Gå til innhold

Sony Xperia Z – Sonys nyeste flaggskip


Anbefalte innlegg

Uff og uff, var ute i båten idag i kuling.

Fikk den sjøsprøyten over telefonen. Og den tåler visst ikke sjøvann.

Hva gjør man da ?

Vel hvis man ikke er gammal og senil og fullstendig uten fantasi tar man rett og slett

og spyler telefonen i ferskvann. Problem solved.

Herrlig frisk tur, med en herrlig telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff og uff, var ute i båten idag i kuling.

Fikk den sjøsprøyten over telefonen. Og den tåler visst ikke sjøvann.

Hva gjør man da ?

Vel hvis man ikke er gammal og senil og fullstendig uten fantasi tar man rett og slett

og spyler telefonen i ferskvann. Problem solved.

Herrlig frisk tur, med en herrlig telefon.

 

Men om du bruker fantasien din, så er det noe som heter vannsport. Ikke alle sitter trygt og godt i pappas båt når de er på sjøen. I vannsport (kajakk, seedoo osv) har man ikke tilgang til en pantry og tappevann.

Hva skjer når mobilen blir utsatt for sjøvann, får tørke, blir på nytt utsatt for sjøvann osv osv. Og hva med høyttaleren som fylles av saltvann i en slik situasjon. Man kan tømme høttaleråpningen, men vil det bli korrosjon inni der?

Vet man egentlig dette, og hvorfor anbefales ikke sjøvann?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

So mao. har man en Xperia Z, så bør man også ha med en 1,5l flaske vann? Hehe.

Da er det vel kanskje like greit at man holder den borte fra vannet. ;)

 

Kan garantere dyrt og hellig at det er ikke snakk om én enkelt sjøsprøyt som fyren over her opplevde når det er snakk om kajakk/vannscooter etc. Hvor mye ferskvann skal man ta med seg? Må jeg kjøpe tilhenger? :) Mobil MÅ man ha med seg når man er alene på sjøen av sikkerhetsmessige grunner, så å la være å ta Z med seg er jo absolutt ikke et alternativ heller.

 

Vil gjøre oppmerksom på at jeg trekker ingen konklusjoner med saltvannsinnleggene her, men det er mange usikkerheter som det hadde vært greit å finne ut av.

 

Har allerede mistet en vanntett VHF pga saltvann. Knappene sluttet å virke (ble tilstoppet) pga fint saltstøv som trengte inn i mikroåpninger. Det som virkelig tok knekken på den var evaporasjon fra klam flytevestlomme på solskinnsdager kombinert med saltlake. Ladepunktene ble også ødelagte av korrosjon (tidligere postet i denne tråden)

 

Som sagt mange usikkerhetsmomenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan man kan rakke ned på Z'en fordi den ikke tåler saltvann.

Hva slags elektronisk utstyr finnes det der ute som tåler saltvann? Fint lite. Saltvann er det verste en kan utsette metaller for, punktum. Kjøp en vanntett pose eller bag dersom dere må ha telefonen med på surfebrettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at alle bare overser de surmaga oppstøtene til gammalerik. Troll som ikke blir matet går bare sultne og blir til slutt lei. Det er greit at man også skal belyse de negative sidene til et produkt, men når alt som noen finner positivt med denne telefonen skal sables ned og motbevises så går det over fra "kundeopplysning" til drittslenging.

 

For å følge oppfordringen min i første setning kommer jeg ikke til å besvare innlegg som er ment som svar til dette.

 

 

Ha en fin dag alle sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at alle bare overser de surmaga oppstøtene til gammalerik. Troll som ikke blir matet går bare sultne og blir til slutt lei. Det er greit at man også skal belyse de negative sidene til et produkt, men når alt som noen finner positivt med denne telefonen skal sables ned og motbevises så går det over fra "kundeopplysning" til drittslenging.

 

For å følge oppfordringen min i første setning kommer jeg ikke til å besvare innlegg som er ment som svar til dette.

 

Surmaga oppstøt ja. Det kan man si... Tror det er mange som er temmelig fornøyde med at "noen" her har belyst negative aspekter som ikke har kommet fram i en mangelfull anmeldelse, og dermed ikke har kjøpt en mobil som ikke dekker deres behov.

 

Hadde poengene mine blitt skrevet av Finn Jarle eller Espen Swang, ville du fremdeles kalt det surmaga oppstøt?

 

Jeg har tatt for meg et av de store aspektene med mobilen og vist at de ikke holder vann (pun intended) som saltvannsbruk og et udetajert kamera på en saklig måte. De som er godt fornøyd med mobilen får bare overse kritikken min, innleggene er ikke myntet på dem. De har allerede kjøpt mobilen og er som sagt godt fornøyde. Innleggene er ment for som info til potensiell kjøpere som har samme krav som meg og som ikke fikk infoen i anmeldelsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, nå har jeg i hvertfall fått beskjed om at jeg skal sende den inn til rep hos Deltaservice, så får vi se om det ender med at jeg må betale 363,- for å få den igjen tilbake eller ikke.

 

Dommen er inne:

 

Arbeidsbeskrivelse

Byttet i bytteenhet

 

Så da kan det tyde på at jeg får ny telefon. Må avvente til jeg ser at de har sendt den tilbake til meg, men da har det vært dårlige pakninger på min som kan ha vært årsaken.

Lenke til kommentar

Hatt denne i et par dager nå, etter et noen år med galaxy s2/s3.

Batteriet er det jeg fryktet mest og det virker faktisk å være bedre enn min gamle s3. Rekker ikke bruke opp batteriet på en dag hvis det er mye å gjøre på jobb. Har ikke testet stamina mode og håper jeg slipper ;) Skjemen er hva mange kaller blassere, i den forstand at fargene popper ikke ut som fra en amoled. Kontrasten og sortnivået er nok heller ikke helt der det burde være, men det oppleves alikevel som en skarp og fin skjerm både til bilder og text. Knall med sort text på hvit bakgrunn, og det er jo også den veien google går med den nye play store? Skarpheten og størrelsen gjør at den også kan fungere som ebokleser. Er nok en bedre inneskjerm en uteskjerm. Når jeg sammenligner ser jeg at innsynsvinkelen er dårligere, men jeg merker det ikke i praktisk bruk.

Har allerde både badet og dusjet med telefonen og det er fortsatt digg å lese nyhetene i dusjen om morran, men sikkert ikke miljøvenlig.

Det jeg irriterer meg over er plasseringen av volumknappene, men det er vel en vanesak. Dockingstasjon er et must for klaffene over alle porter er også gryende irritasjonsmoment. Venter fortsatt på hodetelefoner med apt-x, nfc og trådløs lading...

 

Grunnen til at jeg valgte denne nå er at det allerede finnes flere renomerte utviklere som jobber med CyanogenMod til denne og de er langt på vei i porteringen. 4.2 and beyond.

 

Anyway, jeg er fornøyd og haters gonna hate..

Lenke til kommentar

Batteriet er det jeg fryktet mest og det virker faktisk å være bedre enn min gamle s3. Rekker ikke bruke opp batteriet på en dag hvis det er mye å gjøre på jobb. Har ikke testet stamina mode og håper jeg slipper ;)

...

Er nok en bedre inneskjerm en uteskjerm.

...

Det jeg irriterer meg over er plasseringen av volumknappene, men det er vel en vanesak.

 

Stamina er ingenting å frykte, det gjør bare at batteriet varer ENDA lenger. :)

Min erfaring med skjermen er at den fungerer helt utmerket utendørs, så ingen grunn til å sitte inne når sola omsider skinner.

Poenget med plasseringen av volumknappene er at du skal ta et forsiktig grep langt ned på telefonen. Da blir knappene mer naturlig plassert samt at alle kan se Xperia-logoen på baksiden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...