Gå til innhold

Dette landet har raskest Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latvia, Romania og Bulgaria har høyere gjennomsnittshastigheter enn Norge?

 

Har en mistanke om at det er enkelte i disse landene som trekker opp snittet heftig men likevel, tre av fem europeiske land på topp 10 er relativt fattige og har større samfunnsproblemer og de representerer størsteparten av europeiske land på topp 10 lista.

 

Dette er jo nesten litt komisk...

 

Wikipedia.no om Latvia:

Mesteparten av landet består av fruktbare lavlandssletter, med noen åser øst i landet. Det høyeste punktet er Gaiziņkalns (eller Gaiziņš), som er 312 moh.

 

Noe sier meg at det er lettere å legge fiberkabler i dette landet enn i Norge...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er åpenbart at Norge i tillegg til topografi lider under at infrastruktur blir politikk. Lenge hadde vi Telenors monopolistiske "ISDN er mer enn godt nok for folk flest". Så fikk de konkurranse, men satt fortsatt på infrastrukturen. Her i Bergen bråstoppet fibersatsingen da kommunen bestemte at BKK ikke skulle drive med den slags. Og dermed har vi her jeg bor ikke noe valg. Det blir ADSL, og vi bor langt fra sentralen.

 

Nå ser jeg riktignok på mine daglige vandringer med bikkja at Telenor har satt opp staver med "Her bygger vi fiber" på andre siden av åsen, men de har stått der i et år, og ingen hos Telenor kan si om eller når det faktisk kommer.

 

Jeg snakket med Canal Digital også. Svaret? "Nærmeste koblingspunkt er 70 meter fra deres bolig, og vi kommer ikke til å gjøre noe med det."

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noe sier meg at det er lettere å legge fiberkabler i dette landet enn i Norge...

 

Har bestilt fiber til huset mitt. Firma X (de får bli anonyme denne gangen) kom til meg, trakk kabelen inn, monterte modem, trakk kabelen helt til hushjørnet og der henger den. Så trakk de den andre kabelen fra sentralen til lyktestolpen nærmest huset mitt, uten å koble de to sammen. Og slik henger de, i snart 3 måneder.

 

Jada, må være fjellene. Muligens Radon-gassens påvirkning av hjernemassen, eller kanskje dette her med betydningen av begrepet "service" som ingen i Norge har forstått.

 

Og angående fysisk nedgraving av kabler - de som virkelig legger de ned i bakken bruker såkalt "microtrenching" der de sager smale (ca 1cm bred) kanaler i asfalten med ei motorisert sag, og trykker fiberkabelen ned i denne kanalen.

 

Man burde kanskje spurt slike firma som Telenor om de mener alvor når deres dyreste fiberpakke leverer 25mbit, mens konkurrentene kan leverer 10x og mer etter ønske.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Latvia, Romania og Bulgaria har høyere gjennomsnittshastigheter enn Norge?Har en mistanke om at det er enkelte i disse landene som trekker opp snittet heftig men likevel, tre av fem europeiske land på topp 10 er relativt fattige og har større samfunnsproblemer og de representerer størsteparten av europeiske land på topp 10 lista.Dette er jo nesten litt komisk...
Wikipedia.no om Latvia:Mesteparten av landet består av fruktbare lavlandssletter, med noen åser øst i landet. Det høyeste punktet er Gaiziņkalns (eller Gaiziņš), som er 312 moh.Noe sier meg at det er lettere å legge fiberkabler i dette landet enn i Norge...

 

Noe sier meg at Norge har en bruttonasjonalprodukt som tjuedobbler et hvilket som helst tall en 'random' latvier på gaten hadde gulpet opp...

Burde være null stress for monopol-telenor å satse på Fiber.... whoops vent! Det er visst Trond Giske som bestemmer ledelsen! I just forgot! XD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge får jo en lav gjennomsnittshastighet når det ikke er en helhjertet satsning på bredbånd. I nordnorge fikk distriktene ekstrabevilgninger for å bygge bredbånd til de som ikke fikk gjennom Telenor. Kjenner til et par steder hvor Telenor sier de ikke ønsker å oppgradere kobberet, så man får maks ISDN (128kbit med dobbel linje). Så kommer kommunen med sine bredbåndsmidler og sier "nei dere er for få i bygda, så dere får ikke allikevel". For noen er det ekstra skuffende når fiberkabelen henger i strømstolpen utenfor huset (på vei til neste bygd), men de får altså ikke koble seg til. Alternativer: Moblit bredbånd? Både Telenor og NetCom yter ca. 20kbit i området. Har målt selv. Så ice.net er eneste relle mulighet for internett i området. Skal bli interessant å se hvordan telenor har tenkt å levere når fasttelefonene skal fjernes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge får jo en lav gjennomsnittshastighet når det ikke er en helhjertet satsning på bredbånd. I nordnorge fikk distriktene ekstrabevilgninger for å bygge bredbånd til de som ikke fikk gjennom Telenor. Kjenner til et par steder hvor Telenor sier de ikke ønsker å oppgradere kobberet, så man får maks ISDN (128kbit med dobbel linje). Så kommer kommunen med sine bredbåndsmidler og sier "nei dere er for få i bygda, så dere får ikke allikevel". For noen er det ekstra skuffende når fiberkabelen henger i strømstolpen utenfor huset (på vei til neste bygd), men de får altså ikke koble seg til. Alternativer: Moblit bredbånd? Både Telenor og NetCom yter ca. 20kbit i området. Har målt selv. Så ice.net er eneste relle mulighet for internett i området. Skal bli interessant å se hvordan telenor har tenkt å levere når fasttelefonene skal fjernes.

 

har du hørt om direct connect? leverer bredbånd gjennom radio sendere opptil 8mbit men 4mbit er det de klarer de fleste plasser. vet selv om flere plasesr i troms fylket der man er 6km unna radio antenne og kan maks få 2mbit i fra direct connect men det er da vanvittig mye bedre enn isdn eler mobilt bredbånd som man bare får edge dekning i dei områdane.

norge er rikt land og skulle kunne levert 100mbit til hvert eneste hus som finnes i dette landet innen 2013. står ikke på at de hadde gått konk. står på nei vi gidder ikke fordi det ikke er mange tusen kunder der så drit i dem. kan vi ikke tjene 1mrd i døgnet så får det bare være.

hadde de helelr kunne tenkt som slik at hvis de hadde tjent 10kr døgnet av alle som bor på landet og der man ikek får bra nett så blir det en del kroner av det og at firmaet har evig tid på seg til å tjene penger samtidig som de tjener rått i fra før av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...