Gå til innhold

Java er tilbake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel som vanlig er HW litt tregt ute med artikler. En time etter artikkelen deres om at Java var sperret på mac hadde jeg lastet ned den nye oppdateringen og null problem med å bruke det.

 

Når det gjelder det at Apple har muligheten til dette, bekymrer det meg ikke mer enn at Microsoft har muligheten til det. Skjønt når det er sagt er jeg skeptisk til det sånn generelt. Ville satt mye større pris på om Apple sendte ut en melding til maskina di hvor de opplyste om problemet og du klikket på enten ja for å aktivere sikkerhet eller nei for å fortsette uten.

Lenke til kommentar

Er det berre eg som er litt skremt av at Apple kan korti som helst nekte deg tilgong til eit program på din eiga maskin?

Synes det er bra at Apple faktisk reagerer når software som Java har meget alvorlige sikkerhetshull.

 

Oracle var iallefall usedvanlig raske med en oppdatering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det berre eg som er litt skremt av at Apple kan korti som helst nekte deg tilgong til eit program på din eiga maskin?

 

Apple inviterer til fest, men alle skal feste akkurat slik Apple vil. Med akkurat den dressen de peker ut, du skal spise maten de lager og drikke brusen de tilbyr. Liker du slike fester er Apple noe for deg, for festen er isolert sett en morsom fest. Men vil du arrangere noe selv, ta med en venn eller gjøre noe utenom arrangementskomiteens agenda, da er ikke Apple tingen.

 

Merk: Jeg bruker ikke appleprodukter ;)

 

Når det er sagt, så er jeg for en gangs skyld litt enig i Apple's aksjon. De er total herre over eget OS og hvis det kommer en global sikkerhetstrussel, som Java kan oppfattes å være, så er global utestengelse et meget effektivt virkemiddel.

Prinsipielt er det imidlertid ganske betenkelig at Apple kan ta slike grep. Det åpner jo for en god del andre scenarier som ikke er like hyggelige. Du føler vel ikke akkurat at du har kontroll over deg og ditt, når forutsetningene for en enhet du har betalt for kan endres etter et tastetrykk fra Apple i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At programmer "deaktiveres eller slettes" slik er heller ikke noe nytt.

 

Det har skjedd flere ganger at Google har "fjernslettet" skadelig programvare fra Android (Google Play), regner med at også Apple og Microsoft har samme policy i AppStore/Windows Market.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At programmer "deaktiveres eller slettes" slik er heller ikke noe nytt.

 

Det har skjedd flere ganger at Google har "fjernslettet" skadelig programvare fra Android (Google Play), regner med at også Apple og Microsoft har samme policy i AppStore/Windows Market.

 

Det er forskjell på hvordan dette har blitt gjort tradisjonelt med mobil vs desktop, og "app store" vs "fri download"

 

AtW

Lenke til kommentar

Er det berre eg som er litt skremt av at Apple kan korti som helst nekte deg tilgong til eit program på din eiga maskin?

 

Brukerene har alltid vore bastet og bundet av Apple. Burde ikkje skremme noen, når det har vore slik i tiår.

 

Sjølv kunne eg ikkje tenke meg å ha noe fra Apple, hverken PC eller telefon :p

Lenke til kommentar

Synes det er bra at Apple faktisk reagerer når software som Java har meget alvorlige sikkerhetshull.

 

Oracle var iallefall usedvanlig raske med en oppdatering.

 

Aye, kan tilmed være Apples blokkering hadde en viss rolle å spille her. Kan vel ikke si jeg liker Apples blokkering av programvare, men iblant har det positive følger.

 

Android er java, så hver eneste android-telefon i verden bruker java...

 

Når folk sier Java mener de for det meste browser plugins.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Android er java, så hver eneste android-telefon i verden bruker java...

Tja, det er vel ikke helt riktig, selv om mange Android-programmer er skrevet i språket Java, så heter compiler/runtime på Android Dalvik, og har ikke noe med Oracle sin Java Runtime å gjøre.

 

Nå er det i tillegg Oracle sin browser plug-in som er det som har fått mye kritikk, ikke programmeringsspråket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Android er java, så hver eneste android-telefon i verden bruker java...
], og har ikke noe med Oracle sin Java Runtime å gjøre.Nå er det i tillegg Oracle sin browser plug-in som er det som har fått mye kritikk, ikke programmeringsspråket.

Om du hadde lest kommentaren jeg svarte på hadde du kanskje skjønt at poenget mitt var å vise vedkommende at java brukes til mye annet enn nettbank.

 

 

Lenke til kommentar

Om du hadde lest kommentaren jeg svarte på hadde du kanskje skjønt at poenget mitt var å vise vedkommende at java brukes til mye annet enn nettbank.

 

Vedkommende vet nok dette. Spørsmålet er vel heller hva Java-plugin til nettlesere brukes til, bortsett fra BankID. For å være helt ærlig så har jeg lurt litt selv.

Lenke til kommentar

Er det berre eg som er litt skremt av at Apple kan korti som helst nekte deg tilgong til eit program på din eiga maskin?

Neida, det er sikkert mange flere enn deg, og felles for mange av dere ser ut til å være at dere ikke er Mac-brukere og mangler en del grunnleggende kunnskap om Mac og OS X.

 

For min del ble jeg mer skremt av dette: 600 000 Macer er infisert med trojaner

...og jeg tror at Apple var lite lystne på en gjentagelse av den hendelsen, nå når nye exploits for Java 7 var i ferd med å bli en reell trussel, og derfor valgte å være føre var og beskytte Mac-brukerne bedre denne gangen. Samtidig var det en kraftig melding til Oracle om å skjerpe seg.

Kyndige Mac-brukere hadde etter Apples blokkering av Java i Safari få problemer med å finne alternative metoder dersom de måtte bruke Java gjennom nettleseren, mindre kyndige brukere ble beskyttet, og alle fikk en viktig tankevekker om hvilke sikkerhetstrusler som finnes der ute.

Lenke til kommentar

bare de fjompete bankene kan slutte å bruke java kan vi bli kvitt det... hva annet er det brukes til?

 

Det er java-plugin-teknologien som er hullete, ikke java i seg selv. Java brukes mye i bankenes interne systemer, hvor pluginproblematikk ikke er tilstedeværende. Helt java-frie banker kommer vi neppe til å oppleve i vår levetid ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...