Gå til innhold

Slutte som lærling?


WantToLive

Anbefalte innlegg

Tenker akkurat det samme som dere. Er så umotivert. Har vært lærling nå i 8 måneder. Gjør en del "drit"arbeid, men de andre med fagbrev gjør det samme så føler jeg ikke kan klage på det. Men synes det jeg gjør er generelt kjedelig. Gruer meg til jobben flere ganger. Dumt det kan gå utover folk rundt meg pga humøret. Søkte på VG3 påbygg til høsten. Fikk brev nettopp at jeg kom inn, men jeg avslo skoleplassen. Nå holder jeg på med selvstudie hjemme. Leser historie nå. Fagene man trenger for å få generell studiekompetanse under læretiden er norsk, matematikk, naturfag og historie. (Hvis noen er interesserte i hvordan man gjør dette, bare spør)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør ferdig fagbrev ellers kommer du til å angre resten av ditt voksne liv.

Du får et sikkerhetsnett , og ved de fleste jobber får du ekstra betalt for høyere utdanning og fagbrev selv om det ikke er relevant for jobben du har.

Hmm, der sa du noe. Takk for råd

Lenke til kommentar

Fra arbeidsgivers perspektiv ser det ikke spesielt bra ut å hoppe av en plan, slik som du vurderer å gjøre. Jeg ville fullført. Da har du en utdannelse å falle tilbake på, pluss at fremtidige arbeidsgivere ser at du er villig til å lære og at du har gjennomføringsevne. Det er positive ting å ha med seg uansett hvilken jobb man søker på eller er i. :)

Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra arbeidsgivers perspektiv ser det ikke spesielt bra ut å hoppe av en plan, slik som du vurderer å gjøre. Jeg ville fullført. Da har du en utdannelse å falle tilbake på, pluss at fremtidige arbeidsgivere ser at du er villig til å lære og at du har gjennomføringsevne. Det er positive ting å ha med seg uansett hvilken jobb man søker på eller er i. :)

 

Lykke til! 

Tusen takk :) Ja tenkte litt det sammen, hvis jeg slutter kommer det bare negative følger med karriere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 
Jepp, er vel så å si umulig å ikke få jobb hvis du har en IKT-utdanning nå om dagen? Er sånn sett en trygg utdannelse, men å jobbe "femti" år med noe som ikke interesserer meg er vel å kaste bort livet!

 

Å kunne få tatt fagprøven nå med en gang hadde jo vært enormt, finnes det i det hele tatt noe mulighet for det, altså?

Min erfaring er at nå er et IKT-fagbrev er lite å stille opp med i arbeidsmarkete. Da IT-bransjen går dårlig i dagens marked. Så ja jeg er enig med deg TS slutt i lærlingjobben å ta påbygg. Hilsen en med IKT fagbrev.

 

edit: Har man vært lærling i over et halvt år syns jeg man bare burde bite i det sure eple og bli ferdig med fagbrevet. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Systemet legger opp til at man skal være ferdig med fagbrev i ung alder, så nå som du er godt i gang er det best å bli ferdig med det. Studere kan man gjøre hele livet. Med fagbrev og generell studiekompetanse er verden for dine føtter. Du kan veksle mellom å studere og jobbe, tjene bedre på deltidsjobben enn andre, bo bedre, spise bedre, skifte retning siden fagbrevet gjør at du ikke trenger å bli fort ferdig... Er det noe jeg angrer på her i livet er det at jeg ikke tok yrkesfag + påbygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...