Gå til innhold

Fjerner torturscene fra nye Splinter Cell (PS3, Win, X360)


Anbefalte innlegg

CoD reflektere virkeligheten? Det er altså en refleksjon på virkeligheten å lirke en kniv rundt i skulderen på en fyr i et spill? Jeg finner det merkelig at så mange bruker ordet refleksjon hver gang grusom vold forekommer i spill. Er det ikke litt spesielt å hevde refleksjon for et spill som primært eksisterer for å underholde?

 

Mesteparten av svaret ditt til meg fremstår som relativt kryptisk, men mener du med dette å si at noe sim eksisterer for å underholde ikke kan få ett menneske til å reflektere? Gjelder dette isåfall for film, musikk eller kunst også?

 

Siden du nevner COD så er jo dette ett utmerket eksempel på hvordan spill ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten, fordi dette er nok ett eksempel på snille amerikanere/allierte som slåss mot de slemme fæle osv.

 

Om ett spill tar opp problematikken rundt tortur, og i tillegg hvorfor det er ett dilemma så mener jeg det er utelukkende positivt. Så får heller andre kose seg med fordummende serier der svart/hvit er soleklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg blir ganske overrasket over å se en del av kommentarene her. Det er akkurat som man vil ha torturscenen der bare for å ha den der. Alle som ikke er enig er tydeligvis sarte sjeler, reddharer og hyklere atpåtil.

 

Hvis den ikke har kontekst i spillet, og ikke utforsker moralsk tematikk, hva er grunnen til å ha den der? Bare for at du skal få torturere noen? Det blir for dumt. Nå har Ubisoft og utviklere bak spillet bestemt seg for at scenen ikke passer inn, og da får man stole på at de tar et rett valg.

 

Og kom ikke her å si at Ubisoft trekker scenen for de er bekymret for kontrovers. Husk at i forrige spill i samme serie, var noe av det første du gjorde å smadre en stakkar sønder og sammen i et offentlig dass. Ja det er noen år, så jeg kan ta et nyere eksempel også. Far Cry 3. Et spill der du altså blir drept mens du har sex i førsteperson. Blir det mer kontroversielt enn det?

 

Og til alle dere som vil ha denne typen utdatert drama, gå å se en episode av 24. Det skjer jo bare i omtrent hver episode. "AAARGH! Se på meg! Jeg er villig til å gjøre hva som helst for å deg til å fortelle om bomben som går av om 30 sekunder!" Kanskje Ubisoft ville være litt mer originale enn som så?

Endret av sthusby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske at alle som poster i tråden her hadde gjort hjemmeleksa si og spilt spec ops: the line. Vi etterlyser alltid "voksne" spill som skal få oss til å reflektere over krig og voldsproblematikk, og når det endelig kommer et så ignoreres det fullstendig. Angående splinter cell så er jeg helt enig med de som etterlyser kontekst.

Lenke til kommentar

Skulle ønske at alle som poster i tråden her hadde gjort hjemmeleksa si og spilt spec ops: the line. Vi etterlyser alltid "voksne" spill som skal få oss til å reflektere over krig og voldsproblematikk, og når det endelig kommer et så ignoreres det fullstendig. Angående splinter cell så er jeg helt enig med de som etterlyser kontekst.

 

Hva vet du om hvor mange i tråden som har spillt spec ops the line?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva vet du om hvor mange i tråden som har spillt spec ops the line?

 

AtW

Litt uheldig formulering, men han har rett. Spec Ops har ikke blitt nevnt i det hele tatt som jeg har sett, og det er veldig bra spill og godt eksempel på hvordan det gjøres riktig.

 

Er enig i at scenen i Splinter Cell ikke var noe bra, eller nødvendig, eller godt gjennomført (Så gørrkjedelig ut, for å være ærlig), men at den var så ille at den må fjernes? Langt ifra. Det er en grunn til at man setter aldersgrenser på spill, for at voksne skal kunne spille voldelige spill. Skal man fjerne voldelige scener fra film også?

 

Og det virket ikke som det var noe annet enn en liten quicktime-event, som egentlig ikke er noe man spiller, selv om man trykker på et par knapper. Sånn sett er det bra at de fjernet den, da quicktime-events er noe dritt.

Lenke til kommentar

Ubisoft er et kommersielt firma, og i likhet med de fleste i bransjen avhengig av å tjene penger. Om de tror at en type scener vil minske inntektene fra et spill så ryker de. Det må spillpublikumet nesten leve med.

 

Nå er jeg med mine 55 år antagelig mer "voksen" enn folk flest her, og savner ikke torturscener, tvert om. Jeg mener at det er en vesentlig forskjell på film og spill: PÅ film bivåner du andres vold, og kan reagere som det måtte passe ditt moralsyn. Inklusive å slå av TV'en om du synes det blir for ille. I et spill som dette vil en slik scene være din vold, og du må utføre den uansett moralsyn dersom du skal gå videre i spillet.

 

Jeg synes å huske fra Jedi Knight [en eller annen versjon] at man fikk velge om man ville følge den onde siden eller den gode. Vinne kunne man uansett. Det åpner for moralsk refleksjon (om enn ikke av det dypere slaget i akkurat det spillet.) Å måtte torturere noen - Jack Bauer style - for å fullføre et spillnivå gjør ikke det. "Sånn er krig" og "den som er tøffest vinner" er ingen refleksjon, det er å kjøpe en myte.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mesteparten av svaret ditt til meg fremstår som relativt kryptisk, men mener du med dette å si at noe sim eksisterer for å underholde ikke kan få ett menneske til å reflektere? Gjelder dette isåfall for film, musikk eller kunst også?

 

Siden du nevner COD så er jo dette ett utmerket eksempel på hvordan spill ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten, fordi dette er nok ett eksempel på snille amerikanere/allierte som slåss mot de slemme fæle osv.

 

Om ett spill tar opp problematikken rundt tortur, og i tillegg hvorfor det er ett dilemma så mener jeg det er utelukkende positivt. Så får heller andre kose seg med fordummende serier der svart/hvit er soleklart.

 

Jeg mener at COD ikke handler om noe annet enn å underholde. Å hevde refleksjon etter en 6-10 timer lang enspillerkampanje hvorpå man fyker rundt i flerspiller og meier ned for fote virker på meg som et ganske merkelig argument. Når det gjelder andre underholdningsformer så henviser jeg til "tom waits for alice" over dette innlegget. Det er en klar linje mellom vold i spill og vold i film. Du utøver i spill, men bivåner på film.

 

PS. En scene der du er tvunget til å torturere en person for å komme videre i spillet er vel så svart/hvitt det kan bli. Det hjelper lite at man har valget mellom å la fyren leve eller dø etterpå. Torturen er allerede gjennomført fordi spillet tvinger deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...