Gå til innhold

Diskusjon.no er på vei utfor stupet. Dårlig oppførsel av mod og veileder


Gjest Slettet+8713

Anbefalte innlegg

Diskusjon.no er på vei til samme plass som forumet til Itavisen, nemlig utfor stupet.

Moderatorer som anbefaler trettenårige gutter å kastrere seg fordi han er forelsket i ei jente.

Forumveileder som kaller alle innlegg som går mot han som pisspreik...

 

Velkommen til diskusjon.no....

 

Denne tråden har jeg ikke startet, men siden moderatorer har diktatorisk myndighet, så fremstår dette nå som mitt verk.

Jeg svarte egentlig i denne tråden, men det ville ikke moderatorer at nye personer skulle få lese sånn med en gang...

 

Gjett hva; moderatorer -> Mennesker. Mennesker gjør feil. Også mot deg iblant = Life.

 

Venn deg til det, skal du leve dette livet på planet jorden!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8713

Jeg syntes det egentlig var ganske morsomt, og ser ikke helt hvorfor en skulle ta det ille opp. Fakta er det også.

 

Hvem ville hatt ansvaret hvis gutten hadde kuttet av seg ballene?

Hvor mange andre forslag kunne man prøvd før man gikk til det skrittet?

 

Kan du komme med en link som bekrefter at det er fakta?

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar

Hva med å beklage tvilen din?

Jeg ser ingen grunn til å beklage at man har tvil. På samme måten jeg ikke ser noen grunn til å beklage ovenfor en religiøs person at jeg ikke tror på guden deres eller til en avisredaktør at jeg ikke kjøper avisen hans.

 

Du har frem til nå lagt frem saken din, det du vil diskutere. Det jeg er spent på er hvordan du vil diskutere det. Er det hvorfor er forumet på vei ned eller at det er på vei ned? Er det fordi en moderator skrev ett innlegg du mente var upassende og en veileder med egne meninger? Det er ganske tynt grunnlag for å si at hele forumet trer på tynn is. Moderatorer og veiledere har ikke noen plikt ovenfor forumet til å legge sine egne meninger og personligheter til side og står fritt til å skrive hva de vil. Om du mener en moderator eller veileder ikke er skikket til rollen sin vil jeg foreslå å sende en melding eller en mail til en administrator fremfor å prøve og sverte hele forumet.

 

Bare en tanke :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Hvem ville hatt ansvaret hvis gutten hadde kuttet av seg ballene?

Hvor mange andre forslag kunne man prøvd før man gikk til det skrittet?

 

Kan du komme med en link som bekrefter at det er fakta?

Hahha

 

Hvis han hadde gjort det, hadde det vært hannes skyld. Enkelt og greit. Da må man ha psykiske problemer.

 

Det er det samme som å tro at man er djevelen hvis noen sier "Du er en jævel!!11!!1!1!!1oneone!1"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare så det er sagt, så syntes jeg moderatorer, veiledere og administratorere skal få skrive akkurat det de vil. Det som er viktig å ikke godta er maktmisbruk, det vil si sletting av innlegg og banning uten god grunn eller for personlige grunner. Alt annet burde være lov innenfor det man skriver. Jeg syntes det er synd at lars' innlegg måtte slettes pågrunn av slik dominering fra noen brukere, det er ikke det jeg ser på som 'fritt'. Hvis det er kontroversielt så skal brukere selv bestemme hva de syntes, og ytre dette i en tråd, ikke bruke makttaktikker som sletting for å få sin vei. Brukerbasen har i sin makt at de kan skrive i tråden at de syntes dette er uakseptabelt, og det er greit. Det må være en organisk vekst av meninger hvor populære standpunkter blir ytret oftest, og votes opp mest. !

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Bare så det er sagt, så syntes jeg moderatorer, veiledere og administratorere skal få skrive akkurat det de vil. Det som er viktig å ikke godta er maktmisbruk, det vil si sletting av innlegg og banning uten god grunn eller for personlige grunner. Alt annet burde være lov innenfor det man skriver. Jeg syntes det er synd at lars' innlegg måtte slettes pågrunn av slik dominering fra noen brukere, det er ikke det jeg ser på som 'fritt'. Hvis det er kontroversielt så skal brukere selv bestemme hva de syntes, og ytre dette i en tråd, ikke bruke makttaktikker som sletting for å få sin vei. Brukerbasen har i sin makt at de kan skrive i tråden at de syntes dette er uakseptabelt, og det er greit. Det må være en organisk vekst av meninger hvor populære standpunkter blir ytret oftest, og votes opp mest. !

 

For å forenkle det hele litt eller å sette det litt på spissen.

 

Er det greit at politiet går på pub og drikker i uniformen? Setter igang diskusjoner på den puben og når det går dem fryktelig imot, så er de plutselig på jobb og arresterer sine motdebatanter?

Nå er dette ikke en reel situasjon med politiet, men bare for å illustrere at man vet aldri når en moderator er moderator eller en debattant.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener det må være et stadig tilbakevendende dilemma for både veiledere og moderatorer, hvor grensen for privat og profesjonelt utrykk går, og ikke minst den ekstra "tyngden" som tittelen i seg selv medfører for utviklingen i debatten.

 

Har lagt merke til sånne små krasj av og til, men har ingen løsning på saken, annet enn at det medfører betydelig ansvar å ha en sånn rolle, og jeg misunner ingen av de som sier seg villige til å gjøre "drittjobben"

 

:)

Lenke til kommentar

En fantastisk dårlig analogi på så veldig mange måter.

 

1: Vi har ikke "uniform". Du ønsker å nekte moderatorene å overhodet involvere seg som bruker. Alternativet er da "usynlige" moderatorer, hvor du ikke vet hvilken bruker som står bak en moderator-handling, og ingen står ansvarlig. Det tror jeg er en betydelig dårligere løsning (at man har en "moderator-bruker" og en "vanlig bruker", altså). Å finne folk til å fylle rollen som moderator uten å kunne benytte forumet er helt umulig, da:

2: Moderatorene får ingenting igjen for sin innsats. Politiet får betalt for å være politi.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det var noe jeg glemte å si i forrige post - det er et spørsmål som jeg har fundert litt på, egentlig ganske lenge, og det er følgende:

 

Er det sånn at brukere egentlig påløper seg en risiko for å bli litt ødelagte i følelseslivet når de fungerer i modrollen i en viss tid? Jeg har lagt merke til at endel av dem man "kjenner" som brukere, later til å endre seg etter en stund som mod, og blir litt "avstumpede" og lett bitre ...

 

"ren synsing", herfra :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

For å forenkle det hele litt eller å sette det litt på spissen.

 

Er det greit at politiet går på pub og drikker i uniformen? Setter igang diskusjoner på den puben og når det går dem fryktelig imot, så er de plutselig på jobb og arresterer sine motdebatanter?

Nå er dette ikke en reel situasjon med politiet, men bare for å illustrere at man vet aldri når en moderator er moderator eller en debattant.

Denne situasjonen er mere analog med moderatorer om moderatorene hadde slettet innlegg som de var uenige i eller som satte dem i dårlig lys (analog til arrestering av motdebatanter). Jeg har personlig ikke noe imot om politiet sitter å drikker på puben i uniform, men noe etikette har de vel. Moderatorer på et forum er noe helt annet. Poenget mitt var at jeg syntes folk i makt skal få være den personen de er, og at de skal få ytre akkurat de meningene de vil. Om administratorene er flaue eller uenige så må de nesten bestemme selv om de vil ha personen som moderator. Hvis man er redd for inntrykket en moderator gir på forumet ved sine ytringer så må man gjøre en bedre jobb å velge dem til å begynne med, etter det inntrykket man vil gi. En moderator er hovedsaklig der for å moderere debatten, ikke for å gi hovedinntrykket for forumet. Dårlige- eller på-kanten spøker, kontroversielle politiske eller religiøse ytringer og andre eksempler burde være lov i min mening. Er det ikke bedre om 'ledere' har litt personlighet enn at de er kalde roboter som må være nøytrale? Det de sier er jo på samme nivå i debatten som alle andres meninger, så lenge alle får si det de vil uten sensurering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Kan nevne at en admin her inne bruke min emailadresse og søkte meg opp på andre tjenester. Siden jeg var dum nok til å bruke min virkelige adresse, så var denne administratoren innom min linkein profil. Der er ingen grunn til at han skulle søke meg opp som privatperson. Det beviser bare at man ikke bør bruke sin personlige mailadresse her inne og at denne administratoren bruke den adressen til andre ting enn denne siden.

 

Moderatorer, forumveileder og andre grupper har den teksten som forteller at de har visse myndigheter her inne.

 

Personer som ikke kan se likhetstrekk uten å måtte sette erlik, mangler noe vesentlig i hodet som kalles for empati.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Hvis du ikke trives er det ingen som feller noen tåre om du slutter å poste. Miljøet på forumet er veldig bra. Det er få nettforum som er så seriøst drevet, med i all hovedsak fornuftig moderering, gode klagemuligheter, klare regler og en forumadministrasjon som i relativt stor grad tar til seg kritikk og jobber aktivt for å forbedre seg.

 

Både veiledere og moderatorer er både mennesker og brukere de også, og å dømme forumet nord og ned fordi de (vi) skriver ting du er uenig med og kritiserer deg er rett og slett useriøst.

 

Hva gjelder påstanden om at moderator ber TS kastrere seg, så vil jeg for ordens skyld påpeke at en moderator skrev nettopp dette. Riktignok som et forsøk på en spøk, men en som tydeligvis ikke falt i god jord. Innlegget har så vidt jeg vet blitt slettet, da vedkommende innså at det ikke var en særlig lur ting å skrive.

 

Hva det har med kvaliteten på forumet å gjøre er riktignok vanskelig å se (på samme måte som det som oftest er vanskelig å se hva poenget med det du skriver er...) – dersom du skal dømme forumet ut fra hva moderatorene og veilederne gjør og ikke gjør, så må du se på modereringen, inngripen i diskusjonen og annen "maktbruk", altså det de gjør i kraft av sine stillinger. De har nemlig også rett til å opptre som normale brukere på forumet.

 

Så du hevder miljøet her er bra? Hva sier så denne karen som har vært med siden tidenes morgen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1488250

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Likheten mellom politi som er i uniform men ikke på jobb...

Moderator som uttaler seg som bruker og ikke moderator...

 

De to setningene er ikke det samme, men der finnes likehetstrekk, om man bare bruker empatien sin bittelitegrann...

 

Du Zeph er administrator. Det er helt umulig for meg å vite om du stiller det spørsmålet som admin, eller som bruker og av ren nysgjerrighet, er for å dømme mine utsagn som admin. Det er helt umulig for meg.

Lenke til kommentar

Kan nevne at en admin her inne bruke min emailadresse og søkte meg opp på andre tjenester. Siden jeg var dum nok til å bruke min virkelige adresse, så var denne administratoren innom min linkein profil. Der er ingen grunn til at han skulle søke meg opp som privatperson. Det beviser bare at man ikke bør bruke sin personlige mailadresse her inne og at denne administratoren bruke den adressen til andre ting enn denne siden.

 

Moderatorer, forumveileder og andre grupper har den teksten som forteller at de har visse myndigheter her inne.

 

Personer som ikke kan se likhetstrekk uten å måtte sette erlik, mangler noe vesentlig i hodet som kalles for empati.

Diskusjon.no er på vei til samme plass som forumet til Itavisen, nemlig utfor stupet.

Moderatorer som anbefaler trettenårige gutter å kastrere seg fordi han er forelsket i ei jente.

Forumveileder som kaller alle innlegg som går mot han som pisspreik...

 

Velkommen til diskusjon.no....

 

Denne tråden har jeg ikke startet, men siden moderatorer har diktatorisk myndighet, så fremstår dette nå som mitt verk.

Jeg svarte egentlig i denne tråden, men det ville ikke moderatorer at nye personer skulle få lese sånn med en gang...

Ville bare belyse at det trenger ikke være kun en årsak til at man oppretter seg en ny konto.

Om der var strengt forbudt med flere kontoer, så ville det vært på sin plass med mobilregistreing.

Iallefall er det første kontoen jeg har registrert på diskusjon.no....

 

Heisann..

 

Etter min mening er det uheldig at for mange moderatorer og administratorer skriver i samme tråd som omhandler negative tilbakemeldinger. Det kan fort skape inntrykk av at man har forumet mot seg.

 

De fleste av våres medarbeidere har en fartstid bak seg som brukere av forumet. Videre så har både veiledere, moderatorer og administratorer nå fått en fartstid bak seg der man har opparbeidet seg erfaringer i den rollen man innehar. Det foregår selvfølgelig nyrekrutteringer også.

 

Grunnlaget for at vi rekrutterer blant våre brukere er fordi man ønsker en aktiv veileder- og moderasjonsrolle i forumet. Det mange forhold som må ivaretas, og det er ikke rent ofte at det foreligger situasjoner der brukerne våre har en eller annen interessemotsetninger som vi må løse.

 

Selv med all denne erfaringen i ryggsekken, så er det ikke til unngå at feil gjøres. Heldigvis vil noen kanskje si, fordi det viser at vi faktisk er mennesker.

 

Npr det gjelder de to hendelsene du henviser til i ditt innlegg så har de begge blitt beklaget. Du har opplevd to forskjellige negative hendelser i løpet av kort tid, og det er selvfølgelig ikke heldig.

 

Når det er sagt så vil jeg bare si at man kommer lenger med en konkret og høflig henvendelse. Siden vi er mennesker så håper jeg da vi også har empati. Selv om man er frustrert, kommer man gjerne lenger med en henvendelse uten så alt for mange negative karakteristikker av de som prøver å gjøre forumet til en positiv opplevelse for deg og dine med brukere (ihvertfall på lengre sikt.).

 

Som Zeph gir uttrykk på så har disse sakene blitt behandlet internt også. Det har også blitt ryddet opp i disse sakene i ettertid.

 

Jeg vil også understreke at vår rolle på forumet når vi skriver er normalt sett som vanlig bruker, og ikke veileder, moderator eller administrator. Da vil dette fremgå enten av innlegget eller konteksten. Man kan godt se på de andre rollene som en bi- rolle som vi utfører for at brukerne skal få en bedre opplevelse.

 

Når det gjelder mulighetene for å få flere kontoer har vi en begrensning på dette. Det er bevisst at vi ikke skal ha mobilregistrering, vi liker å stole på at dere ikke har flere kontoer. Oppleves det tekniske problemer med en konto kan dette ordnes opp i hvis man tar kontakt.

 

Håper dette ga gode svar. Har du mer spørsmål kan du ta kontakt på pm til meg eller andre.

 

Hilsen

 

KVTL

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likheten mellom politi som er i uniform men ikke på jobb...

Moderator som uttaler seg som bruker og ikke moderator...

 

De to setningene er ikke det samme, men der finnes likehetstrekk, om man bare bruker empatien sin bittelitegrann...

 

Du Zeph er administrator. Det er helt umulig for meg å vite om du stiller det spørsmålet som admin, eller som bruker og av ren nysgjerrighet, er for å dømme mine utsagn som admin. Det er helt umulig for meg.

Eg ser ikkje heilt kva problemet er med det. Korleis meiner du det burde vore?

 

Vil du heller at moderatorar og administratorar skal vere usynleg? Då vil du ikkje ha noko forhold til oss i det heile tatt. Å ha eigen konto for mod og admin blir tungvint og unødvendig. Me har ikkje noko erfaring som skulle tilseie at det er problematisk å kombinere brukar og anna rolle på forumet.

Å endre på dagens ordning er nok ikkje aktuelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Eg ser ikkje heilt kva problemet er med det. Korleis meiner du det burde vore?

 

Vil du heller at moderatorar og administratorar skal vere usynleg? Då vil du ikkje ha noko forhold til oss i det heile tatt.

Å endre på dagens ordning er ikkje aktuelt.

Løsningen er enkel. En bruker konto og en admin/mod/ whatever konto..

Da vil man aldri være i tvil om det er en bruker eller en myndighets-person som uttaler seg.

Lenke til kommentar

Løsningen er enkel. En bruker konto og en admin/mod/ whatever konto..

Da vil man aldri være i tvil om det er en bruker eller en myndighets-person som uttaler seg.

Normalt går det veldig greit fram kva rolle brukaren har. Om eg skriv at eg har fjerna innlegg i ein tråd, er det som admin. Skriv eg eit innlegg og fotball er det som brukar.

 

Er du i tvil så må du berre spørje, men som sagt har eg ikkje opplevd noko problem med dagens ordning.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...