Gå til innhold

Er det forskjell i intelligens mellom raser/etnisiteter?


Anbefalte innlegg

Statistikker tyder på at Afrikanere er de minst intelligente, mens øst Asiater er de mest intelligente. Mange av disse testene har også prøvd å utelukke diverse andre faktorer ved å teste de på barn osv. Kan intelligensen skyldes kulturelle forskjeller alene? Eller kan det være at det genetiske spektret mellom raser er forskjellige?

 

I tillegg, hvordan skulle vi taklet det politisk hvis vi faktisk fant ut at en rase er mer intelligent enn en annen.

 

(Vil også nevne at jeg ikke er rasistisk i det hele tatt, jeg hare bare lyst til å finne grunnen til at det er så stor forskjell statistisk.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Statistikker tyder på at Afrikanere er de minst intelligente, mens øst Asiater er de mest intelligente. Mange av disse testene har også prøvd å utelukke diverse andre faktorer ved å teste de på barn osv. Kan intelligensen skyldes kulturelle forskjeller alene? Eller kan det være at det genetiske spektret mellom raser er forskjellige?

 

I tillegg, hvordan skulle vi taklet det politisk hvis vi faktisk fant ut at en rase er mer intelligent enn en annen.

 

(Vil også nevne at jeg ikke er rasistisk i det hele tatt, jeg hare bare lyst til å finne grunnen til at det er så stor forskjell statistisk.)

 

Intelligens er utvilsomt kulturelt betinget, ettersom det er et kulturelt begrep.

 

Jeg ser ingen stor grunn til at intelligensnivået skulle vært veldig forskjellig fra rase til rase, men små forskjeller kan selvsagt eksistere.

Lenke til kommentar

Det finnes mange forskjeller mellom befolkningsgrupper (liker det begrepet bedre enn raser), og det skulle bare mangle at intelligens også er en av dem.

 

Snakker om IQ, hvorfor er det så store forskjeller?

Det er nok først og fremst kulturelt, og handler i hovedsak om utdanning og velstand. Rike og velutdannede scorer mye bedre på intelligenstester enn fattige og uutdannede, og her er det stor forskjell både mellom land og grupper innad i land. Når det er sagt er det nok også en genetisk faktor. Forskning rundt det er veldig tabubelagt fordi det lett kan forbindes med rasisme, og derfor er det heller ikke så mange resultater. Men siden det finnes så mange andre genetiske forskjeller mellom befolkningsgrupper, og vi vet at IQ til en viss grad er genetisk bestemt, er det ingen grunn til å ikke tro at det er genetisk forskjell på IQ mellom befolkningsgrupper. Forskjellen er nok mye mindre enn forskjellen innad i gruppene, men den kan være statistisk signifikant.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Intelligens er utvilsomt kulturelt betinget, ettersom det er et kulturelt begrep.

 

Jeg ser ingen stor grunn til at intelligensnivået skulle vært veldig forskjellig fra rase til rase, men små forskjeller kan selvsagt eksistere.

 

Det viktigst er at du og jeg er ikke et gjennomsnitt men er individuelle mennesker. Forskjellene mellom folk i en rase er mye, mye større enn gjennomsnittlige forskjeller mellom raser. Svarene til disse spørsmål hjelper ingen unntatt de som ønsker å spre fordommer og bare bidrar til rasisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja kultur, rikdom, foreldre, ol. er store faktorer, men jeg tror ikke et sekund på at det ikke også er forskjeller på "raser" når alle andre faktorer er tatt hensyn til.

 

Gjennomsnittlige forskjeller er meget små fra rase til rase. Forskjellene mellom folk i en rase er mye, mye større. Hvordan bidrar det til et bedre samfunn å vite at det kanskje finnes noe små forskjeller mellom rase?

Lenke til kommentar

Finns ikke flere forskjellige raser. Finnes kun en rase.

 

Politisk korrekt much?

 

"Rase" er et ord for å fordele en underkategori av en art hvor forskjellene ikke er så store som en underart. At folk den dag i dag fortsatt lar dette ordet ha en negativ betydning er for meg helt uforståelig. De eneste som holder liv i den negative betydningen av "rase" er de som hele tiden påpeker at man ikke må bruke det, fordi det sårer eller er farlig. Det er et ord! Det er personen bak ordet som har valgt å ytre det under den gitte kulturelt betinga skjellsordet(som i dette tilfellet er "rase") som er det som sårer, ikke ordet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det viktigst er at du og jeg er ikke et gjennomsnitt men er individuelle mennesker. Forskjellene mellom folk i en rase er mye, mye større enn gjennomsnittlige forskjeller mellom raser. Svarene til disse spørsmål hjelper ingen unntatt de som ønsker å spre fordommer og bare bidrar til rasisme.

 

Nei, det går ikke an å ha en interesse for dette, anse at folk er forskjellig og fortsatt behandle dem helt likt. Det er helt umulig. (Sarkasme)

 

Så lenge det finnes fellestrekk innenfor en rase kan det medisinsk sett være veldig interessant. Som f.eks. den hvite huden er bedre(under nordiske forhold) enn den svarte huden på å danne D-vitamin fra sollys, derfor kan en svart person som kommer hit trenge ekstra tilskudd av D-vitamin.

Endret av Shrooms
Lenke til kommentar

Hele Jamaicas idrettsfokus er på spurt. De har ganske sikkert også et meget godt dopingprogram gående.

 

Alikevel er det nærliggende å tro at de som har mer testosteron, altså svarte, kan bygge mer eksplosiv muskelmasse enn andre. Det er også nærliggende å tro at det er små evolusjonære forskjeller i hvilke muskelfibre man bygger. Hvite har mer testosteron igjen enn asiater. Kanskje det er derfor asiatiske samfunn er gjennomorganiserte, hvite samfunn er godt organiserte, og svarte samfunn er dårligere organiserte? Dette kan også ha historiske, kulturelle, og klimatiske årsaker i min oppfatning.

 

Det er derimot ingen grunn til å tro noe annet enn at forskjell i IQ skyldes utdannelse, når hele IQ testen er basert på abstrakt vestlig tenkning. Det faktum at du kan øke din egen IQ ved å trene på IQ oppgaver viser at testen i realiteten er for matte, språk og geometri kunnskaper - ikke rå intelligens.

 

Skulle man dra noen vitenskapelig konklusjon ut av dette så er det faktisk at det er de svarte som har et genetisk fortrinn i ren fysisk ytelse.

 

Så får dere skaprasister pent sette dere på kne og tilbe Usain Bolt & Co :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, forskning tyder på at asiatere har høyere IQ, afrikanere er mer egnet for løping, mens hvite gjerne er mer egnet til svømming.

Svømming og Løping går på fysikk (tyngdepunktet i kroppen), men ja, det stemmer det.

 

Hvis man tar for seg IQ, så ligger vel de innfødte australske Aboriginer dårlig med en snitt IQ på 65(?) (De regnes som mentalt tilbakestående i den vestlige verden), mens en gruppering av jødene stiller i øverste sjiktet. Husker ikke hvem av jødene som gjør det så bra, men de er overrepresentert i mange prestisjeposisjoner. Dersom et barn av foreldre med lav IQ blir adoptert av et par med høy IQ og levestandard, vil barnet fortsatt ha lav IQ. Samme scenario, men det er eneggede tvillinger, og kun en blir adoptert av smarte foreldre, vil barna ha omtrent samme ende opp med IQ fortsatt. Spørsmålet er jo hvor bra målestokk IQ er. Den vektlegger den logiske, matematiske og strukturerte delen av hjernen vår, mens den kreative delen er mere i veien når det kommer til IQ tester. Det lønner seg ikke å komme med et kreativt svar på et regnestykke, der skal det kun være riktig...

Lenke til kommentar

Hele Jamaicas idrettsfokus er på spurt. De har ganske sikkert også et meget godt dopingprogram gående.

 

Alikevel er det nærliggende å tro at de som har mer testosteron, altså svarte, kan bygge mer eksplosiv muskelmasse enn andre. Det er også nærliggende å tro at det er små evolusjonære forskjeller i hvilke muskelfibre man bygger. Hvite har mer testosteron igjen enn asiater. Kanskje det er derfor asiatiske samfunn er gjennomorganiserte, hvite samfunn er godt organiserte, og svarte samfunn er dårligere organiserte? Dette kan også ha historiske, kulturelle, og klimatiske årsaker i min oppfatning.

 

Det er derimot ingen grunn til å tro noe annet enn at forskjell i IQ skyldes utdannelse, når hele IQ testen er basert på abstrakt vestlig tenkning. Det faktum at du kan øke din egen IQ ved å trene på IQ oppgaver viser at testen i realiteten er for matte, språk og geometri kunnskaper - ikke rå intelligens.

 

Skulle man dra noen vitenskapelig konklusjon ut av dette så er det faktisk at det er de svarte som har et genetisk fortrinn i ren fysisk ytelse.

 

Så får dere skaprasister pent sette dere på kne og tilbe Usain Bolt & Co :)

 

Ja det virker som en del mørke folkegrupper har relativt store fortrinn når det gjelder å bygge muskler. Må man dermed være skaprasist for å kunne tro at det kan være forskjeller i hjernene våre også?

Lenke til kommentar

Politisk korrekt much?

Ja. Det er korrekt også politisk, så vel som vitenskaplig begrunnet.

Å si noe annet er idioti. Det er mangel på kunnskap, eller ren og skjær ignoranse.

 

"Rase" er et ord for å fordele en underkategori av en art hvor forskjellene ikke er så store som en underart. At folk den dag i dag fortsatt lar dette ordet ha en negativ betydning er for meg helt uforståelig. De eneste som holder liv i den negative betydningen av "rase" er de som hele tiden påpeker at man ikke må bruke det, fordi det sårer eller er farlig. Det er et ord! Det er personen bak ordet som har valgt å ytre det under den gitte kulturelt betinga skjellsordet(som i dette tilfellet er "rase") som er det som sårer, ikke ordet.

Ja. Men det finnes ikke flere menneskeraser uansett hva du sier.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...