Gå til innhold

Rare lyder fra Corsair HX650


Anbefalte innlegg

Er det denne lyden dere snakker om?

http://www.youtube.com/watch?v=4r5yZuYLEUs

 

I såfall har jeg også opplevd dette med min hx650. Har ikke hørt det så mye i det siste, men like etter at jeg monterte den i januar var det virkelig ille.

Har snakket med dustin om tilbakesending, men har ikke hatt råd til fraktkostnadene enda >_>

 

Ja, det ligner på den lyden jeg har, bare ikke få ekstremt som den dær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har satt i mange Corsair HX650. Og ingen av de har laget støy eller hatt noen som helst problemer så langt (de eldste er vel 3 år). Men det betyr jo ikke at du ikke har feil. Men, samtidig, Corsair er vel en av de få produsentene som putter inn kvalitet i PSU'ene sine (de i øvre sjiktet). Mitt tips vil først og fremst være at du prøver se om det er noe som ligger inntil vifta (vet noen har hatt trøbbel med at ledninger har lagt seg nedpå vifta). Hvis ikke kan det jo være vifta i seg selv. Er det mye støv i PSU'en da? Det kan også være coil-whining. Hva med strømmen hos deg? Du har ikke noe jordfeil eller spenningsvariasjoner? Jeg vil også nevne at det uansett er VELDIG lurt å sørge for å ha ett spenningsvern med strømfilter på pc utstyr. For all del ett godkjent ett. (feks fra Norsk Datatilbehør). HX650 har vel også 7 års garanti. Så nøl ikke med å benytte deg av den om det trengs. Bare ikke skru den opp selv, for da mister du den muligheten.

 

Det er ikke coil-whine da lyden jeg opplever er akkurat identisk med det som høres på den youtube videoen som ble postet over.

 

Tror det tok kanskje 5 minutter fra jeg brukte PSUen for første gang til jeg hørte den lyden. I tillegg så spinner vifta opp og ned hele tia selv om maskina ikke er i bruk, og det høres veldig godt. Det er veldig god ventilasjon i kabinettet mitt så det er ikke unormalt høye temperaturer som forårsaker dette.

Lenke til kommentar

Denne ulyden er rett og slett tørre glidelager i vifta. Mitt forslag er å smøre sentertappen i viftemotoren med ca. 1/2 dråpe symaskin-olje. Denne tappen ligger vanligvis under en rund metalltape i motsatt ende av viftebladene. For å få tilgang til denne må dessverre ofte viften skrus ut av strømforsyningen, eller i det minste må gitteret i bakkant kunne fjernes. Dette kan typisk gjøres slik :

 

1: Dra ut strømkabelen og la strømforsyninga lade seg skikkelig ut i minst 5 minutter. (kondensatorene holder på spenningen)

2: Undersøk viftemotor for å finne ut om du klarer å komme til lageret uten å åpne strømforsyninga og/eller om gitteret foran vifta kan fjernes enkelt.

3: Må strømforsyninga åpnes, selv om vi ikke skal inn på selve printkortet, være nøye med at kabler og skruer settes tilbake nøyaktig som det var.

4: Forsiktig delvis fjerne rund metalltape i enden av motoren.

5: Med en nål, smøre lageret med 1/2 til maks. 1 dråpe symaskin-olje, og pass på at du ikke får olje noen andre steder.

6: Sett tape tilbake på plass slik at den tetter helt igjen.

 

Om mulig test før alt settes på plass.

 

Jeg har brukt denne metoden på et stort antall vifter i strømforsyninger, CPU og i NAS med veldig bra resultat. Viftene blir vanligvis bedre enn ny.

 

Hadde det ikke vært for at jeg også er plaget med at vifta spinner konstant opp og ned i hastighet så skulle jeg ha testet dette.

 

Forøvrig så syns jeg det er ganske så labert fra Corsair sin side at dem lar PSUer som lager fuglekvitter lyder og som har tydelige problemer med temperatur styringa til vifta gå igjennom kvalitetskontrollen. Har skjønt det om det bare hadde vært snakk om noen få tilfeller, men det virker jo som om at det er snakk om en eller flere batcher.

Lenke til kommentar

Ta ut PSUen og kikke på kondensatorene, buler de, eller har noe brunt på seg så bytt før den kortslutter. Se posten min litt lenger opp.

 

Kondensatorene ser helt fine ut, og denne PSUen har aldri vært kjørt hardt. Men etter at jeg fikk det nye skjemkortet mitt (HD7970), så ble lyden virkelig ille. Har kjøpt meg ny PSU, for det virker som det er umulig å få tak i en "utjevningskondensator" som noen har nevnt som en løsning på problemet!

Lenke til kommentar

Kondensatorene ser helt fine ut, og denne PSUen har aldri vært kjørt hardt. Men etter at jeg fikk det nye skjemkortet mitt (HD7970), så ble lyden virkelig ille. Har kjøpt meg ny PSU, for det virker som det er umulig å få tak i en "utjevningskondensator" som noen har nevnt som en løsning på problemet!

 

Husk at skjermkortet også kan gi slike lyder, coil whines. AMD skjermkortene er litt kjent for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Corsair HX650 er jo gold rated og etter det jeg har kommet fram til så er den også en rebranded Seasonic PSU.

Jepp. Den er ihvertfall produsert av Seasonic, hvorvidt de også har designet den aner jeg ikke.

 

Uansett, jeg har brukt Seasonic siden 80 tallet (de sto for PSU'ene i den orginale IBM "Personal Computer"). Har kun hatt en XFX som var Seasonic re-branded, ellers bare Seasonic. De siste årene kun gold og platinium utgaver. Har aldri hatt coil whine fra noen av dem. Tidligere var det en periode jeg pleide å bytte vifta siden den bråkte en del, men de siste årene har også det vært greit.

 

Skjermkort har derimot ynket seg innimellom...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en HX850 (v1) i ca to år nå, og har vært veldig fornøyd.

Den erstattet en TX650 (v1) som midlt sagt hørtes ut som en orkan.

HX850'en er nærmest lydløs. Derimot har jeg en venn som nylig kjøpte en HX850 v2, og den har bråket fælt.

Etter ei uke returnerte han den og fikk en ny som var mye bedre.

Den spinner innemellom litt opp, men bråker ikke noe særlig.

Min hx850 v1 virker å kjøre jevnt på veldig lavt turtall hele tiden og er ikke hørbar om man ikke åpner kabinettet og legger øret intill den.

Jeg mistenker at systemet mitt ikke belaster den noe særlig og derfor er den alltid på lavt turtall.

Jeg har en [email protected], GTX285. Antec 620 kjøler. 2x OCZ SSD og 3x 7200RPM disker.

I følge kalkulatorer vil jeg bruke rubdt 500w på max belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...