Gå til innhold

PC oppsett 2014


Anbefalte innlegg

Sant nok. I idle eller ved lav belastning, tenk bruk av nettleser, avspilling av film, Skype osv. vil det i praksis ikke være en prikk forskjell på et oppsett til 90 000 kroner og et til 5 000 kroner. sm det regnes ut hvor mye av tiden som blir brukt til slik lav belastning, så er det logisk å spørre seg selv om ikke lang batteritid er viktigere enn å ha ekstra reserver til de få gangene store platoniske krefter virkelig trenger å bli brukt. Da snakker jeg om konvertering av flere timers lange videofiler, møysommelig daglig bruk av PhotoShop og ikke minst spill på veldig høye grafikkinnstillinger.

 

Jeg personlig vet at jeg av og til redigerer video. Av og til spiller jeg spill. Men jeg vil heller ha en batteritid på 12 timer, og så vente 15 minutter ekstra av en time når jeg en sjelden, sjelden gang skal konvertere noe så stort. Eventuelt skru ned grafikkinnstillingene på spill til medium, og kanskje til og med kjøre i vindu-modus med lavere oppløsning. Det gnager meg ikke spesielt, når fordelen er at PCen ikke må være knyttet til et strømnett flere ganger daglig. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har tenkt å kjøpe gaming-pc. Har lite budsjett. Rundt 6000kr. Trenger ikke skjerm, tastatur eller mus. Er komplett's "entry gamer" bra?

Gir deg et generelt svar for alle "komplett PCer", og det er: Ikke så mye for pengene, men ellers helt OK! Men de selger en del utgåtte og rare varer med dem ;)
Lenke til kommentar

Når jeg leser slike lister, så klarer jeg ikke å tenke annet enn at "jeg må da ha gjort noe feil sted"... :ohmy:

 

Jeg har nylig bygget meg ny PC, hovedsaklig tiltenkt spilling, men også varierte jobber som video-redigering og hva ellers som måtte dukke opp, men det virker nå som jeg har fått veldig lite for pengene, selv om jeg har kjøpt nesten alle komponentene på en eller annen form for tilbud.

Jeg ser jo nå bygg med Titan, tilogmed flere av dem, i en Komplett-PC til godt under hva jeg har brukt.

 

 

Her er delelisten (kjøpt fra flere steder) inkludert priser ved kjøp, eks. frakt.

Kabinettet ble den første delen, kjøpt februar 2012, og resten er kjøpt etter det - OS, skjerm, peripherals, casemods, extras og annet som ikke står på listen hadde jeg fra før eller ikke regnet med som hardware.

 

Kabinett: Lian Li PC-V1020A (2095kr.)

OS disk: Intel 520 240GB SSD (1699kr.)

Game disk: Samsung 840 Pro 256GB SSD (1320kr.)

Temp-files disk: Intel 520 60GB SSD (649kr.)

Storage disk: Western Digital Black 2TB HDD (1395kr.)

Storage disk: Western Digital Black 2TB HDD (1169kr.)

ODD: Asus BW-12B1ST BD-RW (740kr.)

SATA-cables: 10x Microconnect 50cm SATA-600 cables (295kr.) - kun 6stk. i bruk.

CPU-cooler: Thermalright TRUE Black (391kr.) + s1155 mounting-kit (100kr.)

Fans: 3x NoiseBlocker PL2 120mm (417kr.) + 3x NoiseBlocker PK3 140mm (537kr.)

Arctic Silver 5 (60kr.)

GPU: Asus GTX 670 DirectCU II 2GB (2765kr.)

HK: Asus Sabertooth Z77 (1399kr.)

RAM: 2x Corsair Vengeance LP Black 16GB 1600MHz (2x2x8) (1118kr.)

CPU: Intel i7 3770K (2399kr.)

PSU: Corsair AX850 (1354kr.)

PSU-cables: Corsair AX Sleeved White Modular Cables (595kr.)

SPU: Asus Xonar Essence STX (1269kr.)

Wifi: Asus PCE-AC66 (639kr.)

 

 

Budsjettet var det det måtte bli, og delene er kjøpt uten kompromisser - men uten å bruke ekstra med penger på ting jeg visste jeg ikke ville få bruk for/unødvendig dyrt.

 

Nå har jeg ikke finregnet, men jeg har kommer til en sum på over 22.000kr., og da uten å ta med kostnaden på tingene jeg allerede hadde...så har jeg jeg gjort noe feil noe sted? Noen helt utrolig dårlige valg? :mellow:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Når jeg leser slike lister, så klarer jeg ikke å tenke annet enn at "jeg må da ha gjort noe feil sted"... :ohmy:

 

Jeg har nylig bygget meg ny PC, hovedsaklig tiltenkt spilling, men også varierte jobber som video-redigering og hva ellers som måtte dukke opp, men det virker nå som jeg har fått veldig lite for pengene, selv om jeg har kjøpt nesten alle komponentene på en eller annen form for tilbud.

Jeg ser jo nå bygg med Titan, tilogmed flere av dem, i en Komplett-PC til godt under hva jeg har brukt.

 

 

Her er delelisten (kjøpt fra flere steder) inkludert priser ved kjøp, eks. frakt.

Kabinettet ble den første delen, kjøpt februar 2012, og resten er kjøpt etter det - OS, skjerm, peripherals, casemods, extras og annet som ikke står på listen hadde jeg fra før eller ikke regnet med som hardware.

 

Kabinett: Lian Li PC-V1020A (2095kr.)

OS disk: Intel 520 240GB SSD (1699kr.)

Game disk: Samsung 840 Pro 256GB SSD (1320kr.)

Temp-files disk: Intel 520 60GB SSD (649kr.)

Storage disk: Western Digital Black 2TB HDD (1395kr.)

Storage disk: Western Digital Black 2TB HDD (1169kr.)

ODD: Asus BW-12B1ST BD-RW (740kr.)

SATA-cables: 10x Microconnect 50cm SATA-600 cables (295kr.) - kun 6stk. i bruk.

CPU-cooler: Thermalright TRUE Black (391kr.) + s1155 mounting-kit (100kr.)

Fans: 3x NoiseBlocker PL2 120mm (417kr.) + 3x NoiseBlocker PK3 140mm (537kr.)

Arctic Silver 5 (60kr.)

GPU: Asus GTX 670 DirectCU II 2GB (2765kr.)

HK: Asus Sabertooth Z77 (1399kr.)

RAM: 2x Corsair Vengeance LP Black 16GB 1600MHz (2x2x8) (1118kr.)

CPU: Intel i7 3770K (2399kr.)

PSU: Corsair AX850 (1354kr.)

PSU-cables: Corsair AX Sleeved White Modular Cables (595kr.)

SPU: Asus Xonar Essence STX (1269kr.)

Wifi: Asus PCE-AC66 (639kr.)

 

 

Budsjettet var det det måtte bli, og delene er kjøpt uten kompromisser - men uten å bruke ekstra med penger på ting jeg visste jeg ikke ville få bruk for/unødvendig dyrt.

 

Nå har jeg ikke finregnet, men jeg har kommer til en sum på over 22.000kr., og da uten å ta med kostnaden på tingene jeg allerede hadde...så har jeg jeg gjort noe feil noe sted? Noen helt utrolig dårlige valg? :mellow:

1: Svert mange SSDer

2: "rart" kabinett

3: "Diverse" fordyrene valg (ODD, WiFi, HDDer)

Lenke til kommentar

1. Vel, jeg ville prøve - som sagt, dette skulle være i hovedsak en gamingmaskin, og loadingtidene er en del av spill-konseptet. Selv om det har jo bare medført at jeg hele tiden må vente på andre. :green:

OS-SSDen var for å ha "garantert nok plass", og temp-SSDen var for å holde maskinen rask uansett oppgaver, i tillegg til å avlaste antall writes på OS-SSDen.

En akseptabel kostnad for meg (men ikke sikkert jeg har en temp-SSD neste gang).

 

2. Jeg brukte lang på å finne akkurat det kabinettet jeg ville ha - ja, det ble dyrere enn jeg hadde regnet med, men det hadde alle funksjoner jeg var ute etter. Hovedkravet var "ikke svart kabinett", og bare der ble utvalget redusert kraftig. Det skulle også være lett, og med enten uttrekkbar HK-plate eller hull i bakkant til bakplate til CPU-kjøler.

Så fikk det koste det det gjorde - menneh; "rart"? :huh:

 

3. Jeg brenner en god del plater, inkludert BD. Wifi har jeg faktisk ikke hjemme, men har gjerne med PCen bort til kompiser, og da er det ikke alltid like praktisk med en lang kabel gjennom huset - og jeg liker kvalitet, derfor det Asus AC-kortet (ikke var AC-kortet spesielt dyrt heller, synes jeg).

HDDene hadde krav til både ytelse, kvalitet og størrelse, så jeg kunne aldri ha tenkt meg noe annet enn WD-Blacks...2TBs var også billigst krone pr. GB på kjøpe tidspunktet, særlig når jeg ennå ikke helt stoler på at disker over 2TB oppfører seg som dem skal. MBR vs. GPT osv.

Igjen, en akseptabel kostnad for meg.

 

 

Vel, hvis jeg ikke har gjort verre ting enn å kjøpe deler "hvor jeg kunne ha klart meg med billigere deler", så skal jeg ikke klage. :)

Maskinen har ihvertfall sålangt bare spist seg igjennom alle oppgaver jeg har gitt den med glans!

 

Takker for oppklaringen. :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Ikke så lenge igjen nå til Intel Core i5 4350U med 2,9GHz frekvens, Intel HD 5000-grafikk og 15W TDP.

 

Håper på parallelle lanseringer fra Apple (MacBook Air), Samsung (9 Series) og Asus (Zenbook) med Haswell-oppdatering. Kommer til å velge det merket som satser mest på perfeksjonisme, og drar ultrabooks i riktig retning. Dvs. IKKE retina skjerm, IKKE 512GB SSD, IKKE dedikert GPU. Også dvs. IPS-panel, SSD, fyldige høyttalere, stort batteri.

Lenke til kommentar

Ikke så lenge igjen nå til Intel Core i5 4350U med 2,9GHz frekvens, Intel HD 5000-grafikk og 15W TDP.

 

Håper på parallelle lanseringer fra Apple (MacBook Air), Samsung (9 Series) og Asus (Zenbook) med Haswell-oppdatering. Kommer til å velge det merket som satser mest på perfeksjonisme, og drar ultrabooks i riktig retning. Dvs. IKKE retina skjerm, IKKE 512GB SSD, IKKE dedikert GPU. Også dvs. IPS-panel, SSD, fyldige høyttalere, stort batteri.

Bra høyttaler på Mac, da har jeg hørt det også :p

Men som du sier, dett blir interessant å se hva de leverer! Hadde jeg vært deg, så ville jeg også tittet litt på Lenovo, de har tatt seg mye opp igjen i det siste!

1: Du vil ha SSD, gode høyttalere, og stort batteri?

2: Retina skjerm trekker mere strøm en det koster, og Apple sine sliter enorm med bakslep, så det forstår jeg godt at du ikke vil ha!

3: Enig igjen med at 512GB SSD er bortkastet, dersom du vil ha det, dytter du inn en slik selv!

4: En annen ting JEG ville sett på er om du kan oppgradere den, og om du kan rense støv, og hvor varm den blir! (De 3-4 Macbookene jeg har prøvd ble ekstremt varme, men "vanlige" laptoper blir jo varme de også, men da hjelper det ofte å blåse for støv, noe som ikke er veldig lett på Mac!)

Lenke til kommentar

Hehe, det blir neppe bra høyttalere på en ultrabook med det første. Men når jeg ser hva de får til i mobiler med f. eks. HTC One, så aner jeg at det er ganske stort forbedringspotensiale. :)

 

Er selvfølgelig viktig at du kan rense støv fra maskinen. Da vil den for min del, få et par år ekstra levealder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...