Gå til innhold

Windows 8 blir fem ganger dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva i alle dager skal man med en liten startmeny når man kan få samme funksjon på en hel skjerm?

Hvorfor skal man smøre ting ut over en hel skjerm når man kan få den samme funksjonaliteten ut av å bruke et lite område av den, og slippe å flytte så mye rundt på pekeren i samme slengen?

 

Metro er et touch-grensesnitt. Til en såpass upresis inputmetode som touch-skjerm er, så er det fornuftig å spre ting utover, og jeg skal ikke nekte for at det er et helt greit brukergrensesnitt i så måte.

 

Med en mer presis inputmetode er det bare dårlig utnyttelse av skjermen.

Lenke til kommentar

Ser flere har spurt uten å få svar.

For å oppgradere må man installere en hvilken som helst versjon av f.eks w7 (inkl. piratversjoner) og starte oppgraderingen derfra. Velg å ikke å ta vare på noe viss man vil ha en ren installasjon, men unngå å legge installasjonfilene på usb og/eller på andre måter å formatere disken, for da virker ikke reg. nøkkelen etter installasjonen.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar

Pris er alltid relativt. Høy eller lav pris. Den pris man tar på en produkt er et kryssingspunkt mellom tilbud og etterspørsel!

Spørsmålet er bare om Microsoft selger mer W8 ved å fjerne introduksjonstilbudet?

Microsoft har stor det meste av tiden det har eksistert hatt en mulighet for piratinstallasjon av alle deres OS-versjon. Det er slik de opprinnelig har blitt store.

Nå er det nye tider. Vi kjøper mindre PC, og mer "annet". "Dattera" vil heller har Mac enn en "døll" PC. Nettbrett funker helt ok til 90% av ungdommens "gjøremål".

 

Nå har MS laget et W7 GUI (W8) som er temmelig ordinær. Et "teaterteppe" foran den PC-verden trolig mange liker best.

Bak forhenget er fortsatt "Windows 7" tilgjengelig som før, og dette grensesnittet "backstage" er helt ubrukelig med fete fingre!

(Jeg sitter tross alt med en mus og peker og klikker. Om jeg ikke trenger mus og tastatur, så kjøper jeg en pad! Det har jeg gjort og den dekker mitt mobile behov.)

 

W8 er omtrent som Vista! En ufiks greie som er som en fet dronte. Den "fløy" dårlig, var stor å fet, og ble spist opp og forsvant fra Madagaskar relativt hurtig!

MS med W8 leverer en løsninger som ikke treffer blink. Skal jeg benytte W8 (intel basert) som erstatter for en pad?

Skal jeg benytte Windows RT? Bytte ut Android eller iOS, med alle deres tilgjengelige apper? Nope!

 

Jeg tror at MS allerede har trykket inn panikknappen, og er i full sving med "neste" versjon av Windows, som kommer relativt hastig.

Bruk av Windows, uten også piratmulighet, vil redusere aktiviterer rundt Windows. Jeg tror at hegemoniet er på hell, og at vi vil få en verden med flere andre voksende aktører. "Bring our own device" opplegg!

 

Uten å ta helt av, men avsluttningsvis. Hvor mye trenger man av servere og software for å drive en sjappe eller bedrift? Alt for mye, for komplekst og ikke minst dyrt.

Som nevnt i start. Pris er relativt, men MS har mye gammel moro som må gjøres noe med.

Den prisen som nå øker tipper jeg blir satt ned igjen, om ikke lenge!

Jeg er ikke for piratsoftware, men den har den effekt at omfang av bruk styrker bindinger til aktuelle produkter. Dette tror jeg er vesentlig for bruk på et profesjonelt nivå senere.

MS har i alle fall ballen på sin banehalvdel, og utsparket blir trolig kraftig!

Lenke til kommentar

 

Du bruker upgrade assistant for å bestille. De nedlastede filene kan enten brukes til å installere direkte på maskinen, eller du kan lage en ISO-fil (som du brenner til DVD senere) eller du kan lage en bootbar USB-stick og installere fra den.

 

Ok, det forklarte det jeg lurte på for øyeblikket, takk.

Lenke til kommentar

Ser flere har spurt uten å få svar.

For å oppgradere må man installere en hvilken som helst versjon av f.eks w7 (inkl. piratversjoner) og starte oppgraderingen derfra. Velg å ikke å ta vare på noe viss man vil ha en ren installasjon, men unngå å legge installasjonfilene på usb og/eller på andre måter å formatere disken, for da virker ikke reg. nøkkelen etter installasjonen.

Jeg vet ikke hva du mener med "for da virker ikke reg. nøkkelen", men det kan høres ut som om noe har gått galt med din installasjon.

 

Her er et par andre metoder som er godt testet, og som viser at man fint kan installere Win 8 Upgrade på en "tom harddisk".

http://winsupersite.com/article/windows8/clean-install-windows-8-upgrade-media-144648

http://samfunn.myhken.com/hvordan-bruke-oppgraderingslisens-pa-en-tom-pcclean-install

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du mener med "for da virker ikke reg. nøkkelen", men det kan høres ut som om noe har gått galt med din installasjon.

 

Her er et par andre metoder som er godt testet, og som viser at man fint kan installere Win 8 Upgrade på en "tom harddisk".

http://winsupersite....de-media-144648

http://samfunn.myhke...pcclean-install

 

Er ikke gått noe galt med installasjonen min. Microsoft har sørget for at man ikke får aktivert en ren installasjon med en oppgraderingsnøkkel. Skulle vel bare mangle? Dette er skrevet i artiklene du selv linker til, så skjønner ikke hvorfor du spør.

Lenke til kommentar

Må si at MS virkelig har "driti på draget" med "flis-opplegget" sitt. Hadde de fjernet flisene som default og lagt til en start meny, hadde alt vært helt supert og de hadde unngått at kundene blir sinte når de kjøper ny PC, og dermed ønsker å nedgradere til Win7. Den som er ansvarlig for PC lanseringen burde vært sparket knallhardt ut døren. :(

Lenke til kommentar

He he... ser ikke en eneste grunn til å oppgradere. Klarer meg fint med Windows 7. Jeg har tastatur og klarer supert å gjøre det jeg skal med tastaturet....

 

Det er vel det som egentlig er det store problemet med W8, at det har vært altfor stor fokus på Metro og touchskjerm, at folk tror man MÅ ha dette for å bruke det. Har man ikke touchskjerm, så bruker man musa. Like enkelt.

Lenke til kommentar

Mistenker at alle som klager her og er fornøyde med W7 ikker har testet W8 godt nok. Da mener jeg i flere dager.

Meget uvant i starten, men fy flate å deilig på sikt. Får overraskelser gang på gang.

* HDMI til tven fungerer bedre da den ikke hopper over på laptop skjerm hver gang jeg slår av TVen (gjorde det alltid med W7)

* MYE raskere oppstart

* Mailklienten er imponerende og ryddig (bruker gmail)

* TuneIN er sweet

* Brukes på jobbpc og hjemme.

* sømløst med skydrive

* Usikker om dette gjelder pga jeg har ny laptop eller W8 sin strømsparing, men batteritiden er helt rå. DELL E6530.

* osv osv osv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mistenker at alle som klager her og er fornøyde med W7 ikker har testet W8 godt nok. Da mener jeg i flere dager.

...

* Usikker om dette gjelder pga jeg har ny laptop eller W8 sin strømsparing, men batteritiden er helt rå. DELL E6530.

Dersom du skal teste OS'ene på punktene du ramser opp bør du gjøre det på samme maskin (hardware) og med samme bruksmønster (i den grad det er mulig) ellers blir resultatet rimelig irrelevant.

Lenke til kommentar

Dersom du skal teste OS'ene på punktene du ramser opp bør du gjøre det på samme maskin (hardware) og med samme bruksmønster (i den grad det er mulig) ellers blir resultatet rimelig irrelevant.

Vet jo det, men ser jo ingen hensikt å legge inn W7 på en ny maskin når jeg har bestemt meg for W8. Derfor jeg sier at jeg er usikker, men skal ikke se vekk i fra at strømsparingen faktisk har blitt bedre.

 

Når det er sagt, så bekrefter et kjapt googlesøk teorien min, her fra en pre-versjon av W8 til og med:

http://www.itworld.com/windows/254380/hands-windows-8-cp-battery-life-test

 

Maskinen hjemme derimot som jeg oppg til W8 merker jeg markant forbedring på mtp ytelse. Men den har defekt batteri så batteritiden får jeg ikke testet på den.

Lenke til kommentar

Det er vel det som egentlig er det store problemet med W8, at det har vært altfor stor fokus på Metro og touchskjerm, at folk tror man MÅ ha dette for å bruke det. Har man ikke touchskjerm, så bruker man musa. Like enkelt.

Tror de fleste skjønner at det er mulig å bruke W8 med mus ... Men det blir feil å si at det er like enkelt.

 

Det er flere måter å sette opp W7 på for å å få en mest mulig effektiv arbeidsflyt. Ikke alle mulighetene er tilgjengelig i W8; noe som gjør det i beste fall anderledes, men i andre tilfeller mindre effektiv.

 

Den store tabben MS gjorde, var å ikke beholde W7 sin måte å jobbe på, og i stedet tilby metro som et tillegg for de som ønskr å bruke det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Den store tabben MS gjorde, var å ikke beholde W7 sin måte å jobbe på, og i stedet tilby metro som et tillegg for de som ønskr å bruke det.

Problemet er nok "MicroSoft Store" vil jeg anta. Dersom folk kan skru av muligheten for kjøp (ved å deaktivere Modern UI) blir det en lei strek i regninga for Apple wannabee's hos MS.

Lenke til kommentar

Det betyr at jeg står over Windows 8. Jeg venter gjerne på Windows 9, eller kanskje Windows 7 er den siste windows utgaven jeg noensinne bruker. Det kommer helt an på hva Steam kommer opp med senere. Jeg bruker PC'en min hovedsaklig til spill og enkel nettsurfing. Hvis jeg kan spille smertefritt gjennom Linux så dropper jeg enkelt Windows i fremtiden.

 

For tiden finnes det ingen gode argumenter for at jeg skal oppgradere til Win8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er nok "MicroSoft Store" vil jeg anta. Dersom folk kan skru av muligheten for kjøp (ved å deaktivere Modern UI) blir det en lei strek i regninga for Apple wannabee's hos MS.

 

Ser ikke forskjellen... I w7 brukte jeg bare windowstasten og begynte å skrive navnet på det programmet jeg ville starte. Dette kan man i W8 og. Søkemotoren hopper frem asap selv om den ikke sees.

Dette er også videreført i mailklienten. |

Windowstast + Q henter alle programmene.

 

Hva er problemet?

 

Edit: Quotet feil person :p Skulle vært Tomasi42

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Hva er problemet?

Det er en del av oss som har lagt de nest viktigste programmene fast på startmenyen (De viktigste ligger på hovedlinja); så vi bruker da musen for starte programmet ... I løpet av en arbeidsdag så er jeg innom 7-12 programmer; i løpet av en uke, næremere 20.

 

Edit: Quotet feil person :p Skulle vært Tomasi42

Tomasi42? Who's that :p

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...