Gå til innhold

Liste over feminister


Anbefalte innlegg

Du etterlyste eksempler. Jeg ga deg eksempler.

 

Ikke verneplikt for kvinner og ikke likestilling på internett-forum? Hvis det er eksemplene du kan komme med er det vel strengt talt likestilling.

 

Hva du mener det innebærer å være feminist.

 

Føler ikke det er relevant hva min personlige mening er i en liste over feminister. Det er ikke en "liste over hvem jeg synes er feminister", det er en "liste over feminister". Hvem er feminister? Tja, i hvert fall de som har sagt selv at de er feminister :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En feminist er en feminist. Hva er det du ikke skjønner?

Unnskyld meg, men tuller du eller? Å skrive "hva er det du ikke skjønner" etter et så hinsides dustete utsagn minner mest om trolling. Å gi en "liste over feminister" er selvfølgelig umulig uten en noenlunde presis definisjon på ordet feminist. Du har tidligere nevnt "folk som kaller seg selv feminister". Det er greit, da kan man lage en liste, men den listen vil være ekstremt misvisende og lite brukbar til noe som helst. Folk definerer ord forskjellig, og uten å vite hva du legger i at noen er "feminist" så kan man ikke hjelpe deg med å lage lista di.

Lenke til kommentar

Start med medlemmer av SV, store deler av AP, samt medlemmer av Ottar, Kvinnekrisesentersekretariatet, <andre "kvinnesaksforeninger">, ansatte på kjønnsforskningsinstituttene som nå finner overalt. Og alle de som har kontakt mellom disse.

 

Da vil en se hvordan nettverket til disse fascistene er.

 

Ett eksempel er rapporten til FN angående "likestilling" som var en ren kopi av skyggerapporten som var skrevet av en gjeng norske radikalfeminister.

Endret av norskgoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men tuller du eller? Å skrive "hva er det du ikke skjønner" etter et så hinsides dustete utsagn minner mest om trolling. Å gi en "liste over feminister" er selvfølgelig umulig uten en noenlunde presis definisjon på ordet feminist. Du har tidligere nevnt "folk som kaller seg selv feminister". Det er greit, da kan man lage en liste, men den listen vil være ekstremt misvisende og lite brukbar til noe som helst. Folk definerer ord forskjellig, og uten å vite hva du legger i at noen er "feminist" så kan man ikke hjelpe deg med å lage lista di.

 

Saklig

Lenke til kommentar

Ikke verneplikt for kvinner og ikke likestilling på internett-forum? Hvis det er eksemplene du kan komme med er det vel strengt talt likestilling.

 

Norge er et foregangsland, helt klart. Det betyr dog ikke at vi er helt i mål.

 

Føler ikke det er relevant hva min personlige mening er i en liste over feminister. Det er ikke en "liste over hvem jeg synes er feminister", det er en "liste over feminister". Hvem er feminister? Tja, i hvert fall de som har sagt selv at de er feminister :)

 

Sukk. Flere her har prøvd å forklare deg det gjentatte ganger, men får vel prøve igjen.

 

Definisjoner er personlige, noen i større grad enn andre. Dersom kommunikasjonen skal være vellykket, er det nødvendig at alle parter er inneforstått med hva et ord betyr i en gitt kontekst. Dersom Siv Jensen sier "jeg er feminist", og med dette mener at hun mener menn og kvinner skal ha like rettigheter og plikter, og du sier "jeg er ikke feminist", og med dette mener at du ikke synes kvinner skal få ta over makten i Norge, feiler kommunikasjonen. Forstår du ikke det?

Endret av Okapi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg ville nok trenge å vite hvem som skulle definere dem som feminister. Det er mange som blir kalt det, ikke fullt så mange som faktisk er det, og enda færre som kaller seg selv det.

Vel. På stortinget er det ihvertfall mange som er det og mange som kaller seg selv for det:

Klassekampen har spurt stortingsrepresentantene om de regner seg som feminister. 51,3 prosent av alle som har svart regner seg som feminister.

Lenke til kommentar

Som et par allerede har påpekt er de aller fleste feminister. Det blir litt som å etterlyse folk som liker demokrati eller synes menneskerettigheter er ålreit. Å liste opp slike enkeltpersoner virker litt fåfengt. Det er også derfor det hadde vært nyttig å vite hva listen skal brukes til.

Nei de fleste er ikke feminister akkurat som at de fleste ikke er "white supremacists". Det er ikke så mange som vil identifisere seg med slike fascistiske totalitære ideologier.

 

Ja folk flest er feminister, de fleste har bare ikke behov for å gå rundt å proklamere det til stadighet. Jeg tror ikke du helt forstår hva folk flest legger i ordet feminist. De aller fleste er ikke ekstremister som Ottar.

Jo ottar er akkurat som de fleste andre feminister. De kjemper en kvinnekamp for særfordeler og fortrinn for kvinner og hat og demonisering av menn.

 

Det er din retorikk, og jeg påpeker at den er uheldig. Feminisme (dvs. tanken om at menn og kvinner skal ha like rettigheter og plikter) er normen, og dersom du antar at med mindre man eksplisitt ytrer dette, er man altså motstander av det, tråkker du på tynn is.

Feminisme er på ingen måte tanken om at menn og kvinner skal ha like rettigheter. Da hadde det ikke het feminisme...

Når var sist gang du så en feministisk organisasjon kjempe for plikter for kvinner eller rettigheter for menn? Linker takk!

Selvsagt er feminisme kvinnesak, og målet er likestilling. Det finnes en ytterst minimal fløy som ønske kvinnedominans, men dersom det er en liste over slike du ønsker, må du nesten formulere deg annerledes. Det blir litt som å ønske å lage en liste over patrioter, der du mener det er underforstått at med dette mener du mennesker som ønsker å hive ut alle utlendinger.

De to går jo ikke sammen. Det er jo som å si at KKK driver å kjemper de hvites kamp, og målet er likestilling.

 

Feminisme i alle former er kvinnekamp for særfordeler for kvinner og undertrykking og demonisering av menn.

 

Derfor ser du ingen feministiske organisasjoner som tar opp:

- Den totale jentedominansen i utdanning i dag

- Kjønns poeng til jenter

- Verneplikt (eller ottar mener visst at dette er undertrykking av kvinnen i sin forskrudde verden)

- Selvmordsraten blant menn som er 4 ganger høyere enn for kvinner

- Barnefordeling

- Menn dømmes MYE strengere for samme forbrytelse og blir oftere dømt enn kvinner

- Jenter som får særfordeler i høyere utdanning som gratis laptop, penger, ol.

- Gratis taxi for kvinner fra byen

- Egne parkeringsplasser kun for kvinner

- Egne treningssenter og treningstillbud kunn for kvinner

- Helsetilbud forskning, mediadekning, opplysning og penger til prostatakreft vs brystkreft (selv om prostatakreft dreper fler)

- Likestillingsloven som er kjønnsdiskriminerende i sin formålsparagraf og har omvendt bevisbyrde

- Jentedager på universiteter og høyskoler og ingen guttedager på tross av at over 60% av studentene er jenter

- Det totalt forvridde bildet av partnervold i media som utelukkende fremstiller kvinnen som offer og mannen som overgriper

- Generelt demonisering, nedtrykking og latterliggjøring av menn og gutter i media

- Et nesten ikke eksisterende krisetilbud til menn, og et overveldende tilbud til kvinner som er med på å oppfordre til og fabrikkere historier i forbindelse med barnefordeling, ol.

- Stipender og middler gitt til utelukkende kvinner kunn pga deres kjønn

- Øremerkede stillinger i forskning og utdanning til kvinner

- Kjønnskvotering utelukkende av kvinner til offentlige utvalg og styrer, politikk, osv.

- Osv.

 

Jeg kunne fortsatt lenge. Så nå er det opp til deg. Hvilken saker er det som veier opp for den listen jeg her har kommet med som rettferdiggjør kvinnekamp?

 

Faktum er at all diskriminering av kjønn i Norge i dag er diskriminering av menn. Og ikke nok med det, men den utføres for det meste av staten gjennom statelige lover og regler og institutter.

 

 

Se om du finner en liknende reklamefilm hvor kvinner brukes og kastes i Norge:

http://www.reklamefi...,_brett,_stapp/

Ikke det? Hvorfor det mon tro?

Endret av flesvik
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du definerer begrepet på en annen måte enn meg, det er greit. Men hvordan er du tjent med å demonisere dine meningsmotstandere på denne måten?

 

Grunnen til at kampen for likestilling har blitt kalt feminisme er historisk, det vet du. Jeg er helt enig i at begrepet er modent for utskiftning nå, spesielt siden så mange som deg og trådstarter reagerer så voldsomt på det. Det blir fort en unødvendig semantikkdebatt av det, selv om man på mange måter er enige i selve innholdet. Det er forøvrig også derfor jeg mener en definisjon er helt essensielt før en sånn liste gir noen som helst mening.

 

Angående KKK gir ikke det mening med tanke på at samfunnet var dominert av hvite, men du kan jo snu det rundt, og se på klubben til Malcolm X, og forsåvidt også Martin Luther King, før han fant ut at det var mer effektivt med ikkevold. KKK var en reaksjonær, konservativ gruppering, altså det totalt motsatte av feministbevegelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel. På stortinget er det ihvertfall mange som er det og mange som kaller seg selv for det:

Klassekampen har spurt stortingsrepresentantene om de regner seg som feminister. 51,3 prosent av alle som har svart regner seg som feminister.

 

Likte denne:

 

- Jeg regner meg i aller høyeste grad som feminist. Jeg har fått tre barn med to forskjellige koner og det er ingen gutter i min familie, så jeg har blitt oppdratt av jenter, sier Bjørn Hernæs.

 

Klassekampen understreker poenget, nemlig at "feminist" ikke er entydig definert. Så de spurte sier at "jeg er feminist, fordi jeg er for like rettigheter mellom kjønnene".

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du møter ethvert argument med "saklig" eller "sånn er det vel på diskusjon.no", og så insinuerer du at jeg er usaklig? Morsom kar, du .

 

Saklig. Grunnen til "sånn er det vel på diskusjon.no" er at viljen til å diskutere alt er så stor. Poenget er å liste opp feminister. Hva er en feminist? En som kaller seg feminist. Liste over folk som kaller seg feminister. Beklager at dette misforstås.

 

Norge er et foregangsland, helt klart. Det betyr dog ikke at vi er helt i mål.

 

Hvor er det vi ikke er i mål? Enlighten me :)

 

Definisjoner er personlige, noen i større grad enn andre. Dersom kommunikasjonen skal være vellykket, er det nødvendig at alle parter er inneforstått med hva et ord betyr i en gitt kontekst. Dersom Siv Jensen sier "jeg er feminist", og med dette mener at hun mener menn og kvinner skal ha like rettigheter og plikter, og du sier "jeg er ikke feminist", og med dette mener at du ikke synes kvinner skal få ta over makten i Norge, feiler kommunikasjonen. Forstår du ikke det?

 

Jeg har full forståelse for dette. Men, igjen denne listen handler om folk som sier selv at de er feminister. Da er det likegyldig hvordan den som kaller seg feminist definerer begrepet :)

 

Feminisme er på ingen måte tanken om at menn og kvinner skal ha like rettigheter. Da hadde det ikke het feminisme...

 

Word

Endret av Frankkjell
Lenke til kommentar

Du definerer begrepet på en annen måte enn meg, det er greit. Men hvordan er du tjent med å demonisere dine meningsmotstandere på denne måten?

Nei jeg definerer ideologien feminisme ut fra de handlingene de har stått for...

Og det er særfordeler for kvinner, mannehat, demonisering og diskriminering av menn og gutter. Pluss en masser av totalt forvridde statistikker.

 

Og som forventet så adresserte du ikke noe av innholdet i mitt innlegg spesielt denne:

Så nå er det opp til deg. Hvilken saker er det som veier opp for den listen jeg her har kommet med som rettferdiggjør kvinnekamp?
Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klassekampen understreker poenget, nemlig at "feminist" ikke er entydig definert. Så de spurte sier at "jeg er feminist, fordi jeg er for like rettigheter mellom kjønnene".

No true Scotsman fallacy

 

Feminisme ER det feminister gjør. Og det feminister har gjort de siste 30 årene er diskriminering demonisering og hat av menn og gutter. Og dette er felles for "alle retninger" av feminisme. De tror alle på konspirasjonsteorien om patriarkat og de står alle for fremstillingen av kvinner som uskyldig offer og menn som fæle overgripere i alle tilfeller.

 

Feminisme har absolutt ingen ting med likestilling å gjøre! Feminisme ER diskriminering!

 

De fleste av punktene på listen jeg skrev i innlegg #49 er laget av feminister. Og alle punktene er eksempler på diskriminering av menn og gutter.

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, driver og lager en list over feminister til bloggen. Er det noen som vet om noen flere enn de under?

 

Jens Stoltenberg, statsminister

Dronning Sonja, dronning

Siv Jensen, politiker FrP

Erna Solberg, partileder H

Audun Lysbakken, partileder SV

Trine Skei Grande, partileder V

Marte Michelet, journalist

Martine Aurdal, journalist

Fredrik Skavlan, programleder

Helle Vaagland, journalist

Jon Hustad, journalist

Inga Marte Thorkildsen, politiker SV

 

Siv Jensen, politiker FrP

Erna Solberg, partileder H

 

Visste ikke at tuppen og lillemor blir regnet som feminister..?

 

Heidi Sørensen (SV) er hvertfall en reinspikka feminist. Det har jeg selv erfart.

På 80 tallet drev hun noe alternative greier ( "silver/silva"..??) et eller annet, som annonserte i bladet "Det Ukjente"

Husker jeg ringte henne for å spørre om noe, og fikk en skikkelig skjennpreik fordi "jeg var mann og ringte henne om noe slikt". Pling.. glemmer det aldri :roll:

Lenke til kommentar

Men så lenge det er klart definert, så har det lite for seg å klage. "Liste over selverklærte feminister" ville nok vært en bedre trådtittel.

 

Det er jeg enig i.

 

Konformiteten i Norge og den sosiale kontrollen gjør at de som er uenige (som undertegnede) ikke nødvendigvis uttaler seg, ikke tro at stillhet er det samme som bifall.

 

Det er dette som er ubehagelig ved det hele, det er ingen som sier noen ting mot alle erkefeministene.

 

Visste ikke at tuppen og lillemor blir regnet som feminister..?

 

Joda, i aller høyeste grad. De har flere ganger gått ut og kalt seg feminister

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For alle som er interesserte, det tenker jeg nok at dere er, så er dette lista nå:

 

 

Jens Stoltenberg, statsminister

Dronning Sonja, dronning

Siv Jensen, partileder FrP

Erna Solberg, partileder H

Audun Lysbakken, partileder SV

Trine Skei Grande, partileder V

Jonas Gahr Støre, politker Ap

Trond Giske, politiker Ap

Inga Marte Thorkildsen, politiker SV

Heidi Sørensen, politiker SV

Elisabeth Skarsbø Moen, journalist

Marie Simonsen, journalist

Marte Michelet, journalist

Martine Aurdal, journalist

Fredrik Skavlan, programleder

Helle Vaagland, journalist

Jon Hustad, journalist

Ingun Yssen, feminist

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...