Gå til innhold

Slik skal norske nettpirater tas


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er selv i mot ulovlig nedlasting da favoritt-seriene mine stadig kanselleres grunnet mangel på inntekt som følge av massiv nedlasting, men å arrestere mennesker for å være mennesker er ikke løsningen, her må man stoppe torrent sidene filene lastes opp til.

De fleste er vel igrunn det, hadde det ikke da vært kjekt med lovlige måter å skaffe seg ferske serier på ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som laster ned "av andre grunner" kan ta seg en bolle.

 

Hvis jeg ønsker ett nytt spill, er det Steam store jeg sjekker først. Får jeg anbefalt en sang, eller en artist/band er det på Spotify det skjer. Jeg som mange andre har blitt bortskjemt av disse flotte tjenestene og forventer det samme innen TV/film også. En av de bedre tjenestene jeg har prøvd her, er Netflix - og den tjenesten er elendig! Hvorfor? To ord: "innhold" og "tilgjengelighet". Det er ingen som gidder å gå i butikken lenger, alt skal kunne kjøpes når som helst fra PCen og selvfølgelig helst til en gunstig pris. Nå som de allerede har lansert flere streamingtjenester til 79kr/mnd er det også det vi selvfølgelig både forventer og krever, selv om jeg helt ærlig syns det er latterlig med 79kr/mnd for alt innen TV/film (prisen kan kanskje rettferdiggjøres da Netflix ikke har "alt" - hadde de hatt alt, og det hadde blitt lansert like kjapt som en torrent dukker opp, hadde jeg gladelig betalt 500kr/mnd).

 

Det forundrer meg at ingen forstår at eneste måten å bekjempe piratene på, er å levere en tjeneste som kan konkurrere både innholdsmessig og "releasemessig". Jeg betaler for flere Streamingtjenester per i dag, men bruker konsekvent torrent - da får jeg se det jeg vil se i HD kvalitet med eng sub - joy!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan de ta meg fra tidligere nedlastinger? Ps: takk for svar

 

Teknisk sett har de - med unntak av Simonsen - ikke lov å logge denne informasjonen enda. Men siden Simonsen har logget, og det allerede er et brudd på åndsverkloven, så ja, de kan teknisk sett ta deg fra tidligere nedlastinger.

 

 

Hva filtrerer de da?

 

Hmm... Jeg kan ikke finne kilden min. Mulig at jeg blander, og at artikkelen kun snakket om at regjeringen jobbet med et forslag om å inkludere en annen form for kriminalitet, ikke at det var gjennomført. Det var snakk om en form for kriminalitet, det var enten terror (=ekstreme politiske ytringer) eller fildeling, naturligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde vært kun de under 30 som bør få lov til å stemme på dette forslaget. De aller, aller, aller fleste over 30 vokste ikke opp med Internett og har ikke noe forhold til det som gjør at de ikke er i stand til å skjønne hvordan Internett brukes.

 

FU, jeg er 32 og vokste like mye opp med internett som de fleste.

 

Si 40-45 så er vi enige ;)

 

 

Seriøst da: Dette bør vi få bort. Men det blir vel like fåfengt som med DLD. Stortinget er vel bestemt på å gi brukken havresekken og drite i kornet.

Endret av MrLee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva da, vokste ikke opp med internet? Det er jo de som var ungdom/voksne FØR internett kom, som har vokst opp med det. De som er født på midten av/slutten av 90-tallet har jo blitt født inn i teknologien og har ikke noe forhold til hvordan verden var UTEN internett.

Dette er et godt poeng, og du har helt korrekt. Likevel tenker jeg, selv om jeg er "født inn i teknologien", at når det engang har blitt slik det er i dag angripes saken på helt feil måte. Jeg mener de må forebygge piratkopiering i stedet for å straffe og etterhvert utrydde piratkopiering. Og den beste måten jeg ser å gjøre dette på, om ikke den eneste, er å tilby tjenester som kan ta opp kampen med tpb o.l. - og slike tjenester har vi ikke i dag og får det heller ikke før tjenester som Netflix kan konkurrere med tpb hva angår innhold og tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva da, vokste ikke opp med internet? Det er jo de som var ungdom/voksne FØR internett kom, som har vokst opp med det. De som er født på midten av/slutten av 90-tallet har jo blitt født inn i teknologien og har ikke noe forhold til hvordan verden var UTEN internett.

 

Det er da ikke relevant hvordan ting var før Internett. Filmbransjen lever enda i den tiden, men de fleste av oss har skjønt at media bør bli distribuert over nettet for å mitigere piratvirksomhet. Det eneste de gjør nå er å jobbe mot piratene uten å prøve og komme med attraktive løsninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at filmbransjen må ta seg selv i kragen, innse at de kanskje vinner enkeltsaker her og der, men at krigen er tapt. Det er på tide at de relanserer seg selv og kommer med fullgode alternativer til distribusjonsmetoden som er i bruk nå. Piratene har lagt grunnlaget og med den rette tankegangen og ledelsen, er det bare å legge brostein av gull på veien videre. Dette kan de tjene STORE penger på! :)

 

Det gjelder forresten musikkbransjen også...

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Alle partier er for dette, "alle" ungdomspartier er mot dette. De eneste som faktisk bryr seg om å gjøre en sak av dette er Piratpartiet.

 

Hvis dette er tilfelle så føler jeg at min stemme er best brukt på Piratpartiet.

 

Dette har ingenting å gjøre med at jeg laster ned filmer uten at de som har laget den har gitt meg lov til det, men fordi dette forslaget er et potensielt grovt brudd på mitt personvern.

 

Hvis det gir meg noe mer "sympati" eller lar meg bli tatt mer på alvor, så kan jeg nevne at jeg har hyller fulle med filmer, tv-serier, musikk og spill som jeg eller noen i familien min har kjøpt.

Endret av MMDE
  • Liker 4
Lenke til kommentar

[email protected]

 

Og her er vi alle fri til å sende våre meninger om denne voldtekten av våre rettigheter.

 

Forslag:

http://www.hardware.no/artikler/slik-skal-norske-nett-pirater-tas/116433

Er dere virkelig så kjøpt og betalt av copyright-industrien at dere er villige til å la borgernes personvern og rettigheter som mennesker falle så TONO og vennene deres kan utstede bøter til 12-åringer?

Hva er dagens pris på et menneskes rettighet til privatliv disse dagene? Bare så jeg vet.

Hva får dere til å tro at dere, med støtte i 5% av befolkningen, kan påtvinge forhold vanligvis forbehold et diktatur på den norske befolkningen?

Skamme dere!

Endret av Animoy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...