Gå til innhold

Intel vil fjerne mus og tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og noe helt annet: er jeg den eneste i verden som ikke er entusiastisk for å drive og sette fettete fingermerker på skjermen som jeg også bruker til å finjustere fargene på bildene jeg redigerer?

 

Nei, du er ikke den eneste i verden. Jeg personlig er glad i øynene mine og foretrekker å ikke ha vondt i hodet. Derfor liker ikke jeg at øynene mine må drive med å konstant fokusere ekstra for å prøve å få i fokus uklar tekst på grunn av fettete skjerm.

 

flyndrefjes: Det er nettopp denne problemstillingen som ikke gjøres noe med. Hvordan ville Smart-TV-er idag vært hvis det hadde vært laget for tastatur/mus? Hva med dagens mobiltelefoner? Vi ville få flere muligheter, et rikere grensenitt, men det ville vært fælt å bruke.

 

Jeg har en Smart-TV. Den er fæl å bruke. Hvis jeg f.eks. skal vise noen en morsom youtube-video jeg vet om, er det fysisk smerte, utslitt fjernkontroll og avbrutt vennskap før jeg får opp denne. Hvis jeg derimot kobler til tastatur og mus, blir den helt fantastisk å bruke til sammenlikning. Helt magisk. Ved å tilføre mus og tastatur blir det mye, mye, mye mer praktisk å bruke.

 

Mus og tastatur er jammen ikke så dumt, du.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmestyring er bare tull, hvem vil sitte å rope til TVen istedet for å ENKELT og greit trykke på fjernkontrollen. Sikkert en morsom "bonus" første uka du ha TVen, men ellers er det (iallefall for min del) noe jeg ikke hadde brukt.

 

og det med å styre ting med hendene i lufta virker bare uhøvelig og tungvindt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jeg har en Smart-TV. Den er fæl å bruke. Hvis jeg f.eks. skal vise noen en morsom youtube-video jeg vet om, er det fysisk smerte, utslitt fjernkontroll og avbrutt vennskap før jeg får opp denne. Hvis jeg derimot kobler til tastatur og mus, blir den helt fantastisk å bruke til sammenlikning. Helt magisk. Ved å tilføre mus og tastatur blir det mye, mye, mye mer praktisk å bruke.

 

Mus og tastatur er jammen ikke så dumt, du.

Du har jo forsåvidt rett, poenget mitt passet vel heller bedre når det gjaldt telefon, nettbrett osv. Poenget mitt var vel egentlig at produsentene prøver å definere hva som er enklest å bruke og ofte(re enn de burde) havner i en fallgruve av begrensede og primitive apllikasjon-versjoner iforhold til hva du finner på skrivebordsmaskinen.

 

 

 

Stemmestyring er bare tull, hvem vil sitte å rope til TVen istedet for å ENKELT og greit trykke på fjernkontrollen. Sikkert en morsom "bonus" første uka du ha TVen, men ellers er det (iallefall for min del) noe jeg ikke hadde brukt.

Det kan være nyttig, så lenge det ikke erstatter noe annet.

 

Står du og lager mat, har hendene fulle av ingredienser, rett og slett er opptatt eller får en telefon så er det ganske greit å kunne fortelle TV-en å bruke innestemme, skifte inngangssignal, skru seg av (hvis du har det travelt). Det jeg ikke ser poeng i er å bruke stemmen til alt, dvs. når jeg sitter i sofaen og like godt kan bruke fjernkontrollen.

 

Igjen, bevegelsesstyring har jeg ikke noe imot så lenge det ikke erstatter noe annet. Problemet er at det fort blir slik. Når det står i veien for andre ting, får mer fokus, oppretter kompromisser eller tar over for andre muligheter.

 

 

 

JEG HAR ET SPØRSMÅL TIL DERE ALLE SAMMEN:

 

Hvor er den direkte kildesiteringen som artikkelen bygger på? Hvor sier de at nye input-metoder ikke er ment som komplimenterende?

Jeg har ikke et svar til deg, beklager. :) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Gjesp.. hver sin smak.

 

jeg for min del kan IKKE tenke meg å sitte å trykke på dataskjermen.. mye bedre å sitte tilbakelendt i stolen , med trådløs mus og tastatur.

 

stedetfor masse fettmerker og dritt på berøringsskjermer..

stemmestyring.. har aldri funka på kjerringa, så har ikke håpet for dataen heller ;P

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det meste er nok sagt allerede, men jeg kan ikke dy meg

 

Det er merkelig hvordan flere absolutt skal ha oss til å endre brukervanene våres.

Det er mage måter å gjøre ting på , men det er ikke alle metoden son funger over alt

 

Allikevel så skal de tvinge oss til å endre vanene bare fordi noen mener at det er gammeldags.

Av den grunn skal man altså ikke få lov til å gjøre det på den måten.

 

At det ikke vil funger betyr ingen ting.

 

Hva kjer hvis man må svare en telefonen mens man driver og diterer tekst på pcen

En intresant tanke er hvis man driver og snakker i telefonen om man da ikke også vil få pcen til skriv de man sier samtidig som man får smart-tv-en til gå ananas.

 

 

jeg vet ikke om det er omtalt på hardware.no enda men jeg så forbrukerinspektørende som var inn om tenologi messe.

Der var det noe svensker som hadde funnet opp noe nytt .

 

Mus og tastatur skal altså kunne erstattes med kun bruk av øynene .

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ikke veldig mye hvis jobben innebærer å sitte mesteparten foran PC - hvis man da ikke er designer av noe slag - men da finnes det uansett mer effektive input-metoder enn tastatur og mus.

 

...Og det er?

 

Stemmegjenkjenning sånn som det er i dag vil ikke fungere optimalt. Det er upraktisk, og hvis jeg sier "Datamaskin" inn i mikrofonen vil den tro det er "James with chair", for eksempel. Noe som ikke ligner i det hele tatt. Nå snakker jeg om smarttelefoner, men det finnes kanskje stemmegjenkjennsingsenheter som fungerer bedre, men jeg tviler på at det blir bedre enn tastatur.

 

Hjertelig Trololo

 

-Fandens Oldemor

 

Intel, intel er dem totalt tett i pappen eller? når dem vil fjerne mus og tastatur! jeez

 

Enig.

 

man kan sikkert finne mer effektive metoder enn mus og tastatur, men stemmestyring har jegi ikke troen på. Blir kanskje litt populært hos de som sitter alleine hjemme hele tiden, men det er det :p

 

Enig.

Lenke til kommentar
Om dem heller slutter med tanken om å fjerne og heller setter inn tanken om å forbedre så ville jo det vært progress.
Man kommer langt med bare å gå over til et mer effektivt bokstavarrangement enn QWERTY.

 

http://mkweb.bcgsc.c...ll_optimization

+

http://www.microsoft...s.aspx?id=22339

Skal prøve det nå, selv om det egentlig er til engelsk. Ikke at QWERTY skal være mye bedre til norsk.

 

På en måte er det forståelig at man beholdt den bevisst idiotiske QWERTY-layouten når man gikk bort fra typewritere siden folk var vant til den, men når mekaniske tastaturer er likegyldige til skrivehastighet er det egentlig på tide å oppdgradere.

Endret av S-r-ex
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at mus og tastatur er noe steinalder, men uten mye bedre teknologi enn det som finnes nå er det beste alternativ. Så om Intel oppfordrer meg til å bruke hendene viser jeg dem den lengste fingen :)

 

Hvordan er det steinalder? Kan du tenke deg et reelt alternativ for å skrive og gi raske kommandoer i et program? Hva med spill? Jeg beveger musepekeren dit jeg vil på noen hundredels sekunder og det ved å bevege hånden et par centimetre. Dersom jeg skrur opp følsomheten blir det mindre. Hva slags annen styring kan gjøre det?

 

Nei, før dataen er koblet direkte til hjernen er nok tastatur og mus det eneste reelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...