Gå til innhold

Oppgradering av pc, hvilket skjermkort?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg la ganske nylig ut et innlegg om oppgradering av pc. Jeg har dette oppsettet:

 

Kabinett: Fractal design r2 (noen som vet om corsair h50 passer inn i dette kabinettet?)

PSU: Cooler master silent pro 600w (er 600w nok?)

CPU: AMD phenom 4X 365 black edition

GPU: xfx radeon 5770 1GB

RAM: OCZ PC3-12800 4gb

Hovedkort: m4a89td pro usb3

Harddisk: Samsung Spinpoint f3 1tb

 

Det de kom fram til var at en oppgradering av skjermkort var på tide. Jeg har da sett litt rundt på skjermkort og funnet 2 som nå er på tilbud, men er usikker på hvilket jeg skal velge.

 

Det ene er Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5, som nå ligger på 1,9k på mpx.no.

 

Det andre er ASUS GeForce GTX 660Ti 2GB PhysX CUDA, som nå ligger på 2k hos komplett.no

 

Kan noen forklare meg pros/cons ved begge skjermkortene, og hvilket som er best/passer best i mitt oppsett?

 

takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7950: det er ikke kastrert når det kommer til ROPs eller minnebånbredde, men standardutgaven har en veldig lav klokkefrekvens så du ikke ser så mye av potensialet om du ikke overklokker det. Kjøleren er også totalt ubrukelig.

 

660 Ti: Veldig god kjøler fra ASUS, men er skikkelig kastrert på ROP-ytelse og minnebåndbredde. Kan være et alternativ om du ikke bryr deg om MSAA, men da kan du like greit gå ned på GTX 660.

Lenke til kommentar

Angående H50. Hvorfor vil du absolutt ha den? Normale kjølere som Noctua osv kjøler bedre, og er stillere.

Har akuratt selv byttet fra en Noctua til H80i, og Noctuaen kjølte noen få grader bedre, og var stillere under oppstart. Har kjørt de medfølgende viftene helt ned, og er ikke noe særlig der.

 

Andre kjøleløsninger er også billigere, også om man tar med enda bedre vifter ved siden av

Lenke til kommentar

Grunnen er at en kompis skal bytte den ut, så jeg får den for en billig penge.

 

Arni90, det virker som om du har god peiling på dette, dessverre har ikke jeg det så jeg skjønte ikke alt hva du mente ;)

 

Har du noen tips til hvilket skjermkort jeg burde kjøpe, eller om jeg eventuelt burde kjøpe et annet enn de 2. Har vel forsåvidt ikke noe budsjett, men om det hadde vært mulig ville jeg holdt meg under 2500

 

takker for all hjelp

Lenke til kommentar

GTX 660ti kortet du har funnet er en god deal, veldig bra kjøler også.

 

MSAA http://en.wikipedia....e_anti-aliasing

At du ikke vet hva det er, forteller meg at du ikke er en aktiv AA bruker per i dag :)

 

HD 7950 er også et godt alternativ, men da bør du ha en ok kjøleløsning som feks dette:

http://www.komplett....aspx?sku=741889

 

Du kunne strengt tatt trengt en liten oppgradering på CPU også, men det kan du evt ta senere

Endret av fflex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

AMD gir mer FPS for pengene sies det, men jeg ville valgt Nvidia fra siste generasjon skjermkort.

 

Jeg byttet min skjerm nå fra en med 1680x1050 til en med 2560x1440 oppløsning. Og jeg hadde AMDs 6970 i maskinen, men syntes ikke det ga meg god nok grafikk i spillene med den nye oppløsningen. Så jeg gikk for Nvidias 670, og det var enorm forskjell, gikk opp litt over 20 FPS i "Far Cry 3", med nesten alt på fullt. "FC3" er det mest krevende spillet som er ute nå så vidt jeg har fått med meg. Jeg drar det fra 45-52 FPS, med super grafikk. Mens med 6970 var det dårligere grafikk innstillinger og den lå mellom 20-30 FPS. Normalt hadde jeg spilt på det, hvis grafikken var på samme nivå som med 670 kortet.

 

Har også bygd ett par spill PCer med 660ti, og de dro "Battlefield 3" i 80 FPS med god nok grafikk, men ikke maks, mitt drar en del mer bedre grafikk på samme FPS, men jeg har bedre CPU enn de andre PCene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...