Gå til innhold

Kristne symboler, refereanser i Ringenes herre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror JRR Tolkien leste bibelen først.. Forstod hva det egentlig dreide seg om, og at han senere ønsket å skape noe helt nytt. Jeg er overbevist om at JRR Tolkien kjente til gnostisisme og slike ting. I Hobbitten og Ringenes Herre, så har han beskrevet et klart dualistisk verdensbilde: Kampen mellom det gode og det onde. Det han beskrev var vel egentlig mye av det rådende livssynet som eksisterte i samtiden. Så det er slik jeg ser det kanskje en paralell til det dominerende religiøse kristne livssynet på den tiden, selvsagt ment for å være underholdende. =)

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg tror JRR Tolkien leste bibelen først..

 

Var vel ikke til å ungå at han gjorde det i den tiden han levde. Ringenes herre ble påbegynt rett etter første verdens krig og kjenner man historien kan man øyne mange likhets trekk i historien...

Historiens innhold, selve oppbyggningen, er jo så og si den samme som man finner i historiene til bibelen, det gode kjemper mot det onde og Frodo er en forkledd jesus og når det ser som svartest ut så er det om å gjøre å beholde håpet på det gode, og jobbe videre for det gode... Kort oppsummert moral i historien... :)

 

 

Leste boken første gang for en halv evighet siden (den gangen filmatiseringen av boka rett og slett ikke var mulig) og leste den igjen før jeg gikk å så filmene.... Flotte filmer, for all del, men som alltid slår ikke filmen boka, som er et helt fantastisk mesterverk i sin oppbyggning og fremførelse... Han (JRR Tolkien) fant faktisk opp det alviske språket selv... Og landet han pikterer i boka. Oghan beskriver det så vakkert at man blir sittende å kjenne at man er skuffet fordi man ikke kan reise dit selv og se alvene...... :(

 

De beste "filmene" ser man jo i bøker bruker jeg å si til mine barn, som ikke er så leselystne som jeg og min kone var, og er... Det er ikke alle familier som har et eget rom fyllt opp av bøker i huset sitt har jeg funnet ut, men det har vi. Alt fra skjønn literatur, og det min mor kalte smussliteratur (Som Morgan Kane og slikt...), fagbøker, lærebøker, serier, ja det aller meste står i hyllene hos oss, inklusiv bibelen og koranen... Har til og med flere hyllemeter med programering, da jeg lærte med selv å programmere for noen år siden... Og på toppen av det har jeg flere hundre lydbøker som jeg også lytter til flere ganger, i elektronisk form da såklart, de står liksom ikke i hylle på vårt lille bibliotek...

 

Men jeg lurer ofte på hvor jeg hadde vært hvis jeg IKKE hadde lest så mye som jeg har gjort.... DA hadde jeg nok manglet en del kunnskap ja...

 

Så LES, for all del!!! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(...) Frodo er en forkledd jesus (...)

 

Jeg må si jeg likte teorien i linken til PencilCase bedre(ja helt utrolig han kom med en bra link :p ).

 

Frodo er den kristene mannen som må slite seg gjennom alle vansklige utfordringer som kommer hans vei, men der han feiler kommer Sam inn og gir styrke til å komme gjennom alt. Sam vil alltid være ved din side, han har alltid ditt beste i tankene, og hvis du ikke kan gå selv vil han bære deg så du kan komm gjennom alle utfordringer. Du bærer byrden, men sam er med deg og hjelper deg ved hvert steg.

 

Sam er jesus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er overveldende mange hedenske symboler i Ringenes Herre. Særlig europeiske religioner må ha vært en stor inspirasjon.

 

Han ble inspirert av både norrøn, gresk og kristen mytologi, og sikkert mye annet også.

 

Den kristne allusjonen jeg husker best er Gandalf som døde og sto opp igjen som en bedre versjon av seg selv, akkurat som Jesus. Det var selvfølgelig flere ting som jeg ikke kommer på nå. Men jeg husker enda flere bibelallusjoner fra Húrins barn.

 

Det er vel typisk for alle fantasybøker at de låner litt av Bibelen, den øvrige mytologien som finnes og hverandre.

Lenke til kommentar

I think that many confuse 'applicability' with 'allegory'; but the one resides in the freedom of the reader, and the other in the purposed domination of the author - Tolkien

 

Mye som kan tolkes som kristne verdier og symboler i Tolkien, og det er ikke tvil om at han var inspirert av mange ulike mytologier, men tror man skal være forsiktig med å overtolke alt, da han selv har sagt det ikke er meninga at ting skal representere ditten og datten.

Lenke til kommentar

Han ble inspirert av både norrøn, gresk og kristen mytologi, og sikkert mye annet også.

 

Den kristne allusjonen jeg husker best er Gandalf som døde og sto opp igjen som en bedre versjon av seg selv, akkurat som Jesus. Det var selvfølgelig flere ting som jeg ikke kommer på nå. Men jeg husker enda flere bibelallusjoner fra Húrins barn.

 

Det er vel typisk for alle fantasybøker at de låner litt av Bibelen, den øvrige mytologien som finnes og hverandre.

Gandalf døde ikke, han var en "spirit" (Maiar). Han og fire andre var på oppdrag i Middel Earth (midgard = Norrønt). Etter kampen med balrogen ble han kallet tilbake, debriefet, forfremmet (da Sauromann naturlig nok hadde blitt avsatt) og returnerte som Gandalf den hvite (En tittel Sauromann hadde).

 

Altså ingen død, ingen oppstandelse.

 

ps. Gandalf er et norrøt navn, passer dårlig til en kristen referanse

Endret av netroM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...