Gå til innhold

Slik skal norske nettpirater tas


Anbefalte innlegg

Hva de gjør med det offentlige nettet får de bare finne ut av selv. Ingen stopper dere i å opprette ett nytt internett om dere er så misfornøyde :dremel:

 

Løkrull.

 

"De" du snakker om er borgere, som meg og deg. Vi har akkurat like mye rett i å mene hva vi vil om internett som "De" har.

 

Hjelpe meg for en toskete utsagn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At private skal få sanke IP-adresser er i seg selv ikke noe jeg ser på som et problem. Man står jo fritt til å gjøre dette i dag. Om man tar diskusjon.no som et eksempel så logger de hvilken IP du bruker.

 

Diskusjon.no logger IP-adresser av tekniske grunner. Det er noe annet enn å gå inn og samle sammen IP-adresser fordi man mener de har gjort noe ulovlig.

 

Våre rettigheter blir ikke krenket av et slikt forslag, vi mister ikke ytringsfriheten eller personvernet. Det er ingen av oss som har rett til å laste ned noe som helst, vi stjeler og dette vil bare øke risikoen ved å stjele.

 

Rettighetene våre blir krenket. I en moderne rettsstat er det politiet som skal ta seg av slikt, ikke private aktører. Det som skjer nå er at mektige internasjonale firmaer får delvis politimyndighet.

 

Piratkopiering er ikke tyveri, forøvrig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva de gjør med det offentlige nettet får de bare finne ut av selv. Ingen stopper dere i å opprette ett nytt internett om dere er så misfornøyde :dremel:

 

Offentlig nett? Er internett driftet av staten Norge?

 

Og er staten kun til for å fylle lommebøkene til rike, mektige kommersielle aktører? Staten er ikke til for vanlige folk?

Lenke til kommentar

Diskusjon.no logger IP-adresser av tekniske grunner. Det er noe annet enn å gå inn og samle sammen IP-adresser fordi man mener de har gjort noe ulovlig.

 

Greit nok det, men det å samle inn IPer er ikke noe nytt og så lenge man må gjennom en domstol får å finne ut hvem som sitter bak blir det vanskelig å misbruke.

 

Rettighetene våre blir krenket. I en moderne rettsstat er det politiet som skal ta seg av slikt, ikke private aktører. Det som skjer nå er at mektige internasjonale firmaer får delvis politimyndighet.

 

De får mulighet til å samle inn informasjon det kan vi alle gjøre. Det er et ganske stort gap mellom det og som politiet gjør til vanlig. Når selvskapene har samlet IPer må de ta det til politiet og anmelde forholdet. Akkurat på samme måte som hvis du tar bilde av en som bryter seg inn i huset ditt.

 

Isåfall hvilke rettigheter er det du mener krenkes?

 

Piratkopiering er ikke tyveri, forøvrig.

 

Du tar noe som noen andre har produsert uten å betale for det. Du hjelper til å spre det til andre Du stjeler.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Du tar noe som noen andre har produsert

 

Nei, fildelere gjør ikke dét.

Fildeling er ikke tyveri legalt, og det er ikke tyveri teknisk. Legalt er det brudd på åndsverkloven, teknisk er det å lage en kopi av noe som noen andre har produsert. Ingenting blir tatt.

 

Argumentet med stjeling er oppbrukt, kan du ikke bare si "Du bryter lover og rettighetene" eller noe annet som faktisk er sant?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
De får mulighet til å samle inn informasjon det kan vi alle gjøre. Det er et ganske stort gap mellom det og som politiet gjør til vanlig. Når selvskapene har samlet IPer må de ta det til politiet og anmelde forholdet. Akkurat på samme måte som hvis du tar bilde av en som bryter seg inn i huset ditt.

 

Det er stor forskjell på å logge ting på et nettsted du drifter, og å samle inn informasjon om "kriminelle" med det formål å ta dem.

 

Du tar noe som noen andre har produsert uten å betale for det. Du hjelper til å spre det til andre Du stjeler.

 

Nei, du stjeler ikke. Tyveri forutsetter at den du stjeler fra mister det som blir stjålet. Kopiering gjør ikke det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HW klarer nok en gang å fokusere på det viktigste i hele saken, nemlig at brudd på opphavsrett, patenter og juridiske avtaler ikke er i påtalemyndighetens jurisdiksjon, men at ulike organer forsøker å endre lovverket slik at det blir det. Det er på tide at dere fokuserer på denne siden av saken.

 

Påtalemyndigheten har mer enn nok med å konsentrere seg om sine eksisterende arbeidsoppgaver, og hvis noen bryter et av mine patenter, bryter min opphavsrett eller en juridisk avtale så er det en sivil sak mellom meg og parten som har brutt loven. Det skal også være opp til meg å bevise partens skyld, uten å krenke befolkningens rettigheter. Med andre ord vil ikke jeg være i stand til å oppdage om én kunde låner bort en CD til en nabo, og det skal jeg heller ikke være i stand til i et fritt samfunn. Det loven er ment å beskytte er de som utnytter andres rettigheter, f.eks. ved å selge mine produkter eller noe som bryter mine patenter uten min tillatelse. I slike tilfeller er det viktig at lovverket verner meg som rettighetshaver slik at jeg kan føre sak mot den som har overtrådt mine rettigheter.

 

Tidligere har HW foreslått at varigheten til opphavsrett skal endres til eksempelvis 10 år, men dette er et stort problem for de som er forfattere, komponister og lignende. De norske forlagene er korrupte nok slik de allerede er, og det blir totalt urettferdig at de kan etter 10 år gi ut en bestselger uten at forfatteren får sin kompensasjon.

 

- Hvis noen fjerner en kopisperre(cracking) på mitt produkt mot lisensavtalen så er det en sivil sak mellom meg og vedkommende.

- Hvis noen bryter seg inn på min server(hacking) er det på lik linje med fysisk innbrudd en kriminalsak.

 

Vil bare påpeke at det er et lovbrudd å ikke hjelpe politiet å dekryptere harddisken din.

Jeg har ikke lest alle norske lover ennå, men hvor står dette? Jeg vet at det var en sak mot en pedofilianklaget i Storbritannia der han hadde "glemt" passordet, og han ble dømt basert på det påtalemyndigheten mente var i det krypterte volumet. Dette er et uakseptabelt brudd på rettssikkerheten enten han faktisk er skyldig eller ei.

 

Selv om USA har en defekt patentsystem og mange idiotiske lover, så har de faktisk noen gode grunnlovsfestede retter, f.eks. en anklaget kan nekte å dekryptere dersom han mener det kan styrke anklagen mot vedkommende.

 

Som kjent kan f.eks. et TruCrypt-volum ha ubegreset antall volumer inni hverandre, så påtalemyndigheten kan alltid hevde at der er et nytt volum som den anklagede ikke forteller om. Derfor er det uakseptabelt at folk kan dømmes på slikt grunnlag.

 

At overvåkningsgraden øker er ALDRI opptakten til noe bedre for innbyggere i en stat.

Helt sant. Jeg lurer på når Arbeiderpartiet skal stilles til ansvar for den hemmelige overvåkningen av det norske folk under den kalde krigen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Etter forslaget skal domstolene kunne pålegge internettleverandører å utlevere informasjon om abonnenter til rettighetshavere, for eksempel musikk- og filmbransjen

 

Jaha, og kriteriet som setter for å få utlevert denne informasjonen blir så:

 

Som eksempel synes de at identiteten til en mistenkt pirat skal utleveres «hvis overtredelsen er av et visst omfang»

 

Så hvis jeg har forstått rett skal rettighetshaverne kunne kreve informasjon om abonnentene utlevert, ved overtredelser av et "visst" omfang. Det skjønnsbaserte ordet "visst" er ikke noe sterkt kriterium og terskelen for at krav om informasjonsutlevering blir etterkommet blir i verste fall lav. Dessuten vil et slikt svakt kriterium også kunne endres over tid, slik at det etterhvert utvikler seg til å bli en "praksis" for domstolene å gi slik informasjon uten noen betydelig vurdering om grunnlaget.

 

Nå svartmaler jeg riktignok saken litt, men for at denne muligheten (om dette blir vedtatt) ikke skal rokke ved integriteten til ethvert individ, burde jo enhver virkning av loven vurderes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...