Gå til innhold

Slik er spilling i Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Programmene eksisterer, problemet er bare at det er 357 forskjellige varianter av samme program å velge mellom som alle har minst en mangel kontra tilsvarende Windows-program. Ja, jeg overdriver for å få frem poenget her: oppsett av Linux involverer for mange valg for en uinteressert bruker.

Dette gjelder Windows også. Med mindre du tar et svært bevisst valg om noe annet kommer distroer som Ubuntu (eller for ordens skyld: Mint, siden den har codecs) default med nesten alt du kan trenge. Spesielt om man er computer monkey.

 

Problemet her er at nesten alle mennesker i den vestlige verden mellom 10 og 70 år har brukt en PC med Windows, dette gjør at Windows har minimal tilvenningstid. Kanskje ikke rettferdig om man skal sammenligne OSene rett opp mot hverandre, men det har ingenting å si for forbrukeren.

Windows8 er en overgang for noen, men her er jeg ikke uenig.

 

Et eksempel: min mor har rimelig svake IT-kunnskaper, hva ville skjedd om hun ikke fikk til å skrive ut en e-post og hvor kan hun få hjelp til å fikse dette?

Ubuntu Linux: nettfora og Google, eventuelt kunne faren eller lillebroren min forsøkt å hjelpe ved å google de også og prøve seg frem.

Fair enough, men hvor er relevansen her?

 

Greit nok er Linux gratis, men de fleste er villige til å legge inn en litt ekstra for å få en PC de kan bruke med en gang framfor å bruke flere måneder på å lære seg nye arbeidsvaner bare for å spare 500 kr (om de i det hele tatt finner en butikk som selger uten OS.)

Igjen, hvor er relevansen?

 

Jeg hadde i starten store problemer med å få inn drivere, dette måtte gjøres via terminal.

Når, hvilken hardware (den må være sær hvis det var nylig) og hvilken distro? Ubuntu har Jockey som oppdater hardware og installere proprietære drivere ved første oppstart, ingen terminal nødvendig.

 

MS Word var påbudt fra skolen, og dette fungerte Wine til. Starcraft 2, Crysis og andre spill syns jeg kjørte dårlig under Wine, og lyd bugget seg spesielt. Etter en måned med av/på-googling etter diverse småfeil jeg aldri fikk rettet, så gikk jeg tilbake til Windows. Unity likte jeg heller ikke, men det kan ha mye å si med at jeg ikke visste om hva jeg skulle søke etter når jeg trengte spesielle ting.

Word får du skylde på skolen din for (det er helt idiotisk, forresten), og de andre programmene du nevner er også non-native. Unity kan raskt byttes ut, men jeg tror du hadde blitt vant til det når du lærte deg navnene på ting. Man kan også bla gjennom programmer manuelt, selv om Unity er basert på søk. Jeg er ikke spesielt glad i Unity jeg heller.

 

Når dette er sagt, så liker jeg looken til Ubuntu, men jeg har ikke klart å bruke det til det jeg hadde tenkt å bruke det til.

Det er fair enough.

 

Dette kan jo ikke være særlig overraskende for deg? Det er hovedgrunnen til at jeg bruker windows, og sikkert mange andre også. Ingen slår J River Media Center til media-bruk, jeg bruker Lightroom til å ordne fotografier. Onenote er det beste programmet av sin type i mine øyne, i jobbsammenheng er det ingen aktuell software til linux. Osv (og så har man jo det artikkelen handler om, nemlig spill, i tillegg)

 

AtW

Nei, men det er ikke et argument mot verken antall programmer eller tilgjengelig funksjonalitet.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir det trangt om plassen så har du MANGE alternativer der ute i Linux for å løse problemet.

LVM som gir deg noe ala ZFS pools med harddisker (Du kan ha flere partisjoner som kan bruke samme disker for plass)

Eller du kan knalle til med symbolske lenker, sistnevnte var opp til nylig også nødvendig på Windows, før Steam lot deg bestemme hvor installasjonen skulle foregå.

Lenke til kommentar
... og et AMD Radeon HD 6800-grafikkort ...

Dette sier mye om hvor mye som ble utforsket om Linux før denne "testen" ble utført. AMD er kjent for alle Linux-spillere som en versting på driversiden, og kortene er umulige for virkelig bruk. Nvidia, derimot, har mye bedre drivere og kan i visse tilfeller utkonkurrere Windows. Om man legger inn tid i å konfigurere et Gentoo system kan ytelsen forbedres mye for Windows spill i WINE i forhold til hva man får i Windows.

NTFS er også helt feil å bruke. Driveren er ikke komplett, og dessuten eksisterer ext4 som har mange fordeler over NTFS.

 

Gjør hjemmeleksa neste gang. Ubuntu er ikke en klone av Windows, det er et helt annet operativsystem med et helt annet sett regler. Terminalen er heller tilsvarende en Windows kommandolinje. Terminalen i Linux er mye mer funksjonell, ettersom den kan bli brukt som det eneste grensesnittet til maskinen.

Endret av Howy95
Lenke til kommentar

Dette sier mye om hvor mye som ble utforsket om Linux før denne "testen" ble utført. AMD er kjent for alle Linux-spillere som en versting på driversiden, og kortene er umulige for virkelig bruk. Nvidia, derimot, har mye bedre drivere og kan i visse tilfeller utkonkurrere Windows. Om man legger inn tid i å konfigurere et Gentoo system kan ytelsen forbedres mye for Windows spill i WINE i forhold til hva man får i Windows.

NTFS er også helt feil å bruke. Driveren er ikke komplett, og dessuten eksisterer ext4 som har mange fordeler over NTFS.

 

Gjør hjemmeleksa neste gang. Ubuntu er ikke en klone av Windows, det er et helt annet operativsystem med et helt annet sett regler. Terminalen er heller tilsvarende en Windows kommandolinje. Terminalen i Linux er mye mer funksjonell, ettersom den kan bli brukt som det eneste grensesnittet til maskinen.

 

Sistnevnte du sier her er vanskelig å se ved første øyekast, men prøver du å gjøre lignende operasjoner i både Linux og Windows, så vil du øyeblikkelig merke hvor mye smidigere ting er i Linux kontra Windows og hva MS nå forsøker å klone med Powershell.

Ett annet triks som er verdt å merke seg er at man kan få ekstra ytelse ved å kaste Unity på dynga hvor den hører hjemme, mange har stor flaks med Steam og XFCE.

Lenke til kommentar

Programmene eksisterer, problemet er bare at det er 357 forskjellige varianter av samme program å velge mellom som alle har minst en mangel kontra tilsvarende Windows-program.

Antyder du virkelig at dette også ikke er et problem med Windows-programmer? Nå lyver du bare for deg selv. Dette er ikke spesifikt for noe operativsystem.

 

Ja, jeg overdriver for å få frem poenget her: oppsett av Linux involverer for mange valg for en uinteressert bruker.

Slutt å overdriv. Diskuter ordentlig.

 

Problemet her er at nesten alle mennesker i den vestlige verden mellom 10 og 70 år har brukt en PC med Windows, dette gjør at Windows har minimal tilvenningstid.

Det er ikke "minimal tilvenningstid" om du allerede har åresvis med erfaring...

 

Kanskje ikke rettferdig om man skal sammenligne OSene rett opp mot hverandre, men det har ingenting å si for forbrukeren.

Sant.

 

MS Word var påbudt fra skolen

Dette høres rart ut. Er vel bare formatet de bryr seg om?

Tvang av MS Office er forøvrig selve kreften selv.

 

[...] i jobbsammenheng er det ingen aktuell software til linux

Billig.. selv om de fleste markeder er styrt av store aktører som Adobe så stemmer det ikke at det finnes "ingen aktuell" software til Linux. Er vel spesielt innen tekniske yrker du finner alternativene (hovedsaklig IT).

Lenke til kommentar

Linux har langt større problemer enn Steam og spill. Ingen bruker Linux fordi det ikke finnes programmer, og ingen programmerer for Linux fordi ingen bruker Linux.

Det er mengder av uviklere under Linux, men langt færre som uvikler for Linux spesifikt. Dette skyldes at en stor andel av nettside-utviklere bruker Linux, og betyr at det er attraktivt å utvikle under Linux selv om det ikke er like attraktivt å utvikle for Linux. Steam for Linux vil gjøre noe med dette.

For å holde diskusjonen til tema bør vi heller spørre om Linux er egnet til spilling:

- Nvidias drivere har god ytelse og stabilitet. AMDs Fglrx mangler fremdeles noe ytelse, stabilitet og funksjonalitet. De "åpne" driverne er ikke verdt å nevne i spillsammenheng.

- X var et stort problem for noen få år siden, men dette har endret seg betraktelig den senere tiden.

- Compiz har blitt det største problemet i dag, og det er urovekkende at prosjektets hovedutvikler har forlatt prosjektet. Dette er skremmende for de som vurderer Linux som plattform.

- Kjernen og infrastrukturen yter bra og er sikker.

- rt-kernelen tilbyr jevnere bildeflyt enn Windows, som burde absolutt være interessant for spilling. 304-driveren har dessverre noen problemer med Vsync.

- Essensielle biblioteker er langt bedre når det gjelder bakoverkompatibilitet enn biblioteker for Windows.

 

Det går jo sikkert, men hva faan er vitsen? Ikke kan jeg spille de tusenvis av spill som har kommet på Windows opp gjennom årene og av nyutgivelser kommer jo bare en brøkdel ut på Linux. Poengløst å gå bort fra Windows som spillplatform da det er INGEN fordeler å bruke Linux til det.

Som nevnt over er det absolutt fordeler.

Sett fra Valves perspektiv:

- Valve gjør seg plattformuavhengig og kan lett tilpasse seg endringer i markedsandeler i alle retninger. Hvis trenden fortsetter for Windows er det dumt å være låst til plattformen. Selv EA og Blizzard undersøker Linux-plattformen.

- Selv om Linux er 5% av brukermassen, så kan de utgjøre mer enn 5% av omsetningen, humble bundles har bevist dette, selv om det var stort sett drittspill. Når brukermassen er stor nok så er selv 1% et potensiale til å tjene penger, det er enkel matematikk. Når spillutvalget blir stort nok vil omsetningen utgjøre mange millioner dollar årlig, dette er noe Valve ikke kan bli sittende og se på.

 

Folk flest bor ikke i kjelleren til mamma og har råd til OSX eller Windows , ergo Linux er av liten interesse.

Selv om det kan høres slik ut fra artikkelen, så handler ikke Linux om penger. Jeg har ennå ikke møtt én eneste bruker som valgte Linux over Windows eller OS X pga. pris. Jeg hadde gledelig betalt 1500 kr for f.eks. Ubuntu selv om Windows var gratis. Prisen er derimot viktig for skoler og institusjoner.

 

Programmene eksisterer, problemet er bare at det er 357 forskjellige varianter av samme program å velge mellom som alle har minst en mangel kontra tilsvarende Windows-program.

Ja det er et problem at det finnes ørten duplikatprosjekter der 2% er brukbare, men jeg ser ikke hvordan dette har relevans for Linux som spillplattform?

Problemet her er at nesten alle mennesker i den vestlige verden mellom 10 og 70 år har brukt en PC med Windows, dette gjør at Windows har minimal tilvenningstid. Kanskje ikke rettferdig om man skal sammenligne OSene rett opp mot hverandre, men det har ingenting å si for forbrukeren.

Du overdriver noe. Uansett så endrer Windows 8 såpass på dette at relevansen til argumentet ditt svinner over tid.

Et eksempel: min mor har rimelig svake IT-kunnskaper, hva ville skjedd om hun ikke fikk til å skrive ut en e-post og hvor kan hun få hjelp til å fikse dette?

Ubuntu Linux: nettfora og Google, eventuelt kunne faren eller lillebroren min forsøkt å hjelpe ved å google de også og prøve seg frem.

Windows: tech support på jobben, butikken hun kjøpte maskinen/printeren, far, lillebror og meg, en hyggelig nabo eventuelt.

Greit nok er Linux gratis, men de fleste er villige til å legge inn en litt ekstra for å få en PC de kan bruke med en gang framfor å bruke flere måneder på å lære seg nye arbeidsvaner bare for å spare 500 kr (om de i det hele tatt finner en butikk som selger uten OS.)

Igjen dette er ikke spillrelevant, men for vanlige brukere utgjør arbeid liten forskjell. F.eks. kontorprogrammer er veldig likt slik Microsoft har gjort det i alle år inntil nylig.

I Linux vil brukeren har en rekke store fordeler, f.eks.:

- Installasjon av skrivere, skannere, webkamera og andre USB-enheter går nesten alltid uten noe som helst konfigurasjon, Windows kan ikke måle seg med dette. Eneste unntak er en håndfull produkter som ikke har Linux-drivere, og det er surt.

- Installasjon av vanlige programmer og oppdateringer er enkelt og elegant håndtert av pakkesystemet.

Oppsett av nettverksskrivere er et kluss på alle systemer, men Linux stiller på lik linje med Windows der. Dette er uansett noe folk gjør én gang, og krever som regel assistanse fra IT-staben enten det er Windows, OS X eller Linux.

Jeg har hatt utallige supportoppdrag der Windows-brukere har klusset til banale ting, og folk flest har ikke peiling på hvordan de installerer AVG eller lignende, og fyller raskt opp maskinene sine med søppel.

Mindre sofistikerte brukere har absolutt store fordeler av å bruke en brukervennlig distribusjon, og det vil medføre langt færre support-timer enn gjennomsnittlige Windows-brukere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som nevnt over er det absolutt fordeler.

Sett fra Valves perspektiv:

- Valve gjør seg plattformuavhengig og kan lett tilpasse seg endringer i markedsandeler i alle retninger. Hvis trenden fortsetter for Windows er det dumt å være låst til plattformen. Selv EA og Blizzard undersøker Linux-plattformen.

- Selv om Linux er 5% av brukermassen, så kan de utgjøre mer enn 5% av omsetningen, humble bundles har bevist dette, selv om det var stort sett drittspill. Når brukermassen er stor nok så er selv 1% et potensiale til å tjene penger, det er enkel matematikk. Når spillutvalget blir stort nok vil omsetningen utgjøre mange millioner dollar årlig, dette er noe Valve ikke kan bli sittende og se på.

Et par punkter til her, for Valve sin del anyways:

 

Microsoft vil antagelig trekke mer og mer mot Microsoft-stop-shop for alle programmer, også til x86. Dette er en direkte konkurrent (som Microsoft lett kan bruke til å presse Steam av systemet sitt) til Valve, så Vavle ser naturlig nok etter et område der de får diktere reglene.

 

Kombiner dette med Steambox hvor man slipper lisensieringskostnader og er garantert fritt leide i all fremtid. På Windows lever de på Microsofts nåde, men på Linux er det de selv som styrer. Dette er en massiv sikkerhet.

 

Kombiner det med det at linux er et spillsultent marked med god betalingsvilje vil et midlertidig monopol her gi de vanvittige inntekter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi sporer av ganske kraftig her, men support messig for den eldre garde er Linux ypperlig, verste er Javaen som er elendig og enda verre på Linux, noe som gjør nettbanken til ett mareritt.

Utenom dette så er det ikke såpass store forskjeller, de jobber for det meste i nettleseren, epost programmet, og ofte er disse ikke standard MS lenger, men noe ala Firefox og Thunderbird, og da er overgangen enda simplere.

Lenke til kommentar

Et par punkter til her, for Valve sin del anyways:

 

Microsoft vil antagelig trekke mer og mer mot Microsoft-stop-shop for alle programmer, også til x86. Dette er en direkte konkurrent (som Microsoft lett kan bruke til å presse Steam av systemet sitt) til Valve, så Vavle ser naturlig nok etter et område der de får diktere reglene.

 

Kombiner dette med Steambox hvor man slipper lisensieringskostnader og er garantert fritt leide i all fremtid. På Windows lever de på Microsofts nåde, men på Linux er det de selv som styrer. Dette er en massiv sikkerhet.

 

Kombiner det med det at linux er et spillsultent marked med god betalingsvilje vil et midlertidig monopol her gi de vanvittige inntekter.

Helt sant, formålet for Steam med porting til Linux har hele tiden vært å lage en egen konsollplattform, siden Valve ser markeder de kan kapre andeler i.
Lenke til kommentar

Sistnevnte du sier her er vanskelig å se ved første øyekast, men prøver du å gjøre lignende operasjoner i både Linux og Windows, så vil du øyeblikkelig merke hvor mye smidigere ting er i Linux kontra Windows og hva MS nå forsøker å klone med Powershell.

 

Dette er helt sant. Prøver du for eksempel å klone rootfs over til en annen disk er alt du trenger dd og å endre litt i bootloaderen sin config. For å gjøre dette skikkelig i Windows så har du noe mye verre i møte. Først bruker du jo selvfølgelig dd eller noe slikt for å klone partisjonen, så må du reboote til Windows og endre bootloaderen (verktøyet for å gjøre dette har rævdårlig dokumentasjon, og hvorfor er bootloader settings binary?). So far so good, men nå kommer det som er helt på trynet: Du må reboote til en Windows DVD/USB og endre drive letter for nye partisjonen til C:.

 

Det samme gjelder vel mass re-encode av filer, det er en simpel loop i *nix shells. I Windows så sitter du igjen med enten grafiske brukergrensesnitt eller PowerShell som gir deg ett par linjer til å skrive for noe slikt om jeg ikke tar feil.

 

Det er helt forjævlig.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

 

Billig.. selv om de fleste markeder er styrt av store aktører som Adobe så stemmer det ikke at det finnes "ingen aktuell" software til Linux. Er vel spesielt innen tekniske yrker du finner alternativene (hovedsaklig IT).

 

Billig? Javel, du får opplyse meg da, hva er gode software-pakker til romakustisk modellering, eller beregning av vei og industristøy til linux (for å nevne noen eksempler)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Fint innitiativ og alt det der, men skal dere legge ut en slik test er det et minstekrav at dere faktisk installerer linux.... å kjøre det inne i windows og så klage på dårlig ytelse blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Den frustrasjonen du opplever er grunnet mangel på kunnskap vs. bruk. Bestemoren min kunne brukt Ubuntu uten noen problemer, men om du skal drive å tukle med Linux så krever det erfaring slik som det gjør med Windows. Problemet er at du ikke har erfaring i Linux, akkurat som at du ikke hadde erfaring med Windows en gang i tiden.

 

Det at 'Linux = terminal' og er smertefull feilsøking er en løgn. Artikkelen viser Linux-bruk som er i et tidlig stadie og absolutt ingen representasjon. Jeg kan love deg at jeg har brukt Linux i flere år nå, og terminalen har kun vært av egen preferanse og eksperimentelt bruk.

QFT. La inn Ubuntu på maskinen til mamma etter konstante problemer med medfølgende Vista for tre år siden. Antallet supportsamtaler gikk fra en om dagen til en i halvåret. Eneste minuset er at den nye Unity-desktopen går litt seint på maskinen hennes pga dårlig hardware, men den er fortsatt langt raskere enn Windows på samme innmat,. Siden dette er linux kunne jeg selvølfelig lagt inn et annet skrivebordsmiljø som kjører enda bedre - ting du ikke kunne gjort i WIndows, selv om du var proffbruker. Men mamma liker ikke endringer, så¨jeg lar det være som det er.

 

Ubuntu er best for nybegynnere, om Windows er motstanderen. Ikke noe å knote med, alt fungerer. Andre linuxdistribusjoner er ekstremt mye bedre enn Windows, om du forutsetter lik kunnskap/bruksmengde på begge OS, på grunn av valg- og tilpaswningsmulighetene.

 

Dene enste brukergruppen linux er "dårligere" for enn Windows, er idiotene som har brukt Windows i 10 år, tror at de "kan PC" og at det derfor er Ubuntus feil at "linux" ikke fungerer sånn som "det skal". Aka sånn de har vendt seg til at ting er.

 

Det blir litt som alle som klager på at man må lære seg alt på nytt og at "ingenting funker" i LibreOffice, nbår overgangen fra MS Office 2003 til LibreOffice krever en tredjedel av supporten som en overgang fra Ms Office 2003 til 2007 eller 2010 gjør. Likevel betaler bedrifter i dyre dommer både for lisenser og support på 2007/2010. Verden vil bedras.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At vindusbehandleren i WIndows er så ekstremt dårlig er faktisk hovedgrunnen til at jeg gidder å kjøre linux på den stasjonære, når det innebærer at jeg må reboote inn i Windows for å spille (enn så lenge ;)). Det samt alt styr med hundreogørten programmer som må installeres og vedlikeholdes manuelt for å få noe som minner om en fungerende desktop.

 

På laptopen er Windows fullstendig uaktuelt pga. ytelsen er elendig, og på dekstop kunne jeg også godt tenkt meg å ha kun et OS, men med Win8 ble det ihvertfall veldig klart at det OSet ikke blir Windows.

Lenke til kommentar

Audun, tusen takk for innsatsen. Kjempearti at noen på hardware.no evner å gå nye veier. Når det gjelder kritikken i tråden er folk bare litt frustrerte over at testen ikke fikk ytet linux full rettferdighet, men det kommer etterhvert bare du er villig til å teste videre. Mine innspill, ta det gjerne som en oppfølgingsartikkel, for det er tydeligvis stor interesse for dette:

-Bruk standard installasjon hvor alt er forvalgt, dvs. gi Ubuntu en hel disk på en partisjon med forvalgt filsystem ext4 (du har sikkert en disk du kan bruke for formålet). Det blir tullete å teste gaming uten nå ha en installasjon rett på jernet.

-AMD/ATI kom nylig ut med en driver oppdatering for å adressere ytelse i Steam, test gjerne med denne. Jeg har ingenting imot at du bruker ATI grafikkort, selv om Nvidia er kjent for mer solide opengl drivere.

-Skulle gjerne sett kommende Ubuntu 13.04 testet (det har vært noen ytelsesproblemer med Unity i Ubuntu som skal være fikset der), men jeg er litt usikker på hvilke ATI drivere du får kjørt der. Slikt kan vi ta i den frie kaffeen.

Folk flest bor ikke i kjelleren til mamma og har råd til OSX eller Windows , ergo Linux er av liten interesse.

Tullebukk. Jeg er stinn av gryn, og det er arbeidsgiveren min også, utstrakt bruk av linux både hjemme og på jobb :tease:

Det går jo sikkert, men hva faan er vitsen? Ikke kan jeg spille de tusenvis av spill som har kommet på Windows opp gjennom årene og av nyutgivelser kommer jo bare en brøkdel ut på Linux. Poengløst å gå bort fra Windows som spillplatform da det er INGEN fordeler å bruke Linux til det.

Slutt å tulle, du kan jo kjøre Amiga desktop på linux, det burde jo være selve paradiset for deg. :tease:

Dette kan jo ikke være særlig overraskende for deg? Det er hovedgrunnen til at jeg bruker windows, og sikkert mange andre også. Ingen slår J River Media Center til media-bruk, jeg bruker Lightroom til å ordne fotografier. Onenote er det beste programmet av sin type i mine øyne, i jobbsammenheng er det ingen aktuell software til linux. Osv (og så har man jo det artikkelen handler om, nemlig spill, i tillegg)

Det var en morsom utfordring. Utgangspunktet er litt feil, du vil kopiere bruksmønsteret, og drar frem de sterkeste sidene fra ditt synspunkt. Kan godt hende windows er best for deg, men jeg tror du ville hatt mye moro av å knote litt med linux. Ihvertfall har jeg hatt mye moro med det de siste årene. Så til bruksområdene/erstatninger:

-XBMC dekker de flestes behov for mediasenter. Jeg skjønner at du liker ditt bedre, men det blir litt sært.

-Darktable er en grei erstatning for Lightroom, men for organisering er Digikam det beste alternativet uansett plattform. Her går du glipp av noe :p Men jada, linuxverden har ikke hatt Apples lommebok, så ingen har betalt Adobe for å porte over dritten.

-Onenote, fatter ikke hva som er greia med den. Hva trenger du den egentlig til? Alternativer som nevnes er Tomboy, Basket og Evernote. Det er visst mulig å kjøre Onenote i Wine også. Her er noen flere: http://www.osalt.com/onenote Personlig vil jeg gjerne utfordre om ikke det finnes mer fornuftige måter å ivareta kunnskap på.

 

Jobbsammenheng blir naturligvis vanskelig uten at du deler detaljer ved jobben din. Når det gjelder akustikk finnes det en haug programmer. En naturlig plass å starte er matlab hvor det finnes egne toolbox, husk at den frie versjonen octave kjører det meste av matlabgreier. Så med mindre det er noe sertifisering spesialtilpasset en norsk kommune, så burde det ikke by på problemer. Hvis du vil være mer teknisk finnes det haugevis av C/C++ kode, hvor mye kun kjører på linux.

Endret av Del
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...