Gå til innhold

Gjør Lånekassen unge mennesker til Gjeldsslaver?


Dr.Geek

Anbefalte innlegg

Å være student i Norge er ikke billig. Etter flere år med studier og endt utdanning kan studenten ha flere hundre tusen kroner i lån hos Lånekassen. Jeg har selv vært student og vet hva jeg snakker om. Utdanner man seg i et yrke som har høy lønnsnivå og får jobb relativ fort etter endt utdanning er mange hundre tusen kroner i lån ingen større problem. Men har man foreksempel utdannet seg som lærer vil man ikke tjene de store summene og det er heller ikke sikkert man får en 100% stilling. Da sitter man igjen med et enormt lån og dermed oftest økonomiske problemer.

 

Dette er ikke akkurat en bra start i livet for et ungt menneske. Hva får studenten igjen for å ha studert i mange år og oppnådd en kompetanse innenfor et område, noe som jo kommer samfunnet til gode? Er det riktig at studenten skal betale så dyrt for å velge å utdanne seg? Etter min mening er utdanningen i Norge rett og slett for dyrt og Lånekassen låner de unge økonomisk oftest uforsiktige studenter altfor mye penger.

 

Ifølge Wikipedia utgjorde Lånekassens Utlånsporteføljen (utestående utdanningsgjeld) i alt 112,4 milliarder kroner. (2010) En enkelt student kan tross at han består alle eksamen ha flere hundre tusen kroner i gjeld etter endt utdanning. Jeg mener at det er noe veldig galt her. Systemet burde endres. Staten burde støtte den enkelte student mer økonomisk og summen en student kan låne fra Lånekassen burde reduseres kraftig. Det er en enorm belastning og begynne sin yrkeskarriere med hundrevis av kroner i gjeld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, det aller aller meste av utdanning i Norge er slettes ikke dyrt i det hele tatt. "Hvem som helst" har kan lett få råd til det. Men når man abselutt skal gå på BI eller andre privatskoler som koster flest, ja først da blir det dyrt.

 

For det andre er det mange som ikke hadde klart å utdanne seg uten lånekassen, folk hadde rett og slett ikke hatt råd til bo et sted og studere samtidig.

 

Når det er sagt, er det alt for mange som bruker lånekassen-utbetalingen som om det skulle vært deres lønn, men slik jeg ser det kan ikke staten sy poser under armene til alle heller. Jeg skjønner egentliig heller ikke hvordan systemet kan endres til noe bedre, folk jeg kjenner klarer akkurat å leve på studielånet uannsett

Lenke til kommentar

Det er da ditt eget valg om du tar opp lån for flere hundre tusen kroner. Du ikke flytte hjemmefra for å studere. Om du ikke gjør, så koster det så og si ingenting. Studieavgiften er ubetydelig liten.

 

 

Eksempel: Du kommer fra Oslo men har lyst til å studere på NTNU. Du må derfor ta opp et lån for å dekke alle utgiftene. Utdanning er jo ikke tvang så jeg ser ikke problemet. På samme måten som at person X flytter til Trondheim for å studere på NTNU, så har jeg personlig flyttet til England for å studere der. Jeg vil også ende opp med et veldig stort lån, men det er en del av likningen som man må akseptere.

 

Her i England så satte de nylig opp studieavgiftene. På flere universiteter så må briter fra nå av betale opp mot £9000/året i studieavgift, og her er det viktig at du skjønner hvor lavere gjennomsnittslønna er der sammenligna med i Norge.

 

Jeg er enig at det er dyrt, men utdanning er en veldig stor del av det som 'former' livet ditt. Selvfølgelig er det til slutt papiret du er ute etter, men det er mye man lærer og får erfare på veien dit.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Det er en enorm belastning og begynne sin yrkeskarriere med hundrevis av kroner i gjeld.

 

Jeg velger å se bort fra at du nok glemte en "tusen"..

 

Men uansett er det sludder. Jeg har flere hundre tusen i studielån og det koster meg litt over to tusen kroner i måneden, det er absolutt ikke "en enorm belastning". Og jeg sitter igjen med vesentlig mer enn to to tusen kroner mer enn jeg ville ha tjent hvis jeg ikke hadde studert.

Lenke til kommentar

Studielån er vel noko av det billigaste ein kan ha av lån. Når ein kjem i arbeidslivet vil vel dei fleste kjøpe bustad, og på den måten ende opp med lån uansett. Har du då nokre hundre tusen i studielån vil du spare pengar i forhold til å ha den same summen som lån i banken.

 

Det er billeg å studere, men kan vere dyrt å leve. Om ein ikkje må bu i sentrum av ein storby, har eit fornuftig kosthald og gjerne jobbar litt, så klarar dei fleste seg.

Lenke til kommentar

Alternativet ville vært busskort, samt vesentlig flere (og støre) taxiregninger. Jeg er slett ikke så sikker på at det ville blitt så mye billigere. Prisen i Trondheim er generelt ganske høy. Derfor er det litt surt å tenke på at de som tar utdanningen sin på mindre steder får det så mye billigere. Der jeg kommer fra, kunne jeg leid en leilighet på 70 kvadrat midt i sentrum for den prisen jeg betaler for litt over 20 nå.

Lenke til kommentar

Alternativet ville vært busskort, samt vesentlig flere (og støre) taxiregninger. Jeg er slett ikke så sikker på at det ville blitt så mye billigere. Prisen i Trondheim er generelt ganske høy. Derfor er det litt surt å tenke på at de som tar utdanningen sin på mindre steder får det så mye billigere. Der jeg kommer fra, kunne jeg leid en leilighet på 70 kvadrat midt i sentrum for den prisen jeg betaler for litt over 20 nå.

 

Jeg og, men så blir det litt feil å kalle det sentrum siden det er en bygd langt nord...

Lenke til kommentar

Blir litt som denne tulleartikkelen i DN.no om hun tullete studenten som bruker 90% av pengene sine på leie.

 

Når man leser at hun bor i Parkveien er det liksom ikke synd på henne og likesinnede. Man må akseptere det å være student ikke er det samme som å leve et liv med høy standard.

 

Forøvrig mye bra argumenter. Utdanning er billig i Norge, selvom man tar med levekostnadene. Sammenlignet med de fleste land har studenter det meget godt i Norge.

 

Artikkel i DN: http://www.dn.no/privatokonomi/article2509803.ece

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Er det riktig at studenten skal betale så dyrt for å velge å utdanne seg?

Hva er det som er dyrt med utdanningen i Norge? Om man ser på statlige høgskoler og universiteter i Norge er de da ikke dyre i det hele tatt. Du må som regel betale semesteravgift på 800 kroner, samt ordne bøker selv. Og er man virkelig gnien kan man sikkert få låne bøkene til noen klassekamerater og få kopiert opp.

Selvfølgelig, private skoler kan nok være dyre. Men, hvis man tenker litt etter.. Det er jo en privat skole, selvfølgelig koster det. Personene som driver disse privatskolene må jo ha noe å leve av de også.

 

Det som er det egentlig problemet er jo leieprisene på hybler o.l., men er man litt fornuftig så er heller ikke dette et stort problem.

Etter min mening er utdanningen i Norge rett og slett for dyrt og Lånekassen låner de unge økonomisk oftest uforsiktige studenter altfor mye penger.

Er det lånekassen sin skyld at studenter ofte er økonomisk uforsiktige?

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det eneste jeg syns man kan krittisere myndighetene her i landet når det kommer til studier er den store manglen på studentboliger! Det hadde gjort svært mye for studentenes økonomi også! - Nei man må ikke bo i sentrum, men den store manglen på studentboliger tvinger studenter ut i privatmarkede og presser opp prisene.

Lenke til kommentar

Jeg er en som bestandig har klagd på at vi studenter får for lite i støtte. Og det er sant også med tanke på de stadig økende boligprisene og manglende studenthybler til en billig penge. Skal man leve godt så bruker man omtrent alt man får av studiestøtte og mere til.

 

Jeg betaler i underkant av 3000 i leie for en privat hybel i Tromsø, og det er vell noe av det billigste man får privat her på denne tiden. Med fullstappede studentblokker så presses prisene opp på privatmarkedet, og mange ender rett og slett opp med en dyr hybel eller leilighet. Det er faktisk mye billigere å kjøpe egen leilighet om man hadde hatt penger til det.

 

De resterende pengene går ofte til mat og andre nødvendige behov, og da overlever man helt greit. Men skal man feste og ha det moro i helgen så går man som regel tom for penger før man får ny studiestøtte.

 

Det det koster å studere er jo ingenting i forhold, du tjener faktisk på å ha lån hos lånekassen, består du alle eksamener så får du jo 40% omgjort til stipend, dette er penger du ikke trenger å betale ned på.

For de som vil spare enda mere penger så kjøper man brukte bøker til halvpris av klassen over. Og for de riktig kjipe så låner man bøkene på bibliotekene. Studieavgiften er vell på ca 500 kr på de fleste plasser, og dette er en engangsavgift. Så, de er billig å studere, men ekstremt dyrt å leve.

 

For å konkludere litt, entene må studiestøtten opp eller boligprisene ned, slik at man har råd til å leve ved siden av studiene. Å være gjeldslave er vell noe alle tjener på i disse dager, og dersom man er gjeldslave hos lånekassen så har man det vell ikke så aller værst eller? :)

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...