Gå til innhold

Wii U kan forandre spillbransjen (WiiU)


Anbefalte innlegg

Tragisk at en maskin som utgis i 2012 ikke kjører i native 1080p oppløsning. Krever ikke mye maskinvare i dag for å få det til. Nei, dette var altfor lite altfor sent fra Nintendo.

 

For deg :)

 

Det jeg sliter mest med er prisen iforhold til hva du får. Veldig enig i innlegget til KayAU.

Synes det er litt eplekjekt av Nintendo å tro at de fortsatt kan overprise både hardware (tilbehør også) og software, pågrunn av Zelda, mario o.l, og slippe unna med dårlige løsninger (oppløsning,nettløsning, spill som har rare løsninger med kontrollere o.l ). Spørsmålet er, hvor lenge vil de kunne holde på slik.

Zelda står mitt hjerte nært, men må innrømme at det hele begynner å få en bismak.

Kommer ikke til å vurdere WiiU før eventuelt neste jul 2013, så får man se hvordan ting går, og hvordan det blir med de 2 andre.

 

Faktum er at Nintendo selger maskinen med tap. Ikke på grunn av heftige specs selvsagt, men sannsynligvis på grunn av kontrolleren. Så kan vi jo være enige eller uenige i den prioriteringen, men overpriset er den ikke når de selger med tap. Er man ikke interessert i den nye kontrolleren (eller Nintendo-spill) kjøper man jo bare en 360, enkelt og greit.

 

Kost meg med i hele dag med wii u, elsker miiverse, masse morsomme folk der :)

 

Og, nintendo har samlet folk foran tven igjen. Og det kan jeg like

 

Miiverse er det jeg nesten gleder meg mest til, blir genialt å se hva folk bruker det til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da blir det neppe noen Wii U på deg. :p

 

Er du forøvrig sikker på at du virkelig vil ha stemmer i Zelda?

 

 

Jeg er helt sikker. Det der representerer jo ikke hva man kan forvente av stemmeskuespill i et eventuelt Zelda-spill. Jeg har ikke noe problem med at Link forblir en stille karakter, men det ødelegger så mye av innlevelsen for meg når halve spillet bare er et teksteventyr.

 

Hvorfor ikke ha stemmer på de datastyrte karakterene i verden? Det ville jo gjort underverker for både innlevelsen og historiefortelling. Men Nintendo har kjørt seg fast, så jeg forventer ingen endring der. Er en utrolig stahet innad i Nintendo, og jeg tror det eneste de kommer til å oppnå er å ende opp som Sega. Da får jeg hvertfall spilt Zelda på Playstation eller Xbox!

Lenke til kommentar

Jeg er helt sikker. Det der representerer jo ikke hva man kan forvente av stemmeskuespill i et eventuelt Zelda-spill. Jeg har ikke noe problem med at Link forblir en stille karakter, men det ødelegger så mye av innlevelsen for meg når halve spillet bare er et teksteventyr.

 

Hvorfor ikke ha stemmer på de datastyrte karakterene i verden? Det ville jo gjort underverker for både innlevelsen og historiefortelling. Men Nintendo har kjørt seg fast, så jeg forventer ingen endring der. Er en utrolig stahet innad i Nintendo, og jeg tror det eneste de kommer til å oppnå er å ende opp som Sega. Da får jeg hvertfall spilt Zelda på Playstation eller Xbox!

 

Det er helt fair å ønske stemmeskuspill og andre nyvinninger i Nintendo-spill. Men det er en fatal feilslutning å tro at mangel på det vil gjøre at Nintendo "ender opp som Sega" og at du får spilt Zelda på Playstation. Om det er noen som ligger i fare for å ta en Sega, så er det Sony, så sjansen er nok betydelig større for at du får kose deg med Kratos på neste Wii enn motsatt.

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tragisk at en maskin som utgis i 2012 ikke kjører i native 1080p oppløsning. Krever ikke mye maskinvare i dag for å få det til. Nei, dette var altfor lite altfor sent fra Nintendo.

 

Tull. Maskinen kjører glatt i 1080p. Selv om lanseringsspillene ikke kjører gjør det, betyr ikke det at maskinen ikke takler det. Bare late utviklere. Kommende Rayman Legends, f.eks., kjører i 1080p.

Lenke til kommentar

Jeg tror WiiU vil bli bedre likt enn Wii. Sistnevnte var totalt utdatert med sin kornete 480p grafikk allerede fra første dag, og bevegelseskontroll er noe som aldri vil fungere som en primær, eller fortrukket kontrollmetode. Noen få spill drar nytte av Wii-moten, i resten av spillene gir den ingenting, eller i verste fall er med på å forringe opplevelsen. Det er morsomt å se i etterkant hvor mange av Wii sin mest suksessrike spill som har en helt banal implementering av kontrollen, eller ingen bevegelseskontroll i det hele tatt(Super mario galaxy 1-2, Donkey kong, Kirby, smash bros, mario kart, Xenoblade, NSMB, Monster hunter...).

 

WiiU derimot har til tross for relativt svak maskinvare, muligheten til å vise HD og grafikk på nivå med hvilke som helst PS3 eller 360 spill. Den vil sikkert virke utdatert når nye maskiner kommer fra konkurrentene, men jeg tror ikke en vil oppleve det samme enorme fallet i kvalitet, som var tilfelle med Wii.

 

Jeg tror dessuten at kontrollen har et langt mer praktisk bruksområdet enn forgjengeren. Wii-moten var alt for ofte bare en irriterende atpåklatt ingen egentlig ville ha. Wii-U paden tror jeg i mye større grad vil gli naturlig inn i spillopplevelsen.

Å ha kart og annen informasjon på paden er en ting som alltid vil være nyttig, så selv de gangene kontrollen ikke i seg selv er med på å skape en ny opplevelse, vil den alltid ha denne praktisk nytten. Skulle ikke forundre meg om spillere vil ha vanskelig for å gå tilbake til kjedelig menyer som stykker opp spillopplevelsen, etter å ha hatt all denne informasjonen kontinuerlig tilgjengelig på en WiiU-pad.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wii U blir nok bedre likt blant folk på slike forum som dette ihvertfall, hvor Wiimoten stort sett ikke drar annet enn likgyldighet eller hat. For meg personlig skal det veldig mye til at Wii U overgår Wii på noen som helst måte, da jeg for seks år siden opplevde at Nintendo gjorde noe genuint nytt, mens det nå er mer snakk om å raffinere idéer som vi allerede har sett (feks på DS).

 

Men hvem vet, det kan jo hende Nintendo overrasker - det ville ikke være første gang.

Lenke til kommentar

Når skal vi slutte å si at nintendo er innovative?

 

De prøvde _en_ gang og for alle praktiske formål mislykkes de, alt annet er evulusjon av produkter eller kopiering.

 

PS3 spillere har kunne investere i en vita og koble den til konsollen.

Xbox spillere har kunne koblet sin mobil opp mot konsollen.

 

Ingen kjøper nintendo grunnet grunnet hardwaren, de kjøper den for mario og zelda. Wii U endrer ikke på dette, og kommer definitivt ikke til å endre spillbransjen på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Faktum er at Nintendo selger maskinen med tap. Ikke på grunn av heftige specs selvsagt, men sannsynligvis på grunn av kontrolleren. Så kan vi jo være enige eller uenige i den prioriteringen, men overpriset er den ikke når de selger med tap. Er man ikke interessert i den nye kontrolleren (eller Nintendo-spill) kjøper man jo bare en 360, enkelt og greit.

 

 

Det spørs helt hva en mener med overpriset. Overpriset iforhold til hva konsollen koster å produsere, eller overpriset iforhold til hva markedet vil ha. PS3 var ved lansering sett på som nokså sterkt overpriset, til tross for at Sony allerede da tapte en betydelig sum på hver solgte maskin.

 

Mange vil mene at Nintendo sine egne spill er sterkt overpriset, noe som sikkert er sant mtp. utviklingskostnader, men som tydeligvis ikke er sant iforhold til etterspørselen i markedet, for ellers hadde vel butikkene satt ned prisen.

 

Wii U blir nok bedre likt blant folk på slike forum som dette ihvertfall, hvor Wiimoten stort sett ikke drar annet enn likgyldighet eller hat. For meg personlig skal det veldig mye til at Wii U overgår Wii på noen som helst måte, da jeg for seks år siden opplevde at Nintendo gjorde noe genuint nytt, mens det nå er mer snakk om å raffinere idéer som vi allerede har sett (feks på DS).

 

Men hvem vet, det kan jo hende Nintendo overrasker - det ville ikke være første gang.

 

Det er nok sant at den ikke vil virke like annerledes som Wii-moten, nyskapende som noen liker å kalle det. WiiU-paden vil i større grad blende inn i den tradisjonelle spillopplevelsen, men i etterkant tror jeg paden likevel har større potensiale til å stå igjen som en vinner, kanskje til og med som et seriøst alternativ til den tradisjonelle håndkontrollen.

 

Jeg forstår ikke hva du ser i Wii-moten. Er det potensiale, eller er det hva den faktisk har utrettet? Slik jeg ser det, vil jeg nesten gå så langt som å si at det er et objektivt fakta at Wii-moten i liten grad har vært med å forme de beste spillene i Wii sitt bibliotek.

At den har floppet iforhold til å gi noe til de tradisjonelle sjangerne. Joda, vi har Skyward sword og Metroid + noen til, men er det virkelig så ondskapsfullt og hatefullt mot Nintendo å si at Wii-moten først og frem har bidratt til en økonomisk suksess, og for å ha fått andre målgrupper inn i stua for en runde digital bowling, men at den strengt tatt ikke har gjort, eller kommer til å gjøre noen underverker for de "ordentlige" spillene som vi baserer interessen våres rundt?

 

For hvor er liksom alle disse spillene som bruker bevegelseskontroll på så fantastiske måter, hvor er viljen fra utviklerne, Nintendo, Sony, MS og alle de andre til å gjøre bevegelseskontrollen til noe mer enn en gimmick i party spill? Jeg ser den ihvertfall ikke. I beste fall kan jeg kanskje gå med på at bevegelseskontroll kan være et alternativ for de få anledninger, som f.eks. Skyward Sword, men at det ikke er et alternativ i det store og hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs helt hva en mener med overpriset. Overpriset iforhold til hva konsollen koster å produsere, eller overpriset iforhold til hva markedet vil ha. PS3 var ved lansering sett på som nokså sterkt overpriset, til tross for at Sony allerede da tapte en betydelig sum på hver solgte maskin.

 

Mange vil mene at Nintendo sine egne spill er sterkt overpriset, noe som sikkert er sant mtp. utviklingskostnader, men som tydeligvis ikke er sant iforhold til etterspørselen i markedet, for ellers hadde vel butikkene satt ned prisen.

 

Dette er helt sant. Det er avhengig av hvordan man måler "overpriset". Min erfaring fra mange Wii U-tråder er dog at folk virker å tro at den faktisk selges med en enorm profitt, og at Nintendo er ekstremt "gjerrige" fordi de selger en konsoll som i det store og det hele ligger i samme område på specsene som 360, derfor tok jeg med dette med at den faktisk selges med tap. Det handler altså om Nintendos prioriteringer, som vi kan være enige eller uenige i.

 

 

Det er nok sant at den ikke vil virke like annerledes som Wii-moten, nyskapende som noen liker å kalle det. WiiU-paden vil i større grad blende inn i den tradisjonelle spillopplevelsen, men i etterkant tror jeg paden likevel har større potensiale til å stå igjen som en vinner, kanskje til og med som et seriøst alternativ til den tradisjonelle håndkontrollen.

 

Jeg liker hvordan du kjører inn en "nyskapende som noen liker å kalle det" her. Greit nok at du ikke liker den, men seriøst? Man kan si mye om Wii, og jeg respekterer at du ikke liker å spille på den, men å stille spørsmålstegn ved om Wiimoten faktisk var nyskapende slik du implisitt gjør her forstår jeg ingenting av.

 

Jeg forstår ikke hva du ser i Wii-moten. Er det potensiale, eller er det hva den faktisk har utrettet? Slik jeg ser det, vil jeg nesten gå så langt som å si at det er et objektivt fakta at Wii-moten i liten grad har vært med å forme de beste spillene i Wii sitt bibliotek.

At den har floppet iforhold til å gi noe til de tradisjonelle sjangerne. Joda, vi har Skyward sword og Metroid + noen til, men er det virkelig så ondskapsfullt og hatefullt mot Nintendo å si at Wii-moten først og frem har bidratt til en økonomisk suksess, og for å ha fått andre målgrupper inn i stua for en runde digital bowling, men at den strengt tatt ikke har gjort, eller kommer til å gjøre noen underverker for de "ordentlige" spillene som vi baserer interessen våres rundt?

 

For hvor er liksom alle disse spillene som bruker bevegelseskontroll på så fantastiske måter, hvor er viljen fra utviklerne, Nintendo, Sony, MS og alle de andre til å gjøre bevegelseskontrollen til noe mer enn en gimmick i party spill? Jeg ser den ihvertfall ikke. I beste fall kan jeg kanskje gå med på at bevegelseskontroll kan være et alternativ for de få anledninger, som f.eks. Skyward Sword, men at det ikke er et alternativ i det store og hele.

 

Jeg er enig med hovedpoenget ditt her, som er at potensialet til Wiimoten ikke er i nærheten av så realisert som jeg håpet for seks år siden. Nå som selv Nintendo går bort fra den med sin neste konsoll, så er det vel åpenbart at Wiimoten blir en parantes og ikke en revolusjon slik vi håpet. De fleste (også de fleste av de beste) spillene på Wii, bruker ikke remoten på noen fornuftig måte, og Sony og MS sine alternativer ser heller ikke ut til å få noen varige spor. Hva er det så jeg liker med den? Vel det er flere ting, la meg ta det i rekkefølge:

 

1. Den første tingen jeg elsket med Wiimoten allerede før jeg hadde testet konsollen var hvordan Nintendo faktisk forsøkte å basere en konsoll rundt noe genuint nytt. Siden konsollenes morgen har den vanlige konsollgenerasjon gått slik at den kommer med forventninger om bedre prosessorkraft. Dette kan selvsagt brukes til mye, men i det store og det hele handler det om penere bilder. For meg personlig så er dette en ting som overhodet ikke engasjerer. Selvsagt liker alle "fin grafikk", men det er ikke en vesentlig faktor på noen som helst måte for meg om den er fin, litt fin eller ser ut som et Snes-spill. Jeg har aldri forstått hvordan de såkalte hardcore-gamerne, også er de som er mest opptatt av noe slikt overfladisk. Jeg ender dog alltid opp med å kjøpe de nye konsollene, men ikke på grunn av lovnad om bedre specs - fordi de får spill jeg ønsker å spille. Nintendo har tydligvis også sett at en del brukere tenker slik. Grafikk er vel og bra, men ikke nok til å engasjere, og de lyktes med Wii å la entusiasmen over en ny konsoll bunne i noe annet, som bringer meg til...

 

2. Wiimoten er genial. Ikke for alle spill selvsagt, men som supplement til standard-kontrolllere. Den er enkel, den introduserte konseptet med splittede kontrollere, den gjør skytespill verdt å spill på konsoll, og den gir muligheter for spill som Skyward Sword som faktisk føles som noe vi aldri har spilt før. I tillegg kan den brukes som en Nes-kontroller, noe som jo også ble relevant med den revitaliseringen av 2D-plattformere vi fikk se denne generasjonen. Den er dog ikke perfekt - A-knappen burde vel vært en analogstikke - men den gir oss muligheter vi ikke ville hatt uten - muligheter som du og de fleste her vel ikke liker - men som ihvertfall jeg liker når det funker (men også, hater når det suger, som blåsingen i DKCR).

 

Wii som konsoll lyktes med tre ting, den gikk litt "back til basics" etter to generasjoner med økende kompleksitet - som passer meg utmerket, den klarte å bryte med idealet om at fremskritt bare defineres av klokkehastigheter, og den introduserte nye måter å spille på. What's not to like?

 

utfordring: nevn en innovativ ting med wii u?

 

Du skrev at vi skulle slutte å kalle Nintendo innovative. Selv om du ikke synes Wii U er innovativ i seg selv, så er det en idiotisk påstand når en tar hensyn til alle de andre tingene de har utrettet.

Lenke til kommentar

Som Nintendo-fanboy er det med tungt hjerte at jeg må si at WiiU er ganske så uinteressant per dags dato. Her må det til Zelda og Metroid før jeg kjøper den, samt en seriøs prisreduksjon.

- Kjøp av spill og kontoopplegget deres er per dags dato rett og slett patetisk. Hardware-spesifikke kontoer? Nei takk.

- Det grafiske grensesnittet er horribelt. Wii1.5

- Rapporter om at den er treg som fy.

- Tredjepartsutvikling når neste generasjon XBox og PS kommer på banen?

- Hva gjør den som jeg ikke kan med PS3, XBox eller PCen?

 

Ser for meg at den ville blitt som Wii'en her hjemme: pakket ned i eska ved første rundvask. Selv om det var Wii-moten og kontrollene på Wii som drepte den for min del, tror jeg ikke WiiU per i dag bringer noe på bordet som ikke de andre gir. Annet enn Mario-spill.

 

At de ikke ønsker å "herme" ved å implementere Facebook og slikt pjatt synes jeg er kjempeflott, men jeg håper da virkelig at kommer til å herme, og gjerne overgå, på funksjonalitet og brukervennlighet!

Lenke til kommentar

Wii U kommer til å selge som hakka møkk, ikke like mye som Wii, men fremdeles mer enn nok. Folk kjøper Nintendo-konsoller for Nintendo-spill. Det er det som er sannheten. INGEN spillrelaterte merkevarer er sterkere eller mer kjent enn Nintendos lineup med Mario, Zelda, Pokemon, osv. Disse navnene vil også denne generasjonen selge en drøss med konsoller.

 

Mer usikkert er det om den andre andelen av de som kjøpte Wii, nemlig "massene" som kjøpte det for partyspill med "real motion", kommer til å være like glad i denne kontrolleren. For meg virker det som denne kontrolleren er mer rettet mot spillinteresserte, og ikke vil være like interessant for andre grupper.

 

Så gjenstår det også å se om innføringen av HD-grafikk og den nye kontrolleren er nok til å holde langvarig liv i salget av Wii U konsoller, eller om den vil gå samme vei som Wii, medkjempesalg i starten for så å dø mer eller mindre ut.

 

Selv er jeg en av de som ikke kommer til å kjøpe Wii U før et stykke ut i generasjonen, når prisen ligger nærmere det Wii, evt PS3/Xbox360 ligger på nå. Eller hvis det kommer et kjempebra spill jeg kun kan få til Wii U.

 

Alt i alt er jeg skuffet over infoen jeg har hørt om alle konsollene i den nye/kommende generasjonen. Håper nye Xbox og PS kommer med mer gledelig nytt for meg når de nærmer seg release. Hvis ikke får man bare holde seg til de jeg allerede har.

Lenke til kommentar

Beklager at jeg var utydelig, kan du nevne noe innovativt nintendo har gjort de siste 5 årene?

 

Dem innoverte med 3DS vel? Kan ikke akkurat se andre har kommer med et display i en håndholdt spill maskin som leverer 3D uten briller.

 

Ang Wii U så innoverer dem voldsomt med kontrolleren som har mindre latency en dem fleste tv'er. At dem har fått til teknikken som streamer dette så raskt er ekstremt bra og uten tvil en innovasjon.

 

En artikkel ifra Digital Foundry her slik ang dette.

 

Men Nintendo innoverer også med Wii U med måten vi spiller på, at en nå bruker 2 skjermer til forskjellig bruk er ikke noe som andre leverer og der pusher nå Nintendo frem for nye spennende muligheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Er man ikke interessert i den nye kontrolleren (eller Nintendo-spill) kjøper man jo bare en 360, enkelt og greit.

 

Er så absolutt intressert i kontrollern og flere av demmes eksklusive spill, men som jeg skrev tidligere, så gjør de så mange tabber på viktige punkter ellers, og prissettingen demmes på spill og tilbehør er veldig eplekjekt.. Er ikke ofte man finner Nintendo sine spill til under 200 lappen fra utlandet, og tilbehøret holder samme prisen år ut og år inn.

 

Kommer til et punkt hvor det ikke hjelper å flashe med Zelda og mario lenger.

 

Når jeg snakker om tabber, så mener jeg eksempler som ; spillene som har mye krøll iforhold hvilken kontrollere du kan bruke ettersom hvor mange spillere man er,

spill som er skapt for å spille med andre men ikke har online,

designet til vennesystemet m.m er lite brukervennelig,komplekst,mangelfult ( nå har de itillegg hatt muligheten til å studere andre i lang tid og virklig slå til med et skikkelig brukervennlig og enkelt system) osv...

 

Virker som de bare fokuserer 100% på 1-2 ting, også glemmer/sløver de på veldig mye annet som er viktig i 2012. Samme gjorde de med Wii`en. Hvorfor ikke bare henge med i tiden på alle punkter ? de vil fortsatt skille seg helt ut og kjøre solo med sine unike ting.

Endret av Mwotm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...