Gå til innhold

Reuters: AMD vurderer mulighetene for salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@cannibalguppy:

 

At AMD som selskap sliter betyr ikke at skjermkortdivisjonen sliter i særlig grad. Realiteten er at det er CPU-divisjonen som sliter svært mye, og GPU-divisjonen som holder AMD flytende. Men når en del av et stort selskap sliter, så får et konsekvenser for resten. Men det er kjent at nedbemanningene i AMD gjelder særlig CPU-området, og da desktop/server.

 

Ellers har ikke nVidia klar markedsledelse og den ledelsen de har har de kun hatt de siste 6 - 9 mnd. F.eks når det gjelder diskrete GPU-er i bærbare hadde AMD i siste kvartal 2011 hele 55 % av markedet, mens nVidia har overtatt denne ledelsen nå i andre og tredje kvartal 2012. Men dette har skiftet gjennom årene.

 

Ser vi på hele GPU-markedet for kvartal 4 2011, dvs både integrerte og diskrete løsninger så hadde Intel knappe 60 % av markedet, AMD ca 25 % og nVidia bare 16 %. Faktisk er nVidia sitt største veksområde SOC - dvs kombinerte cpu-er + grafikkløsninger for mobile enheter, da basert på Tegra (som er en ARM-implementasjon). Nyere data har jeg ikke.

 

Når det gjelder markedet for diskrete grafikkløsninger - særlig mellom til high-end (dvs GTX 650 og oppover) er det en svært liten del av det totale markedet. Det er også et segment som det er vanskelig å finne data for. Men her har nok AMD (ATI) og nVidia byttet ledelse både når det gjelder ytelse og markedsandel jevnlig de siste 10 årene. Men at nVidia leder i dette markedet for tiden er klart - selv om det er ingen reelle argumenter for at det skal være slik. AMD konkurrerer i pris/ytelse i omtrent hele segmentet. Men det skyldes at de fleste kjøpere er som sauer - får en av disse aktørene "kjempeskryt" ("vinner tester), så kjøper alle av den typen. Når f.eks AMD(AT) kom med 9800 Pro, var den en vinner, samme med X1950 og noen senere modeller. Når nVidia med GTX 460 klarte å konkurrere pris/ytelse med AMD, så rant bestillingene inn. og sånn fortsetter det

 

Ellers er det å bruke et merke sin egen markedsføring som "sannhetsvitne" ikke noe de fleste vil sette lit til. Og det kan godt være at AMD har mer RMA, av mine 6 GPU-er, tre av hver - er det kun AMD (ATI) jeg har hatt RMA på. Men det forteller ikke mer enn at jeg har vært uheldig med et stk AMD-kort.

 

Høyere utsalgspris betyr ikke at man tjener mer. Hva man tjener bestemmes av forholdet mellom salgspris og produksjonskost. Så faktisk kan AMD gjerne tjene mer pr enhet en nVidia selv om prisen er lavere. Og husk at det volummodellene som virkelig gir inntjening, ikke toppmodellene til 3 - 4 000 kr. Du er heller ikke klar over at nVidia faktisk slet svært ved lanseringen av Fermi (GTX 4xx), i starten tapte faktisk nVidia på hver eneste GPU de solgte.

 

Edit: At man bruker 28 nm og samme fabrikk betyr ikke at kostnadene pr chip er lik. Det er ekstremt mange andre faktorer som bestemmer denne, blant annet die size. HD 7870 er faktisk 30 mindre enn GTX 680. Dette gir minst 30 % bedre yield på waferen (den er rund - og derfor øker yield mer en reduksjon i størrelse). Bare her har AMD trolig mer enn 30 % lavere kostnader. Ellers er produksjonen av chippen (selve GPU-en) bare en del av totalkostnaden på et skjermkort.

 

Dessverre viser du at du kan så lite om dette her at du faktisk burde ha holdt kjeft.

 

vel skjermkort divisjonen til amd gjør det ikke like bra som nvidia. neida det er nok like tall da. godt å høre du kan matematikk

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar

@cannibalguppy:

 

Nå sitter hverken du eller jeg med tall som viser lønnsomheten i de ulike avdelingene hos nVidia eller AMD, og hva jeg påpekte er at selv om et selskap sliter kan enkeltavdelinger ha svært bra avkastning. Nå sier jeg heller ikke at "skjermkortdivisjonen" til AMD gjør det like bra som tilsvarende del av nVidia, jeg påpeker at vi faktisk ikke kan lese det direkte ut av noen tall, og at dette har varierte de siste 6 - 7 årene, avhengig av mange faktorer. Personlig kan jeg klare å finne det ut, men da må jeg lese siste kvartals fullstendige regnskap for de to aktørene med kommentarer, samt hente fram noen andre data som ikke er offentlig kjent.

 

Ellers så regner jeg med at du prøver å være spydig. Hvor god jeg er i matematikk skal jeg ikke ha noen formening om, men jeg er faktisk dyktig i operasjonsanalyse, bedrifts- og produksjonsøkonomi (som også er deler av mitt yrke). Og det er det som er relevant her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

@cannibalguppy:

 

Nå sitter hverken du eller jeg med tall som viser lønnsomheten i de ulike avdelingene hos nVidia eller AMD, og hva jeg påpekte er at selv om et selskap sliter kan enkeltavdelinger ha svært bra avkastning. Nå sier jeg heller ikke at "skjermkortdivisjonen" til AMD gjør det like bra som tilsvarende del av nVidia, jeg påpeker at vi faktisk ikke kan lese det direkte ut av noen tall, og at dette har varierte de siste 6 - 7 årene, avhengig av mange faktorer. Personlig kan jeg klare å finne det ut, men da må jeg lese siste kvartals fullstendige regnskap for de to aktørene med kommentarer, samt hente fram noen andre data som ikke er offentlig kjent.

 

Ellers så regner jeg med at du prøver å være spydig. Hvor god jeg er i matematikk skal jeg ikke ha noen formening om, men jeg er faktisk dyktig i operasjonsanalyse, bedrifts- og produksjonsøkonomi (som også er deler av mitt yrke). Og det er det som er relevant her.

 

grunnen til at jeg var spydig er fordi Nvidia gjør det bedre enn amd på alle plan. faktisk er hele nvidia profitabelt.(bare å sjekke noe så enkelt som rapotert kvartalsinntekt.) og med tanke på at nvidia nesten ekslusivt jobber med Gpuer og gpuer er den største inntektskilden deres: http://www.hardware.no/artikler/nvidia-selger-skjermkort-sa-det-synger/114312

så kan man trygt sagt si at de har bedre profitt enn AMD. og du sammenlignet et midrange kort med et super high end kort? hva beviser det? 660ti har nok mindre wafer enn 680 den og. 7970 og 680 koster nok omtrent det samme og lage og når nvidia da selger sitt for mye mer enn AMD sitt så har det et definitivt mer positivt sluttresultat når de faktisk selger det samme eller mer.

 

og AMD har underpriset med god margin de siste 2 generasjonene for å selge mer, noe som lønner seg i en overgangsfase men i 2 år på rad? sånne ting ruinerer deg på lang sikt og er ikke smart. de burde heller hatt produkter som var like bra kvalitetsmessig istedenfor bare pris/ytelse(og nvidia har et rykte for stiv pris men høy kvalitet, jeg håper jeg får lov til å quote rykter uten kilder). noe som har vært veldig lønnsomt.

Lenke til kommentar

på grunn av nvidia greenlight er nvidia(i følge sine egne sider hvertfall) ledende på RMA rates i bransjen. og du kan se på artikler som er på hardware.no sine egne sider som forteller at AMD sliter og Nidia suser som bare det.

http://www.hardware....t-synger/114312

der er den artikkelen og må jeg virkelig vise deg en kilde om at AMD sliter når denne forumsiden er opprettet ut fra en artikkel som spekulerer i at AMD kanskje skal selges. har ikke konkrete tall for hvor mye de tjener per kort men kan love deg at Nvida tjener mer da de selger for priser som er høyere.

 

AMD kommer nok til det mobile markedet og som jeg skrev håper jeg de omstrukturerer seg og klarer seg, skrev ganske tydelig at jeg ikke vil ha intel og Nvidia monopol da ingen er tjent med det. får jeg tilatelse til å kritisere åpenbart ikke holdbare ting som atlfor lave priser og høy return rate?(RMA rates har jeg desverre kun fra en venn som driver et utsalgssted i lillestrøm og som reparerer pcer for andre, han sa at AMD kort er vanligere å sende tilbake enn Nvidia, noe som er imponerende da Nvidia har klar markedsledelse.)

 

 

 

så du er en drone uten noen mening? si noe med innhold eller hold deg ute av det

 

Ja, der overbeviste du oss alle om at du rett! En link til en par dager gammel artikkel på hw.no som ikke har noe med saken å gjøre, pluss et par spydigheter til folk som stiller spørsmål ved påstandene dine ...

 

Hvis AMD

Et salg kan både være positivt og negativt, men jeg er redd for det siste. Det som hadde vært gunstig er om nye penger og konkurransekraft kan utfordre Intel, også i toppsjiktet. Det verste som kan skje er jo at det selges til et selskap som f.eks apple som velger å bruke det i egne lukkede produkter og dermed gi Intel monopol på markedet. Det vil koste oss forbrukere i form av dyrere produkter og tregere utvikling.

 

Jeg krysser fingrer og bein for at det kommer en kjøpesterk aktør som er villig til å satse hardt i kampen mot Intel.

 

Den som evt. kjøper AMD kommer ikke til å konkurrere mot Intel i et åpent marked. Det er selvmord så lenge x86 er så dominerende som det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den som evt. kjøper AMD kommer ikke til å konkurrere mot Intel i et åpent marked. Det er selvmord så lenge x86 er så dominerende som det er.

 

Noen er nødt til å konkurrere mot Intel, og hvem andre enn AMD? Er det bare plass til 1 produsent i segmentet? Kan Intel skvise ut all konkuranse med alt det medfører? Kan Samsung redde oss? Eller kommer Intel til å ta livet av x86 ved å jekke opp priser og redusere innovasjon når AMD er ute av dansen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vææææh!!! Ja selg sullamitten. Så får Intel horene og dems disipler det som dem vil. :cry: :cry: :cry:

neeeeeeei!!!! hvorfor dra til helvete intel!!!!! buhuuuuuuuuuuuu

"Wall Street-analytikere nevner både Microsoft, Samsung, Intel, Facebook og Google som mulige kjøpere, ovenfor Reuters."

 

OOOMYGOD!

 

Microsoft: NEEEI !!

Samsung: NEEEI !!

Intel: NEEEEEEEEEEI!!

Facebook: NEINEINEI!!

Google: Nei for @%¤#!!

 

Saklig.

 

Resten av dere: ikke trekk opp cannibalguppy, det finnes ingen vinnere i en diskusjon med ham.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jeg også... egentlig. Fra 2001 til 2007 vekslet jeg mye mellom ATI og nVidia, så hadde jeg 8800 GTX til 2011, byttet til et HD 6950 midlertidig til GTX 680 ble lansert, og har hatt GTX 680 siden. Når jeg ser på ATI/AMD kontrollpanelet nå skjønner jeg ikke hvordan jeg har greit å leve med det.

 

Begges toppmodeller leverer jo bra og ganske jevn ytelse i spill, så det blir litt smak og behag, og litt hvilke spill man spiller som avgjør.

Lenke til kommentar

7970 og 680 koster nok omtrent det samme og lage og når nvidia da selger sitt for mye mer enn AMD sitt så har det et definitivt mer positivt sluttresultat når de faktisk selger det samme eller mer.

 

de burde heller hatt produkter som var like bra kvalitetsmessig istedenfor bare pris/ytelse(og nvidia har et rykte for stiv pris men høy kvalitet, jeg håper jeg får lov til å quote rykter uten kilder). noe som har vært veldig lønnsomt.

 

7970 GHz edition koster vel ca det samme som 680 og yter minst like bra. Hvor mye det koster å produsere disse kortene, vet hverken du eller jeg.

 

Hva du mener om kvalitet anser jeg som piss, hverken mer eller mindre. Det er ikke mer hold i det, enn at jeg påstår det motsatte. Jeg har bygd og solgt bortimot hundre desktop pcer opp gjennom, som jeg har solgt videre til både kjente og ukjente. Jeg har brukt endel fler AMD skjermkort enn nvidia i disse, Evt garanti/reklamasjon har jeg tatt meg av selv, gjennom forhandler, og gjett hva! Ikke ett eneste AMD kort har jeg måttet sende inn på rma! Men dessverre for nvidia har jeg sendt inn 3 kort.

 

Da har vi beviset på nvidias elendige kvalitet her og nå!

Lenke til kommentar

Det er jeg også... egentlig. Fra 2001 til 2007 vekslet jeg mye mellom ATI og nVidia, så hadde jeg 8800 GTX til 2011, byttet til et HD 6950 midlertidig til GTX 680 ble lansert, og har hatt GTX 680 siden. Når jeg ser på ATI/AMD kontrollpanelet nå skjønner jeg ikke hvordan jeg har greit å leve med det.

 

Begges toppmodeller leverer jo bra og ganske jevn ytelse i spill, så det blir litt smak og behag, og litt hvilke spill man spiller som avgjør.

 

For min del har det blitt ATi/AMD. Begynte med X1900XT, så 2900Pro i CFX, så et 4870X2 og nå har jeg 7970 i CFX. Jeg har vært en lynkjapp tur innom nVidia med to stk GTX 670, og jeg liker Catalyst kontrollpanelet bedre, men det er jo sikkert fordi jeg har brukt Catalyst en del år nå. Har nVidia på laptopen.

 

For min egen del spiller det ingen spesiell rolle hva jeg har i PC'en av merke, men når jeg skal ha nytt skjermkort kjøper jeg det som har best ytelse, men til nå har det altså blitt ATi/AMD.

 

Skal bli spennende å se hva neste gen skjermkort har å tilby.

Endret av FiveInline
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lillestrøm-duder som vitner holder dessverre ikke i en rettssak, da det er mye uhumskheter som foregår akkurat i Lillestrøm, og vaffeldiskusjonen tror jeg hører bedre hjemme matlagingsforumet, hvis et slikt forum finnes her på bruket, og det eneste vi vel egentlig kan slå fast er at vi alle håper at AMD skal greie å skrape opp restene av seg selv og krype videre for å hindre monopoltilstander i markedssegmentene som vi er interesserte i, men på de annen side virker det ikke helt riktig å kjøpe produkter av ren veldedighet, men det får hver enkelt gjøre seg opp sin egen mening om, så det blir som

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...