

red: Et annet godt eksempel er flere av iPhonene - det eneste du trenger å gjøre, er å bruke en plast"jekk" til å løsne fronten og koble fra noen ribbon cables. riktignok må mer demonteres, men det var bare å skru, jekke og koble fra, og gjøre det motsatte når man var ferdig. Ingen som klaget på designet på dem av den grunn. Ikke på S II heller, som er mye tynnere, og veldig grei å drive serivce på.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Kan lova dig att om du lägger upp en androidmaskin och en windowsmaskin till vilken som helst bedrift så skulle det förvåna mig stort om någon valde Android. En bedrift klarar sig inte med apps i längden, de allra flesta måste ha fullvärdiga program och allra helst med maskinvareacceleration. Ta för exempel bildredigering. Surface Pro har inga problem att köra Photoshop, mediaplayer, officepaketet och 40 tabs med Opera, Chrome eller vilken läsare du vill, samtidigt. Bara alt-tab emellan precis som vi är vana vid. Lycka till med det på en arm-baserad androidmaskin. Är klar över att du inte nämner något om maskinvara när du skriver android, men det finns väl inte många Android distros för X86?

 

 

Det er selve grensesnittet som er forferdelig. Hindrer effektivitet for flere bedrifter. De fleste bedrifter jeg kjenner til bruker Android på mobil plattform og Win7 på pcer. Flere av bedriftene ønsler å gå over til Linux om noen å med mindre andre alternativer forekommer. Win8 er et materitt av verste sort, kanskje bra til hjemmebruk men til både bedrift og gaming er det no go.

Lenke til kommentar

Andelen brukere som noen gang åpner en laptop og enda mindre en tablet-liknende laptop er antaglig forsvinnende liten.

*Alle* jeg kjenner som har iphone (overraskende mange faktisk), som har baller til å fortelle om det, har knust skjermen. Hvorfor tror du egentlig disse grusomme rosa strikkene er så poppis? Turgon, du har vært på forumet her så lenge at dette utspillet overrasker meg stort, du må ha fått med hvor mye feil og skader det er på dingser? Personlig har jeg byttet batteri på hjemmelaptopen min to ganger, byttet skjermkort en gang, byttet tastatur, byttet skjerm. På min Galaxy SII har jeg byttet batteri en gang. Vi snakker her om reparasjon, ikke oppgradering. Batteriet på telefonen var ikke ødelagt, men det holdt dårlig på ladingen, som batterier utsatt for hardt bruk gjerne gjør etter en stund. Du får ikke reklamert på det, du kan jo forsøke å si, "jammen batteriet brukte å være bedre assa, helt sant". Jeg måtte betale for nytt batteri selv. Dette er et kjempeminus, hva er vitsen med å snakke bort det?

Hvis valget er mellom en tynnere og lettere maskin kontra å ha en maskin som er lettere å åpne, så er det for meg veldig tydelig hva som er det riktige valget.

Alt kan byttes på Galaxy SII, den var tynere og lettere enn alt annet sammenlignbart på markedet. Her er du rett og slett på bærtur. Når man kliner på et kilo lim istedet for å lage kvalitet, så kalles det dårlig engineering. Kall en spade for en spade, Microsoft sparte penger ved å lime sammen dritten, istedet for å designe for funksjonalitet.

Kan lova dig att om du lägger upp en androidmaskin och en windowsmaskin till vilken som helst bedrift så skulle det förvåna mig stort om någon valde Android. En bedrift klarar sig inte med apps i längden, de allra flesta måste ha fullvärdiga program och allra helst med maskinvareacceleration. Ta för exempel bildredigering. Surface Pro har inga problem att köra Photoshop, mediaplayer, officepaketet och 40 tabs med Opera, Chrome eller vilken läsare du vill, samtidigt

Heh, du må først klare å installere disse programmene. Da må du ha 128GB versjonen, men den har også svært begrenset plass, sånn rent bortsett fra 10" skjerm så er den ubrukelig til photoshop eller videoredigering. Det er da ingenting som hindrer deg i å redigere office dokumenter på Android, hvor har du fått det fra?

https://sites.google...docsforandroid/

Endret av Del
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Varför kan man inte installera photoshop eller andra windowsprogram på den? Det är en helt vanlig windowsmaskin. Finns väl ingen som köper 64gb versionen? DET är ett dåligt köp. 128GB är plenty. Har haft 128 på min stationära i fem år och aldrig haft problem med lite plats. Vi är 8000 maskiner i nätverk på jobbet och standard är Office, 3 adobe program och några olika crm beroende på ställning. Det får vi inte till på vare sig android eller ios.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varför kan man inte installera photoshop eller andra windowsprogram på den? Det är en helt vanlig windowsmaskin. Finns väl ingen som köper 64gb versionen? DET är ett dåligt köp. 128GB är plenty. Har haft 128 på min stationära i fem år och aldrig haft problem med lite plats. Vi är 8000 maskiner i nätverk på jobbet och standard är Office, 3 adobe program och några olika crm beroende på ställning. Det får vi inte till på vare sig android eller ios.

Prøver du å fortelle meg at Surface Pro er et alternativ til en stasjonær PC i jobbsammenheng? Dette blir jo tullete. 128GB på din stasjonære som står i nettverk (og antagelig kjører en eldre mindre disk-sulten versjon av windows) er antagelig helt greit fordi du har det meste av lagring på nettverksdisker. På en laptop som du skal ha med deg rundt, og gjøre arbeid på, er det ikke nok, ihvertfall ikke for meg. Med windows og office intstallert har du mindre en 80GB å klare deg på, det skal dekke ditt behov for underholdning og jobb når du er på reise, og ikke kan regne med kjapp nettlinje. Stikk fingeren i jorda er du snill. Min nyeste jobblaptop kom riktignok med en 128GB SSD, men jeg slengte kjapt inn en 300GB SSD der hvor DVD-spilleren skulle stått. Hva er prisen for en Surface Pro med 128GB disk i Norge? Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvis du tror Android er et bedre OS enn fullversjonen av Windows (surface Pro bruker samme Windows som på en vanlig PC), så må jeg bare le :)

 

Det begynner å bli bra mange negative sider ved hele surface konseptet. Jeg ville heller ha valgt en lett bærbar enn dette. Bare det at skjermen trenger støtte så hele greia ikke skal velte gjør den ganske kjip å bruke på fanget. Den er tydeligvis ikke laget for å repareres. Installasjon og recovery tar opp 2/3 av harddisken. 21 GB er veldig lite i dag. Greit nok så går det an å fjerne recovery, men OS og all app-driten som ligger preinstallert tar overdrevent mye plass. Jeg bruker mest Windows, men dette står jeg over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Lenovo Yoga 13" med i7-3517U.

Nettopp i dag åpnet og oppgradert den fra 4GB -> 8GB minne og en mSATA disk nr 2 på 256GB i den til sammen 384GB SSD storage.

 

Yoga er i utgangspunktet Ultraportable med brettbar skjerm slik at den lett blir en tablet. En 11" med fullversjon Windows er også i loopen.

Lenovo har etter min mening et bedre konsept enn Microsofts Surface Pro (selv om surface har 2/3 av vekten av Yoga 13").

Lenke til kommentar
Varför kan man inte installera photoshop eller andra windowsprogram på den? Det är en helt vanlig windowsmaskin. Finns väl ingen som köper 64gb versionen? DET är ett dåligt köp. 128GB är plenty. Har haft 128 på min stationära i fem år och aldrig haft problem med lite plats. Vi är 8000 maskiner i nätverk på jobbet och standard är Office, 3 adobe program och några olika crm beroende på ställning. Det får vi inte till på vare sig android eller ios.
Prøver du å fortelle meg at Surface Pro er et alternativ til en stasjonær PC i jobbsammenheng? Dette blir jo tullete. 128GB på din stasjonære som står i nettverk (og antagelig kjører en eldre mindre disk-sulten versjon av windows) er antagelig helt greit fordi du har det meste av lagring på nettverksdisker. På en laptop som du skal ha med deg rundt, og gjøre arbeid på, er det ikke nok, ihvertfall ikke for meg. Med windows og office intstallert har du mindre en 80GB å klare deg på, det skal dekke ditt behov for underholdning og jobb når du er på reise, og ikke kan regne med kjapp nettlinje. Stikk fingeren i jorda er du snill. Min nyeste jobblaptop kom riktignok med en 128GB SSD, men jeg slengte kjapt inn en 300GB SSD der hvor DVD-spilleren skulle stått. Hva er prisen for en Surface Pro med 128GB disk i Norge?

 

80 GB

+ 64 GB minnekort

 

= 144 GB ledig plass

 

+ eventuelt en 3 TB ekstern disk koblet via USB 3.0

 

Denne vil i hvert fall dekke mine behov for diskplass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

+ eventuelt en 3 TB ekstern disk koblet via USB 3.0

 

Denne vil i hvert fall dekke mine behov for diskplass.

... og fullstendig fjerne poenget med å ha en liten maskin samt fleksibiliteten som nettbrett bruken krever.

Lenke til kommentar

80 GB

+ 64 GB minnekort

 

= 144 GB ledig plass

 

+ eventuelt en 3 TB ekstern disk koblet via USB 3.0

 

Denne vil i hvert fall dekke mine behov for diskplass.

 

 

Tenkte selv på minnekort men slo det fra meg.

Selv med SDXC UHS kort full størrelse SD får man bare brøkdelen av hastigheten man oppnår med ordentlig SSD koplet på SATA/mSATA i brikkesettet. Enda dårligere med microsd.

Så slo fra meg det.

Lenke til kommentar

Det er knot med minnekort, blir liksom lappeteppe av diskområder. Har et minnekort på 64GB som jeg brukte på laptopen før jeg fikk lagt inn ekstra SSD det var ikke optimalt for meg. Uansett, det begynner å dra seg til da, 128GB SSD og 64GB minnekort. Hvilken pris er vi oppe i for denne boksen som funker dårlig som laptop, og enda dårligere som tablet?

Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...