Gå til innhold

Test: Sony Xperia V


Anbefalte innlegg

Hva skulle ha endret seg tenker du? Jeg har forsatt ikke oppdatert min, så lever fortsatt med at den tidvis blir varm/sluker batteri om jeg bruker noe wifi-relatert. Utover det er den helt fin, og problemet gjør ikke at jeg "risikerer" oppdatering (potensielt sleep-of-death) eller føler for å bytte mobil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er andres erfaringer med denne telefonen? Er det noen som IKKE har problemer?

 

Hei du, kan poste noen erfaringer her:

 

Kjøpte telefonen i romjula 2012, og har ikke hatt noe annet enn ørsmå problemer med den til nå. Knallfornøyd, og absolutt det beste telefonkjøpet jeg har gjort i forhold til pris, evah. Den er i mine øyne verdig sekseren Amobil ga den når de testa den.

 

Medfølgende apps: Gode og feilfrie integrerte apper for kamera, album og musikk. Også de mer generelle som ringing, sms, chrome nettleser og telefonbok (de appene jeg stort sett bruker hver dag). Disse appene har nesten aldri gitt stoppmeldinger / krasjet, så hele telefonen føles veldig stabil. (Nå har jeg ikke det mest moderne sammenligningsgrunnlaget av nyere telefoner, da jeg av smarttelefoner kun har eid en Xperia Mini Pro (første modell) og kan den ut og inn. Den var jævlig treig i forhold, men ekstremt effektiv på sms pga tastaturet.)

 

Av tredjeparts-apper har Skype krasjet flest ganger, men Skype sa selv (første gang startet) at telefonmodellen ikke var støttet skikkelig/offentlig enda. Etter den siste oppdateringen av Skype er den mye mer stabil. Da har den kun krasjet én gang (og da under start av samtale i Skype samtidig som jeg kopierte over bilder til SD-kort i bakgrunnen).

 

Ellers har jeg hatt kun én ufrivillig restart av telefonen i løpet av de 7 månedene jeg har hatt den, der den plutselig skrudde seg av og startet seg selv igjen. Ved oppstart viste den et tannhjul-ikon, så den reparerte seg selv eller noe ved oppstart. Og etter restarten fungerte den som vanlig. Tviler på at det var en oppdatering da jeg ikke fikk melding om dette i forkant.

 

Annet enn det begynte som nevnt gummidekselet til usb-kontakten å løsne i går. Inntil da har lukene fungert utmerket, og det er ikke spesielt krevende å åpne/lukke, selv om det skjer flere ganger om dagen.

 

Har ladet tlf ca hver dag / annenhver dag, batteriet ligger et sted mellom 15% og 75% etter èn dags bruk, alt etter bruksmønster. Oftest rundt 40 og 60 prosent med mitt bruk, Extended Battery aktivert.

 

Redigert 9. aug: Alt i alt knallfornøyd. Har aldri hatt mindre problemer med en telefon før, og det er ganske imponerende med tanke på all funksjonaliteten som er stappa inn i de 140 grammene. At den ble oppdatert til nyeste Android hjelper også på, sammen med en god pris, og at den er 100% dusj/regn-resistant. (Pass på å ikke spyle telefonen direkte med varmtvann, da kan kondens oppstå. Har aldri holdt telefonen under dusjstråle/vannkran over lengre tid.)

Endret av BorN
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er på jakt etter ny telefon. Har HTC Desire. Vurderte 4S etc, men synes fire tusen er litt mye for en telefon og de fleste toppmodellene er veldig store. Frister å kjøpe Xperia V siden den nå koster 2.700. Men er den utdatert allerede? Gammel Android? Og leser at den har dårlig batteritid. Hvor dårlig, kan man evt. kjøpe et større batteri?

 

Takk!

Lenke til kommentar

Så det og har lest det. Men spørsmålet nå er fortsatt om den vil være en utdatert mobil fort, ifh. Android. Ser at den har fått 4.2, men vet man hvor langt den støttes? Og siden juli, har det ikke kommet noen oppdateringer, eller er det like random hvem som får en dårlig mobil eller ei.

Lenke til kommentar

Jeg hentet min nye V på posten i dag. Betalte kr 2495 på søndagstilbud hos Lefdal inkludert frakt.

Satser på at den får oppdatering til Android 4.3 senere i år. Sony har ikke gitt lovnader om 4.3 for andre telefoner enn Z-serien, men V er ikke så forskjellig fra Z bortsett fra litt svakere CPU/GPU og mindre minne.

 

Tidligere har det vært litt opp og ned med oppdateringer fra Sony, men jeg tar sjansen på ny. Forrige generasjon får ikke høyere enn 4.1 siden CPU-leverandøren Qualcomm ikke gidder å oppgradere støtten til 4.2 eller 4.3, da er det lite Sony kan gjøre selv.

 

Angående batterilevetiden er den hovedsaklig avhengig av bugs i Android og apps. Hvis en app eller systemet nekter CPU å gå i sovemodus tømmes batteriet i løpet av en dag uansett batterikapasitet eller hvor mye eller lite man bruker mobilen.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med Galaxy S3 i steden. Var innom en forhandler som fortalte at de hadde sluttet å ta inn xperia v etter alt for mange reklamasjoner, og med flere dårlige erfaringer på forskjellige nettfora i tillegg bestemte jeg meg for å droppe Sony denne gangen.

 

S3 ligger vel omtrent på samme prisnivå som V, og jeg er i hvertfall fornøyd med den så langt.

Lenke til kommentar

Har sett på S3 og S4, og holdt i noen av de andre toppmobilene. Men alle er litt for store for min del eller så blir mini versjonene så skrapa, og virka som V hadde fått mye bra innmat og vanntetting. Men blir vel kanskje å se om jeg finner noe annet. Usikker på om jeg orker å ta sjansen på å få en trøblete mobil. Takker!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg brukte den i 5 minutter i et basseng også begynte den og gjøre som den ville, så slo jeg den av og flashen skrudde seg på og av og lyste blått, noen som vet hvor jeg kan få fikset det?

 

Det høres ut som om du har fått vann inn i telefonen. Regner med at det er klorvann?

Da er det lite man kan gjøre nå, de første sekundene/minuttene er mest kritisk.

 

Skyll i rent vann, tørk kjapt med papir/håndkle, flekk av bakdeksel og fjern batteriet.

Deretter blir det en vurdering om du skal demontere mer og skylle elektronikken i rent vann først, eller gå rett på tørkingen ved å legge den på en varm plass (30-50°C) og la den tørke et par dager.

Etter noen dager, når man er sikker på at alle rester av fuktighet er tørket vekk, kan man prøve å sette i batteriet for å se om den har overlevd.

 

Lefdal kan fikse ny til deg for kr 1995 uten abonnement (søndagstilbud).

Bruk en vanntett pose som ekstra sikkerhet neste gang du vil bruke mobilen under vann...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sony har endelig lansert oppdateringen til Android 4.3.

Jeg lastet ned oppdateringen via Update Service og USB-kabel.

Standard mobil uten operatørbinding, customization-nummer 1268-6904.

 

http://www.xperiablog.net/2014/02/14/xperia-v-android-4-3-update-9-2-a-0-295-now-live/#more-21261

 

Edit:

Den føles kjappere og nyere ut med Android 4.3, men tapper batteriet fortere. Nå varer batteriet bare en dag istedenfor to dager.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdaterte for noen uker siden. Jeg har også inntrykk av at batteriet holder kortere nå etter oppdateringen. Batteriet var ikke spesielt bra i utgangspunktet, så dette var ikke noe særlig.

 

Noe som er langt mer irriterende er likevel at telefonen har begynt å skru seg av. Det skjer ikke veldig ofte, men det har kanskje skjedd 3-4 ganger i løpet av dagene etter at jeg oppdaterte til 4.3. Før oppdateringen skjedde det aldri.

 

Ikke veldig fornøyd med Sony nå, kjenner jeg.

Lenke til kommentar

Når batterimåleren enkelte dager synker med nesten 6% per time angrer jeg nesten på at jeg oppgraderte, men har hørt at det kommer en ny feilfiks snart:

http://www.xperiablog.net/2014/02/26/xperia-t-and-xperia-v-see-9-2-a-1-199-firmware-build-certified/

 

Nå har jeg måtte begynne å slette apper for å ikke gå tom for lagring og minne, derfor har jeg kjøpt meg en brukt Xperia Z. Usikker på om jeg takler størrelsen, synes egentlig V er litt for stor.

 

Edit: Den brukte Xperia Z var vannskadet. Måtte returneres og kjøpet ble hevet.

Min V har nå fått tilbake brukbar batterilevetid, holder ut to dager på en lading.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er det noen som har fått den nye bugfixen (9.2.A.1.199) for Android 4.3 som en oppdatering istedenfor en reinstallasjon? Jeg fikk mulighet til å laste den ned i dag via PC Update Service, men avbrøt da jeg ikke ville installere alt på nytt. Android 4.3 (9.2.A.0.295) fikk vi jo som oppdatering, dermed burde dette også gå for bugfixen?

 

Dermed venter jeg til 9.2.A.1.199 er tilgjengelig som OTA-oppgradering, satser på at den tillater oppgradering istedenfor reinstallasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Litt imponert over at Sony fortsatt pusher oppdateringer til denne. I sommer en gang kom det en oppdatering til 9.2.A.2.5, og her for noen dager siden kom det oppdatering til Walkman-appen. I tillegg mener jeg det relativt nylig har kommet oppdateringer til appene for filmavspilling og bildegalleri også.

 

Alt er lagt inn og alt funker bra. Lurer på om vi får 4.4 etterhvert?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...