Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, og vel førjul!

 

Kom over en gammel nostalgisk Nintendo-spake til 8Bit, som var rekonstruert til en USB-kontroller. Jeg vil gjerne prøve meg på noe av det samme, men søkte litt rundt på hvor det gikk an å få tak i USB-kort, som man selv kan til velge hva som skal være på det, eventuelt størrelse, uten hell.

 

Er det noen som vet en nettbutikk der jeg får tak i USB-kort, som har tilegnet programvare der jeg kan velge hvordan komponentene skal fungere, eventuelt på nettstedet der jeg kjøper det?

 

 

Med vennlig hilsen,

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Texas Instruments lager USB-sticks med en liten mikrokontroller på. Denne kan du så programmere.

 

http://www.ti.com/mcu/docs/mcuprodtoolsw.tsp?sectionId=95&tabId=2884&familyId=919&toolTypeId=1#consticks

 

Stikken kan du kjøpe for rett over 200 kr, du får da også lisens til texas instruments sitt uviklingsverktøy (med begrensning på kodestørrelse). Mikrokontrolleren er på 32 bit kjører typisk på 60 MHz og programmeres i C.

 

NB: Du bør ha kjennskap til programmering før du setter i gang med noe slikt som dette. Antar du vil at USB dingsen skal kommunisere med PC. Da må du fort lage et program på USB dingsen og et program på PC.

Lenke til kommentar

Akkurat å konvertere NES-kontrollere til USB finnes det vel egne sett for, som kan være et greit startpunkt om du ikke har gjort noe lignende før.

 

Dersom du derimot kan litt om mikrokontrollere (C-programmering osv), er det flere smarte løsninger på hvordan du kan lage USB-maskinvare rimelig billig. Et eksempel er V-USB, software som tar seg av det vanskelige for deg om du skal lage noe med AVR-brikker (som forøvrig koster rundt 6-7 kroner per brikke). Mye billigere enn Thorsens TI-produkt, men det krever nok mye mer lesing og jobb for å få noe fungerende.

 

Arduino er også et godt alternativ om du er helt nybegynner, men jeg vet ikke om noen NES-prosjekt direkte knyttet til den sånn uten videre, selv om det garantert finnes.

Endret av Araho
Lenke til kommentar

Hvis det er et godt utgangspunkt å starte med et designert sett for NES-kontrollere, så gjør jeg gjerne det. Jeg kan relativt lite med programmeringsspråk, men skjønner hva det går ut på, men har veldig lyst til å lære mer om det. Spesielt det med å programmere egne USB-kort, i forhold til å lage kontrollere, tastatur, gadgets o.l.

 

Har lett en del på nettet angående programmering, men der fins jo et hav av meninger og metoder der, og vet ikke helt hvor jeg skal starte.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Hvis du er gira på et slikt prosjekt kan du få noen USB-breakout boards (dvs USB-plugger der tilkoblingene er lette å komme til) billig av meg. Jeg skal på skolelabben i neste uke og få produsert noen til meg selv, men siden brettet må være minst x antall cm2 stort lager jeg flere enn jeg har bruk for akkurat nå :)

 

Send meg en PM om det virker interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...