Gå til innhold

- Slik stopper dere piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er fornøyd med utvalget i musikk. Har både Spotify og Wimp. Får tak i de aller fleste nasjonale og internasjonale sangene jeg ønsker der.

 

Med flimbransjen er det en annen tone i pipa. Jeg sitter fremdeles med VISA kortet mitt og venter på et verdig alternativ som ikke lar meg vente i månedsvis/årevis på at produktet jeg ønsker, skal bli tilgjengelig for bruk. Da mener jeg plattformmessig og regionsmessig. Ja jeg ser reklamene deres av toppfilmene, la meg ffs få se de hjemme i min egen stue, nå! Jeg betaler flere hundre kroner per film, bare dere lar meg se dem _nå_!

 

Jeg prøvde ut Netflix før jul 2012 f.eks.. Der hadde jeg muligheten til å se Ringenes Herre filmene for en meget kort periode siden selskapet ikke hadde rettigheter til å streame de lenger, hva pokker er det for noe da? Alle filmene er et tiår gamle og enda sliter streamingtjenestene med rettigheter?

Og så er filmbransjen grinete over at folk piratkopierer? En dyrkjøpt lærdom til filmbransjen er at folk nå er blitt vant til å laste ned piratkopier av filmer, gjerne før de har kommet på kino i Norge, og dette har skjedd i mange år allerede. Folk gjør ikke dette pga at de er fattige og ikke har råd, men rett og slett fordi tålmodigheten har forsvunnet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikkbransjen kan slå seg på brystet ja, men det overhode ingen av de tradisjonelle aktørene som står bak ideen som nå gjør at færre laster ned musikk. Det kan de takke skaperene av streaming tjenster som Spotify for. Skulle likt å se film og TV serie sin bransje svare på det der. Dersom jobben på noen som helst måte er relatert til å få gitt ut noe på et fysisk format skjønner jeg at de skjelver.

Lenke til kommentar

Vi har jo forsåvidt den samme problemstillingen når det kommer til spill, her har jo ting hatt en veldig positiv vending med Steam som på mange måter har vært spillmediet sitt svar på Spotify.

 

Her går ting dog i litt motsatt retning igjen, disse griske sjelene som sitter på toppen har innsett at digital distribusjon er fremtiden, at det er en måte å få tildels godtatt en form for DRM fra brorparten av markedet og hvor de faktisk kan tjene raskere penger enn ved fysisk salg (de fleste tar jo utrolig nok minst like mye for en digital versjon som en fysisk til tross for at distribusjon og kostnadene involvert er langt mindre = høyere fortjeneste).

 

 

Problemet er hvor brorparten av spilldistributørene sto bak Steam og du kunne plukke opp de fleste titler rett fra Steam til en ok pris, så har jo nå UbiSoft begynt med Uplay, Electronic Arts har begynt med Origin og fullstendig fjernet samtlige spill de har hatt på Steam osv osv..

 

Dette blir konterintuitivt igjen, det er bra med konkurranse og det at det skulle finnes utelukkende en stor digital distributør er ikke nødvendigvis så alt for smart, men at bransjen nå igjen går tilbake til det samme griske og egoistiske sporet hvor de skal utelukkende distribuere egne titler igjennom egne tjenester så blir det for det samme gamle for oss forbrukere hvor vi må ta høyde for utallige forskjellige tjenester og visvas, noe som ikke finnes brukervennlig overhode og fort så er piratbukta igjen et langt mer attraktivt alternativ for mange, ikke fordi de ikke har råd til å kjøre lovlig men rett og slett fordi det er langt mer ryddig og oversiktlig å kjøre det via den veien.

 

 

Hvem er vell interessert i en løsning hvor vi plutselig har en egen Universal, Warner Brothers, en Sony Pictures osv osv digital løsning som vi må forholde oss til? Eneste måten det kunne fungert på er vell om hvert selskap selger deg rettighetene til innholdet, hvor du da fritt selv kan velge om du vil ha det via digitalløsning A, B eller C. Men igjen så blir dette veldig gammeldags, for fremtiden ligger i streaming hvor man skal ha fri tilgang til stort sett alt for en fast sum per måned.. Fremtiden er ikke det at du manuelt må kjøpe rettighet til en og en film, eller serie for deretter å låse denne opp i diverse streamingløsninger.

 

 

 

Problemet her er og blir griskheten til folkene bak, de nøyer seg aldri med en del av kaka, de er heller ikke fornøyde om de får store deler av kaka.. Neida de skal ha HELE KAKA. De skal sitte på brorparten av all fortjeneste, de skal sitte å kunne mainpulere og kontrollere prisene (igjen, hvordan kan et spill koste like mye via Origin som det koster i 99% av alle fysiske butikker?). Hele systemet er råttent fra topp til tå, noe igjen som nærmest motiverer for bruk av "ulovlige" kanaler da det strengt tatt er eneste måten å tvinge bransjen over på et annet spor.

 

 

Ikke lenge siden jeg ble så provosert at jeg oppriktig angret på at jeg faktisk betalte penger for et spill, og det var via Steam som tross alt er en av de bedre og mer moderne løsningene på markedet for kjøp av spill per dags dato.. Kjæresten ville ha Scribblenauts Unlimited, som vi har sett utallige YouTube videoer av og når jeg så det kom på salg nå i jula så slo jeg til, kjøpte spillet til redusert pris hun fikk spilt det i to dager før vi plutselig får beskjed om at Scribblenauts Unlimited ikke er tilgjengelig for europeiske Steam brukere før februar - mars 2013 på grunn av noe rettighetvås med Nintendo...

 

Så vi har altså kjøpt spillet helt lovlig, det har vært ute i USA flere måneder allerede men nå kan vi ikke spille spillet før om 1-2 mnd?! Og folk lurer til stadighet på hvorfor folk tyr til piratbukta..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så bransjen er enig? For ingen jeg kjenner piratkopierer musikk. Spotify og WIMP er mye mer brukervennlig enn piratkopiering. Disse punktene var vel heller rettet mot film- og TVbransjen.Piratkopiering av musikk? Er ikke det litt 2006?

 

Har heller ikke hørt om noen som laster ned musikk på fler år. Nå som nesten alt har kommet til spotify har jeg ikke noe problem med å betale 50 kr i måneden. Eneste betalingstjenesten til nå som er verdt det. Netflix har potensiale, men det er litt for mye utdatert der. Kjøp heller inn 1 nyere film, enn å ha 50 filmer som har en rate på 3 stjerner på IMDB mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Går tilbake til TPB for musikk.

Fjerner ab. på Spotify.

Altfor få artister og mixtaper.

90% av "biblioteket" mitt på Spotify er fra TPB/MP3boo uansett...

-Og appen til Spotify på Android er laget av en 12-åring...

TENK OG IKKE HA IMPLEMENTERT STØTTE FOR SD-KORT!!! MÅ ROOTE, osv. osv. unyttig tjeneste i mine øyne.

 

Og det hender at det ikke bare er bransjen som er problemet... :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skjønner ingen hva han mener med dette?For å gjøre det krystallklart:Tilgjengelig i piratversjon:Seven.Psychopaths.2012.1080p.BluRay.x264-SPARKS.mkvVi vil ha et lovlig alternativ til denne filen. Ikke vente til 29. Januar med å bestille, få platen i posten og deretter rippe selv.
Og samtidig måtte ut med 200 + frakt og selve arbeidet med å rippe...

 

Og i og med at det er akkurat oppe i 200kr, så vert prisen for frakt inkludert (ca.32kr), og då vert mest sannsynleg importavgift, mva og tollavgift noko du blir nøydd til å betale, og og tillegsavgift frå transportør for å forskotts betale denne prisen, dette kjem til sammen på pris rundt 268kr.

 

Då utgjev dette til saman 500kr pr. dvd. :)

 

Lenke til kommentar

Bra artikkel. For musikkbransjen sin del er jeg helt enig med RIANZ, ingen trenger å laste ned musikk i dag når vi har fått Spotify tilgjengelig for en billig penge. Derimot er historien noe annet for filmbransjen. Netflix fungerer helt ok etter min mening, det som trekker ned er selvsagt gammelt innhold. Men, så er jo spørsmålet også hvor mye er folk villig til å betale totalt sett, dersom det hadde vært en tjeneste som har tilgang til nesten alt?

 

Bare tull at samtlige greier seg med Spotify. Hva med de som har hig end utstyr og ønsker 24 bit 196 kHz?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare tull at samtlige greier seg med Spotify. Hva med de som har hig end utstyr og ønsker 24 bit 196 kHz?

De må finne andre løsninger, akkurat som de ikke har noen særlig nytte av januarsalget på Elkjøp. Spesielle interesser krever også her spesielle butikker. I denne sammenheng er det snakk om å gjøre "mannen i gata" tilfreds, å lage tjenester som dekker 100% av alle behov er nok neppe mulig, eller iallfall ikke økonomisk lønnsomt.

 

Men så finnes det jo slike løsninger for de audiofile også. :)

Lenke til kommentar

Vel, musikkbransjen har blitt tvunget til omstilling og resultatet har kommet kjapt, jeg kjenner knappest noen som piratkopierer musikk lenger. Det er i så fall de som vil ha minimum CD-kvalitet og helst mer, for de har ennå ikke fått gode, lovlige alternativer (altså brudd på #2 på Kim's liste).

 

Når det gjelder filmbransjen så kan hele dritten bare gå under for meg. De vil nok før eller siden bli dradd hylende og skrikende inn i det 21 århundre de også men de fortjener knappest å holde seg solvent. Å bli kvitt piratkopiering er HELT umulig. Hvis den derimot oppfyller alle punktene på Kim's liste så får en alle inntektene som er mulig å få tak i.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...