Gå til innhold

PC oppsett 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk alt sammen idag, satt det opp og vips, happy, jeg ville nok byttet vifte for å spille så går cpu temperaturen lett over 80grader, ikke særlig bra.

 

edit, programmet som følger med samsvarer ikke med hva bios sier så da er vel det bare miiig.

Endret av GulSkinke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får gå systematisk igjennom det hele da. :)

 

Skjermkort:

Måten jeg har brukt å velge skjermkort på, er å bruke TechPowerUP. Først ser jeg på ytelses-fanen, og navigerer til oppløsningen 1920x1080, da dette er den mest brukte oppløsningen gamere har per dag. Etter det regner jeg ut prosentforhold med ytelse versus norske priser, som jeg henter i Prisguiden / Prisjakt.

 

Det er lurt å se på antall FPS et kort yter i populære spill her. Dersom et kort som er 10% kraftigere går over en av FPS grensene (40FPS eller 60FPS f. eks.) som i praksis gjør et spill mer spillbart, så går det greit at det koster 15% mer. Da har man en gyldig grunn til å investere.

 

Om derimot det ene kortet ligger på 70 og det andre 80 FPS i de fleste spill, ville jeg ikke ha investert om kostnadsforskjellen er markant. Dette fordi de for de fleste har cirka samme opplevd ytelse.

 

Jeg tenker sjeldent på framtidige spill, siden da kan man like godt kjøpe toppmodeller i SLi om man vil være sikret, og det lønner seg ikke i lengden. Derimot tenker jeg litt på faktorer ved kortet som kan gjøre det mer rustet mot neste generasjoner spill. F. eks. mengde minne, eksklusive teknologier tilhørende nVidia og AMD osv.

 

Siste faktorene er strøm og støynivå. Om et kort høres ut som et jetfly, vrakes det uansett hva, men om et kort produserer 2-3 dBA mer enn det andre, er det mindre viktig. TechPowerUP er veldig fin fordi den har all den slags målinger med sammenligner mot andre skjermkort.

 

Prosessor: Dette er egentlig ganske enkelt, fordi Intel har en såpass klar dominanse over AMD for øyeblikket, og at Intel i tillegg har egne favoritter blant rekkene. AMD har litt bedre rendering kraft i budjsettklassen, men blir knust av Intel i spill. For rendering anbefales det i tilnærmet alle tilfeller å gå opp til Intel Core i5 3570K. Dette er også toppen av prosessorer du trenger til spill. Noe kraftigere blir overflødig. Så for min del, står alltid valget mellom Core i3 3220 (budsjett) og Core i5 3570k (ytelse).

 

Hovedkort: Dette er en kategori der ytelse faktisk til en viss grad tar baksete i forhold til funksjonalitet. På hovedkort er det greit å ha en viss minstestandard for phase power til overklokking, men ellers er det mye et fett. Desto viktigere er at kortet har en god historikk (stabilt) og at det skilter med nødvendig funksjonalitet. Sistnevnte er som oftest ikke så krevende. Jeg personlig krever ikke 2x PCIe x16, fordi jeg tidligere har konkludert med at SLi & Crossfire er tull i lengden.

 

SSD: Dette er noe som skal være med i ethvert bygg. Det er komponenten som gir størst reell forskjell i opplevelsen når man bruker en datamaskin. Spørsmålet er om man skal bruke SSD primært til operativsystem + programvare, eller om det er ønskelig med mer størrelse. 256GB SSD er det største jeg anser som gunstig, 64GB det minste. Jeg ser ikke så mye på ytelsesforskjell mellom produsenter, fordi de fleste på topp er ganske like. Derimot vil jeg unngå OCZ for enhver pris fordi de til nå er komplett evneveike til å lage SSDer som varer.

 

Strømforsyning: Et vanskelig tema for mange. Den mest vanlige feilen er at man undervurderer kjente produsenter. Man har hørt skrekkhistorier fra USA med merker som Hiper og andre som prøver å spare hver bidige krone på billige komponenter, men dette gjelder IKKE for produsenter som OCZ, Corsair og Fractal. Å begynne å bla opp flere hundrelapper for høyere 80+ rating er bare tull. De få prosentene forskjell det utgjør merkes ikke i praksis.

 

Kjøling: Med såpass lite varmeproduksjon på dagens produkter, har fokus flyttet seg fra god kjøling til stillegående kjøling for prosessorer. De fleste kjølere klarer å dra en i5 3570K opp til 4,4GHz, men ikke alle klarer å holde lydnivået nede. Pris er også en utrolig viktig faktor. Her må du se på utbytte i forhold til pris. Er det virkelig sånn at det er vits å betale 400 kroner ekstra for å gå fra en 4,4GHz til en 4,6GHz overklokk? Prosentvis ytelsesforskjell i applikasjoner er marginal, og da virker det litt søkt å betale en tredjedel av prisen på prosessoren til noe sånt. Jeg har en personlig favoritt som heter Arctic Cooling Freezer i30 til 250 kroner. Den er blant de mest stillegående på markedet, yter nok til en 4,4GHz overklokk og er som du ser, veldig gunstig priset. :)

 

Kabinett: Her er det jeg synes er ekstra kult med tråden din. Du har forsøkt deg på å lage et relevant, godtytende bygg i MicroATX-klassen. Det er vanskelig, men gjennomførbart. Derfor perfekt for en som skal råde andre om komponentvalg! ;) Generelt er Fractal Design Define R4 det beste kabinettet som noensinne er laget per kroner, mens Corsair Carbide 200R er det beste for et lavt budsjett. Bitfenix Prodigy er et signaturkabinett som overrasker på alle måter. Slik som Fractal Design Define ble sjelen til mitt Black Refinery bygg, synes jeg at Bitfenix Prodigy passer til denne tråden veldig fint.

 

Det jeg synes du burde gjøre, er å fokusere på maks fire bygg. Som deg begynte jeg med mange bygg, men etter 3 års erfaring gikk jeg fast over til kun to bygg. Dette til dels fordi man kan oppdatere hyppigere, og til dels fordi disse to byggene dekket 95% av markedsbehovet.

 

Å ha et innlegg for en gamer PC til 34 000 kroner for eksempel, er lite konstruktivt. Da er det ikke engang snakk om luksus, men som å anbefale en Bugatti Veyron for å kjøre på norske veier. Det er en vrangforestilling. De som virkelig har lyst til å sløse penger på slikt, får gjøre det på eget initiativ, uten å bli oppfordret til det! :huh:

 

Revisjon av Prodigy

 

11k88k2.jpg

 

CPU: Intel Core i3 3220

GPU: nVidia GeForce GTX 650 Ti Boost 2GB

RAM: 8GB DDR3 1600MHz

SSD: Samsung 840 250GB

PSU: Corsair TX 550M

MOBO: ASUS P8-H77I

Kabinett: Bitfenix Prodigy

Optisk: DVD SATA

 

Pris: 5600,-

 

Revisjon av Bang for Buck Gamer

 

FractalR32.png

 

CPU: Intel Core i5 3570K

GPU: nVidia GeForce GTX 660 Ti

RAM: 8GB DDR3 1600MHz

SSD: Samsung 840 250GB

PSU: Corsair TX 550M

MOBO: Asrock Z75 Pro3

Cooler: Arctic Cooling Freezer i30

Kabinett: Fractal Design Define R4

Optisk: DVD SATA

 

Pris: 7450,-

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Strålende post Agentspoon, men si meg - er det noe i vegen for å installere komponentene fra "Bang for Buck Gamer" i en Bitfenix Prodigy? Jeg liker tanken på en microATX PC med god ytelse. Blir det for varm eller kan det la seg gjøre?

Det lar seg gjøre, men GPU med "blower" design funker best ;)
Lenke til kommentar

Det lar seg gjøre, men GPU med "blower" design funker best ;)

 

Jeg satte sammen en handleliste basert på dine og AS lister. Det er ikke blower design på grafikkortet jeg valgte, men jeg ser gainward tilbyr et slikt design for et par hundre ekstra. Jeg har også et eldre dual-rad vannkjølingskit liggende, som jeg muligens kunne benyttet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...