Gå til innhold

Win8 - noe av den verste driten som er laget noensinne?


Anbefalte innlegg

Når filmen er over og jeg slukker tab'en i browseren kræsjer Windows.

 

Aldri opplevd, bruker både IE 10, Firefox og Chrome. Ser på filmer (som på nettaviser osv) hver eneste dag.

 

Spill? Har gitt det opp fullstendig. Ingenting funker.

 

Mine Steam spill fungerer uten problemer, også gamle spill fra før 2006. Eldste spill (som ikke er steam) er vel fra 2002 eller noe.

 

Alt jeg har av pre-Win8 programmer funker ikke.

 

Rart, Office 2010 funker helt fint (er ikke Win8 prog) samt alle andre programmer jeg har. Det eldste programmet jeg fortsatt bruker hver dag er Paint Shop Pro 4.14 fra 1997 (og da var virkelig ikke Win8 planlagt)

 

Det er tilfeldig om musen fungerer - selv med Win8 drivere.

 

Bruker ekstern mus på begge mine bærbare jeg bruker hver dag, og har aldri opplevd problemer (siden 16.august i alle fall)

 

Internett? Har det via kabel, så det er ingenting å koble til, ringe opp osv. Dermed funker det minst 50% av tiden.

 

Trådløst nettverk fungerer i alle fall bedre nå på Windows 8 enn det gjorde på Windows 7. Det kobler seg på mye fortere etter at pcene har vært i hvilemodus og jeg har ikke mistet netttilgangen siden jeg gikk over til Windows 8, noe jeg gjorde titt og ofte i Windows 7.

 

Jeg er forfatter og bruker tekstbehandling mye. Dvs jeg gjorde det før Win8. Nå er det bare å glemme hele greia. Hva er vitsen med å skrive flere sider når jeg vet det er tilfeldig om hele driten lagres eller ikke?

 

Er du forfatter bruker du vel Office da? Både Office 2010 og Office 2013 fungerer helt uten problemer på mine bærbare. Autolagring er jo standard i begge Office versjonene (også i 2007) så har jo ingen ting med Windows 8 å gjøre. Og uansett fungerer jo autolagring så lenge du ikke har slått det av.

 

Så er det jo lurt å trykke på lagre knappen en gang i blant da, uansett ;)

 

Hvilemodus?

 

Bruker jo to bærbare hver dag, som jeg setter i hvilemodus nokså ofte. Har fått en blåskjerm en gang på den eldste bærbare da den skulle slås på igjen. Har ikke skjedd før, har ikke skjedd etterpå.

 

Uansett, alt det du beskriver virker jo for meg som enten hardware/driver relaterte problemer, som strengt tatt er produsenten av hardwaren sitt ansvar, og ikke Microsoft, eller så virker det som du ikke helt vet hvordan ting fungerer (som at det ikke er Windows som autolagrer office dokumenter, men det er Office).

 

Bruker du andre tekstbehandler program uten autolagre er det jo ikke rart i at det ikke blir autolagret.

 

Når du har så mye hardware som det ikke finnes oppdaterte drivere til, så ville jeg vel valgt å bruke Windows 7, til alt var på plass.

Ville vel også sjekket pcen for fysiske feil.

 

Og har du gjort en direkte oppgradering fra Windows 7 (beholdt filer, innstillinger, programmer osv) så er nok det en stor medvirkende årsak. Løsningen er å formatere disken/partisjonen og gjøre en clean install av Windows 8.

 

Men så negativ du uansett er til Windows 8 så er vel Windows 7 eneste alternativet for deg. Ville ikke brukt et minutt mer på Windows 8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker LibreOffice, ikke MS Office. Har brukt det i lang tid uten noe som helst problemer i WinXP, Vista og Win7. Men det funker ikke i det hele tatt i Win8. Og ja, det har selvsagt autolagre.

 

Spilte for øvrig Guild Wars 2 mye etter at det kom, og har klokket inn over 200 timer. Nå har jeg Win8, og har gitt opp hele spillet. Bare noe så enkelt som å høre på musikk i bakgrunnen funker ikke lengre. Dvs det funker, men det er helt tilfeldig om jeg får lov å skifte til neste sang med tastaturet. (har egne knapper for start, stopp, neste sang osv.) Går jeg tilbake til Windows og skifter sang der er det bare å glemme å fortsette å spille. Enten har spillet låst seg, ellers har Windows låst seg. Skjer uten unntak.

 

Og bare så det er nevnt: Da jeg skrev denne posten dukket Oppgavebehandling opp - flere minutter etter at jeg prøvde å åpne det uten hell. Dermed var det å trykke på det røde krysset og vente i noen minutter før det slo seg av igjen. Jada, Windows 8 er jo såååååå bra... Har brukt Windows siden 3.1, og har vært innom ting som Win97, Win98, WinME og Vista, og før det var det MS-DOS i årevis. Den aller første PCen jeg fikk var en 80286 uten fargeskjerm, og jeg har "overlevd" alt sammen. Men Win8 ble for mye. Jeg har prøvd diverse andre operativsystemer, men for første gang noensinne er jeg inne på tanken å skifte opterativsystem permanent.

Lenke til kommentar

Men håper at du innser at det må være problemer med din installasjon eller hardware siden flertallet ikke opplever alle de sakene du nevner. Så å skylde på Windows 8 blir jo ikke helt riktig.

 

Og at feilen trolig skyldes at det er blitt gjort en direkte oppgradering og ikke en clean install er heller ikke Windows 8 sin skyld.

 

Hadde de problemene vært slik Windows 8 vanligvis oppfører seg så ville du sett veldig mange tråder på internett om dette, og alle ville jo opplevd det samme. Det er jo ikke tilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bruker LibreOffice, ikke MS Office. Har brukt det i lang tid uten noe som helst problemer i WinXP, Vista og Win7. Men det funker ikke i det hele tatt i Win8. Og ja, det har selvsagt autolagre.

 

Spilte for øvrig Guild Wars 2 mye etter at det kom, og har klokket inn over 200 timer. Nå har jeg Win8, og har gitt opp hele spillet. Bare noe så enkelt som å høre på musikk i bakgrunnen funker ikke lengre. Dvs det funker, men det er helt tilfeldig om jeg får lov å skifte til neste sang med tastaturet. (har egne knapper for start, stopp, neste sang osv.) Går jeg tilbake til Windows og skifter sang der er det bare å glemme å fortsette å spille. Enten har spillet låst seg, ellers har Windows låst seg. Skjer uten unntak.

 

Og bare så det er nevnt: Da jeg skrev denne posten dukket Oppgavebehandling opp - flere minutter etter at jeg prøvde å åpne det uten hell. Dermed var det å trykke på det røde krysset og vente i noen minutter før det slo seg av igjen. Jada, Windows 8 er jo såååååå bra... Har brukt Windows siden 3.1, og har vært innom ting som Win97, Win98, WinME og Vista, og før det var det MS-DOS i årevis. Den aller første PCen jeg fikk var en 80286 uten fargeskjerm, og jeg har "overlevd" alt sammen. Men Win8 ble for mye. Jeg har prøvd diverse andre operativsystemer, men for første gang noensinne er jeg inne på tanken å skifte opterativsystem permanent.

Jeg installerte Win 8 på en stasjonær maskin jeg har som hadde Windows Vista.

Sett bort i fra at allt ble noe uvant med tiles og sånn så er jeg kjempefornøyd.

Maskina er mye raskere nå og allt funker 100%

 

Nå vurderer jeg å oppgradere laptopen min også som har Win 7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men håper at du innser at det må være problemer med din installasjon eller hardware siden flertallet ikke opplever alle de sakene du nevner. Så å skylde på Windows 8 blir jo ikke helt riktig.

 

Hahaha. Så du sier at å skylde på OSet for at den ikke gjør oppgaven ett OS skal gjøre er feil? Poenget med ett OS er jo for å være mest mulig hardware-independent og gjøre det lettere for utviklere med å abstrahere vekk maskinvare-spesifikke ting.

 

Also, hvorfor har Windows 8 en oppgraderingsfunksjon når den ikke funker som den skal?

Endret av Kaymeerah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hahaha. Så du sier at å skylde på OSet for at den ikke gjør oppgaven ett OS skal gjøre er feil? Poenget med ett OS er jo for å være mest mulig hardware-independent og gjøre det lettere for utviklere med å abstrahere vekk maskinvare-spesifikke ting.

 

 

For det sier seg vel selv at ikke Microsoft kan lage drivere til ALL hardware i hele verden. Da hadde vel neppe Windows kostet 249 kroner for å si det slik. Og myndighetene hadde vel stoppet det de ville kalle et monopol nokså kjapt.

 

Ergo så er det hardware produsentene som selv har ansvar for å lage drivere som faktisk fungerer med Windows 8. Og om de ikke har gjort det, eller har laget drivere som ikke fungerer, så er det jo faktisk ikke Microsoft sin feil. Og et OS vil jo alltid være avhengig av hardware.

 

Also, hvorfor har Windows 8 en oppgraderingsfunksjon når den ikke funker som den skal?

 

Det er vel for å selge flere kopier. Og i mange tilfeller fungerer den jo helt fint. MEN det er kilde til mange problemer også. Derfor vil det alltid være BEST å gjøre en clean install for å unngå mulige problemer.

 

igjen er det jo ikke selve oppgraderingen som ikke fungerer, men drivere eller programvare som ikke fungerer helt med Windows 8. Og hvem sin skyld er det? Jo produsentene av enten driverne eller programvaren som ikke har gjort en bra nok jobb med å få det til å fungere i Windows 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vel at det ikke har noe som helst som gjør det verdt å oppgradere fra Win7 for meg. Og da lar jeg det være i denne omgang.

 

Og det er jo helt greit. Windows 7 er jo et utmerket operativsystem, så egentlig ingen grunnen til å bytte ut et fungerende OS med Win8 akkurat nå.

Kanskje om ett år eller noe når ny programvare/spill kanskje bare vil fungere på Windows 8. Men det er jo ikke sikkert vil skje en gang.

 

Men jeg ville vel kanskje kjøpt en kopi nå som det bare koster 249 kroner. For om ett år må du nok regne med å betale nesten 1000 kroner.

Lenke til kommentar

Hahaha. Så du sier at å skylde på OSet for at den ikke gjør oppgaven ett OS skal gjøre er feil? Poenget med ett OS er jo for å være mest mulig hardware-independent og gjøre det lettere for utviklere med å abstrahere vekk maskinvare-spesifikke ting.

 

Also, hvorfor har Windows 8 en oppgraderingsfunksjon når den ikke funker som den skal?

 

Og du er vel klar over at også IOS og Linux har kan få problemer hvis du oppgraderer istedet for å gjøre en clean install.

Dette er ikke spesifikt for Windows 8.

Lenke til kommentar

Har selv kjørt W8 siden de slapp Customer Preview for lenge siden. Den bærbare (4 år gammel Acer Aspire 1410) var ustabil i starten, men den tok seg kraftig opp med RTM og ikke minst når vi fikk tilgang til fullversjon gjennom jobben da det ble sluppet i august.

Spillmaskinen tok jeg en oppgradering på. W8 kom opp med en liste over hvilke programmer jeg måtte avinstallere før oppgraderingen pga manglende støtte, og deretter var det tut og kjør.

 

Har dog hatt ett problem. Under spilling hender det at maskinen går tom for RAM (8GB) og da kneler det. La derfor inn W8 på nytt med reformattering av disk mm. Samme opplegg. Har etterpå skiftet HK og RAM, ny reinstall med samme feil. Klarer allikevel ikke å skylde på W8 for den feilen, en slik memory leak (eller hva det skyldes) hadde dukket opp andre steder også. Skjermkortet eller driverne har den største mistanken på seg nå, har bestilt nytt.

 

OS'et som sådan er lett å bli glad i til tross for at det er uvant med tiles og apper. Med to skjermer starter man rett på desktop, så jeg har ingenting å klage over. W8 kjører også TRIM-optimalisering på SSD'ene mine, starter kjappere enn W7 og virker veldig gjennomarbeidet til tross for relativt få synlige endringer for brukeren. Sikkerhet og administrasjon i profesjonelle miljøer er vesentlig forbedret, og uten at jeg har testet det enda, så skal synkronisering mellom mobil, tab og PC være mer eller mindre sømløs. W8 er på ingen måte noe dritt slik jeg opplever det, men det er heller ikke noe must å skifte. På den andre siden så er vel 250 spenn den laveste prisen på noe MS-produkt noen gang, så jeg ser liten grunn til ikke å oppgradere.

Lenke til kommentar

Har selv kjørt W8 siden de slapp Customer Preview for lenge siden. Den bærbare (4 år gammel Acer Aspire 1410) var ustabil i starten, men den tok seg kraftig opp med RTM og ikke minst når vi fikk tilgang til fullversjon gjennom jobben da det ble sluppet i august.

Spillmaskinen tok jeg en oppgradering på. W8 kom opp med en liste over hvilke programmer jeg måtte avinstallere før oppgraderingen pga manglende støtte, og deretter var det tut og kjør.

 

Har dog hatt ett problem. Under spilling hender det at maskinen går tom for RAM (8GB) og da kneler det. La derfor inn W8 på nytt med reformattering av disk mm. Samme opplegg. Har etterpå skiftet HK og RAM, ny reinstall med samme feil. Klarer allikevel ikke å skylde på W8 for den feilen, en slik memory leak (eller hva det skyldes) hadde dukket opp andre steder også. Skjermkortet eller driverne har den største mistanken på seg nå, har bestilt nytt.

 

OS'et som sådan er lett å bli glad i til tross for at det er uvant med tiles og apper. Med to skjermer starter man rett på desktop, så jeg har ingenting å klage over. W8 kjører også TRIM-optimalisering på SSD'ene mine, starter kjappere enn W7 og virker veldig gjennomarbeidet til tross for relativt få synlige endringer for brukeren. Sikkerhet og administrasjon i profesjonelle miljøer er vesentlig forbedret, og uten at jeg har testet det enda, så skal synkronisering mellom mobil, tab og PC være mer eller mindre sømløs. W8 er på ingen måte noe dritt slik jeg opplever det, men det er heller ikke noe must å skifte. På den andre siden så er vel 250 spenn den laveste prisen på noe MS-produkt noen gang, så jeg ser liten grunn til ikke å oppgradere.

Det er ikke tilfeldighvis BF3 det er snakk om?

Lenke til kommentar

Det er ikke tilfeldighvis BF3 det er snakk om?

Yepp.

Sporer kanskje litt av i denne tråden, men all RAM spises opp under spesielt BF3-spilling. Ingen prosesser står som 'eier' i oppgavebehandling, så jeg klarer ikke spore feilen. Lukker jeg BF3, så opprettholdes minnebruken, selv om den faller ned fra 8 til drøyt 6GB som er i bruk, hvilket burde være forventet når man lukker BF3. Hadde ikke dette problemet i W7, spilte BF3 noen måneder på den plattformen først.

Lenke til kommentar

Det er et problem med BF3/W8.

 

Det er ikke noe Microsoft får gjort noe med, men det må fikses i spillet.

Minnelekasje som oppstår og ikke synes som noen prosess, har sett flere andre som har endt opp med at sine hele 32GB minne har blitt spist opp av bf3 oO

 

Må desverre meddele at det ikke er noen kjent fix for dette enda :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...