Gå til innhold

Lettvekt stativ til macro - Har gavekort på Japanphoto


Anbefalte innlegg

Jeg har stativ, men når dette stativet dukker opp som Vintage på nettet, da er det på tide å kjøpe nytt! :blush:http://www.etsy.com/listing/108115310/vintage-aluminum-tripod-velbon-vg-3

 

På begynnelsen av -80 tallet gikk en stor andel av konfirmasjons-pengene til et Velbon VG3 stativ. Dønn solid og et hav av justeringsmuligheter - men alt for tungt å drasse med seg rundtomkring.

 

Idag (min bursdag :new_woot:) poppet det inn kronasjer i form av kontanter og ikke minst gavekort hos JapanPhoto, og litt mer blir det nok i morgen på jul-aften for jeg har tydelig hintet at jeg ønsker meg nytt stativ.

 

Jeg har etterhvert investert i litt makro-glass og ønsker et stativ + hode som har...

-Lav vekt nok vekt til å dra med rundt uten å leie sherpa.

-Fleksible bein med mulighet til å komme lavt (flatt) i terreng.

-Tiltbar senterstolpe-løsning.

-Et solid hode

 

Utstyret som det skal bære vil være en Nikon D7000 med Nikkor 105mm Micro/200mm Micro + blitz (SB900). Til ikke-makrobruk vil riggen bli brukt med 70-200mm 2.8 VRII. (D7000 vil nok bli erstattet/supplert med FX etterhvert.)

 

Ettersom jeg har fått gavekort på japanphoto er det naturlig å se under deres sortiment, men så stopper det opp litt.

 

Jeg ser de rimeligste Manfrotto carbon (190CXPRO3/M055CX3) starter rett under 3000 uten hode, men bør en se på andre? Og ikke minst: Hvilket hode? Har aldri brukt skikkelig kulehode men har (mis)forstått at dette er veien å gå...?

 

Jeg har allerde et hurtigfeste fra Manfrotto til monopod'en så jeg er tilbøyelig til å fortsette på det systemet - men ikke låst..!

 

Håper på litt hjelp fra dere herfra.

God Jul! :xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På begynnelsen av -80 tallet gikk en stor andel av konfirmasjons-pengene til et Velbon VG3 stativ. Dønn solid og et hav av justeringsmuligheter - men alt for tungt å drasse med seg rundtomkring.

Som ilpostino også skrev er det viktig å få noe som holder vekten av utstyret ditt med god margin. Kjøper du noe hvor maksvekt er nesten lik vekten på utstyret ditt vil det være brukbart, men du vil da gjerne oppleve at hodet "siger litt" i det du skrur det il i en posisjon og det er ikke være like enkelt å justere som når du ligger et stykke under den oppgitte maksvekten.

 

Dette må du så veie opp mot vekt og størrelse på stativet og jeg synes det er et vanskelig valg, og verre blir det når du tar pris og maks (ønsket) høyde med i betraktningen. Generelt kan du spare en del vekt ved å gå opp i pris (dvs karbon).

 

Når det gjelder hode og stativben så er du ikke låst til et merke. Du kan godt fortsette med Manfrotto hode og kjøpe ben fra et annet merke hvis du finner noe bedre der, men det kan være litt å spare der produsenten har kombinasjoner av ben og hode som selges sammen.

 

Valg av hode er en kombinasjon av hva du skal bruke det til og egne preferanser. Personlig synes jeg treveishoder er lettere å finjustere mens kulehoder er raskere å justere. Det finnes andre varianter også så det er en stor fordel å komme seg til en butikk med bra utvalg, både for å få sett hoder og stativben. Bor du i Oslo har både FotoVideo og Japan Photo i Byporten en god del utstilt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Mitt forslag selges ikke på JP og har ikke tiltbar midtstolpe, men anbefaler uansett å ta en kikk på Berlebach Mini. Det er lett, billig, lavt og tåler mye last. Jeg bruker mitt med 300mm f2.8 og det går helt fint. For min del har dette stativet medført at stativ alltid er med og selv om det er lavt dekker det mange av mine behov.

 

Som sagt, ikke helt det du spør etter, men ypperlig til makro i alle fall.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode innspill! :)

 

Har vært innom en med en Manfrotto nokså lignende den Nautica linker til, med kulehode. Ble veldig usikker på om kulehode er rett for meg etter dette :hmm:.

 

Slik sett frister Gitzo "offsenter" hodene ganske mye nå, men jeg må ta meg en tur innom JapanPhoto butikk her i Sandnes/Stavanger og se litt nærmere på dem. Gitzo ser jo utrolig fleksible ut med tanke på at hverken bein eller sentersøyle ikke er låst til faste graderinger. Går jeg for Gitzo så sprekker det opprinnelige budsjettet, men jeg kjøper heller utstyr som er bedre enn nødvendig enn utstyr som knapt duger...

 

Manfrotto med annet hode enn kulehode står også på alternativlisten pr i dag.

 

@BarneyGumble: Absolutt verd å tenke på Berlebach. Var ikke klar over at de kom i en mini-versjon. Bruker du noe hode i tillegg eller er det nok med bare senterfestet med nivellering?

Lenke til kommentar

@BarneyGumble: Absolutt verd å tenke på Berlebach. Var ikke klar over at de kom i en mini-versjon. Bruker du noe hode i tillegg eller er det nok med bare senterfestet med nivellering?

 

Jeg har den utgaven med fast base og bruker et Markins Q20 på toppen. Ulempen med dette er jo at hodet bygger ganske mye slik at man ikke kommer helt ned til bakken lenger. For min del er ikke det noe stort problem.

Lenke til kommentar

Det heter seg at Google er min venn, men sannelig tror jeg heller at den er butikkenes venn, for nå begynner planene mine å bli litt dyrere enn jeg trodde. :wee:

 

Slik jeg lander pr i dag blir det (kanksje) slik:

post-5746-0-91741300-1356718714.jpg

Stativ (general purpose): Induro CT314 fra JapanPhoto med...

 

post-5746-0-06973200-1356718723_thumb.jpg

Hode: Arca-Swiss ARCA-SWISS Monoball Z1 dp "classic"

 

Supplerer muligens med RedGed RLA-28 eller Manfrotto 131DDP horsontal-stag for makro-bruk

 

post-5746-0-17398900-1356718733_thumb.jpg

post-5746-0-74712500-1356718739_thumb.jpg

 

Alternativ blir det på sikt en BerleBach mini eller tilsvarende som reisefølge...

 

Noen tanker om slikt oppsett? :hmm:

Endret av AVF_Kokken
Lenke til kommentar

Da var AS kulehode & plate samt RedGed vertikal-arm bestillt.

 

Har ikke helt klart å falle ned om jeg skal gå for Induro karbons-stativ eller om jeg skal gå for det mye rimeligere alu-alternativet. Går jeg for alu så sparer jeg kronasje nok til å kjøpe et ministativ til ryggsekk-bruk. Vekten på karbon (CT314) vs alu (AT413) er ca 1 kg og prisforsjellen er 3000kr. Det er litt flere forskjeller også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...