Gå til innhold

HD7990 eller Gtx690 ? :)


CerbaNest

Anbefalte innlegg

Er grusom hvordan folk klager på att alt bare støyer. Er jo ikke rart det blir lyd når så små viffter skal ha så høy hastighet som disse har. Jeg klager ikke på om jeg hører litt vifte "støy" Er snart en ny diagnose det nå, om det ikke allerede er det. Støyallergi..??

 

Har 2 på vann og ett uten. Så legger godt merke til det ene. Men det blir litt mye når vifta går mot 100%.. Det er slik min profil er satt i msi asterburner fordi jeg liker å ha ting kalde ovenfor stille. Og ja jeg vet att dem er laget for å tåle det..

 

Skal han kjøre med stock kjølere vil han ikke høre så mye av coilwhine uansett. Siden han skal ha headsett. Begge produsenters kort har vel fordeler å ulemper. Så han må bare se på hva han vil ha.

Kanskje sette opp noen kriterier så kan valget bli litt enklere kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort forklart oppleves microstuttering som lav fps selvom man har høy fps. Ting hakker og hoster selvom man har 60+fps. Noen er veldig allergisk mot det, mens andre legger kanskje lite merke til den.

Ble litt nysgjerrig nå siden jeg ikke visste hva microstuttering egentlig var, men kan man redusere den på noen måte annet enn å putte i flere skjermkort som nevnt tidligere her? Kjører 1 stk 680 på 144hz skjerm, og føler noen ganger at selvom jeg er oppi høy fps, kan det "smålagge" litt noen ganger. Er det dette som er microstuttering? :)

Lenke til kommentar

 

Ble litt nysgjerrig nå siden jeg ikke visste hva microstuttering egentlig var, men kan man redusere den på noen måte annet enn å putte i flere skjermkort som nevnt tidligere her? Kjører 1 stk 680 på 144hz skjerm, og føler noen ganger at selvom jeg er oppi høy fps, kan det "smålagge" litt noen ganger. Er det dette som er microstuttering? :)

 

Det stemmer :)

 

Det

Lenke til kommentar

Bevis på at nvidia driveren er bedre enn AMD sin?

 

Tester som selv arni har linket til i DENNE tråden som sier at du trener radeonpro for at det skal bli bra, men hvis man er komfortabel med radeonpro er de bedre. uten er 690 KLART bedre. Så dere som liker AMD ort kan grine så mye dere vil men driverne på CFX har ikke vært spesielt bra på 7000 serien. Les tidligere i denne tråden så ser du det.

 

Er ikke fanboy fordi jeg kan lese statestikk.

 

Greia er vel at GTX 690 ser bedre ut, og den er to slot. Det er vel nesten bevist at SLi også er mindre bugget enn CFX. Men det vel alltids kulere med to kort, er det ikke? 2x EVGA 670 ftw f.eks ser jo meget smexy ut ;]

 

Ja. skal du kjøre vannkjøling eller uten? med vannkjøling ser alle kort sykt bra ut da!

Lenke til kommentar

Er det noen måte å redusere microstuttering på for nvidia gtx680? :)

Jeg har merket særdeles lite til dette. Jeg har bare kjørt med SLI og 3-way sli, og merker som sagt svært skjeldent microstutter. MEn jeg spiller mest BF3 :p

 

Dog har jeg spillt litt FC3 og crysis 3 også med meget godt resultat.

 

BF3 liker f.eks VELDIG godt mye cpukraft. Iallefall i enkelte områder. Med 1080p på ultra går jeg fra stock cpu (62fps) til cpu @ 4800mhz (~80fps). Dette er på taket av hotellet på "sharqi" mens man ser utover byen. Dette er vel den plassen i bf3 som krever aller mest.

 

62fps på taket virker det som det er litt microstutter, mens ved 80 fps så er det smooth.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Ble litt nysgjerrig nå siden jeg ikke visste hva microstuttering egentlig var, men kan man redusere den på noen måte annet enn å putte i flere skjermkort som nevnt tidligere her? Kjører 1 stk 680 på 144hz skjerm, og føler noen ganger at selvom jeg er oppi høy fps, kan det "smålagge" litt noen ganger. Er det dette som er microstuttering? :)

Når man snakker om microstutter sikter man vanligvis mot synkroniseringsproblemene som oppstår når flere grafikkprosessorer jobber sammen i Alternate Frame Rendering, å kalle hakkingen man kan få med en enkel grafikkprosessor for microstutter skaper bare forvirring :)

 

Min opplevelse er at det ofte hjelper å sette en grense for hvor høy framerate man kan få direkte i spillet eller med programmer som MSI Afterburner, EVGA Precision X eller RadeonPro, om du for eksempel bunner ut på ca 65 fps kan du prøve å sette grensa et sted mellom 60 og 70 fps. Noe annet jeg har merket er at enkelte spill hoster kraftig når directX11-effekter aktiveres (Arkham City er et utmerket eksempel på dette,) eller når man kjører alt for høy LOD- eller draw-distance (Prøv for eksempel å sette Meshdistancescale = 10 i Witcher 2.)

Lenke til kommentar

 

Når man snakker om microstutter sikter man vanligvis mot synkroniseringsproblemene som oppstår når flere grafikkprosessorer jobber sammen i Alternate Frame Rendering, å kalle hakkingen man kan få med en enkel grafikkprosessor for microstutter skaper bare forvirring :)

 

Min opplevelse er at det ofte hjelper å sette en grense for hvor høy framerate man kan få direkte i spillet eller med programmer som MSI Afterburner, EVGA Precision X eller RadeonPro, om du for eksempel bunner ut på ca 65 fps kan du prøve å sette grensa et sted mellom 60 og 70 fps. Noe annet jeg har merket er at enkelte spill hoster kraftig når directX11-effekter aktiveres (Arkham City er et utmerket eksempel på dette,) eller når man kjører alt for høy LOD- eller draw-distance (Prøv for eksempel å sette Meshdistancescale = 10 i Witcher 2.)

Nå ble det litt klarere ja :D hva er lod og drawdistance og hvorfor er det lurt å skru opp/ned? :)

Lenke til kommentar

Nå ble det litt klarere ja :D hva er lod og drawdistance og hvorfor er det lurt å skru opp/ned? :)

LOD er kort for Level Of Detail, det sier noe om hvor mange detaljer et objekt skal ha på en gitt avstand (hvor mange polygoner, teksturoppløsning, shading, etc.) og hvor fort detaljnivået skal reduseres.

Draw distance er tegneavstand, hvor langt ut i horisonten skal spillet rendre grafikk?

 

Det er sjelden disse innstillingene kan justeres i spill, og de få spillene man kan gjøre det i må man oftest endre i konfigurasjonsfilene utenfor spillet. Skyrim er et typisk spill å justere LOD-nivå og drawdistance i. Jo høyere tegneavstand og antall polygoner, jo mer jobb blir det for CPU, minne og lagring, som igjen kan gjøre opplevelsen mer hakkete ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LOD er kort for Level Of Detail, det sier noe om hvor mange detaljer et objekt skal ha på en gitt avstand (hvor mange polygoner, teksturoppløsning, shading, etc.) og hvor fort detaljnivået skal reduseres.

Draw distance er tegneavstand, hvor langt ut i horisonten skal spillet rendre grafikk?

 

Det er sjelden disse innstillingene kan justeres i spill, og de få spillene man kan gjøre det i må man oftest endre i konfigurasjonsfilene utenfor spillet. Skyrim er et typisk spill å justere LOD-nivå og drawdistance i. Jo høyere tegneavstand og antall polygoner, jo mer jobb blir det for CPU, minne og lagring, som igjen kan gjøre opplevelsen mer hakkete ;)

Draw distance har man f.eks i farcry 3, bf3 (Mesh Quality?) og GTA. MAx er best, men krever mest. Litt av samme er AF :Anisotropic Filtering. JEg har alltid det på max altså x16

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Draw distance har man f.eks i farcry 3, bf3 (Mesh Quality?) og GTA. MAx er best, men krever mest. Litt av samme er AF :Anisotropic Filtering. JEg har alltid det på max altså x16

Mesh Quality styrer deler av LOD-skaleringen så vidt jeg har forstått, draw distance er nok rimelig konstant uansett grafikknivå. Ellers er det gode eksempler.

Lenke til kommentar

Mesh Quality styrer deler av LOD-skaleringen så vidt jeg har forstått, draw distance er nok rimelig konstant uansett grafikknivå. Ellers er det gode eksempler.

Spiller en del black ops 2, og der har jeg som regel alltid over 100 fps, men fortsatt kommer det enkelte tilfeller der det smålagger litt, selv om jeg har høy fps. Skyldes jo noen ganger servere, men har testet offline også, der hvor det skjer mer skjeldent, men skjer fortsatt. Var det jeg syntes var litt rart, men virker jo da som om det er flere som har disse problemene og at det ikke er skjermkortet det er noe galt med? har dere justert noen av disse tingene når dere spiller? :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Tester som selv arni har linket til i DENNE tråden som sier at du trener radeonpro for at det skal bli bra, men hvis man er komfortabel med radeonpro er de bedre. uten er 690 KLART bedre. Så dere som liker AMD ort kan grine så mye dere vil men driverne på CFX har ikke vært spesielt bra på 7000 serien. Les tidligere i denne tråden så ser du det.

 

Er ikke fanboy fordi jeg kan lese statestikk.

 

 

 

Ja. skal du kjøre vannkjøling eller uten? med vannkjøling ser alle kort sykt bra ut da!

 

Linker? Du må seriøst begynne og komme med linker til alt dette du påstår..

Lenke til kommentar

Techreport har mange artikler der de f.eks viser hvor dårlige AMD er når det gjelder frametimes.

 

EDIT: Og først nå i 2013 har de kommet med drivere som har rettet en del. Jeg har nesten bare hatt problemer med mine to 7970 i et år. Samme med min lillebror som har to 7950.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Techreport har mange artikler der de f.eks viser hvor dårlige AMD er når det gjelder frametimes.

 

EDIT: Og først nå i 2013 har de kommet med drivere som har rettet en del. Jeg har nesten bare hatt problemer med mine to 7970 i et år. Samme med min lillebror som har to 7950.

 

Og jeg har ikke hatt noen problemer med mine 2 kort. Hvilke problemer har du hatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...