Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H100i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor testa dere ikke denne(H100i) oppimot Corsair H100 første version?
Forsvant en linje her gitt........Forts, her:I tilsvarende samme kabinett, med samme oppsett/maskinvare til begge ?

 

Det har vi faktisk gjort! Ttidligere i år fant vi frem og testet på nytt alle kjølesettene som er med i grafene her. Dette ble gjort i samme kabinett, og med samme komponenter for øvrig, for å gi et godt sammenlikningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

tusen takk for svar stian!

 

tar nok h100i over h80i jeg og :p ser bedre ut og er kulere(jepp jeg er så teit som det hehe)

 

var ikke redd for at vekten skulle skade bare liker ikke at en del kjølere "heller" nedover etter et år eller to på grunn av vekt. ser dumt ut :p

Bare hyggelig!. ^^,

 

Corsair H100i er for all del ingen dårlig kjøler, den er bare ikke prisgunstig. :) Og det er jo en ærlig sak at du prioriterer utseende også. Skal være enig med deg at det ser veldig kult ut med vannkjølingssett. ;) Det er viktig å ta personlige verdier i betraktning. I dette tilfelle har estetiske faktorer mye å si for deg.

 

Hmm, slik helling har jeg aldri sett noe til. :hmm: Kjøleren min står også helt vertikalt på mitt kort, maskinen har vært i bevegelse/flyttet på en del, og kjøleren står helt rett opp og ned. Men-men, skal ikke benekte dette. Har bare aldri sett dette selv. :)

 

 

 

Kan da ikke være så vanskelig å se hvilken vei viftene blåser HW?
Bare til å se på bladene det, hvordan de dreier seg. :p

 

 

 

Dual D14, stabilt som fjell
+1

 

Stilig! :D

 

 

 

En smule OT, men: crazycooler, har du vurdert å putte en SSD i maskinen du har i signaturen der? Om du ikke gamer mye nye spill kan den fint holde noen år til, om ikke for deg (om du får lyst til å oppgradere) så for noen som er mer hverdagslige PC brukere.

Spør du meg så er det hensiktsmessig å investere i en SSD uansett bruk, "uansett" maskin. En SSD gjør underverker og prisene er ganske lave nå. Du får 128 GB for 7-800 NOK. Hvis du ser prisen i betraktning så er dette oppgraderingen du merker mest på, spesielt ved generelt bruk. Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Bruker heller 70% av de pengene på en av de bedre luftkjølerne og en lav RPM vifte...En vis mann sa, the simpler the design, the better.
som veier 3 ganger mer på hovedkortet og kjøler dårligere. og ser mindre flashy ut og ikke har corsair link. jepp er nok lurt.dette har høyere kvalitet

 

Vekt har lite å si. Det er festet og riktig montering som er viktig...

Mange luftkjølere kjøler mye bedre enn disse kompakt vannkjølings løsningene.

Ser mindre flashy ut? Stirrer du på PCen daglig? Skal du legge den ut for utstillings show? Neppe.

Corsair Link er ikke nødvendig. Det finnes mange alternativer til overvåkning dersom man må ha det. Det trengs alvorlig talt ikke dersom du har et greit kabinett som kjøler riktig.

 

Så ser ikke helt poenget med å ha et jævlig bråkete alternativ som er mer komplisert og går 100% sikkert fortere i stykker enn en luftkjøler. Ser du noen servere med vannkjøling av denne typen? Nei. Fordi det er farlig og overkomplisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vi faktisk gjort! Ttidligere i år fant vi frem og testet på nytt alle kjølesettene som er med i grafene her. Dette ble gjort i samme kabinett, og med samme komponenter for øvrig, for å gi et godt sammenlikningsgrunnlag.

 

Hvis dere har testet H100i oppimot H100 "tidligere" i år,har det desverre gått meg "hus forbi".

og ber såklart om unnskydlning for dette

At dere har testet andre ting oppimot hverandre har jeg fått med meg!

Lenke til kommentar

En smule OT, men: crazycooler, har du vurdert å putte en SSD i maskinen du har i signaturen der? Om du ikke gamer mye nye spill kan den fint holde noen år til, om ikke for deg (om du får lyst til å oppgradere) så for noen som er mer hverdagslige PC brukere.

 

Veldig OT GullLars,tar sjansen på å svare her:

men for å svare deg er det en stund siden jeg benyttet meg av det opsettet der,jeg har det liggende

husker ikke sist jeg brukte dette,hadde egentlig tenkt å lage "streame" maskin ut av den med div mod.

Jeg har nå en lang periode kjørt I7 980X ,Corsair force GT,vekselvis Evga X58 classified /Asus Rampage III extreme ,GTX 680,Dominator GT vekselvis 6/12 GB bla.for å teste hvordan HK` ene jobber mot hverandre evt avviker fra hverandre.

Uansett TAKK for tipset!!!

Lenke til kommentar
Spør du meg så er det hensiktsmessig å investere i en SSD uansett bruk, "uansett" maskin. En SSD gjør underverker og prisene er ganske lave nå. Du får 128 GB for 7-800 NOK. Hvis du ser prisen i betraktning så er dette oppgraderingen du merker mest på, spesielt ved generelt bruk.

Jeg har sagt det samme siden 2010, når man fikk 64GB SSD til 1200-1300kr. For alle som vet hva de driver med har jeg også sagt det samme for "nesten alle maskiner og bruksområder" siden 2009, når man fikk Vertex 32GB til 1000kr, som holdt fint til boot drive.

:)

 

EDIT: crazycooler, det kunne kanskje vært en fin julegave til et familiemedlem (som ikke gamer nye spill)

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har sagt det samme siden 2010, når man fikk 64GB SSD til 1200-1300kr. For alle som vet hva de driver med har jeg også sagt det samme for "nesten alle maskiner og bruksområder" siden 2009, når man fikk Vertex 32GB til 1000kr, som holdt fint til boot drive.

:)

Helt enig! Synes 1 k for 64 GB var "billig" også jeg. Har man prøvd SSD-er så skjønner man hvorfor det er verdt det. :) Nå er prisene kjempegunstige! Trenger man mer lagring kjøper man bare en HDD til under tusenlappen i tillegg. Jeg har en Corsair Force F60 (lavt strømforbruk, god i laptop) som jeg kjøpte for et par år siden, og neste gang jeg kjøpte SSD var prisen halvvert. Har også en Kingston HyperX 3k 128 GB som jeg fikk på tilbud. Bygget nettopp en kul rigg for en venn, hvor Samsung 830 ble brukt. Kan godt si at jeg er misunnelig på den maskinen! Skal ha meg en Samsung 840 Pro neste år, og ser ikke bort ifra at jeg kanskje også får en Intel/Crucial i hus også. Alle til hvert sitt bruk. :D

 

Oida, ble veldig off-topic dette her!!!

 

 

 

For å gjøre saken bedre kan jeg kommentere noe som faktisk er on-topic: :p

 

Jeg savner testresultater med overklokket system! Dette hadde også vært veldig interessant å sett iforhold til NH-D14 og "gamle" H100 og H80 osv. Hvorfor tar dere ikke med resultater med overklokket CPU som standard? Dette har blitt kommentert før. ;)

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi sammenligne denne med NH-D14 så er nok ytelsen omtrent den samme, støynivået er mye lavere, den kan også brukes passivt! Det følger med en del snadder, og prisen er på rundt 550 NOK. Vekten er ikke skadelig for hovedkortet.

 

NH-D14 er tyngre ja, mangler Corsair Link ja, men du får mye mer for pengene! Enkelt og greit. Noctua NH-D14 er kanskje kjøleren du får mest for pengene, samtidig som at det er en av de beste luftkjølerene på markedet, som også har bedre ytelse enn flere av Corsairs vannkjølingssett og koster mindre!

 

Kvaliteten på Noctua NH-D14 er som resten av Noctua-produktene, den er veldig høy!

 

Så, noen siste ord før jeg erklærer NH-D14 til vinner? :)

 

Som nevnt før i tråden her, så har jeg både NH-D14 og H100i, og på en 3930k @ 4.8Ghz så hadde jeg en maks temp på 87-88c med D14 i prime95, mens med H100i ligger temp på rundt 72c, det er en ganske stor forskjell. Da kjørte viftene på H100i'en på 2000rpm (maks er 2500).

 

H100i bråker en del mer enn D14, men man behøver ikke kjøre viftene på fullt for å ha god ytelse.

 

Ytelsesmessig vinner H100i med god margin.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vekt har lite å si. Det er festet og riktig montering som er viktig...

Mange luftkjølere kjøler mye bedre enn disse kompakt vannkjølings løsningene.

Ser mindre flashy ut? Stirrer du på PCen daglig? Skal du legge den ut for utstillings show? Neppe.

Corsair Link er ikke nødvendig. Det finnes mange alternativer til overvåkning dersom man må ha det. Det trengs alvorlig talt ikke dersom du har et greit kabinett som kjøler riktig.

 

Så ser ikke helt poenget med å ha et jævlig bråkete alternativ som er mer komplisert og går 100% sikkert fortere i stykker enn en luftkjøler. Ser du noen servere med vannkjøling av denne typen? Nei. Fordi det er farlig og overkomplisert.

 

corsair link fungerer bra og kan brukes på psu i tilegg. så er fint å ha alt låst til et program.

 

trenger du server-grade utstyr?

 

jeg ser daglig inn i pcen min da den står på bordet mitt og ikke under da jeg har lagt ganske mange tusen i at pcen min skal se bra ut med justerbart lys osv, og da har det veldig mye å si at den ser bra ut.

 

men over til andre ting, h100i bråker mer enn luftkjølere? er du høy? den bråker mindre og kan overklokkes vesentlig lenger. den bråker selvfølgelig ved stor overklokk men det gjør hvertfall luftkjølere haha. så alt du sier er tull, derimot har du rett i at den koster litt mye i forhold til luftkjølere så skal ikke si den er kostnadseffektiv.

Lenke til kommentar

 

Så ser ikke helt poenget med å ha et jævlig bråkete alternativ som er mer komplisert og går 100% sikkert fortere i stykker enn en luftkjøler. Ser du noen servere med vannkjøling av denne typen? Nei. Fordi det er farlig og overkomplisert.

 

Skjønner ikke helt hva du mener med "farlig og overkomplisert"? Har sett server-parker nedkjølt av innsjøer... Er ikke det komplisert det? Servere med "lukket vannkjøling" (slik som H100, hvis det er det du mener) finnes sikkert også... kanskje i litt mindre format da...

Blir vel feil å sammenligne store, mer avanserte servere, med mindre PCer. H100 er ikke så avansert at det gjør noe...det er tross alt bare en liten PC den skal kjøle, ikke en massiv server.

Lenke til kommentar
Så ser ikke helt poenget med å ha et jævlig bråkete alternativ som er mer komplisert og går 100% sikkert fortere i stykker enn en luftkjøler. Ser du noen servere med vannkjøling av denne typen? Nei. Fordi det er farlig og overkomplisert.
Skjønner ikke helt hva du mener med "farlig og overkomplisert"? Har sett server-parker nedkjølt av innsjøer... Er ikke det komplisert det? Servere med "lukket vannkjøling" (slik som H100, hvis det er det du mener) finnes sikkert også... kanskje i litt mindre format da...Blir vel feil å sammenligne store, mer avanserte servere, med mindre PCer. H100 er ikke så avansert at det gjør noe...det er tross alt bare en liten PC den skal kjøle, ikke en massiv server.

 

Farlig i den forstand dersom du er avhengig av PCen i arbeid konstant, stryker pumpen med må du bytte utstyret som kan ta en del tid, for ikke å snakke om å ha en vifte i backup. En liten pumpe motor stryker fortere med enn en vanlig 120mm vifte.

 

Vekt har lite å si. Det er festet og riktig montering som er viktig...Mange luftkjølere kjøler mye bedre enn disse kompakt vannkjølings løsningene.Ser mindre flashy ut? Stirrer du på PCen daglig? Skal du legge den ut for utstillings show? Neppe.Corsair Link er ikke nødvendig. Det finnes mange alternativer til overvåkning dersom man må ha det. Det trengs alvorlig talt ikke dersom du har et greit kabinett som kjøler riktig.Så ser ikke helt poenget med å ha et jævlig bråkete alternativ som er mer komplisert og går 100% sikkert fortere i stykker enn en luftkjøler. Ser du noen servere med vannkjøling av denne typen? Nei. Fordi det er farlig og overkomplisert.
corsair link fungerer bra og kan brukes på psu i tilegg. så er fint å ha alt låst til et program. trenger du server-grade utstyr? jeg ser daglig inn i pcen min da den står på bordet mitt og ikke under da jeg har lagt ganske mange tusen i at pcen min skal se bra ut med justerbart lys osv, og da har det veldig mye å si at den ser bra ut. men over til andre ting, h100i bråker mer enn luftkjølere? er du høy? den bråker mindre og kan overklokkes vesentlig lenger. den bråker selvfølgelig ved stor overklokk men det gjør hvertfall luftkjølere haha. så alt du sier er tull, derimot har du rett i at den koster litt mye i forhold til luftkjølere så skal ikke si den er kostnadseffektiv.

 

Herregud, nytter ikke å diskutere med deg. Nå blir jeg forbanna. Du kaller alt jeg sier er tull? DU er faenmeg høy. Luftkjølere med viftediameter på over 120mm bråker mer enn en liten pumpemotor på 20mm i samme RPM? Er du helt på jordet?

Lenke til kommentar
Servere med "lukket vannkjøling" (slik som H100, hvis det er det du mener) finnes sikkert også... kanskje i litt mindre format da...

Blir vel feil å sammenligne store, mer avanserte servere, med mindre PCer. H100 er ikke så avansert at det gjør noe...det er tross alt bare en liten PC den skal kjøle, ikke en massiv server.

Jeg vet det er noen her på forumet som kjøler Folding@Home multi-socket servere med lukket vannkjøling. Alias f.eks. kjører en overklokket 4-socket AMD server (hver prosessor har 8 moduler / 16 kjerner) kjølt av 4x Antec H2O 620, der serveren har trukket opp til ca 1100W ved 3.7GHz. Om du har plasser å montere radiatorer og du vet du skal inn i kabinettet og rote en gang i blandt er det veldig kjekt å ha lukket vannkjøling. Når det gjelder støy vs luftkjølere kommer det fullstendig an på vifter og radiatoren. En H100 (ikke i) bråker betydelig mer enn en Noctua når begge går for 100%, og kjøler også litt mer, men ved samme støynivået er de gjevngode kjølere (er ikke sikker hvem som vinner, men de er nære hverandre)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...