Gå til innhold

Hakking i spill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg spiller relativt nye spill, så begynner de å hakke etter at jeg har spilt en liten stund. Hva kan dette skyldes, høy temp? (cpu-tempen kan komme opp i 62 grader ved kjøring av tunge applikasjoner), for lite ram (256 MB), eller rett og slett for dårlig skjermkort (GeForce FX5200 :( )

Hva tror dere at det kan være som gjør dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis spillet ikke hakker i begynnelsen, men etter en stund, så er det nok forde du har for lite med RAM ja. Du burde så absolutt ha 512MB til de nyeste spillene. Jeg har 1024MB RAM...og det er faktisk ikke overkill i dag. En annen ting du burde gjøre er å defragmentere den disken eller partisjonen som spillet er installert på med f.eks Diskeeper en gang i uka.

Skrevet

Heh, 1024MB RAM er overkill jo. Vet ikke helt hva du greier å backe opp den påstanden med, men 512MB er plenty for spilling! 256 skal også være nok, men ikke lite nok til å få hakking, tror jeg...? Hvilke spill er det snakk om? Og når hakkingen begynner senere uti et spill, er det da pga det spretter frem mange grønne menn med store laserer akkurat da, eller er situasjonen lik den har vært gjennom hele spillet? GFX5200 er ikke akkurat spillekort, ville du hatt det skulle du heller gått for et GFTi4600 eller den serien der.

Defragmentering er også en bra ting, men ikke livsnødvendig. Ta å kjør en bare for gøy, men en gang i måneden holder masse. og igjen: Hvilke spill er det snakk om?

Skrevet

Takk for svar.

Hakkingen begynner etter at jeg har spilt i en liten stund, det er ikke pga. mer spesialeffekter og sånne greier.

Spillene jeg for det meste spiller er vice city, fifa 2003 og mafia.

Spill som ikke krevet så mye, som cs og sånne spill hakker ikke.

Jeg bruker å defragmentere harddiskene en gang i uken...

Skrevet

Jeg tipper det har med minne å gjøre. 256Mb er litt lite idag, spesielt hvis du bruker Win XP. Ser på minneforbruket på min maskin at CS bruker som regel 130-150 Mb, mens Battlefield 1942 krever opp mot 325 Mb.

I tillegg så er det endel prosesser som går hele tiden som krever minne.

Prøv å still ned oppløsning/detaljsettings i spillet som hakker og se om det hjelper. Hvis det ikke hjelper har du nok for lite RAM. Hjelper det, er det skjermkortet som sliter. Som nevnt er ikke 5200 kortet noe bra spillkort. Du vil få bedre ytelse i DX8 spill med et billig GF4 Ti kort til 7-800 kroner.

Skrevet
Heh, 1024MB RAM er overkill jo. Vet ikke helt hva du greier å backe opp den påstanden med, men 512MB er plenty for spilling! 256 skal også være nok, men ikke lite nok til å få hakking, tror jeg...? Hvilke spill er det snakk om? Og når hakkingen begynner senere uti et spill, er det da pga det spretter frem mange grønne menn med store laserer akkurat da, eller er situasjonen lik den har vært gjennom hele spillet? GFX5200 er ikke akkurat spillekort, ville du hatt det skulle du heller gått for et GFTi4600 eller den serien der.

Defragmentering er også en bra ting, men ikke livsnødvendig. Ta å kjør en bare for gøy, men en gang i måneden holder masse. og igjen: Hvilke spill er det snakk om?

Jeg har vært oppe i en situasjon der 512MB RAM er for lite ja. (spilte SOF2 i noen timer) Det som skjer da er at Windows må bruke harddisken som minne, altså swap. Klart det funker! Men hadde jeg hatt 1024MB RAM da, så hadde ikke Windows swappet. Klart 768MB RAM hadde gjort trikset også...

Så man må ikke ha 1024MB RAM, men man kaster ikke bort penger på å ha det heller...

Skrevet

Har du stilt AA/AF på fult på skjermkortet? og alle detaljer på fult, så vil du slite i de spillene du nevnte, prøvde Mafia før når jeg hadde GF4 MX440 skjermkoret og det gikk så utrolig tregt (med det meste på minus). Så problemet ligger vel fordelt i ett litt tregt skjermkort, siden 5200 er den billigversjonen av de større kortene, og 256MB på skjermkortet skal vist ikke gi mye ekstra ytelse.

Men 256MB ram på maskinen er litt lite i dag, trykk CTRL+ATL+DEL (under XP) og sjekk hvor mye ram som er igjen når du har kun lastet inn windows, vil tippe at du ikke har mer en ca 100MB ram ledig. Og jeg vil tippe at når det begynner å hakke, så hører du at harddiskene jobber mye også, da maskinen bruker det dem som minne.

Start med å sett ned noen detaljer, test hva som gir minst tap for dine øyne først, og kjøp 256MB ram til, det er ikke altfor dyrt.

Skrevet

Mener også at du har for lite ram + dårlig skjermkort.

Men det er en annen mulighet ingen har nevnt ennå:

Når du har spilt en liten stund, så har CPUen din og skjermkortet ditt varmet opp lufta i kabinettet ditt (som ikke har god nok luftsirkulasjon).

Da får ikke skjermkortet nok kjøling, og klarer ikke å operere normalt. Tipper at core-tempen på skjermkortet gjerne kommer opp i 80 grader C.

Da hakker det. :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...