Gå til innhold

[Løst] Oppgradere PC mht. støy, overklokking, utseende


Anbefalte innlegg

Hei, forumbrukere!

 

Jeg står nå foran en nødvendig oppgradering av min PC, som har blitt fremskyndet av at min OS-disk (SSD) nå har fått hardware feil.

 

Jeg hadde uansett tenkt å gjøre noe i forkant av StarCraft II: Heart of the Swarm, men siden jeg nå må mekke litt uansett så tar jeg alt sammen nå.

 

Ny SSD er allerede bestilt, det ble en Kingston SSD V300 240 GB som skal kjøre OS. (Fikk akkurat den skitbillig gjennom jobben.)

 

Men så skal jeg samtidig gjøre noe med støydemping, ytelse og utseende på PC'en. Jeg har i dag et Thermaltake Eureka-kabinett som ble kjøpt inn da jeg fortsatt var ungkar, med svært lav WAF-faktor. Det er svært, stygt og digert (har støtte for E-ATX), og er ikke bra støyisolert.

 

Jeg tror i utgangspunktet at CPU'en min er god nok, i hvertfall hvis jeg overklokker den litt høyere enn default 3,4 GHz.

 

Mål for oppgradering:

Ytelse: Målet er å kunne kjøre SCII H.O.T.S. på konstant 60 fps med ultra setting, 16x af / 4x AA i oppløsning 1920x1080.

Støy: Så stillegående som mulig.

Utseende: Så slank og elegant som mulig (tenk WAF-faktor). Minst mulig bling bling.

 

 

Mine nåværende maskinkomponenter:

Maskinvare (PC) Hovedkort: Gigabyte GA-870A-UD3

CPU: AMD Phenom II x4 965

CPU-kjøler: Corsair Hydro H70

RAM: 8 GB Kingston HyperX DDR-3 1600MHz CL9

Skjermkort: Asus Radeon HD 6850 CU

Harddisk:

2 stk WDC RAID Editon 250 GB S-ATA 16MB i RAID 1

1 stk OCZ Vertex 2 SSD 120 GB

DVD-brenner: Samsung SH-S183A

Strømforsyning: MIST 500W

Kabinett: Thermaltake Eureka Sort

Skjerm: Eizo Foris 23"

Høyttalere: Bose Companion 3

OS: Win 7 Pro 64-bit

 

Komponenter som helt sikkert skal byttes:

SSD (allerede ordnet)

Skjermkort

Kabinett

Strømforsyning

 

Bytter bare hvis jeg må:

CPU Kjøler

 

Budsjett:

Kr. 3500,- (som kommer i tillegg til kostnaden jeg allerede har hatt på ny SSD)

 

 

Jeg pleide å være den som ga andre råd, nå er jeg for travel til å følge med på hardware-fronten. Men jeg vet hvor jeg skal gå for å få gode råd ;)

 

På forhånd takk til alle som bidrar med tips og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SC2 spiser CPU til frokost, og et HD 6850 er mer enn nok for å kjøre det på Ultra med 4xAA. Med tanke på at min stasjonære med en i7-2600k @ 4.8GHz fortsatt sliter med CPU-ytelse i SC2 når det blir hett tror jeg ikke oppgradering av skjermkort er det du bør se på. Problemet er bare at et LGA1155-hovedkort + overklokkbar i5-prosessor fort spiser opp nesten hele budsjettet ditt.

 

Kjøleren din burde være mer enn kraftig nok, du kan vurdere å senke hastigheten på viftene om den støyer.

Skjermkortet burde også være rimelig stillegående med tanke på kjøleren og at 6850 lager rimelig lite varme.

Forslag til kabinett: Fractal Design Define R4

Forslag til strømforsyning kommer an på hvor du bestemmer deg å kjøpe fra, det er veldig mange fornuftige valg her.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Når det gjelder skjermkort så opplever jeg at selv med 2x AA så dropper ytelsen en god del under 60fps, det er faktisk godt merkbar forskjell å kjøre med AA kontra uten AA. Dette er altså i Wings of Liberty. Og jeg er en feinscmecker på et par ting, og cutscenes gjør seg definitivt best med AA på. I selve spillet så er det ikke utseendemessig så stor forskjell.

 

Det kan jo hende jeg har for svak CPU, men jeg har altså en Quad Core Phenom II på 3,4 GHz, som jeg håper skal holde hvis jeg får til en moderat overklokk på f.eks. 3,8 GHz.

 

Jeg noterer meg forslaget til kabinett. Define R4 er en av de som jeg har lest gode ting om.

 

CPU-kjøler, der har jeg senket viftehastighetene, men vurderer evt. å bytte ut stock-vifter med noe bedre. Noen forslag?

Lenke til kommentar

Stort sett alle vifter utenom Gentle Typhoon gir lignende støy/ytelse på samme omdreiningshastighet på en radiator.

 

Jeg tenkte ikke på cutscenes i spillet, har aldri brydd meg stort om single player.

 

OK, jeg elsker single player kampanjen, og ser derfor veldig frem til neste kapittel av SCII. Men AA/ultra settings er såklart for gameplay også, ikke bare for cutscenes.

 

Jeg har googlet litt og funnet noen som har byttet stock viftene på Hydro 70 med Noctuatech-vifter. Disse vet jeg ihvertfall er til salgs på Dustin.

 

Hva angår skjermkort, tror dere et Radeon HD 7850 duger? Bør jeg i så tilfelle ha 2 GB ram på skjermkortet siden jeg skal kjøre 4 x AA?

Lenke til kommentar

Du kan notere enda en stemme på R4.

 

Har det selv, og jeg rendrer ofte videoer osv på natta, cpu overcloked til 3.8 GHz, vifter på 7 volt, og jeg får fortsatt sove.

Så kult! Er det en AMD-cpu lik min du har overklokket til 3,8 GHz? Hvis ja, har du overklokket FSB eller bare økt multiplier?

Lenke til kommentar

Skjermkortet vil nok bråke like mye som det du har i dag når det kjører for fullt, om det er akseptabelt stille eller ikke er det du som må vite.

 

 

Om du skal ha Noctua-vifter på din H70 bør du kjøpe NF-F12: http://www.dustinhome.no/product/5010618873/noctua-nf-f12-pwm-fan-120mm/#intcmp=searchProvider_dacsa

Den er designet for å gi høyt statisk trykk, som er viktig når man monterer vifta på en radiator eller kjøleribbe.

 

 

Mitt forslag til vifter må bli: http://techbay.no/product.html/noiseblocker-vifte-blacksilent-pro-plps-pwm-120x25?category_id=93

Disse er også PWM, de vil kanskje yte litt bedre, de vil støye mindre og de er blant toppvalg for radiatorer.

 

Det kan uansett være lurt å kjøpe en forgrener: http://techbay.no/product.html/forgrener-4-pins-pwm-til-2x4-pins-pwm-kabelstrompe-30-cm-sort?category_id=54

Med en slik kan du koble to stk 4-pins PWM-vifter til CPU_Fan på hovedkortet slik at viftene øker og senker hastigheten basert på temperaturen målt i CPU-socket :)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Hva nåværende skjermkort angår så er jeg svært godt fornøyd med det, det er av typen Asus CU, med en mye mer effektiv og stillegående løsning enn "stock" fra AMD. Det ser ut som det Sapphire-kortet jeg har satt opp i prisguiden også har en påkostet kjøleløsning, men jeg har ikke funnet noen tester av det på nett.

 

EDIT: Fant en meget oppmuntrende test av Sapphire-kortet her: http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_7870_Flex/33.html

Det ser ut som det er helt i tetsjiktet mht. lavt støynivå.

 

Takk for tipset angående vifter, da bytter jeg ut den jeg først satte opp med to stykk Noctua NF-F12 til å gå på Hydro 70-kjøleren.

 

Hva angår forgrener som du tipser om, så fulgte det allerede med en slik til H70 ;)

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Da er saker og ting bestilt! :cool:

2 x Noctua-NF-F12 til å ta over for Corsair-viftene som fulgte med Hydro H70

1 x overgang for å 2 vifter på en kontakt

1 x Sapphire Radeon HD 7870 2 GB

1 x Fractal Design Define R4 kabinett (titanium)

 

Nå gjenstår det bare å montere, og deretter besøke overklokkingsforumet for råd om det!

Endret av HilRam
Lenke til kommentar

Strømforsyning: Jeg har overtatt en strømforsyning av denne typen: https://prisguiden.no/produkt/silver-power-sp-ss500-500w-146221 som noen hadde til overs (den har vært i bruk i en uke før den ble byttet).

 

Er denne Silver Power strømforsyningen bra? Og dersom jeg ønsker å overklokke moderat, er den bra nok? Min egen MIST 500 begynner nå å dra på årene. Den er fra 2007. Det vil vel uansett være bedre å få en ny PSU inn i PC'en?

Lenke til kommentar

Da er saker og ting bestilt! :cool:

2 x Noctua-NF-F12 til å ta over for Corsair-viftene som fulgte med Hydro H70

1 x overgang for å 2 vifter på en kontakt

1 x Sapphire Radeon HD 7870 2 GB

1 x Fractal Design Define R4 kabinett (titanium)

 

Nå gjenstår det bare å montere, og deretter besøke overklokkingsforumet for råd om det!

 

Følger med forgrener på nf f12. En 4 pin y-forgrener for å koble til 2 vifter. Men uansett så ser jeg du allerede har bestilt :)

Endret av otl
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen dere har gitt.

 

Maskinen var ferdig montert i går kveld, og når jeg skrur ned voltstyrken på vifta i front så er PC'en meget, meget støysvak!

 

Gleder meg nå til å sjekke ytelsen i div. spill. Generell systemytelse er meget bra! Den nye SSD'en kombinert med riktige BIOS settings (ACHI, ikke IDE), og Windows 8 gjør unna boot på 10 sekunder!

 

 

otl: Ser det, men det ruinerte meg heldigvis ikke! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...