Gå til innhold

Studenter laget billig-nettbrett


Anbefalte innlegg

Lurer på om grunnen til at de prøver å forsvare seg så mye er fordi de faktisk tror at dette er et bedre produkt enn konkurrentene. Snakker om å være desillusjonert.

 

Tror ikke de er så dumme at de tror produktet er overlegent.

Problemet er at de bryter norske lover med markedsføringsstrategien sin.

Videre tar de jo inn piratkopier, eksempelvis er største modellen en piratkopi av Ipad.

 

Det er ikke lov å fremstille et produkt som noe det ikke er, derfor er det drøyt å sammenligne med Ipad og Samsung sine nettbrett. Det er jo eldgammel maskinvare i kopiert design.

 

Se gjerne info her:

http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=196293&no&parentid=118205

 

og her:

http://www.toll.no/templates_TAD/Subject.aspx?id=118205&epslanguage=no

 

Den som innehar retten til salg/omsetning av varemerket, designet, eller patentet har en immateriell rettighet. Det betyr i praksis at piratkopier ikke kan innføres til Norge i næringsøyemed uten rettighetshaverens tillatelse.

 

 

Tollvesenet kan på eget initiativ holde tilbake varer som mistenkes for å være piratkopier. Rettighetshaveren blir i slike tilfeller varslet om forholdet og har fem virkedager på å skaffe en midlertidig forføyning(kjennelse) fra Tingretten. Hvis ikke en midlertidig forføyning blir skaffet innen fristen, kan varene tillates innført – så sant det ikke mangler andre tillatelser eller lisenser for varen.

 

Rettighetshaver kan også henvende seg til Tollvesenet for bistand til å avdekke piratkopier. Slike henvendelser kan meldes til Toll- og avgiftsdirektoratet på følgende e-post adresse: [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med ATWindsor. Tromsø Pad fra Insentivia er ikke en piratkopi. Derimot er måten de markedsfører generiske Android tableter fra Kina på veldig dårlig gjort mot potensielle kunder. Jeg synes de markedsfører varene sine på en moralsk forkastelig måte. Muligens også på kant med markedsføringsloven. F.eks. ved å gi inntrykk av et det er et norskutviklet produkt for dermed å dra inn flere kunder på det...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

De er stengt for vegginnlegg på Facebook-siden nå.

Der er blitt skrevet på veggen etter at du skrev dette, så du må nok regne med at du er stengt ute..

Vet ikke helt hvilke muligheter man har som admin på en slikt Facebookside.

Lenke til kommentar

Og nå forandret de bildet til 700 000 apps, men å få kommentert det, er ikke mulig for meg iallefall...

Hehe. Jeg som kommenterte det forrige bildet og spurte kor gammelt det var. Skulle bare sagt et annet tilfeldig tall så hadde de sikkert skrevet det :p Jeg kan fremdeles kommentere forresten, så du har nok blitt blokkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Etter hvert som de har fått pes, har de jo faktisk nå forbedret litt hvordan de markedsfører produktene og hva de sier om produktene.

 

Vel det vitner ikke at de har utviklet et produkt i over et år, og siste 3 dager skulle der plutselig dukke opp så mye nytt....

Lenke til kommentar

Opplysningene i den første posten som starter denne tråden må i alle fall være temmelig missvisende.

 

Her framgår det at det dreier seg om et produkt som tilsvarer IPad, til den halve prisen.

 

Av det som har framkommet i denne ganske omfattende diskusjonen, så er det ingen ting som tyder på at det dreier seg om et "standard kinabrett" der det kan være tatt hensyn til enkelte norske ønsker i frobindelse med design og produksjon som har foregått i Kina.

 

Programvaren må forventes å være et standard Android oppsett. De som har prøvd slike nettbrett vet vel det at disse "kinabrettene" vanligvis fungerer langt dårligere enn tilsvarende brett fra etablerte produsenter som Samsung, Asus og Acer.

 

Når det gjelder den garanti som blir gitt på T-Padden så er jo denne like mye verdt som soliditeten til det firmaet som står bak. Sammenlignet med de etablerte leverandørene, så leveres jo disse T-brettene praktisk talt "uten garanti og reklamasjonsrett". (Pga en leverandør med liten aksjekapital, og en produsent som det vil være meget vanskelig eller umulig å gjøre noe krav mot, her i Norge.)

 

En garanti eller en reklamasjonsrett har jo ingen verdi, hvis det kravet som kan rettes ut i fra dette er et krav mot et selskap med svært begrensede økonomiske midler. Det er jo derfor man oppretter aksjeselskap med begrenset ansvar, slik at man erklære seg "ansvarsløs" hvis varene kommer tilbake i retur.

 

Det er prisverdig og bra å starte opp et nytt selskap og å prøve å få til noe, men man bør markedsføre på en sann og ryddig måte.

 

Det er vel ellers slik lovverket fungerer, at dersom det viser seg at varene kommer i retur, så kan man bare legge ned det hele og så være uten ansvar. Den lønnen som man allerede har mottatt,den beholder man, mens de som ikke sitter i ledende posisjoner kan ha krav på lønn fra Statens lønnsgarantifond.

 

Når man kjøper slike produkter så bør man ta med i betraktning at man skaffer seg to "ting": Det ene er et produkt og det annet er en leverandør. "Kvaliteten" på leverandøren vil i noen tilfeller være viktigere enn kvaliteten på produktet. Min erfaring det er at kombinasjonen Elkjøp og Samsung, det fungerer sånn noenlunde. (Men det kunne godt ha fungert ennå bedre.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bare så det skal være sagt så har Teknikmagasinet i Tromsø Denver sin 7" til 899,- :-)

 

Hva vil forskjellen være på om jeg kjøper T-Pad 7" og Denver sin 7" til 899,- ?

Skal dog sies at T-Pad Mini (?) er 1,5ghz, mens Denver sin 7" er vel 1ghz. Så det vil jo bli merkbart.

Og la oss da se bort ifra det faktum at om noe går galt så kan jo de som handler hos Jula eller Teknikmagasinet gå tilbake til forhandler og få sendt inn på rep \ få nytt produkt direkte.

 

Synes ikke "Tromsø Pad" vart så helt forferdelig igrunn jeg, er bare uttalelsene jeg synes er litt rare og misvisende. Og ikke minst det at det blir brukt for store ord for å forklare noe, slik at forklaringen i seg selv kommer litt bort.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...