Gå til innhold

Intel vil fjerne mus og tastatur


Anbefalte innlegg

NEI!

Nerd rage.

 

OK, den dagen det eksisterer et interface som lar meg gjøre det jeg vil på en raskere, mer presis, og mindre slitsom måte enn tastatur og mus kombinasjon vil jeg bytte, men ikke før.

Jeg kan kanskje overtales til å prøve en kombinasjon av eye-tracking og en senere generasjon av OCZ NIA eller tilsvarende (BCI, = Brain Computer Interface). Helst som _supplement_ til mus og tastatur.

 

Touch har jeg veldig lite til overs for. Stemmestyring er for følsomt for dialekt og bakgrunnsstøy.

Motion-tracking bør få høyere oppløsning og utdate rate.

Jeg nekter kategorisk å bruke interface som har nevneverdig over 100ms input lag.

Endret av GullLars
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5000 tegn er ca to vanlige avisartikler ;-)
Ikke veldig mye hvis jobben innebærer å sitte mesteparten foran PC - hvis man da ikke er designer av noe slag <...>

Om man regner WPM (der 1 ord er regnet som 5 tegn) er det ingen ting jeg vet om som slår touch-skriving på et tastatur.

 

Regner man APM (Actions Per Minute) er det også veldig få ting som ikke dreier seg om 2D eller 3D manipulering av bilder/objekter som kan gjøres raskere med noe annet enn et tastatur, dersom man har tilgjengelig og pugger hurtigtaster. 2D og 3D navigering er også veldig kjapt og presist på en high-end mus om man har ferdigheter på å bruke dem, bare se på FPS gamere.

 

Slik jeg ser det har hardcore gamere vært blandt de som har puttet mest trykk på utviklere til å ha effektive input metoder, og her er det multiknapp-mus og tastatur (gjerne med makro taster) og åpent for spesifisering av key binds som er klart foretrukket til det meste.

Jeg ser E-sport FPS og RTS som de områdene som best illustrerer hva mus og tastatur kombinert er godt for, og kan utrette i velltrente hender.

 

 

Man kommer langt med bare å gå over til et mer effektivt bokstavarrangement enn QWERTY.

Jeg holder på å lære meg Dvorak, og synes omstillingen hittil har gått overraskende lett. Desverre har ikke den standard Dvorak layouten ÆØÅ, så jeg bytter frem og til bake når jeg skal skrive norsk. Hittil kjører jeg QWERTY til vanlig og trener Dvorak for å få opp WPM.

 

 

Jeg har en Smart-TV. Den er fæl å bruke. Hvis jeg f.eks. skal vise noen en morsom youtube-video jeg vet om, er det fysisk smerte, utslitt fjernkontroll og avbrutt vennskap før jeg får opp denne. Hvis jeg derimot kobler til tastatur og mus, blir den helt fantastisk å bruke til sammenlikning. Helt magisk. Ved å tilføre mus og tastatur blir det mye, mye, mye mer praktisk å bruke.

 

Mus og tastatur er jammen ikke så dumt, du.

Løsning jeg satt opp for foreldrene mine: HTPC (Zotac Z-box) --[HDMI]--> Smart TV. Når jeg var hjemme i juleferien brukte de ikke Smart TV funksjonaliteten én eneste gang, men HTPC til en betydelig grad, og kabel (Fiber) TV til det meste av underholdning. De fikk seg netflix mens jeg var hjemme, og det tok over (grovt estimat) for ca 20-30% av TV titting på kvelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Stemmestyring er jo flott men haken er vel at det er begrenset hvor mye man orker sitte og prate kommandoer i lengden.

 

Satte opp windows sin innebygde stemmestyring med litt kreativitet og fyrte i gang et spill. Fikk det til å funke som jeg ville - kunne altså styre mye i spillet ved hjelp av talekommandoer, men det var litt slitsomt. Tastatur/mus er fint det.

Lenke til kommentar

Sukk; verden kommer til å bli utrolig bråkete, om alle skal sitte å prate med maskinen sin. Og skal man i tillegg sitte å gestulere med armene, for å få ting gjort, kommer arbeidsdagen min til å bli ekstremt mye mer slitsom enn den er nå. Med mindre de får til å lese tankene mine, og dermed unngå at man må trykke på en tast for å skrive en bokstav, så er det fortsatt tastaturet som råder.

 

Og noe Minority Report greier er bare å glemme. Hvem har lyst å måtte bruke så mye energi på å gjøre enkle drag and drop oppgaver.

 

Dette faller på sin egen urimelighet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruken av stemme brukes ganske effektivt i en del systemer, men skal de virkelig være gode krever ofte kalibrering mot bestemte brukere.

Et eksempel er leger som bruker stemmen til å diktere journaloppføringer, en jobb legesekretærer gjorde før i tiden. Merk at det da er snakk om ren innlesing, ikke utføring av kommandoer og operasjoner. Og selv om det er kalibrert og fungerer ganske bra, så krever det gjerne at legen ser over å retter mindre feil før journalen lagres (med mus eller tastatur).

 

Iblant forsøker jeg å bruke talestyring på mobilen til å gjøre enkle søk eller skrive beskjeder. Noen ganger fungerer det bra, men som oftest ikke helt.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

JEG HAR ET SPØRSMÅL TIL DERE ALLE SAMMEN:

 

Hvor er den direkte kildesiteringen som artikkelen bygger på? Hvor sier de at nye input-metoder ikke er ment som komplimenterende?

 

Jeg er 100% sikker på at artikkelforfatter enten har missforstått eller rett og slett har laget en provoserende overskrift for å få ekstra klikk.

 

Og det virker. 99% av kommentarene her går rett på limpinnen...

Lenke til kommentar

Det tar lengre tid å stemmestyre en PC for å utføre en rekke enkle oppgaver enn å bruke tastatur og mus.

 

Og et kamera som gjenkjenner bevegelse? Så istedet for å flytte hånda noen centimeter eller milimeter for å trykke en knapp eller bruke en mus, må vi bruke de større muskelgruppene i armene? Sikkert flott trening, men forbanna ineffektivt.

 

Jeg blir skremt når et stort selskap som Intel ikke forstår ergonomi og forskjellige bruksområder. Mus og tastur lever trygt i forutseelig fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hvis du ikke tok den referansen, hva gjør du da på et dataforum?

Fordi jeg har interesse for data, din arrogante jævel.

 

Kan aldri se for meg at stemmegjenkjenning kommer til og bli noe særlig utbredd. Folk har forskjellige stemmer, dialekter, språk, talefeil, etc. Kan kanskje fungere greit til enkelte lette ting som og åpne programmer etc, men som en erstattelse for mus og tastatur? Tviler.

 

Ser for meg at dersom du har en stemme eller dialekt som er litt anderledes kommer det bare til og ende opp som dette:

Endret av oddsmurf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten har jeg en ganske sterk dialekt. Dersom jeg skal kunne bruke stemmegjennkjenning naturlig, må jeg og kunne snakke naturlig på dialekt.

Derfor må og stemmegjennkjenningen oversette dialekten min til naturlig bokmål. Hvordan skal den klare det? Det er drøssevis av forskjellige dialekter der ute, og de kan umulig lage støtte for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere brukes stemmegjenkjenning i stor grad innen noen felter. Det er ikke feilfritt, men fungerer bra innen noen områder, som i tidligere nevnte eksempel hvor en lege leser inn sine notater for en pasient i journalen. En forutsetning for at det fungerer tilfredsstillende er kalibrering for sin egen stemme og til viss grad dialekt (dette går nok mer på ordlyd enn forskjeller på ord).

Jeg tviler dog på at skottene noensinne får det til å virke. :)

 

Det er altså viktig å skille mellom tale for innlesing av tekst og tale for å få ting gjort. Jeg har en Jabra Freeway i bilen, som nesten utelukkende skal opererer med tale. Halvparten av kommandoene har jeg aldri fått til å virke, og de få jeg kan bruke må jeg gjenta til jeg blir blå. Jeg har adskillig større hell med Google Voice, men den er også langt fra perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...