Gå til innhold

Slutte som lærling?


WantToLive

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynte som lærling i august. Men jeg hater det, og jeg gruer meg til hver eneste dag. I tillegg tjener jeg nesten ingenting på det. Jeg ser heller ingen grunn til å få et fagbrev, for hva skal jeg bruke det til? Jeg skal absolutt ikke gå videre med dette faget seinere.

 

Alternativet mitt, om jeg slutter, er å jobbe et par ganger i uken som helseassistent. Tjener vel mer på et par vakter som det, enn en hel måned som lærling... Hvis jeg slutter, begynner jeg også på studiespesialisering neste semester, noe som gjør at jeg kan gjøre hva jeg vil etterpå. Nå føler jeg meg låst til et fag jeg ikke interesserer meg i. Føler jeg bare kaster bort to år av ungdomslivet mitt ved å jobbe som en underbetalt lærling, når jeg heller kunne gjort noe som hadde gagnet meg mye bedre, slik at jeg slipper å grue meg til hver eneste dag.

 

Hva anbefaler dere at jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket yrke jobber du som lærling i? Du kunne ikke prøvd å skifte firma da, dersom det er mulig. Hvem du jobber sammen med har utrolig mye å si!

Kan jeg være så frekk å spørre hva slags fag du er lærling i?

 

IKT.

 

Tviler sterkt på om bytte av arbeidsplass vil ha noe å si. Jeg liker jo folka jeg jobber sammen med, men det er selve jobben jeg synes er totalt uinteressant, og fryktelig kjedelig.

 

Det alternativet jeg skisserte i åpningsinnlegget bør vel være en mye mer framtidsrettet vei å gå for meg? Siden jeg uansett ikke kommer til å gå videre med dette faget, så føler jeg at jeg bare kaster bort tid ved å være en underbetalt lærling.

Endret av WantToLive
Lenke til kommentar

Tja, IKT kan være nyttig å ha , uansett hvor du ender opp i fremtiden :)

Er ikke alt i livet som er gøy, og selv om det er viktig å trives med det man gjør så må man av og til bite i det sure eplet :)

 

2 år av 50 du skal ha i arbeidslivet er ikke så mye :)

 

Umulig å være uenig i det du sier, men likevel. Jeg har jo allerede et år som IKT-servicefag-elev bak meg, så jeg har jo litt IKT-utdanning uansett, om fremtidige arbeidsgivere synes det er et pluss.

 

Fullstendig klar over at man av og til må bite i det sure eplet, og at livet ikke er en dans på roser. Men når jeg har igjen nesten 2 år med noe jeg overhodet ikke vil, og i tillegg tjener en luselønn, så føler jeg at det rett og slett ikke er verdt det. Da synes jeg det er bedre å få studiekompetanse, slik at jeg kommer meg videre i livet - med noe som interesserer meg.

 

Setter pris på tilbakemeldinger og synspukter, er som sagt veldig usikker.

Lenke til kommentar

Hvis du først bestemmer deg for å utdanne deg til noe annet videre, velg noe som er relevant.

Selv om det kanskje ikke er drømmestudiet, ikke utdanne deg til ledigheten :)

 

Se hva arbeidsmarkedet trenger av folk, prøv å finn ut hva de mest sannsynligvis trenger om 3 til 5 år, og finn det som passer deg best :)

 

Vet om flere ungdommer her ute hos meg som ikke tok lærlingtiden men fikk tatt fagprøven uansett, og dermed fikk utdanningen på papiret i alle fall, kanskje du kan gjøre det samme med IKT? :)

Lenke til kommentar

Hvis du først bestemmer deg for å utdanne deg til noe annet videre, velg noe som er relevant.

Selv om det kanskje ikke er drømmestudiet, ikke utdanne deg til ledigheten :)

 

Se hva arbeidsmarkedet trenger av folk, prøv å finn ut hva de mest sannsynligvis trenger om 3 til 5 år, og finn det som passer deg best :)

 

Vet om flere ungdommer her ute hos meg som ikke tok lærlingtiden men fikk tatt fagprøven uansett, og dermed fikk utdanningen på papiret i alle fall, kanskje du kan gjøre det samme med IKT? :)

 

Jepp, er vel så å si umulig å ikke få jobb hvis du har en IKT-utdanning nå om dagen? Er sånn sett en trygg utdannelse, men å jobbe "femti" år med noe som ikke interesserer meg er vel å kaste bort livet!

 

Å kunne få tatt fagprøven nå med en gang hadde jo vært enormt, finnes det i det hele tatt noe mulighet for det, altså?

Endret av WantToLive
Lenke til kommentar

Tør ikke å nevne om det er det for IKT, de jeg nevnte var automatikere.

Men kan ikke se hvorfor ikke.

 

Er sikkert noen du kan høre med, de som organiserte lærlingplassen i kommunen kanskje? :)

 

 

Godt mulig å få jeg jobb uten IKT, men greit å ha noe å falle tilbake på.

Hvis du bestemmer deg for å studere noe annet og skal søke jobb, hjelper det nok godt på at du viser du har kompetanse innenfor flere felt :)

Lenke til kommentar

Hvorfor tok du IKT? Hvis planen din er å jobbe med IT, ville jeg fullført læretida, deretter tatt forkurs og hoppa på høyere utdanning innen IT. Hvis du ikke er interessert i IT, hopp av, ta allmenn påbygning og finn noe annet å utdanne deg til. Syns også du må slutte å prate om "luselønn", du får betalt for den kompetansen du har, og du er også under opplæring. Med fagbrev får man fort penger mellom hendene i ung alder. Hva enn du gjør, ikke gi deg. Fortsett å prøv nye ting til du finner det du liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, TS, og jeg vet hvor hardt det kan være til tider.

 

Jeg trives heller ikke som lærling, og føler ofte at jeg gruer meg til å gå på arbeid.

 

Om du er sikker på at du ikke har noen framtid innenfor denne retningen / dette feltet, så ville jeg ha droppet ut og satset på å gå VG3 påbygging. Spesielt om du gruer deg til å gå på jobb hver dag.

 

Jeg kommer nok ikke til å slutte som lærling selv, men dette er et valg som man må ta selv.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg var lærling, men mistrivdes. Var i omtrent samme situasjon som deg, der jeg gruet meg til hver dag, men samtidig likte folkene jeg jobbet med. Ikke var det noe jeg hadde lyst til å jobbe med i fremtiden heller.

 

Fant ut av dette etter bare en måneds tid, men siden jeg ikke hadde noe bedre å gå til akkurat da valgte jeg å gå ut skoleåret og startet i sommer på en høgskoleutdanning (hadde påbygging til generell studiekomp. fra før). Angrer ikke, selv om det kan være veldig hardt til tider det også.

 

Jeg kunne selvfølgelig vært lærling i 14 - 15 mnd. til og fått fagbrevet, men mislikte lærlingjobben såpass mye, og var såpas motivert for studiet at jeg valgte å hoppe av.

 

Det jeg derimot angrer på var at jeg ikke overveide VG2-valget mitt bedre, og valgte noe som kunne gitt meg en læretid med noe jeg faktisk likte, og som kunne vært relevant i forhold til mitt nåværende studie. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tok du IKT? Hvis planen din er å jobbe med IT, ville jeg fullført læretida, deretter tatt forkurs og hoppa på høyere utdanning innen IT. Hvis du ikke er interessert i IT, hopp av, ta allmenn påbygning og finn noe annet å utdanne deg til. Syns også du må slutte å prate om "luselønn", du får betalt for den kompetansen du har, og du er også under opplæring. Med fagbrev får man fort penger mellom hendene i ung alder. Hva enn du gjør, ikke gi deg. Fortsett å prøv nye ting til du finner det du liker.

 

Tok IKT fordi det var det eneste av fagene som ikke hørtes helt ufattelig kjipt ut på VG2-yrkesfag. Planen var hele tiden å gå rett på påbygg etter VG2, men så ble jeg overtalt av lærerne til å bli lærling. Gikk hele tiden rundt i sommer og funderte på hva jeg ville, og endte til slutt opp som lærling, selv om jeg visste at det ville bli kjedelig og kjipt.

 

Det eneste positive jeg fant med å bli lærling var å tjene penger og skaffe meg arbeidserfaring, pluss å ha et eller annet jeg kan falle tilbake på. Fant dog fort ut at de små pengene jeg tjente ikke var verdt å jobbe 7,5 time hver dag hele uka for. Da er det bedre å få meg en utdannelse som interesserer meg, og heller tjene penger seinere. Jeg bor jo hjemme, og har andre bi-jobber, så trenger ikke den lille lønnen jeg tjener heller. Tjener jo faktisk mer i måneden på andre ting jeg driver med, enn som lærling...

 

Sitter for eksempel oppe fortsatt, gruer meg sånn til ny jobbdag... Men tenkte å fortsette fram til jul, i hvert fall, så får vi se da.

 

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, TS, og jeg vet hvor hardt det kan være til tider. Jeg trives heller ikke som lærling, og føler ofte at jeg gruer meg til å gå på arbeid. Om du er sikker på at du ikke har noen framtid innenfor denne retningen / dette feltet, så ville jeg ha droppet ut og satset på å gå VG3 påbygging. Spesielt om du gruer deg til å gå på jobb hver dag. Jeg kommer nok ikke til å slutte som lærling selv, men dette er et valg som man må ta selv. Lykke til!

 

Ok, godt jeg ikke er aleine. Hvorfor slutter ikke du?

Lenke til kommentar

Tok IKT fordi det var det eneste av fagene som ikke hørtes helt ufattelig kjipt ut på VG2-yrkesfag. Planen var hele tiden å gå rett på påbygg etter VG2, men så ble jeg overtalt av lærerne til å bli lærling. Gikk hele tiden rundt i sommer og funderte på hva jeg ville, og endte til slutt opp som lærling, selv om jeg visste at det ville bli kjedelig og kjipt.

 

Det eneste positive jeg fant med å bli lærling var å tjene penger og skaffe meg arbeidserfaring, pluss å ha et eller annet jeg kan falle tilbake på. Fant dog fort ut at de små pengene jeg tjente ikke var verdt å jobbe 7,5 time hver dag hele uka for. Da er det bedre å få meg en utdannelse som interesserer meg, og heller tjene penger seinere. Jeg bor jo hjemme, og har andre bi-jobber, så trenger ikke den lille lønnen jeg tjener heller. Tjener jo faktisk mer i måneden på andre ting jeg driver med, enn som lærling...

 

Sitter for eksempel oppe fortsatt, gruer meg sånn til ny jobbdag... Men tenkte å fortsette fram til jul, i hvert fall, så får vi se da.

 

 

 

Ok, godt jeg ikke er aleine. Hvorfor slutter ikke du?

Jeg har blitt fortalt at det er lurt å ha et fagbrev på CVen (om ikke annet), pluss at jeg synes at det er greit å ha noe å falle tilbake til hvis mine andre planer skulle gå rett vest.

 

Men jeg kjenner at det hadde vært godt å bare slutte som lærling og begynne på noe annet som jeg faktisk trives med.

 

Vi får se hva jeg ender opp med, hehe.

Lenke til kommentar

Er veldig nær ved å slutte nå. Ser ingen fremtid i å fortsette, og det tærer veldig på å grue seg til hver dag, og bare glede seg til å dra hjem.

 

Planen hvis jeg slutter, er å ta noen vakter i uken på sykehjem frem til august, før jeg begynner på VG3. Vil være mye viktigere for meg å fullføre videregående, enn å få et fagbrev i noe jeg ikke ser en fremtid i. Etter jeg har fullført videregående står jo alle veier åpne for meg!

 

Har et vitalt spørsmål: Har jeg rett til plass på påbygg høsten 2013? Er 19 år, btw.

Endret av WantToLive
Lenke til kommentar

Det viktigaste er at du har ein plan for kva du vil gjere vidare.

Å ta VG3 og deretter høgare utdanning vil være ein god plan.

 

Men som også Fizzle nemnte så vil det å fullføre fagbrevet ha verdi i seg sjølv. Sjølv om du aldri meir skal praktisere faget så vil eit fagbrev være nyttig å ha.

Fagbrevet er eit bevis på at du er i stand til å tilta deg ny og kompleks kunnskap. Det er dette til at f.eks mange brannvesen setter krav om fagbrev for alle som søker jobbe, ikkje fordi dei treng fagkunnskapen men fordi ein person med eit fagbrev har bevis på at dei har det som trengs for å lære seg noke nytt. Personer som ikkje har utdanning kan ikkje bevise at dei er i stand til å lære noke nytt.

 

Fagbrevet vil også kunne være nyttig i forhold til f.eks uføreforsikring, med eit fagbrev så kan du bevise at du minst ville ha tjent ein viss sum dersom du hadde jobba i det yrket.

 

 

Når det gjeld lønna så er sjølvsagt ikkje lærlinglønna spesielt høg, men du får fortsatt meir betalt enn dersom du skal ta høgare utdanning. Dersom du skal ta ein bachelorgrad så betyr dette at du vil måtte studere i 4 år utan lønn (du vil sjølvsagt få litt stipend og lån, men det er ikkje dei heilt store summane).

 

Så dersom du skal hoppe av så bør du gjere det no med ein gong slik at du ikkje kaster vekk meir tid enn nødvendig, dersom du venter lenger så bør du berre bite tennene saman og fullføre løpet du har starta på.

Lenke til kommentar

Ok, satser på at det går fint.

 

Men hva er oppsigelsestiden hvis jeg slutter? Kan jeg gå på dagen om jeg sier at jeg slutter?

 

Jeg slutta så og si på dagen ja. Noen måneder tideligere sa jeg i fra til lærebedriften av jeg vurderte å slutte, men det var bare for å si ifra. Nå jeg hadde bestemt meg ringte jeg og sa i fra, og fikk beskjed om å bare komme innom og ordne noen formaliteter. Lærebedriften ordnet alt med opplæringskontoret.

Lenke til kommentar

Når det gjeld lønna så er sjølvsagt ikkje lærlinglønna spesielt høg, men du får fortsatt meir betalt enn dersom du skal ta høgare utdanning. Dersom du skal ta ein bachelorgrad så betyr dette at du vil måtte studere i 4 år utan lønn (du vil sjølvsagt få litt stipend og lån, men det er ikkje dei heilt store summane).

 

Og hva av verdiskapning gjør man under studier på høgskole/universitet?

 

Lærlingetid er ikke annet enn moderne tids slaveri. Lite opplæring, mye drittarbeid. Og ja, i utgangspunktet snakker jeg for meg selv, men kjenner til mange som føler omtrent det samme som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...