Gå til innhold

Vil ikke kalles svindlere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det neste problemet er så klart hva man skal kunne forvente av slike dingser. Her påstår man at man kan ha mobilen på badet mens man dusjer, eller at man kan legge en fuktig klut på mobilen. I så fall kan ikke jeg fatte å begripe at min mobil skulle vært fuktskade. Nå varierer dette sikkert fra mobil til mobil, men forskjellen er ikke så stor at noen kan bades i damp der andre blir skadet av at det regner ute.

Det påstås ikke at man uten problem kan ha telefonen med seg på badet mens man dusjer, men at den ikke nødvendigvis tar skade av det. Det gjør det ikke i mindre grad til risikosport.

 

For noen år siden hadde jeg en eldre kunde som klagde over at telefonen hennes plutselig hadde sluttet å virke. Jeg tenkte å først ta ut batteriet, noe som pleier å gjøre underverker for telefoner som ikke skrur seg på, og der dryppet det jaggu vann ut som la seg pent i en liten dam på disken. Så, hvordan kan dette ha gått til?

 

Joda, damen hadde selvsagt vært tilskuer på et svømmestevne, og hatt mobilen med seg i vesken der hun satt på tribunen i svømmehallen. Og her snakker vi altså ikke "litt fukt", telefonen så på innsiden ut som om den hadde vært nedsenket i vann.

 

At folk "ikke skjønner" hvordan telefonene deres kan være fuktskadet bunner nok som regel i at man ikke tenker over hva som skal til for å få en fuktskade, og gjør saken desto mye verre, for det er jo tross alt bare brukeren selv som faktisk kan ane hva telefonen hans eller hennes har blitt utsatt for.

Lenke til kommentar

Dette at Mcare blir bedt om å forklare hvordan fuktskaden har skjedd er jo helt på tryne... Hvordan i all verden skal de kunne vite dette? Så lenge de kan påpeke fuktskade må man bare ta til takke med det, om forbrukeren vet hvordan eller ikke. Som det ble skrevet litt tidligere, så vet som oftest ikke kunden selv hvordan dette har skjedd.

 

Har også tilfeller hvor kunder har nektet på fuktskade, på barnas telefoner. Hvor barnet rett og slett ikke vil innrømme at de har utsatt telefonen for fukt, og foreldrene ikke har skjønt det selv.

 

Også tilfeller hvor man har tatt med vanntette telefoner på badetur (IP67) og glemt å lukke dekslene, for så å krangle på fuktskade.

 

Mye om og men her, men det er vel ikke verre enn at man ber om bilde på dette, og får en forhandler til å forklare for seg om man ikke skjønner? At Mcare/Deltaservice etc skulle ha "svindlet" kunder, tviler jeg sterkt på.

Lenke til kommentar

Det påstås ikke at man uten problem kan ha telefonen med seg på badet mens man dusjer, men at den ikke nødvendigvis tar skade av det. Det gjør det ikke i mindre grad til risikosport.

 

For noen år siden hadde jeg en eldre kunde som klagde over at telefonen hennes plutselig hadde sluttet å virke. Jeg tenkte å først ta ut batteriet, noe som pleier å gjøre underverker for telefoner som ikke skrur seg på, og der dryppet det jaggu vann ut som la seg pent i en liten dam på disken. Så, hvordan kan dette ha gått til?

 

Joda, damen hadde selvsagt vært tilskuer på et svømmestevne, og hatt mobilen med seg i vesken der hun satt på tribunen i svømmehallen. Og her snakker vi altså ikke "litt fukt", telefonen så på innsiden ut som om den hadde vært nedsenket i vann.

 

At folk "ikke skjønner" hvordan telefonene deres kan være fuktskadet bunner nok som regel i at man ikke tenker over hva som skal til for å få en fuktskade, og gjør saken desto mye verre, for det er jo tross alt bare brukeren selv som faktisk kan ane hva telefonen hans eller hennes har blitt utsatt for.

Poenget med den uttalelsen er å ufarliggjøre påstandene om at vannskader er problematisk, både når det gjelder hvor lett de oppstår, og når det gjelder tilbakemeldingene til folk.

 

Det e det samme du gjør nå. Du legger dette problemet over på forbrukeren og påstår at dette skjer fordi folk har badet telefonene sine uten at de vet det. Det er overhode ikke faktum. Det er klart at det sikkert er noen som prøver seg, men det er heller ikke relevant for problemstillingen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du legger dette problemet over på forbrukeren og påstår at dette skjer fordi folk har badet telefonene sine uten at de vet det. Det er overhode ikke faktum.

Så du mener at det er utenkelig at det kan forekomme fuktskade på en telefon uten at brukeren er klar over hva kilden til dette kan være?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ikke glem at vi bor i Norge folkens, har vi mest sol ? regn, sludd eller snø. Ikke uvanlig i dag å se folk snakke eller holder på med mobilen ute i all slags vær. Så jeg er ikke forundret over at folk får bekreftet at telefonen er væskeskadet ved service. En dråpe regn på elektronikk med strøm på er nok. Mvh 33års erfaring med elektronikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg jobber selv som forhandler og serviceansvarlig på en butikk. Jeg kan forstå frustrasjonen til folk som får fuktskade på mobilen, men jeg ser ingen grunn til å tro at mcare lyver for å la være å fikse. Ønsker man telefonen i retur så etablere man frakt som er logisk, ønsker man den ille tilbake så tar mcare og skroter mobilen og dermed tjener ingenting på jobben di har gjort ved å undersøke mobilen og frakten inn.

 

Men ja kommer en mobil inn med defekt tale høytaler og det er bevist fukt så kan den fungere for igjen om man bytter høytaleren, men som di sier så kan det komme senskader og di vil derfor ikke gjør det, eller produsenten vil ikke at di skal gjøre det. Produsentene setter nok ganske harde kriterier som di må følge.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv som forhandler og serviceansvarlig på en butikk. Jeg kan forstå frustrasjonen til folk som får fuktskade på mobilen, men jeg ser ingen grunn til å tro at mcare lyver for å la være å fikse. Ønsker man telefonen i retur så etablere man frakt som er logisk, ønsker man den ille tilbake så tar mcare og skroter mobilen og dermed tjener ingenting på jobben di har gjort ved å undersøke mobilen og frakten inn. Men ja kommer en mobil inn med defekt tale høytaler og det er bevist fukt så kan den fungere for igjen om man bytter høytaleren, men som di sier så kan det komme senskader og di vil derfor ikke gjør det, eller produsenten vil ikke at di skal gjøre det. Produsentene setter nok ganske harde kriterier som di må følge.

 

Beklager auto correction feil her.

Etablere skal selvsagt være betaler.

Og ille skal være ikke

Lenke til kommentar

Har ikke hatt behov for å svare på forumet før nå, derfor ny bruker.

Artikler som dette vil gå ut over oss forhandlere når det er feil i fakta. Jeg stoler på Mcares avgjørelser. Og di aller fleste kundene sier at di kan ha vært utsatt når vi får beskjed fra verkstedet om fukt. Så er det de som ikke godtar det og da kan vi få veldig detaljerte bilder fra mcare hvor di markerer frukten og gir en kort forklaring. Da godtar di kundene det også. Et bilde sier mer enn tusen ord

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt så mange fornøyde forhandlere det var her plutselig da. Og helt nye brukere og gitt. Hva er oddsen for det? :)

 

Hvis det er det beste argumentet du klarer å komme med, har du absolutt ingenting her å gjøre. Beklager.

 

Ja, forhandlere reagerer på det som står her, og som Joha88 skriver, så er dette en sak som kan gå ut over oss. Hva så om vi har nye brukere? Vi har kanskje ikke hatt behov for å kommentere tidligere.

Lenke til kommentar

Etter mange år på dette forumet så har eg erfart flere ganger det eg hintet om.

 

En sint/sur kunde registrerer seg og legger ut historien sin av hevnmotiver, ofte i sinne eller frustrasjon. Dette er det som driver de negative omtalene.

Fornøyde kunder derimot... det er YTTERST sjeldent at en fornøyd kunde tar seg tid til å registrere seg enten for å forsvare eller legge ut positiv omtale. Eg kan telle på ei hånd antall ganger eg husker at det har skjedd.

 

Og her er det snakk om forhandlere, som hverken har vært omtalt eller er direkte berørt. Hva er det som driver de til å finne tråden/omtalen, registrere seg og så forsvare en leverandør av seg? Eg sier ikke at det ikke har skjedd, eg bare anser det som veldig lite sannsynlig at to har gjort det i samme tråd.

Lenke til kommentar

Etter mange år på dette forumet så har eg erfart flere ganger det eg hintet om.En sint/sur kunde registrerer seg og legger ut historien sin av hevnmotiver, ofte i sinne eller frustrasjon. Dette er det som driver de negative omtalene.Fornøyde kunder derimot... det er YTTERST sjeldent at en fornøyd kunde tar seg tid til å registrere seg enten for å forsvare eller legge ut positiv omtale. Eg kan telle på ei hånd antall ganger eg husker at det har skjedd.Og her er det snakk om forhandlere, som hverken har vært omtalt eller er direkte berørt. Hva er det som driver de til å finne tråden/omtalen, registrere seg og så forsvare en leverandør av seg? Eg sier ikke at det ikke har skjedd, eg bare anser det som veldig lite sannsynlig at to har gjort det i samme tråd.

 

Prøver du å si at det er mcare ansatte som skriver og utgir seg som forhandlere da?

 

Jeg kan godt gi deg mailen min på jobb om det er bevis på at jeg er forhandler...

 

Jeg skriver ikke her kun for å forsvare verkstedet vi bruker, men også for å få frem litt mer sannhet om temaet. Jeg ønsker ikke å komme på jobb på mandag og ha en butikk full av kunder som tidligere har hatt mobilen på service hvor det er blitt påvist fukt pga det står på Internett at di er blitt svindlet.

Det er vi som møter kundene, vi som må snakke på vegne av verksteder.

 

 

Tro hva du vil, men jeg er en forhandler og det tror jeg han andre også er

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv som forhandler og serviceansvarlig på en butikk.

 

Men ja kommer en mobil inn med defekt tale høytaler og det er bevist fukt så kan den fungere for igjen om man bytter høytaleren, men som di sier så kan det komme senskader og di vil derfor ikke gjør det, eller produsenten vil ikke at di skal gjøre det. Produsentene setter nok ganske harde kriterier som di må følge.

Såvidt jeg kan se bekrefter du i grunn det jeg oppfatter som kjernen i problemet. Nemlig at fuktindikatorer i praksis brukes som et trumf-kort for å ikke rette en garanti-feil, og setter det alminnelige kravet om å bevise årsakssammenheng tilside.

 

En mer fornuftig kundebehandling ville vel være å bytte høyttaleren, sende telefonene tilbake sammen med en advarsel om at fukt er registrert, noe som medfører at fremtidig funksjon ikke kan garanteres.

Lenke til kommentar

Enig med pcp160, selvfølgelig med forbehold om at det ikke er påvist/sannsynliggjort noen årsakssammenheng mellom fukten og feilen.

 

En uting er derimot at produsenten står fritt til å diktere sine egne garantivilkår, mens selger er bundet av lovverk og rettspraksis. Dette innebærer at en produsent uten problem kan avvise garantiforespørsler på bakgrunn av f.eks. utslått fuktindikator dersom garantivilkårene tar høyde for dette (uavhengig av om det i det hele tatt foreligger noen årsakssammenheng), og ansvaret for feilen vil dermed havne på selger. Men selger vil jo i de fleste tilfeller forholde seg til produsentens garanti, og når garantien først avslås fra produsentens side på bakgrunn av fuktindikatorer er det nok fort gjort for selger å bare videreformilde denne beskjeden uten å samtidig be om å få utredet eventuelle årsakssammenhenger.

 

Selv hadde jeg et problem med jack på min forrige telefon, den registrerte periodisk at headset var koblet til, noe som gjorde det problematisk å snakke i den. Jeg byttet frem og tilbake mellom ulike custom Android ROMs, og problemet var der uansett hvilken software jeg kjørte. Jeg fikk imidlertid avslag på garantien ettersom jeg ikke hadde original software, noe jeg godt kan akseptere, men hadde jeg reklamert direkte til selger ville ikke de kunne avfeie problemet med uoriginal software all den tid problemet ikke skyldes softwaren jeg selv hadde lagt inn.

Lenke til kommentar

Etter mange år på dette forumet så har eg erfart flere ganger det eg hintet om.

 

En sint/sur kunde registrerer seg og legger ut historien sin av hevnmotiver, ofte i sinne eller frustrasjon. Dette er det som driver de negative omtalene.

Fornøyde kunder derimot... det er YTTERST sjeldent at en fornøyd kunde tar seg tid til å registrere seg enten for å forsvare eller legge ut positiv omtale. Eg kan telle på ei hånd antall ganger eg husker at det har skjedd.

 

Og her er det snakk om forhandlere, som hverken har vært omtalt eller er direkte berørt. Hva er det som driver de til å finne tråden/omtalen, registrere seg og så forsvare en leverandør av seg? Eg sier ikke at det ikke har skjedd, eg bare anser det som veldig lite sannsynlig at to har gjort det i samme tråd.

Lyst til å låne brukernavnet mitt litt?

Lenke til kommentar

Så du mener at det er utenkelig at det kan forekomme fuktskade på en telefon uten at brukeren er klar over hva kilden til dette kan være?

Nei, det KAN skje, men som regel vil en bruker være klar over at noe slik har skjedd. Men det kan ikke skje uten at mobilen befinner seg i en setting der den kan utsettes for vann. Jeg kan med 100% sikkerhet påstå at min nåværende mobil ikke har vært i kontakt med vann. Jeg har imidlertid hatt den i lomma når det har regnet ute, men forventer at dette ikke skal være problematisk når jeg ikke har vært våt.

 

Jeg kan også med 100% sikkerhet påstå at mobilen og kameraet jeg sendte inn (til to forskjellige verksted) ikke hadde vært i kontakt med vann. Like vell fikk jeg melding om at de var vannskadet, uten noen form for dokumentasjon. Om jeg skulle ha tilbake utstyret måtte jeg også betale mange hundre kroner.

 

Altså, ja, noen har sikkert fått vann på utstyret. Noen prøver sikkert å lure til seg garantier de ikke skulle hatt. Men det er, eller i det minste har vært, et problem at mange får denne beskjeden, selv om de ikke har utsatt utstyret for unormale mengder fukt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...