Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H100i


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Ikke alltid 140DB-vifter passer å ha i hus i servere.

Sært. Personlig ville jeg vel heller hatt en MCP355 enn fire relativt ustabile pumper.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Farlig i den forstand dersom du er avhengig av PCen i arbeid konstant, stryker pumpen med må du bytte utstyret som kan ta en del tid, for ikke å snakke om å ha en vifte i backup. En liten pumpe motor stryker fortere med enn en vanlig 120mm vifte.

 

 

 

Herregud, nytter ikke å diskutere med deg. Nå blir jeg forbanna. Du kaller alt jeg sier er tull? DU er faenmeg høy. Luftkjølere med viftediameter på over 120mm bråker mer enn en liten pumpemotor på 20mm i samme RPM? Er du helt på jordet?

 

du har altså aldri hørt en pumpe da? jeg kjører 2 pumper på hovedriggen min og 2 lukkede på de 2 andre pcene mine. og pumpene der støyer vesentlig mindre enn en 120 mm vifte på lav rpm. på samme rpm støyer fakisk den største mest eller har du ingen kunnskap om fysikk?

 

og har du samme kjøleren i over 5 år du eller?(snakker om personlig bruk ikke serverbruk) jeg har hatt en h40 i snart 4 år og den er like fin. derimot måtte jeg bytte vifta på tårnkjøleren jeg hadde på broren min sin pc etter 1 år. er helt tilfeldig hva som ryker først og så lenge det fungerer i over 2-3 år er det ikkeno problem.

Lenke til kommentar

og har du samme kjøleren i over 5 år du eller?(snakker om personlig bruk ikke serverbruk) jeg har hatt en h40 i snart 4 år og den er like fin. derimot måtte jeg bytte vifta på tårnkjøleren jeg hadde på broren min sin pc etter 1 år. er helt tilfeldig hva som ryker først og så lenge det fungerer i over 2-3 år er det ikkeno problem.

Ja, alle vet at H40 lanserte i 2008, ikke snakk om at den ble lansert oktober 2011.

 

Kan du ikke slutte å fabrikere slike argumenter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

H80i, fin kjøler, joda. Men den er fortsatt mye dyrere enn f.eks. NH-D14 (med fare for at det blir gjentagelser her). Prisen er høyere, ytelsen dårligere, støyen høyere, tilbehøret er ok.

 

Så igjen, er H80i en fin kjøler? Jo, til en mye høyere pris. Er vannkjøling verdt det? Det må du avgjøre selv. Er du villig til å betale mer for et strengt tatt dårligere produkt, så helt greit. :)

 

Fordelene er at du får et ryddigere kabinett, vannkjøling er gøy, det ser veldig pent ut. Og så kan jo Corsair Link være nyttig for noen. Altså, ytelsen er grei nok for de fleste, så vil du betale noen hundre kroner ekstra for et moderne og pent vannkjølingssett så skal jeg ikke halshugge deg av den grunn.

 

EDIT: Dessuten koster H100i en hundrelapp mer bare. :) Usikker på hvordan ytelsen skalerer dog, men tviler egentlig på at den er verdt 100 kroner mer. Men for meg, hvis det sto mellom H80i og H100i ville jeg tatt H100i.

 

Synest du gang på gang skriver veldig bastant om ting du tydeligvis ikke har peiling på? Er det ikke greiere sjekke opp ting før du påstår ting. så slipper man flausen etterpå.

 

http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2012/11/30/corsair-h80i-review/2

 

Her ser vi at H80i slår Phanteks'en, som igjen er marginalt bedre en noctua'en. Ergo H80i kjøler også bedre, i tillegg til de fordelene vannkjølingen fører med seg.

Lenke til kommentar

Ja, alle vet at H40 lanserte i 2008, ikke snakk om at den ble lansert oktober 2011.

 

Kan du ikke slutte å fabrikere slike argumenter?

 

fabrikerte ikke.- tok feil av kjøleren og datoen. var asetek sin. men den lanserte 3.5 år siden. sorry for den. tok feil på grunn av festemekanismen for de er like og har montert en del av corsairs versjon av den.

 

men du har aldri tatt feil så du vet ikkeno om det.

Endret av cannibalguppy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Farlig i den forstand dersom du er avhengig av PCen i arbeid konstant, stryker pumpen med må du bytte utstyret som kan ta en del tid, for ikke å snakke om å ha en vifte i backup. En liten pumpe motor stryker fortere med enn en vanlig 120mm vifte.Herregud, nytter ikke å diskutere med deg. Nå blir jeg forbanna. Du kaller alt jeg sier er tull? DU er faenmeg høy. Luftkjølere med viftediameter på over 120mm bråker mer enn en liten pumpemotor på 20mm i samme RPM? Er du helt på jordet?
du har altså aldri hørt en pumpe da? jeg kjører 2 pumper på hovedriggen min og 2 lukkede på de 2 andre pcene mine. og pumpene der støyer vesentlig mindre enn en 120 mm vifte på lav rpm. på samme rpm støyer fakisk den største mest eller har du ingen kunnskap om fysikk?og har du samme kjøleren i over 5 år du eller?(snakker om personlig bruk ikke serverbruk) jeg har hatt en h40 i snart 4 år og den er like fin. derimot måtte jeg bytte vifta på tårnkjøleren jeg hadde på broren min sin pc etter 1 år. er helt tilfeldig hva som ryker først og så lenge det fungerer i over 2-3 år er det ikkeno problem.

 

Har hatt flere pumper selv. MCP655 er jeg ganske fornøyd med på støynivå. Men de komplette lukka vannkjølingsytemene jeg har hatt har en billig og dårlig pumpemotor som bråker forferdelig dersom RPM går over 1200-1500.

 

Dersom broren din har hatt en vifte som kun varte ett år er det ikke mye kvalitet han har hatt. Sikker en medfølgende drittvifte fra et billigkabinett. De fleste gode vifter varer godt over 5 år. Jeg har hatt noen vifter fra papst som har vart i over 12 år uten å lage en knirke lyd.

 

Vi har tydeligvis erfaring forskjell.

Det koker ned til kvalitet, smak og økonomi.

 

Men du mener fysikken bak mindre vifter/pumper ikke bråker mer enn store vifter/pumper i samme RPM? Feks 2000 RPM?

Jeg har vertfall opplevd det. Flere ganger.

Men det koker nok ned til kvalitet og er vanskelig å bevise 100%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt flere pumper selv. MCP655 er jeg ganske fornøyd med på støynivå. Men de komplette lukka vannkjølingsytemene jeg har hatt har en billig og dårlig pumpemotor som bråker forferdelig dersom RPM går over 1200-1500.

 

Dersom broren din har hatt en vifte som kun varte ett år er det ikke mye kvalitet han har hatt. Sikker en medfølgende drittvifte fra et billigkabinett. De fleste gode vifter varer godt over 5 år. Jeg har hatt noen vifter fra papst som har vart i over 12 år uten å lage en knirke lyd.

 

Vi har tydeligvis erfaring forskjell.

Det koker ned til kvalitet, smak og økonomi.

 

Men du mener fysikken bak mindre vifter/pumper ikke bråker mer enn store vifter/pumper i samme RPM? Feks 2000 RPM?

Jeg har vertfall opplevd det. Flere ganger.

Men det koker nok ned til kvalitet og er vanskelig å bevise 100%.

 

en stor vifte støyer mindre FORDI den kjører tregere og flytter mer luft. ved samme hastighet støyer større vifter mer pga turbulens.

 

broren min sin vifte var den som fulgte med cooler master 212 kjøleren. den var sikkert dårlig men var en greit pwm vifte som døde. hvorfor vet jeg ikke men vet at det er ganske random som regel.

Lenke til kommentar

en stor vifte støyer mindre FORDI den kjører tregere og flytter mer luft. ved samme hastighet støyer større vifter mer pga turbulens.

 

broren min sin vifte var den som fulgte med cooler master 212 kjøleren. den var sikkert dårlig men var en greit pwm vifte som døde. hvorfor vet jeg ikke men vet at det er ganske random som regel.

Diameter har ikke noe å si på støy generert fra et roterende objekt, det som har noe å si er hvilke stoffer som kommer i kontakt med hverandre. En pumpes impeller kan fint støye mer enn en kabinettvifte ved samme omdreiningshastighet. Et veldig enkelt eksempel er en dremel, en dremel som spinner støyer langt mer når den er i kontakt med metall enn når den er i kontakt med luft ;)

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diameter har ikke noe å si på støy generert fra et roterende objekt, det som har noe å si er hvilke stoffer som kommer i kontakt med hverandre. En pumpes impeller kan fint støye mer enn en kabinettvifte ved samme omdreiningshastighet. Et veldig enkelt eksempel er en dremel, en dremel som spinner støyer langt mer når den er i kontakt med metall enn når den er i kontakt med luft ;)

 

så turbulensen øker ikke ved en større overflate? seriøst spørsmål btw

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

så turbulensen øker ikke ved en større overflate? seriøst spørsmål btw

Jo, jeg har ikke sagt noe om det. Det eneste jeg sier er at en impeller i kontakt med vann kan bråke mer enn vifteblader i kontakt med luft, dette kommer an på hvordan impelleren og viftebladene er bygget og hvilke materialer som er i bruk. Impelleren kan også være i kontakt med metall, og metall gnissende mot metall bråker langt mer enn vifteblader i kontakt med luft.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har ikke sagt noe om det. Det eneste jeg sier er at en impeller i kontakt med vann kan bråke mer enn vifteblader i kontakt med luft, dette kommer an på hvordan impelleren og viftebladene er bygget og hvilke materialer som er i bruk. Impelleren kan også være i kontakt med metall, og metall gnissende mot metall bråker langt mer enn vifteblader i kontakt med luft.

 

den er grei. takk for ordentlig svar.

 

er det fordi mcp355 er så veldig høy kvalitet at denne kjører lydløst i sammenligning med h100 og h80 sine pumper`?

Lenke til kommentar

den er grei. takk for ordentlig svar.

 

er det fordi mcp355 er så veldig høy kvalitet at denne kjører lydløst i sammenligning med h100 og h80 sine pumper`?

MCP355 kjører ikke akkurat lydløst vil jeg påstå, heldigvis har de fleste MCP355 en PCB med mulighet for PWM-kontroll og den kjører rimelig stille på 20% (60% er maks) i min oppfatning. MCP655 derimot, det er en stille pumpe :)

 

EDIT:

Tipper pumpene i lukket vannkjøling støyer er av to grunner:

  1. Det er luft i systemet.
  2. Pumpene må være effektive i plassforbruk og kostnader.

Nå har jeg aldri åpnet opp og kikket på noen av de lukkede systemenes pumper da.

 

EDIT2:

Etter å ha sett videoen Tiltman linket til er det ikke rart pumpa på H70 er elendig og durer slik som den gjør, det er jo en latterlig liten impeller festet på en skikkelig harry måte.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

MCP355 kjører ikke akkurat lydløst vil jeg påstå, heldigvis har de fleste MCP355 en PCB med mulighet for PWM-kontroll og den kjører rimelig stille på 20% (60% er maks) i min oppfatning. MCP655 derimot, det er en stille pumpe :)

 

EDIT:

Tipper pumpene i lukket vannkjøling støyer er av to grunner:

  1. Det er luft i systemet.
  2. Pumpene må være effektive i plassforbruk og kostnader.

Nå har jeg aldri åpnet opp og kikket på noen av de lukkede systemenes pumper da.

 

EDIT2:

Etter å ha sett videoen Tiltman linket til er det ikke rart pumpa på H70 er elendig og durer slik som den gjør, det er jo en latterlig liten impeller festet på en skikkelig harry måte.

 

mente mcp 655 :p 355 uten pwm kontroll måtte jeg hive for den rister så bordet nesten durer :p

men igjen takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...