Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Date gutter som bor hos mamma


Anbefalte innlegg

Jeg undres; hva er det som er flaut og eller ikke ideelt? Er man ferdig med Videregående skole er man 19 år. Folk på 19 år tjener vel meget grovt anslått rundt 130,- i timen og mange skal studere videre. Kommer man godt overens med foreldrene sine og hjelper til ser jeg ingen problemer med å bo hjemme. Det er forskjell på å bo sammen med foreldrene sine (i prinsippet bare to andre mennesker, som i et kollektiv) og å være bortskjemt. Det er forskjell på å bo sammen med foreldrene sine og å være uselvstendig. Hvis man ikke er lat er det å bo hjemme akkurat som å bo et annet sted, ofte med unntak at du sparer penger. Hva er flaut med å spare litt penger i dag, når det er så ekstremt dyrt å leie eller kjøpe bolig?

 

Jeg bor forøvrig ikke hjemme, og er 22.

Tror ikke jeg har nevnt det som flaut, da det er veldig individuelt hva som er flaut og ikke. Orker ikke lese tilbake hva jeg skrev, for var ikke det som var hovedpoenget mitt.

 

Det jeg mener med ideelt er at man lærer mye, både sosialt med andre, om seg selv, om det å klare seg selv og bor man i kollektiv lærer man å bo lamme fremmede/venner. Slik erfaring vil jeg si er verdifull.

Som du sier, er man kanskje 19 år og ikke tjener så mye, med planer om å studere.

For mange er den fine løsningen å bo hjemme mens man studerer. Sparer penger, sparer tid, får sett mer til familien. Ingenting galt i det, men har man muligheten vil jeg si at det er bedre å flytte for seg selv. Stort sett grunnet den erfaringen man får. Ikke minst så er friheten, og det å bestemme selv veldig fint, selv om det sikkert ikke er alle som prioriterer det så høyt.

 

Mener ikke at man må være flau over å bo hjemme. Helt normalt, og i andre land bor jo mange hjemme nesten hele livet. Men slik det er i vesten, og Norge, så henger man litt etter om man klatrer opp på 20-årene og ikke har flyttet ut enda. Så lenge de fleste flytter ut, blir det å være slik. Har man planer om å studere rett etterpå, kan man drøye det litt. Tar man en bachelor rett etterpå er man 22 når man er ferdig, og kan da flytte ut. Har man ikke planer om å studere, kan man like så godt finne seg en jobb og flytte ut allerede da. Folk overlever da på butikklønn, selv om man kanskje ikke har så mye til overs.

 

Bunner som oftest ned til at folk velger å spare penger, framfor å komme seg ut og klare seg på helt egne ben. Det blir et valg man må ta, og da se hva man verdsetter høyest. Og som sagt så er alle forskjellig, jeg flyttet som sagt ut før jeg var 16, og da følte jeg det nesten var på overtid, så klar var jeg. Likevel har jeg kompiser som er 23 og fortsatt bor hjemme, uten at jeg ser ned på de av den grunn. Tror likevel de hadde hatt godt av å komme seg ut derfra. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg undres; hva er det som er flaut og eller ikke ideelt?(...)

 

Det er forventningene samfunnet som en helhet har, som folk som blir 30 og ikke er gift blir sett ned på, et par i 40-årene som velger å ikke ha barn, eller en eldre mann med asiatisk kone. Følger man ikke normen er man sett på som unormal og mindreverdig av samfunnet som en helhet.

 

Alle historier har selvførgelig dypere elementer, men i makro skala kan vi da ikke ta hensyn til det.

 

Hvis du bruker deg selv som eksempel, hva ville få deg til å flytte inn hos dine foreldre igjen? Tør jeg tippe at du måtte havne i en situasjon som vil få deg selv til å føles som en "taper"? Hvis det er tilfellet sier du da ikke også at du dømmer de som faktisk gjør det som "tapere" også?

Lenke til kommentar

(...) Likevel har jeg kompiser som er 23 og fortsatt bor hjemme, uten at jeg ser ned på de av den grunn. Tror likevel de hadde hatt godt av å komme seg ut derfra. :)

 

Hvis du tror at du vet bedre enn dem hva som er bra for de, er ikke det å se ned på dem?

 

Det er lov å være en god venn og fortelle dem når noe er galt.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at du vet bedre enn dem hva som er bra for de, er ikke det å se ned på dem?

 

Det er lov å være en god venn og fortelle dem når noe er galt.

Neinei, på ingen måte. Respekterer valgene deres, men tror fortsatt de ville ha fått mer ut av å flytte hjemmefra.

Når vi har vært inne på temaet, så har de vel forsåvidt vært enig selv også. Det bunner, som sagt over, ned til andre grunner enn det rene valget mellom "bo hjemme, eller for seg selv?". Han ene sparer opp penger, slik at han har egenkapital til å ta seg lån og kjøpe ei leilighet. Synes det er en helt god grunn til å bo hjemme en stund ekstra, da oppsparingen går mye kjappere. Men her tar han fortsatt et kompromiss, for han vet at han hadde fått mer ut av å kanskje bo hjemmefra, men utsetter det litt med tanke på det økonomiske. Enig eller ei, ingenting galt i det. Jeg hadde dog ikke taklet det.

Lenke til kommentar

Det er normalt i bo hjemme fra 20-30 årene. Jeg regner med at de fleste som bor hjemme faktisk er studenter uansett. Jeg er 27 år, er student og bor hjemme. Til sommer 2013 har jeg mastergrad i psykologi. Jeg har deltidsjobb på en kiwi butikk og tjener 132 kroner i timen. Er dette flaut?

 

Absolutt ikke... Jeg vil også ha en Mastergrad i Psykologi til sommeren :/

Lenke til kommentar

Hva synes dere jenter om gutter som bor gratis på ronkerommet etter fylte 20? Gjerne med full jobb og egen bil?!

 

Er det virkelig så jævla vanlig i 2012? Flaut....

 

Det spørs egentlig. Noen som nærmer seg 30 årene, ikke har startet BCU eller annen sparing, jobber som ryddegutt/jente på lokale dagligvarebutikken uten noe form for ambisjoner enten det er å stige i gradene i butikken eller går på noe skole, da begynner det å bli litt flaut. Noen som går på skole, sparer godt og bor hjemme gratis eller veldig veldig billig synes jeg bare er smart.

 

Men hva tenkter du på å ikke bo hjemme? Leie bolig? Vil nesten si det er like flaut om ikke direkte dumt hvis en bor i en større by og har muligheten til å bo gratis hjemme. Jeg har kompiser og bekjente som omtrent betaler i leie det jeg betaler ned på huset i måneden. De gjør det pga. manglende mulighet å bo hjemme da, men 2 år med samme innbetaling og BCU så hadde de hatt god startkapital

Lenke til kommentar

Å leie en dyr leilighet så fort du fyller 18 bare for å være "tøff", er vel noe av det dummeste du kan gjøre. Om man har mulighet til å bo noen år gratis hos foreldre mens man gjør seg ferdig med utdanning osv, er jo bare veldig smart. Om man derimot har en god lønn, og ikke noe videre planer for annen utdanning, så kjøper man seg ett hus eller en leilighet såklart. Syntes ikke alder skal ha noe å si her, men det begynner selvfølgelig å gå tregt i svingene om man fortsatt bor hos mamma når man har fylt 25. Litt avhengi av hvordan utdanning man tar såklart.

Endret av Sending!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er jo noe helt annet enn hva jeg snakker om... Leier du en separat leilighet hos foreldra dine, så er du jo regnet som en hvilken som helst leietaker! Jeg snakker om gutter som fortsetter å bo slik de har bodd gjennom hele barndommen.

 

Nå svarte du ikke på spørsmålene.

 

Er du og vennindene dine noe bedre stillt?

Har dere fast jobb, egen leilighet eller betaler dere når dere bor hos foreldrene deres?

 

Det er ikke lett å holde på en leilighet alene når man er i begynnelsen av 20 årene. De er kanskje ikke ferdig med studiene og jobben er deltid.

 

Sitter du og vennindene dine i samme situasjon som mennene dere kritiserer?!?

Lenke til kommentar

Er man over 20 med full jobb, og bor på "gutterommet", er patetisk. Dog er det greit om man studerer og ikke har råd til å flytte ut.

 

Personlig flyttet jeg hjemmefra førte år på videregående, og har ikke bodd hjemme siden. Jeg har i ettertid erfart at skal jeg unngå å myrde mine foreldre, så må jeg være i samme hus som dem mindre enn 48 time; 24 timer hvis det er jul.

 

Jeg fatter ikke dem som bor hjemme til de er 25++, og er i full jobb. Mammas irriterende hjelpsomhet, og uendelige vennlighet er noe man må rømme med første annledning, helst inn i forsvaret et tiår eller to! Dette gjelder like mye for dere jenter! å bo hjemme er noe man gjør fordi man MÅ, hvis man VIL bo hjemme i voksen alder, trenger man å oppsøke psykolog og evt. en innleggelse, for det er et symptom på en alvorlig mental forstyrrelse!

 

-frank

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noen er virkelig trangsynte, kjenner jeg blir direkte provosert.

Tjener rett over gjennomsnittet (opptil rundt 500k i året), har bil, men bor hjemme.

Greia er at jeg har vært i dialog med banken, og de forventer ca. det jeg har i årslønn før skatt som egenandel.

For å ta et kjapt regnestykke vil det si at jeg må spare ca. 10 000 hver måned i 4 år før jeg har det banken forlanger.

Da snakker jeg om boligprisene i Stavanger, hvor du bør ha iallefall 2 millioner.

 

Forøvrig er det å leie uaktuelt for mange, og bil må mange strengt talt ha for å komme seg til/fra jobb og i enkelte tilfeller for å kunne utføre jobben sin.

Lenke til kommentar

Noen er virkelig trangsynte, kjenner jeg blir direkte provosert.

Tjener rett over gjennomsnittet (opptil rundt 500k i året), har bil, men bor hjemme.

Greia er at jeg har vært i dialog med banken, og de forventer ca. det jeg har i årslønn før skatt som egenandel.

For å ta et kjapt regnestykke vil det si at jeg må spare ca. 10 000 hver måned i 4 år før jeg har det banken forlanger.

Da snakker jeg om boligprisene i Stavanger, hvor du bør ha iallefall 2 millioner.

 

Forøvrig er det å leie uaktuelt for mange, og bil må mange strengt talt ha for å komme seg til/fra jobb og i enkelte tilfeller for å kunne utføre jobben sin.

Hvis du ikke betaler leie hos dine foreldre, og har en gjennomsnittelig bil for noen rett ut av skolen, så burde du lett kunne legge av 300'000 i året i BSU-en (jeg vet man ikke kan spare så mye årlig i BSU), dvs. at du har tilstrekkelig egenkaptial til en 2'000'000 leilighet (kan like gjerne bo litt utenfor sentrum og kjøpe hus til den prisen), (15% av 2 mill = 300,000), ergo du har egenkapitalen ila ett år. IKKE 4. Egenkapitalen er 15% av kjøpesummen hos de fleste bankene, mens førstehjemslån som de store bankene opererer med gir deg muligheten til å låne HELE kjøpesummen.

 

Så slutt å fest og spar alt så er du i din egen kåk innen oktober!

 

-frank

Lenke til kommentar

Forventer du virkelig svar med den frekkheten din? Da er det bare å legge seg ned å drømme videre for din del.

Hele tråden din er bygget på mobbing og generalisering...

 

Det lukter feminisme på lang vei her. Du og vennindene dine er trolig i samme posisjon som dem dere kritiserer. Sitter på gjerdet til dere finner en mann med alt i boks som kan dulle med dere som prinsesser.

 

Er dere single damer med høyt lønnet arbeid, bil og egen/leid bolig eller er dere også foreldresnyltere slik dem dere kritiserer?

 

Er det virkelig så vanskeligt å svare på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv flyttet jeg ut for meg selv når jeg var 18 år og lærling. Kjøpte meg leilighet når jeg var 20 og hadde fagbrevet. Vil si det er ei mye bedre investering enn å vente i 5-10år hjemme for å spare til boligkjøp. Prisene stiger jo fortere enn faen.

 

Jeg hadde vært meget flau vist jeg var 25år++ og måtte ha meg meg damer hjem til mor og fars hus etter en dag ut byen iallefall!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvis du ikke betaler leie hos dine foreldre, og har en gjennomsnittelig bil for noen rett ut av skolen, så burde du lett kunne legge av 300'000 i året i BSU-en (jeg vet man ikke kan spare så mye årlig i BSU), dvs. at du har tilstrekkelig egenkaptial til en 2'000'000 leilighet (kan like gjerne bo litt utenfor sentrum og kjøpe hus til den prisen), (15% av 2 mill = 300,000), ergo du har egenkapitalen ila ett år. IKKE 4. Egenkapitalen er 15% av kjøpesummen hos de fleste bankene, mens førstehjemslån som de store bankene opererer med gir deg muligheten til å låne HELE kjøpesummen.

 

Så slutt å fest og spar alt så er du i din egen kåk innen oktober!

 

-frank

Jeg er fullstending klar over hva egenandel er, problemet er at banken mener jeg ikke kan betjene et lån på mer enn 1,4-1,5 millioner pga. latterlig SIFO-budsjett og renterisiko på 5%.

Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstending klar over hva egenandel er, problemet er at banken mener jeg ikke kan betjene et lån på mer enn 1,4-1,5 millioner pga. latterlig SIFO-budsjett og renterisiko på 5%.

Prøv igjen.

??

 

Jeg kunne få et lån på 1,5 med mine 280K, jeg tapte budrunden, men banken var enig i at jeg burde kunne betjene et lån med 7'500 i månedlige renter og avdrag over 25år (justert for skattefradrag). På tide å bytte bank eller??

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...