Gå til innhold

Test: Corsair Hydro H100i


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får denne levert på døra på mandag. Gleder meg.

Men lurer fortsatt på et par ting:

- Som nevnt ovenfor, kan det være bedre med push-pull oppsett iom at jeg har et haf x med to vifter i topp som trekker luft ut?

- Vil temperaturen synke noe om man skifter ut den medfølgende pastaen med f.eks. Noctua nt-nh1?

 

Skal prøve å google litt mer i tillegg, men kjekt å få diskusjon rundt temaet :)

 

Edit: Fant en test hvor de byttet ut kjølepastaen med Noctua sin Nt-h1. Temperaturen på en i7-3930k sank med 0,9 ved stock speed og 0,3 ved overklokk på 4,6 Ghz.

 

http://www.vortez.net/articles_pages/corsair_hydro_series_h100i_review,11.html

Endret av Larsa2
Lenke til kommentar

Viftene på H100i heter SP120L, de har en CFM på 77, mens SP120 har vel nesten 63. SP120L selges ikke løst.

 

SP egner seg til radiatorer og hvis man har noe foran vifta som man må få lufta igjennom, f.eks masse harddisker i front. Til utblås egner AF120/140 seg bedre.

 

 

Får denne levert på døra på mandag. Gleder meg.

Men lurer fortsatt på et par ting:

- Som nevnt ovenfor, kan det være bedre med push-pull oppsett iom at jeg har et haf x med to vifter i topp som trekker luft ut?

- Vil temperaturen synke noe om man skifter ut den medfølgende pastaen med f.eks. Noctua nt-nh1?

 

Kjør push/pull, det fungerer nok best, kjører det på mitt Phantom med 2 stk 200mm vifter i toppen, og H100i radiatoren under. Ikke bytt ut den medfølgende pastaen, den er like bra som Noctuaen.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
"og skal ifølge bruksanvisningen settes til å trekke luft inn i kabinettet gjennom radiatoren."Hvorfor ikke blåse den varme luften ut istedet? i toppen av kabinettet bruker da man å blåse luften ut, varmen stiger tross alt oppover, dessuten er vel vifter mer effektive til å blåse luft enn å trekke luft? nå er ikke jeg noen ekspert men syntes det hørtes rart ut og jeg har ikke gjort det slik uansett hva som hadde stått i manualen :p
Trur de du bare skriver det pga de kastet mynt?Inni kabinettet har man gpu osv.Nå får man romtemp/ kald luft inn i radiatoren.Snur man det så blåser man ( avhengig av om gpu blåser all luft ut bak eller 50/50 inn i kabinettet) varm luft gjennom radiatoren.Så man må velge, vil man ha kaldest CPU eller GPU.Og siden dette er en CPU-kjøler er jo valget lett når de skal trykke anbefaling.Er ikke noen varm luft som får noen tid til å gå oppover i et kabinett med luftstrøm i.

 

Ja jeg tror de skrev det fordi de kastet mynt...

 

CPU varmen vil jeg helst ha ut av kabinettet for at resten skal være kaldt, ser ikke poenget med og pumpe varmluft inn... og har man god luftgjennomstrømning så vil ikke varmen i kabinettet være så mye høyere enn utenfor, hvis man ikke velger å varme det opp ved å kjøre varmluft mot GPUene da selvføgelig. som regel den gale veien med henhold til resten av luftstrømmen.

Lenke til kommentar

Det som følger med på H100i er tilsvarende SP Performance, men en liten tweak som gir mulighet for noe høyere RPM, og de har ikke farget sirkel rundt.

Det finnes en H100i silent edition (eller noe sånt) som kommer med SP Quiet Edition vifter, men jeg vet ikke om de har sluppet den ennå.

 

Jeg vet ikke. Men blir det sløs med penger å skifte fra de som følger med til Quiet 120, eller er det ikke verdt det? Ser at de har 2 pack på Dustin til 250. Eller skal jeg gå for 2X AF120 Quiet?

Endret av Kurio
Lenke til kommentar

Det er nok unødvendi, med mindre du vil ha det ekstra stille. For å senke støynivået kan du jo kjøre push-pull, med medfølgende vifter på lav hastighet som push, og den pakka med SP Quiet ved høy hastighet som pull. De burde da nærme seg hverandre i airflow og støynivå, og gi en sum som er bedre enn beste tilfelle hver for seg.

Lenke til kommentar
CPU varmen vil jeg helst ha ut av kabinettet for at resten skal være kaldt,

Da snur du den bare så får du litt varmere cpu.

 

Jeg har prøvd begge veger, og med "feil veg" gikk cpu og gpu-temp ned da det ble mer luft inn i kabinettet.

Luften ut av radiatoren er uansaett iskald på Core i7-3930K @ 4,6 100% load / folding.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt tankegangen med disse testene deres.Det er jo TOTALT uinteressant om prosessoren er 25c eller 30c, og hvor mye viftene bråker ved visse turtall. Viftene bør stilles på laveste mulig, kjøre en CPU test slik dere gjør, også kjøre en eller annen form for benchmark(spilling og videoredigering). Så lenge temperaturen holder seg under 70 grader er den delen godgjent og det som er interessant da er støy målt. Neste steg vil vere og overklokke prosessoren og gjenta det jeg skrev over.

 

Selv om det virker uinteressant for deg, kan det være interessant for andre datainteresserte :).

Endret av Nightmare1518
Lenke til kommentar

Siden man ikke klokker noe særlig lengre så klarer man seg uten bråkete løsninger. H100 var rent skrekkelig mtp støynivå. En slags hylende støy som nærmet seg høyfrekvent som kunne drive selv de roligste nær sammenbrudd. Håper Corsair har endret problemene fra forrige runde mtp levetid på pumpe.

 

For min del så er det lite støy som har høyets prioritet om dagen og det er egentlig ikke noe som slår svære monster-luft-kjølere til mitt brud. Med en god vifte og lav rpm kjøler de godt nok og er dessuten så godt som lydløs.

Lenke til kommentar

Hvor er resten av kjølerene dere har testet da? Dere hadde jo faktisk klart å produsere en brukbar liste over mange av de konkurerende kjølerene.

 

Kunne tenkt meg å se resultatet mot mange av de billigere Noctua-kjølerene som jeg ikke tviler på har bedre "value". Andre kjølere jeg ville hatt sammenligning til er Thermalright, Thermaltake, Phanteks, Scythe, Cooler Master, Prolimatech, men også Arctic Cooling som virker som å ha veldig prisguntige CPU-kjølere! Zalman virker som har nesten gitt opp.

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint med en sammenligning mot gode luftkjølere i samme prisklasse. Fra hva jeg har sett på ander nettsider har slike kjølere lite for seg i forhold til en god hearpipebasert kjøler.

 

 

Jeg er helt enig med Turgon, den mest spennende sammenligningen er gjerne mot luftkjølere. Hvordan gjør for eksempel en Noctua NH-D14 det i forhold? Den er hakket billigere og regnes som en av de beste luftkjølerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...