Gå til innhold

Min tråd om nexa/trådløse produkter. Helt uerfaren.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ønsker med denne tråden å få oversikt for min egen del ( og kanskje andre) om desse produktene.

 

Etter å ha lest en del i Hjemmeautomasjons tråden så ser eg jo det at det er folk med høy kompetanse angående dette..

 

Håper dere gidder å hjelpe meg på veien og det skal bli spennende å se utviklingen min innen dette.

 

Er som tittelen sier, helt uerfaren og kan svært lite og ingenting..

 

Så til saken:

 

1.

Eg har først å fremst planer om å kjøpe inn noen enkle, ala desse:

 

Stikkere:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619536

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650589

 

Kontroll:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333314#reviews

 

Desse regner eg med er noe lignende plug and play å sette opp ?

 

2.

Eg går inn døren inn til leiligheten min, kommer inn i en liten gang og tar på lys, går så inn i andre gangen da eg plutselig kommer på at bryteren til lyset i gang nr to er den samme som i gang nr 1.

Veldig irriterenenes med andre ord.

 

Eg har dermed lyst til å ha en sensor som plukker opp når eg kommer inn i gang nr 2 og slår på ett lite lys som står der.

 

Der har eg kommet frem til desse produktene:

 

Sensor:

http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LMDT-609-innendørs-bevegelsesdetektor/Pr364909000#moreinfo

Ser det er batteri her så regner med den ikkje trenger noen kabel ?

 

Stikke:

En helt vanlig en som er tilkoblet en liten lampe på kommoden.

 

Planen var å bare henge sensoren opp vendt mot døren eg kommer inn.

Sånn eg skjønner det så vil den batteri drevne sensoren sende signal til stikken som igjen tenner ett lys, stemmer dette ?

 

 

Fremtidige planer når de to øverste er ferdig:

 

Har etterhvert lyst til å bruke denne:

 

-http://elby.no/Traadloes-styring/Nexa-Traadloes/Nexa-Traadloes-Gateway-433Mhz

 

-Styre alt eg har planer om å bygge ute.

 

-Legge inn lys dimming i spottene mine.

 

Håper noen gidder å hjelpe meg på veien mot automatiseringen av hjemmet mitt :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann =)

 

ser det ikke er så mange andre som har svart her (!!) så da kan jo jeg dele litt av min kunnskap

 

først litt om mitt opplegg: jeg er elektriker og har dermed de integrerte mottakerene som jeg kan montere bak brytere. disse er fine når det er fastmonterte lamper eller lignende, jeg har også en TellStick net, (se lenger ned)

 

så noen formeninger om lista di:

 

jeg ser at du har listet opp ifra komplett, men jeg tror du kan få de billigere ifra Jula / Clas Ohlson. jeg er dog litt usikker på om CO har standby-killeren som du linket til, men mener å ha sett den der.

 

bevegelsesdetektoren vil fungere sånn som du har beskrevet. så den har jeg ikke noen invendinger på =)

 

fjernkontrollen er unødvendig avansert hvis formål er å skru av/på lys. =/ da er det enklere å kjøpe et sett (forklarer litt lenger ned)

 

du får også veggsendere som ser nesten ut som vanlige elko brytere, (de som er montert i ca 90% av norske boliger)

de er fine hvis du vil ha bryter på begge sidene av gangen.

 

kombinert med en skjult mottaker med bryterinngang, vil du kunne få overnevnte.

 

 

et tips til en enkel startpakke er:

clas ohlson 3-pakk mottakere og fjernkontroll

og

Clas ohlson bevegelsesdetektor

 

 

hvis du vil styre det fra telefon / pc vil jeg anbefale en Tellstick. (heretter kalt TS)

der har du 3 forskjellige sorter, med litt forskjellige funskjoner

 

TS, som kobles til pc-en, da kan du styre lyset derfra eller på tlf, men da må pcen stå på hele tiden som du vil kunne styre lyset (upraktisk?)

 

TS duo, som er nesten samme som TS, men du kan også ta imot signaler fra sensorer (disse er begrenset nå, men utviklerene jobber med å få flere sensorer kompatible)

 

TS net, som jeg har. den kobler du til routeren din (og strøm) og konfigurerer allt på internett. dette fungerer også om pcen ikke er på. denne har også samme funksjon som TS duo

 

du kan lese mer om TS på www.telldus.com

 

Telldus som er leverandør, har egen eple-app, men du finner mange ("uorginale") fine apper hvis du har android jeg bruker en som heter RemoteStick - koster kanskje 20-30 kr

 

 

ps. beklager rotete post, men jeg er trøtt, så bare send meg pm eller svar her om det er noe mer du lurer på

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, enten du er trøtt elleri ei :)

 

Eg bestillte sensoren og denne pakken : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619532

 

Var vel kanskje litt overkill med tanke på at det bare skal være ett lys på den ene, men skal no ha flere i hus etterhvert som eg blir kjent med produktene så da får eg bare bytte :)

 

Du skrev:

 

"du får også veggsendere som ser nesten ut som vanlige elko brytere, (de som er montert i ca 90% av norske boliger)

de er fine hvis du vil ha bryter på begge sidene av gangen.

 

kombinert med en skjult mottaker med bryterinngang, vil du kunne få overnevnte"

 

Hva mener du med dette ?

Eg har spotter i begge gangene med dimmer i den første gangen, er det mulig å få montert inn en mottaker i gang 1 og en sender i gang 2 der eg kan ta av og på lysene med senderen i gang 2 ?

Håper du forstå hva eg mente ;)

-

-

 

Eg skal også inn med styring av lys i stuen/kjøkken, desse går via 2 dimmere plassert sammen, er det mulig å få styrt disse sammen via tlf, pc eller fjernkontroll ?

 

Har og ett ønske å ha de lokale dimmerene der, er dette mulig ?

 

Kommer nok til å gå for en slik Tellstick da eg har planer om å styre både markiser og utelys etterhvert :)

 

Som du ser så er eg ganske fraværende med kunnskaper både eletrisk og hva muligheter ett slikt system gir meg.

Grunnen til at henvender meg her før eg kontakter en elektriker er for å gjøre rede for hva som finnes og hva muligheter eg har :)

 

Igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Eg har spotter i begge gangene med dimmer i den første gangen, er det mulig å få montert inn en mottaker i gang 1 og en sender i gang 2 der eg kan ta av og på lysene med senderen i gang 2 ?

Håper du forstå hva eg mente

 

ja, det kan du =) men du kan ikke ha den normale vri-dimmeren, men du må bytte til en Nexa-dimmer for at du skal kunne skru den på/av på begge sidene av gangen.

Har og ett ønske å ha de lokale dimmerene der, er dette mulig ?

nei, du kan ikke ha de/den dimmeren som allerede står der, men du kan bytte den ut med en nexa-dimmer, og ha en en-polet bryter som styrer den lokalt

 

les litt på www.nexa.se, der finner du mye lærerikt.

Se også på denne filmen, den forklarer mye av nexa-systemet

 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5MiaR5PQFDM

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar

To små kommentarer:

1. Ikke bruk Nexa bevegelsessensorer hvis du har tenkt å gjøre huset/leiligheten smart. De sender så "mye signal" (støy, om du vil) når de blir trigget at de blokkerer for andre signaler.

 

2. Vurder en RFXtrx433 istedenfor Tellstick hvis du vil ha en kontroller, den kan du styre fra f.eks. Domoticz som er gratis og kjører på Windows og Linux (og Raspberry Pi hvis du vil ha noe "selvstendig"). Den har bedre rekkevidde, er mer stabil, har mer minne og støtter flere protokoller.

 

 

 

Ellers er det en grunn til at det er en stor tråd for automasjon, omtrent alt du lurer på er allerede dekket. Problemet med store tråder er at de er uoversiktelige, men heldigvis fungerer søkefunksjonen helt fint.

 

Velkommen til en spennende hverdag! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

2. Vurder en RFXtrx433 istedenfor Tellstick hvis du vil ha en kontroller, den kan du styre fra f.eks. Domoticz som er gratis og kjører på Windows og Linux (og Raspberry Pi hvis du vil ha noe "selvstendig"). Den har bedre rekkevidde, er mer stabil, har mer minne og støtter flere protokoller.

 

 

 

 

Bare en liten kommentar;

RFXtrx433

Er avhengig av en PC eller noe slikt som Moskus har nevnt ovenfor, samt noe software.

Serveren må være i gang til enhver tid.

 

En Telldus.Net

Kobler du rett til en ledig port i ruteren og strøm.

(Ingen server som må være igang hos deg.)

 

Gå inn på http://live.telldus.com/ og legge inn dine Nexa-brytere

Der finnes en enkel scheduler som kan tenne, dimme og slukke lyset ditt når du ønsker, til klokkeslett eller etter sol opp/ned (+- minutter).

Og du kan se temperatur fra en eller flere sensorer. Telldus.Net finner sensorene selv.

Enkelt men greitt å komme i gang, og du har tilgang fra PC, smart-telefon eller nettbrett fra hvor som helst.

Og du kan hente den hos Clas Ohlsson.

 

Men selvfølgelig, hvis du regner med å dra igang et mer avansert prosjekt, eller ikke ønsker å være avhengig av Telldus sin web-server, da kan det være du bør gå for RFX'n.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Telldus er et leketøy. Man stanger fort hodet i veggen, dessverre.... :(

 

Mulig det i dine øyne.

Jeg har den dypeste respekt for dine kunnskaper og har hatt mye nytte (og glede) av å lese og lære, av dine innlegg Moskus, men denne uttalelsen synes jeg du burde spare oss for.

 

Vi alle må kunne akseptere at noen har andre behov en det vi selv synes er det beste.

 

Flere jeg kjenner til synes Telldus.Net er en fin løsning, de ønsker ingen server "snurrende" og har ikke de helt store behov.

 

NB! Jeg har ingen personlig eller økonomisk interesse i Telldus, men har gjennom mange års erfaring av utvikling av tyngre IT-systemer ofte erfart at langt fra alle behøver en "Super GT DeLux løsning".

Lenke til kommentar

[...] men har gjennom mange års erfaring av utvikling av tyngre IT-systemer ofte erfart at langt fra alle behøver en "Super GT DeLux løsning".

Jeg er enig med deg.

Og som nevnt er Nexa/Waveman/Anslut utstyr veldig gode alternativer til de "tyngre, dyre systemene".

 

Men jeg står for uttalelsen. Når de finnes alternativer til Tellstick der prisforskjellen er neglisjerbar, så mener jeg folk bør få vite hva de velger. RFXtrx433 har bedre rekkevidde, støtter langt flere enheter, har en utrolig mye bedre support og er støttet av vesentlig flere programmer. Telldus har en fordel: Du får kjøpt den hos Clas Ohlson, og jeg tror de selger godt på impulskjøp.

 

Det er ikke viktig at du velger RFXtrx for meg, det er ikke jeg som skal bruke systemet. Men vit hvilke valg man har. RFXtrx433 er ikke perfekt det heller, Men skal man gjøre mer enn å skru av og på to lys, så tror jeg at det finnes bedre alternativer enn Tellstick.

Lenke til kommentar

Du glemmer èn vesentlig fordel, Tellstic.Net behøver ingen server.

 

Mange skygger unna RFXtrx når de hører at de må ha server med software som snurer og går.

Ja, men for RFXtrx har man programvare som kjører fint på en Raspberry Pi hvis man ønsker det. Ikke er det superkomplisert å sette opp heller, det finnes fine guider.

 

Jeg uttalte meg litt spisst, og jeg ser at jeg kunne formulert meg bedre. Jeg beklager det.

 

Men min PM-boks er innimellom ganske full meldinger fra av folk som ønsker å gjøre et eller annet med Tellstick som programvaren (eller selve enheten) ikke er i stand til å gjøre. Jeg synes IKKE det er festlig å måtte fortelle dem at de da har "kastet bort" en del penger og må kjøpe en enhet som tilsynelatende er "lik".

 

Hvis du er 100% sikker på at Tellstick (Duo eller Net eller hvilken det nå er) leverer nøyaktig det du har behov for og at du aldri kommer til å ønske deg mer, så kjøp gjerne Tellstick. Men jeg mener at det er mindre sannsynlig at RFXtrx433 er bortkastede penger uansett hvilket "nivå" du til slutt legger deg på (så lenge nivået er større enn null ;) ).

Lenke til kommentar

.....

Men min PM-boks er innimellom ganske full meldinger fra av folk som ønsker å gjøre et eller annet med Tellstick som programvaren (eller selve enheten) ikke er i stand til å gjøre. Jeg synes IKKE det er festlig å måtte fortelle dem at de da har "kastet bort" en del penger og må kjøpe en enhet som tilsynelatende er "lik".

 

Hvis du er 100% sikker på at Tellstick (Duo eller Net eller hvilken det nå er) leverer nøyaktig det du har behov for og at du aldri kommer til å ønske deg mer, så kjøp gjerne Tellstick. Men jeg mener at det er mindre sannsynlig at RFXtrx433 er bortkastede penger uansett hvilket "nivå" du til slutt legger deg på (så lenge nivået er større enn null ;) ).

 

OK, det er rett, og like er de jo ikke.

Du kan fortelle dem at Telldus stort sett slår strøm av/på, dvs. det som Nexa brytere kan.

Det enkleste er vel å be dem stille sine spørsmål på Telldus Forum

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

OK, det er rett, og like er de jo ikke.

Du kan fortelle dem at Telldus stort sett slår strøm av/på, dvs. det som Nexa brytere kan.

Det enkleste er vel å be dem stille sine spørsmål på Telldus Forum

Joda, og det finnes mange "hack'er" man kan gjøre, og man kommer et stykke, men så er det stopp. Men så lenge man er klar over hva man velger, så er det greit. :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har nexa trådløs skumringsrele som har fungert i ett år, nå skulle jeg bytte batteri og får ikke koblet den opp mot mottaker, noen tips?

 

har bruksanvisningen og gjør det som beskrevet, er lys i mottaker og sender blinker rødt

 

Nexa senderne bytter kode når du bytter batteri på dem.

I Homeseer pulgin'en til RFXCom detekter en bare den nye koden og kobler den til den samme devicen igjen.

Men når du skal koble den til en Nexa mottaker vet jeg ikke hva trikset er.

 

Har selv levert tilbake flere slike til Clas før jeg skjønte hva som skjedde i HS

Lenke til kommentar

 

Har nexa trådløs skumringsrele som har fungert i ett år, nå skulle jeg bytte batteri og får ikke koblet den opp mot mottaker, noen tips?

 

har bruksanvisningen og gjør det som beskrevet, er lys i mottaker og sender blinker rødt

 

Nexa senderne bytter kode når du bytter batteri på dem.

I Homeseer pulgin'en til RFXCom detekter en bare den nye koden og kobler den til den samme devicen igjen.

Men når du skal koble den til en Nexa mottaker vet jeg ikke hva trikset er.

 

Har selv levert tilbake flere slike til Clas før jeg skjønte hva som skjedde i HS

 

 

Er bare en sender og en mottaker, det burde være enkelt, men fungerer ikke etter batteribytte, har hatt den 1 år, er det bare gå til clas å levere den?

 

og hva er homeseer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...