Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Jeg er helt klart miljøskadet av S3'en min i skiftet fra den til Z'en min. Jeg skrudde på S3'en nå og satte picture mode til "movie" som tilsynelatende er den mest nøytrale, og da ga plutselig Z'en mye mer mening, og var bedre på å være nøytral enn S3'en.

 

Må allikevel ta meg en tur og se på HTC One tror jeg. Etter å ha googlet litt er jeg på ingen måte alene om å oppleve at telefonen mangler sortnivå, og hvit er strengt tatt ikke hvit men litt utvasket gul. Fant desverre ingenting i testen fra for eksempel amobil om dette - noe jeg skulle ønske de informerte om. Skjerm er utrolig viktig for en pirkete fyr som meg.

 

Får se om jeg faktisk skal bruke angreretten min for en gangs skyld - får vippe innom og se på HTC One i morgen. Om skjermen er i samme land så beholder jeg bare Z'en, fordi resten av telefonen er fabelaktig. Bare skjermen som faktisk - og overraskende nok - skuffer.

Endret av hreple
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart du kritiserer hvitnivået :p Da amoled ofte sliter med å vise bra hvitt, for ikke å nevne at mye hvitt på amoledskjermer trekker mye strøm.

 

Men sortnivået til amoledskjermer er uslåelig, dog amoled har hatt litt problemer med å vise forskjellige nyanser av mårkegrått, alt blir sort når nyansene er mørke nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var i USA nylig og kjøpte en xperia ZL :D

Er visstok samme skjerm som vanlig Z har, men litt pennere design på ZL. Var redd at min gamle galaxy SII skulle ha bedre skjerm, men nå etter å ha sammenlignet de er sony sin skjerm helt klart bedre på fleste områder.

Hvittnivået på samsung AMOLED er altfor blått, mens sony har perfekt hvitt (merkes veldig på nettsurfing med hvitt bakgrunn), fargene er også helt klart mye bedre, for å ikke snakke om enorm stor forskjell på oppløsningen og skjermstørrelsen.

Sortnivået og innsynsvinklen er dog hakket bedre på samsung, men når xperia ZL er nesten perfekt ellers så kan man fint leve med det :)

Endret av Iceman22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermen er vel det som imponerer meg mest XZ, det og at den er vanntett. Jeg ferdes mye på sjøen og ellers ute i naturen.

Høres nesten ut som Mr.hreple har fått ett mandagseksemplar.

Kan hreple fortelle hva sw versjon han har og serienummer og produksjonsdato ?

Det står på kanten nederst på telefonen, rett over barcoden.

SW versjon har du allerede fått fremgangsmåten på å finne i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

SW er siste fra Android / Sony, altså 4.1.2 @ build 10.11.A.1.253.

 

S/N - CB5A1R389J

 

Altså - vi må forstå og anerkjenne at jeg kommer fra verdens mest fargesterke og intense mobil, og jeg mistenker at det rett og slett er forklaringen. Samtidig kommer jeg ikke unna min overraskelse over at Z ikke helt klarer å levere "sort". Kanskje er ikke det mulig med LCD akkurat nå - jeg har vel samme problemet på tven, noe jeg dog har akseptert og ikke lengre tenker over.

 

Problem nummer to er rett og slett en slags fargemangel ... google chrome-ikonet er for eksempel litt sånn ... fargeløst. Det er en slags avmålthet i fargene her, og jeg kan ikke se noen måte å få bukt med det / forbedre det. Mulig det å tulle med fargetemperatur / hvitbalanse er tingen, men det så for meg ut som om alt bare ble mer merkelig når man gjorde det.

 

Tviler på at det er et mandagseksemplar, alt funker flott ellers og jeg tenker ikke over disse problemene når jeg for eksempel ser en video eller tar bilder - da blomstrer skjermen og er intenst fargerik. Fryktelig merkelig - men kjæresten reagerte også over tilsynelatende "blasse" farger da vi sammenliknet hennes Iphone 4 og min Z. Mulig Iphone har annen skjermteknologi? Har ikke utforsket det enda.

 

Tenkte uansett å se min oppimot en butikk-Z, så jeg kan ekskludere muligheten for at jeg har fått et wonky eksemplar. Takk for hjelpe til alle som kommer med tips og forslag, forresten!

Lenke til kommentar

For de i overkant nysjerrige kan jeg avsløre at det er to forskjellige paneler Sony har brukt - et fra Sharp (som en del hevder er best) og et panel fra JDC aka Japan Display Company (eller noe slikt).

 

Du kan selv finne ut hvilket panel du har ved å installe appen fra denne linken: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=39259051&postcount=207

 

Etter dette kan det være fancy å leke litt med hvitinnstillingene. Som sagt opplevde jeg at default var for gult, noe jeg særlig fikk bekreftet da jeg la en Iphone ved siden av min Z. Smak og behag? You bet!

Men allikevel har jeg puslet litt med det - fant en link på XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2283473

 

Jobber enda med saken, men fant at jeg synes hvit blir en del bedre ved 5 / 220. Folk som interesserer seg sånn vagt for det kan jo teste og rapportere om hva de syntes. Tenkte å tweake litt mer etter hvert, men ble mer fornøyd med hvit nå i alle fall.

Lenke til kommentar

i dag fikk jeg Z i posten! woop woop.. :green:

men lurte bare på en ting hvis dere veit.. hva lønner seg med første gangs lading nå om dagen egentlig.. holder det å lade den så det er fult batteri.. eller er det best å lade den lengre eller hakke detta no å si lengre, i forhold til at batteri skal bli best mulig..?

Lenke til kommentar

Elektronikken i dagens Sony tlf.er og ladere er samkjørt. Det vil si at når batteriet er fullt så stopper lading og det hele går over til en kontroll/vedlikeholdsyklus.

Når så batterinivå igjen kommer under gitt nivå, starter lading igjen.

Bruker du originalt Sony-utstyr så går som sagt alt automatisk.

Lenke til kommentar

Men kjører Endomondo på satelitter på iPhonen? Går ikke det på slik assisted GPS eller hva det heter?

Alle mobiltelefoner har AGPS for å få en raskere fix, men det kan høres ut som det er problemet her? iPhone har altså også begge deler. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...