Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H100i


Anbefalte innlegg

som veier 3 ganger mer på hovedkortet og kjøler dårligere. og ser mindre flashy ut og ikke har corsair link. jepp er nok lurt.

 

dette har høyere kvalitet

Skal vi sammenligne denne med NH-D14 så er nok ytelsen omtrent den samme, støynivået er mye lavere, den kan også brukes passivt! Det følger med en del snadder, og prisen er på rundt 550 NOK. Vekten er ikke skadelig for hovedkortet.

 

NH-D14 er tyngre ja, mangler Corsair Link ja, men du får mye mer for pengene! Enkelt og greit. Noctua NH-D14 er kanskje kjøleren du får mest for pengene, samtidig som at det er en av de beste luftkjølerene på markedet, som også har bedre ytelse enn flere av Corsairs vannkjølingssett og koster mindre!

 

Kvaliteten på Noctua NH-D14 er som resten av Noctua-produktene, den er veldig høy!

 

Så, noen siste ord før jeg erklærer NH-D14 til vinner? :)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som veier 3 ganger mer på hovedkortet og kjøler dårligere. og ser mindre flashy ut og ikke har corsair link. jepp er nok lurt.

 

dette har høyere kvalitet

Er du virkelig bekymret for at en NH-D14 legg for mye press på hovedkortet?

http://www.youtube.com/watch?v=fGT01M4EAgA

 

Corsair Link er sikkert nyttig for kontrollfriker, men jeg har vansker med å se hva som gjør det så voldsomt mye bedre enn automatisk kontroll fra hovedkortet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du virkelig bekymret for at en NH-D14 legg for mye press på hovedkortet?

 

Corsair Link er sikkert nyttig for kontrollfriker, men jeg har vansker med å se hva som gjør det så voldsomt mye bedre enn automatisk kontroll fra hovedkortet.

 

nei jeg liker bare ikke at den buer litt hvis det er et billig hovedkort. vet at det holder men liker det ikke. også ser h100i og h100 mye mye bedre ut. og det er viktig. ;)

Lenke til kommentar
nei jeg liker bare ikke at den buer litt hvis det er et billig hovedkort. vet at det holder men liker det ikke. også ser h100i og h100 mye mye bedre ut. og det er viktig. ;)

Du sier at du vet at det holder, men liker det uansett ikke at det buer? Enten er det bra eller så er det ikke, og buing er definitivt ikke bra.

 

Det at du sier dette må ha noe med at du ikke er 100 % overbevist over at vekten er bra, at det holder. Men med det festesystemet som brukes, så buer det neppe. Eneste buen jeg ser er den som kommer etter regnet har falt. Hovedkortet er også gjevnt over skrudd fast i kabinettet, monteringshullene for prosessorkjøleren er heller ikke langt ifra skruehullene til hovedkortet. Det vil selvsagt være litt bevegelse i kortet uansett, enten man ser det eller ikke. De er der bare du holder i det, eller setter inn RAM-moduler. Men det er uansett ikke skadelig for hovedkortet om det sitter en ivrig NH-D14 og "ruger" på hovedkortet.

 

Så igjen, hva er galt med vekten? ;)

 

 

 

Okei, utseende, design. Jeg ser den. Jeg forstår også at du er villig til å betale ekstra for dette vannkjølingssettet pga. et pent utseende og fordi det får insiden av maskinen til å se ryddig å fin ut.

 

Men å si at luftkjølere er dårligere blir feil. NH-D14 er alt i alt mye bedre enn denne. Ytelsen er også på linje, til flere hundre kroner lavere pris!

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier at du vet at det holder, men liker det uansett ikke at det buer? Det at du sier dette må ha noe med at du ikke er 100 % overbevist over at vekten er bra, at det holder. Men med det festesystemet som brukes, så buer det neppe. Hovedkortet er også gjevnt over skrudd fast i kabinettet. Eneste buen jeg ser er den som kommer etter regnet har falt.

 

Så igjen, hva er galt med vekten? ;)

 

Okei, utseende, design. Jeg ser den. Jeg forstår også at du er villig til å betale ekstra for dette vannkjølingssettet pga. et pent utseende og fordi det får insiden av maskinen til å se ryddig å fin ut.

 

Men å si at luftkjølere er dårligere blir feil. NH-D14 er alt i alt mye bedre enn denne. Ytelsen er også på linje, til flere hundre kroner lavere pris!

 

og liker ikke vekten for de bøyer seg ofte litt nedover over tid. det ser enda mindre bra ut :p

 

ytelsen er like bra eller bedre på nh-D14 det er sant. men hadde vært interesant å se hvor temperaturen på¨h100i med 4.6 ghz på en 3770k ville vært kontra noctua kjøleren? noen som vet? :p

 

og igjen designet er viktig for meg da det er morro med flashy utstyr. og jeg har en "corsair-pc" hvor jeg har alt corsair og da blir det dumt å kjøpe en kjøler som noctua ass :p derimot hadde noctua slutter en kjøler eller vifter som var helt svarte hadde jeg aldri noensinne kjøpt noe annet. de kjøler best og er stillest og har høy kvalitet generelt. åssen er noctua om garanti? er de greie eller kjøpe?

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

og liker ikke vekten for de bøyer seg ofte litt nedover over tid. det ser enda mindre bra ut :p

 

ytelsen er like bra eller bedre på nh-D14 det er sant. men hadde vært interesant å se hvor temperaturen på¨h100i med 4.6 ghz på en 3770k ville vært kontra noctua kjøleren? noen som vet? :p

 

og igjen designet er viktig for meg da det er morro med flashy utstyr. og jeg har en "corsair-pc" hvor jeg har alt corsair og da blir det dumt å kjøpe en kjøler som noctua ass :p derimot hadde noctua slutter en kjøler eller vifter som var helt svarte hadde jeg aldri noensinne kjøpt noe annet. de kjøler best og er stillest og har høy kvalitet generelt. åssen er noctua om garanti? er de greie eller kjøpe?

Endret innlegget en del etter du skrev dette (jeg har en tendens til å gjøre det :p ), var ikke klar over at du hadde sitert meg.

 

Igjen, jeg har ikke samme synet på det med at hovedkortet "bøyer seg". :) Jeg mener ikke at vekten er noe skadelig.

 

Det ligger nok tester der ute, jeg har ikke søkt etter det. Men se etter nye tester av H100i, så har nok noen av dem testet NH-D14 fra før.

 

Joda, ser den. Design er viktig det. Vil selv ha vannkjøling, men neste gang blir det noe mer dyrere, solide greier.

 

Noctua er veldig greie ja, de fleste produktene har en garranti på 6 år, og de leverer monteringssett til nyere hovedkort gratis, hvis du oppgraderer. Jeg fikk ikke med LGA 2011- eller LGA 1156/1155-sett fordi det hadde ikke blitt lansert enda. Men jeg kan bare kontakte Noctua, så sender de dette gratis. :) jeg kjøpte NH-D14 til LGA 775. Har ikke hatt råd til ny PC etter det. Må skylde på studering, billapp, leie, strøm, mat, bilforsikring, bil, reperasjoner, deler osv. osv. :p

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Noen vannkjøling å anbefale? H80i ser jeg har kommet...
H80i er en fin kjøler ja.
H80i, fin kjøler, joda. Men den er fortsatt mye dyrere enn f.eks. NH-D14 (med fare for at det blir gjentagelser her). Prisen er høyere, ytelsen dårligere, støyen høyere, tilbehøret er ok.

 

Så igjen, er H80i en fin kjøler? Jo, til en mye høyere pris. Er vannkjøling verdt det? Det må du avgjøre selv. Er du villig til å betale mer for et strengt tatt dårligere produkt, så helt greit. :)

 

Fordelene er at du får et ryddigere kabinett, vannkjøling er gøy, det ser veldig pent ut. Og så kan jo Corsair Link være nyttig for noen. Altså, ytelsen er grei nok for de fleste, så vil du betale noen hundre kroner ekstra for et moderne og pent vannkjølingssett så skal jeg ikke halshugge deg av den grunn.

 

EDIT: Dessuten koster H100i en hundrelapp mer bare. :) Usikker på hvordan ytelsen skalerer dog, men tviler egentlig på at den er verdt 100 kroner mer. Men for meg, hvis det sto mellom H80i og H100i ville jeg tatt H100i.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Noctua vifter egner seg generelt dårlig til radiatorer, bør ha noe som gir høyere statisk trykk. Dette er viktigere jo tettere radiatoren er. Nå vet jeg ikke FPI på H100i, men H100 var iallefall bra tett (uten at jeg vet eksakt FPI der heller).En ting jeg misliker med disse er bruk av Alu rad og Kobber blokk, slikt gir fare for korrosjon. Dessuten har pumpene hittil vært meget dårlige greier. Kobberblokka i seg selv er forøvrig ikke så værst.Ang. luftretning; Såfremt det ikke er helt spesielle grunner til det motsatte så velg å blås ut av kabinettet. RAM, Mosfet's, Skjermkort etc kan få svettetokter dersom all varmen fra CPU blir stengt inne.Suger radiatoren bør du ha bra mye annet til å fjerne all varmlufta og da risikerer en fort undertrykk i kassa og støv over alt som resultat. (Med overtrykk samler søvet seg på viftefiltrene).

De anbefaler nok at lufta blåses ned da det kjøler cpu best.

Andre fordeler med å blåse ned er at du trolig får mindre støv inn/ ser at støvfilter er tett.

 

Tror ikke lufta blir merkbart varmet opp av radiatroren om du ikke kjører et passivt system og da må lufta gå opp.

 

Det kan bli noe krøll med luftstrøm, standard i dag er inn fra front over hd og bakover der de treffer skjemkort før toppviftene trekker det ut.

Tenke meg at skjermkort blir liggende mer i skyggen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...